Ce cauciucuri/anvelope/gume sa imi cumpar|Totul despre alegerea lor

1 noiembrie este data la care teoretic ar trebui ca toata lumea sa treaca la cauciucuri de iarna desi afara inca nu este zapada. Eu mi’am facut de ceva vreme deja schimbul de gume ca sa evit atat coada cat si preturile din perioada asta, dar stiu destui care nu au facut asta si aflati in situatia in care nu stiu ce sa aleaga o sa incerc sa ii ajut eu putin in alegerea lor.

Asadar in continuare urmeaza sa dezbat alaturi de voi acest subiect, din care sper ca la final ajutat si de comentariile voastre sa adunam cat mai multe opinii din care sa isi poata face oricine o idee despre ce alegere sa faca atunci cand este nevoit sa isi cumpere alte gume pentru masina lui. Pana raspundeti voi, o sa incerc eu sa dezbat subiectul incepand cu alegerea gumelor.

Prima alegere de la care pornim este in functie de buget. De aici inainte, sa vedem care sunt avantajele si dezavantajele celor trei posibile alegeri…

Avantaje:

  • de departe sunt cea mai buna alegere daca este sa ne gandim ca avem de a face cu o anvelopa complet noua, construita de la 0, conforma atat evolutiei noilor tehnologii din domeniu cat si normelor de calitate si siguranta in vigoare. Pe langa avantajul unor noi tehnologii de conceptie a anvelopei in cauza care sa sporeasca o mai buna aderenta si tractiune indiferent de suprafata pe care ruleaza, mai exista si acela al compozitiei chimice a cauciucului sintetic, ce de la un an la altul este imbunatatit de producatori, lucru ce teoretic promite un mai bun randament in utilizarea lui. De asemenea, riscurile achizitiei unor asemenea gume sunt reduse, eventualele defecte de fabricatie fiind acoperite de garantie.

Dezavantaje:

    • pretul este primul dintre ele. Un cauciuc nou, chiar si cel mai ieftin din gama, este la un pret cel putin dublu fata de un cauciuc uzat si cu pana la 50% mai mare decat unul resapat/reconstruit.
    • de luat in seama este si faptul ca un cauciuc desi nou, dar produs de o firma oscura, se poate dovedi mai prost ca unul uzat produs de o firma consacrata, lucru de care iti dai seama abia in utilizare cand este oricum prea tarziu, dovedindu’se ori foarte zgomotos, ori si mai rau, nu foarte eficient mai ales pe suprafete umede/inghetate, si va spun asta din propria mea experienta, avand parte de unele de iarna de genul asta, care in zilele friguroase se intareau atat de tare incat parca erau fabricate din plastic, lucru care ducea la o aderenta mai mult decat mediocra!

Folosindu’va de filtrele din partea stanga a paginii ca sa selectati cauciucurile de care aveti nevoie, o idee de pret al unor asemenea gume va puteti face aici, iar daca aveti noroc si vanati ofertele,

→Click aici, unde puteti gasi periodic niste promotii foarte avantajoase.

cauciucuri resapate

Pentru inceput sa lamurim: ce este o anvelopa resapata/reconstruita?

 In cazul dat, avem de a face cu o anvelopa provenita din cele reciclate, care au in continuare o structura veche dar primesc din fabrica un nou strat de rulare. Intregul procedeu de fabricatie il puteti vedea mai jos …

Avantaje:

  • principalul avantaj al unei asemenea gume este pretul care este cu aproximativ 50% mai mic decat al unor cauciucuri complet noi;
  • teoretic, beneficiati de un cauciuc reconstruit care are si o perioada de garantie.

Dezavantaje:

  • cauciucurile de genul asta sunt mai grele decat cele noi sau second-hand datorita adaosului benzii de cauciuc de pe suprafata de rulare, lucru ce duce la un consum mai ridicat si mai mult zgomot la rulare;
  • daca reseparea nu este bine executata, un asemenea cauciuc se poate deteriora foarte repede mai ales in zona acelei benzi de rulare, care se poate chiar desprinde de pe suprafata pe care a fost vulcanizata pe vechiul cauciuc;
  • uzura unor asemenea cauciucuri este mai accelerata fata de unul nou si chiar uzat, datorita greutatii mai mari si mai ales daca compozitia cauciucului din banda de rulare este una de proasta calitate;
  • asemenea cauciucuri prezinta si niste limitari in utilizare destul de stricte, cum ar fi o viteza recomandata mult mai redusa pentru minimizarea riscurilor;
  • ultimul, dar nu in ultimul rand, riscul achizitiei unui cauciuc cu structura deformata este foarte mare in cazul acestor resapate, care nu este mereu acoperit de garantie, ma ales daca lucrul asta se poate corecta cu ajutorul vestitilor plumbi folositi in atelierele de vulcanizare, lucru care duce la o ingreunare si mai mare a rotii respective si chiar daca unora cateva sute de grame in plus nu li’se pare mare lucru, asta perasamblu inseamna atat un consum mai ridicat cat si o manevrabilitate mai redusa.

