Despre marketing’ul inspre dezastru al acestei companii, ce candva era un soi de Mercedes in telefonia mobila, am scris deja, iar acum anuntul oficial de inchidere a fabricii de la Jucu/Cluj nu cred ca mai suprinde pe multa lume. Inca de atunci prin strategia lor orientata inspre invetitia intr’o fabrica ce sa produca doar terminale lowcost, cand smartphone’urile aveau o cautare din ce in ce mai mare, nu a dovedit decat ca sunt niste idiotii care nu au stiut sa se orienteze deloc inspre cererea din piata. Cu productia unor telefoane care costau 25USD la poarta fabricii, cati bani poti sa faci si mai ales cui sa le vinzi, cand de cativa ani incoace smartphoneurile pe langa popularitatea din ce in ce mai mare au devenit si din ce in ce mai accesibile.
Nu e vorba ca imi pare mie rau de Nokia … pacat este doar ca mai pierdem un investitor important care punea binisor la PIB ca sa nu zic ca oferea 2000 de locuri de munca in aceea zona dand o lovitura grea Cluj’ului care acum cativa ani era unul dintre cele mai puternice motoare ale economiei de pe la noi.
Profesorul Daniel Daianu compara investitia Nokia cu cea a francezilor de la Renault : „Prima este ca un copac fara radacini, ca un pom de Craciun de care te bucuri cateva zile si apoi dispare. Cea a francezilor este ca un copac cu radacini bine infipte in sol”, conform hotnews.ro, si ii dau perfecta dreptate, nefiind cu nimic mai buni decat Colgate/Palmolive sau alte companii „de renume” ce intre timp dupa ce au muls ce au avut de mult si’au facut bagajele si s’au tirat spre tari mai calde. Este inca o lectie ca orice investitor de calibru pe langa sprijinul ce trebuie sa il aiba din partea autoritatilor romane, ar trebui si puternic conditionat sa si ramana printr’un contract ferm ce sa includa si penalitati substantiale in cazul nerespectarii lui.
Adio Nokia … si n’am cuvinte!