O idee de pret al unor asemenea cauciucuri si eventual niste comparatii de pret cu cele noi, va puteti face →aici.

→Click aici pentru noutatile aparute cu preturi promotionale!

  • Anvelope uzate

Provenienta lor este in general din cimitirele de masini. In mare parte, gumele inca bune si conforme de pe masinile reciclate sunt reintoarse pe piata second-hand care are o mare desfacere si pe dincolo, nu numai pe la noi!

Avantaje:

  • principalul avantaj al lor este pretul care este si cel mai mic dintre toate trei variantele;
  • un alt avantaj important este legat de faptul ca uneori, sunt o alegere mult mai buna chiar si decat anvelopele noi ale unui producator obscur, asa cum scriam mai sus!

Dezavantaje:

  • in principiu avand de a face cu o guma uzata deja, garantia este 0, desi unele magazine care comercializeaza asa ceva pot oferi si o oarecare garantie;
  • fata de cele noi, ai putine posibilitati de a iti alege vreun indice, cel de consum, viteza, uzura sau an de fabricatie;
  • foarte rar gasesti patru gume de acelasi fel si cu acelasi grad de uzura;
  • cumparand o asemenea guma, iti asumi niste riscuri mai ales ca nu stii in ce conditii a fost depozitata pana a ajuns pe masina ta, lucru ce a dus la deprecierea calitatilor ei chiar daca aparent este intr’o stare foarte buna, lucru ce poate duce la o deformare rapida, pierderi nejustificate de aer sau in cel mai rau caz, niste explozii periculoase;
  • uzura fata de cele noi este mai accelerata datorita unei uzuri acumulate deja, insa s’ar putea sa fie mai redusa decat cele resapate.

Daca pana aici ati reusit sa va hotarati ce cauciucuri sa cumparati, haide’ti sa vedem si la ce sa fiti atenti:

    • indiferent de ce alegeti (cauciuc nou sau uzat) cel mai important este sa fiti atenti la anul de fabricatie, pe care il gasiti inscris pe anvelopa in ansamblul codului DOT si arata cam asa …
cod DOT, an fabricatie anvelope
Cod DOT: primele doua cifre reprezinta saptamana din an, ultimele doua anul de fabricatie
    • in cazul anvelopelor noi, trebuie sa fiti atenti si la eticheta de pe cauciucurile pe care urmeaza sa le cumparati, pe care sunt trecute in detaliu informatii destul de importante in ce priveste alegerea unui cauciuc adecvat ce tin de viteza maxima de rulare, zgomot, aderenta si nu in ultimul rand economia de combustibil pe care le puteti vedea explicate mai jos …

    • Pentru o mai buna indentificare a tuturor parametrilor cauciucului (nou sau SH) va pun la dispozitie schema de mai jos unde sunt explicate cam toate inscrisurile pe care le gasiti pe o guma indiferent de starea ei …

coduri cauciuc, explicatie coduri inscrise pe cauciuc

  • Alte sfaturi:
    • daca va decideti sa cumparati o anvelopa noua, bine ar fi sa nu va zgarciti si eventual, daca va permiteti sa alegeti niste gume fabricate de un producator consacrat! Desi nu pare mare lucru, va spun din experienta proprie de vreo 20 de ani de soferie si de cand am masina, ca diferentele sunt foarte mari intre un cauciuc produs de un producator de renume si unul obscur, mai ales in ce priveste compozitia materialelor folosite la fabricarea anvelopei care isi pastreaza proprietatile in conditiile de sezon recomandate indiferent de temperaturi sau suprafata de rulare; uzura este una mai redusa in timp lucru ce duce automat si la o viata mai lunga a anvelopei!
    • daca optati pentru anvelope uzate, pe langa aspectul vizual al ei (cat mai multa carne, lucru ce poate fi verificat fie prin masuratori fie gasind indicele de uzura prezent pe guma) sa aveti grija sa nu prezinte nici un fel de deformari fizice (cum ar fi mici sau mari umflaturi) nici pe calea de rulare si nici pe margini! De asemenea, foarte important este anul de fabricatie sa fie cat mai recent posibil pentru ca sa aveti o oarecare garantie ca acel cauciuc are o compozitie inca buna si nu alterata de trecerea timpului, chiar daca a stat nerulat intr’un depozit;
    • indiferent de starea lor, nu cumparati cauciucuri din surse dubioase sau obscure cum ar fi site’urile cu anunturi! La cele uzate mai ales, recomandat ar fi sa cumparati cauciucuri doar pe care le puteti vedea cu ochii vostri, la care inainte de cumparare sa solicitati si montarea lor si neaparat o operatiune de echilibrare pentru a va convinge ca guma respectiva nu este stramba, lucru care pe langa faptul ca este periculor, va duce invariabil la disconfort in rulare (vibratii in volan mai ales la viteze ceva mai ridicate) si uzura accentuat-neuniforma;
    • ca un ultim sfat, incercati pe cat posibil sa montati pe masina voastra cauciucuri corespunzatoare perioadei, mai ales iarna cand sunt si obligatorii cele de sezon marcate obligatoriu M+S (noroi + zapada) si cu fulgul de nea! Oricat de bun ar fi un cauciuc dedicat sezonului cald, in sezonul rece va fi aproape de limita inutilizabilului si invers in primul rand compozitiei diferite a materialelor din care este fabricat (care raspund bine doar in anumite valori de temperaturi) cat si al profilului cauciucului care difera foarte mult, cele de vara de exemplu avand un profil dedicat ploilor mai abundente vara (dispereseaza mult mai eficient apa, scazand mult riscul de acvaplanare) pe cand cele de iarna se descurca mult mai bine pe suprafetele acoperite cu zapada sporind aderenta! In privinta gumelor mixte (all season), avem de a face cu un compromis asupra caruia este o intreaga controversa legata mai ales de eficienta lor ce de multe ori este considerata a fi indoielnica indiferent de sezon. Eu am avut asa ceva si cam tind sa fiu in tabara alora care cad de acord ca sunt un compromis care merita sa fie luat in calcul cu conditia sa fi constient de acel compromis si iti adaptezi stilul de condus ca atare si in functie de conditiile meteo.

      →Click aici pentru vedea lista de preturi pentru cauciucuri mixte!

(Masina rosie incaltata de vara/cea alba de iarna; temperatura sub 7°C, adica „conditii de iarna”. Daca nu intelegeti engleza porniti subtitrarea automata in romana din setarile clipului)

Pe final, daca v’a fost de folos sau considerati util acesta postare, am sa va rog sa o distribuiti listei voastre de prieteni de pe facebook/twitter/google+ cu ajutorul butoanelor dedicate!

Alte intrebari, nelamuriri sau completari le astept pe la comentarii! Voi ce preferati? Aveti un producator anume?

Drumuri bune si fara incidente sa aveti!

  • Editare ulterioara:

Mai jos puteti vedea un mic filmulet de prezentare ce dincolo de dramatism, reflecta cativa din parametrii pe care ii au un vedere producatorii atunci cand concep o anvelopa …

5 comentarii la „Ce cauciucuri/anvelope/gume sa imi cumpar|Totul despre alegerea lor”

  1. O sa incep comentariul cu o mica corectie la ce ai scris. Anvelopele de iarna sunt obligatorii nu in functie de data calendaristica ci in toate situatiile in care carosabilul este acoperit cu zapada sau gheata (OU Nr. 195 din 12 decembrie 2002 privind circulatia pe drumurile publice art.102 alineatul (1), punctul 28 „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al utovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate”). Lipsa acestora in situatia de mai sus se sanctioneaza cu retinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, poliţistul rutier eliberand conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare fără drept de circulaţie.
    Acum ce anvelope as cumpara.
    1. Anvelope resapate. Perfect de acord cu avantajele si dejavantajele mentionate. As adauga ca la acest tip nu cunosti vechimea cauciucului original pe care s-a facut resaparea asa ca exista riscul ca anvelopa sa aiba 5-6 ani fiind deja imbatranita. Desi pretul este mai mic si km rulati cu astfel de anvelope sunt mai putini asa ca pana la urma ajungi la aceiasi bani cu unele noi. As monta astfel de anvelope doar pe puntea spate a unui turism mic cu care circul in oras la max.70 km/h. Musai le cantaresc inainte de achizitie si le verific in sensul ca anvelopele initiale sa fie din aceiasi categorie si firma.
    2. Uzate/second-hand.Eu cred ca majoritatea anvelopelor SH provin din schimbarea anvelopelor la apropierea atingerii gradului de uzura si nu de la masini accidentate din cimitirile de masini. Si in acest caz pret mic si km rulatii putini.
    3. Anvelope noi. Cea mai buna alegere. Cu o masina (clasa medie de 10-14.000 Euro) faci in general 10.000km/an. Daca anvelopele te tin cca.50.000 km inseamna ca la 5 ani trebuie sa dai 200-250 euro pentru incaltari noi. Preferabil ar fi cele RunFlat chiar daca sunt mai scumpe. Referitor la firma sunt multe de vorbit. In Romania sunt trei producatori de anvelope Pirelli la Slatina, Michelin la Victoria Floresti Prahova, Silvania si RomSteel Cord la Zalau si Continental la Timisoara. Acum ce ai alege, o anvelopa de la aceste fabrici (Premium Tyres) sau Yokohama (Mid-Range Tyres) care au preturi relativ apropiate dar Yokohama sunt produse in Japonia. Ce este curios ca cele 3 firme care au fabrici la noi nu inscriptioneaza pe anvelopa ca tara de provenienta Romania.
    Personal am optat pentru Yokohama.

    Răspunde
  2. Cerevel – multumesc pentru opinie, completari si corectia cea mica, am ramas in cap cu perioada perioada aia teoretica de iarna. laugh

    In rest sa le luam pe rand:

    1. Iarna ma gandeam si eu ca ar merita sa pui asa ceva pe masina, insa tot nu este avantajos mai ales daca prinzi ierni usoare care iti permit sa iesi in afara fara probleme;

    2. Aici te inseli in cea mai mare parte! Vulcanizarile pe dincolo castiga mai multi bani din reciclare decat din vanzarea de gume pentru ca i’ar rupe la banii mai ales stocarea lor pe o perioada lunga de timp pana strang cantitatile necesare. Cum ziceam, in cea mai mare parte a lor, acele cauciucuri provin de la cimirirele de masina unde in urma dezmembrari raman aceste cauciucuri care se vand separat. Am prieteni care se ocupa de genul asta de afaceri si stiu ce spun. smile

    3. Eu nu am reusit niciodata performanta sa ma tina 50.000km o guma, care sa ramana intr’o stare buna pe toata aceasta perioada, indiferent de producatorul ei si nu sunt deloc un sofer agresiv! In general, cam dupa 30.000km guma aia incepe sa isi arate oboseala orice povesti ne’ar spune producatorii si oricum, fololsind’o din aia 10.000km/an maxim 5000km/6 luni … cam pe la valoarea aia ajungi dupa 5 ani cat se recomanda a fi o guma utilizata.

    Ca preferinta, din producatorii premium as merge pe Michelin mai ales pentru experienta lor foarte lunga din Formula1 si alte sporturi cu motor unde au experimentat si dezvoltat ani de zile noi tehnologii de fabricatie ale anvelopelor, lucru ce s’a si vazut ulterior transpus pe piata consumer. De interesat nu ma intereseaza absolut deloc unde sunt facute, atata vreme cat sunt sub sigla lor, iar daca sunt facute in Romania cu atat mai bine din doua motive mari si late:

    1. Dau de mancare la familiile romanillor care lucreaza acolo smile ;
    2. Fiind fabrici mult mai recente ca alea din alte parti, beneficiaza de cele mai noi tehnologii in domeniu, deci … un mare plus!

    Răspunde
  3. Teste comparative intre anvelopele de vara facute de auto-bild.ro :



    Verdict
    Învingătorul clar al acestui comparativ sunt noile PremiumContact 6 de la Continental. Fără „derapaje“ în niciuna dintre cele 12 probe, acestea își asigură nu numai câștigarea testului, ci și titlul de „Campion Eco“. În afară de producătorii premium Dunlop și Pirelli, evidențiați cu „Exemplar“, și mărcilor mai ieftine, Falken, Hankook și Fulda, le reușește marea lovitură. Acestea oferă o performanță evidențiată cu „Exemplar“ – iar asta la un preț rezonabil.

    Răspunde
  4. In primul an cand a fost nebunia aia cu anvelopele de iarna care ajunsesera sa coste si peste 100 de Euro bucata noi, la masina mea un Seat Ibiza, am folosit niste SH-uri de la Pirelli, plus ca am avut si noroc chior sa gasesc 4 buc. la fel, le-am folosit 2 sezoane, mi-au placut, am prins si doua ierni cu zapada, chiar statea bine masina pe sosea, apoi am luat tot de la Pirelli ceva All Season Cinturato care acum se apropie de 50 de mii, anu’ asta-i depaseam lejar dar n-am fost acasa.
    Ce sa zic pentru un sofer amator treaba cu marcile e grea si alegerea dificila pe criterii de performanta coduri, etc. E bine sa schimbi anvelopele cand adancimea profilului benzi de rulare scade sub 2 mm la cele de vara si in jur de 3 mm la cele de iarna, nu cunosc daca exista ceva legal vizavi de treaba asta da eu asa procedez de multi ani chiar si pe vremurile cand existau cauciucuri doar de Danubiana sau Victoria Floresti si ca tot veni vorba, remember
    https://www.youtube.com/watch?v=-92V5dzlnCo

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura