[yop_poll id=”8″]
Legendele urbane despre ulei de motor contrafacut au inceput imediat dupa revolutie cand piata romaneasca proaspat capitalista s’a deschis pentru tot ce insemna produs occidental. Imi aduc aminte ca printre primele uleiuri de motor ce le gaseai contrafacute pe la noi era TEXACO care ajungea pe aici via Turcia. Era atat de prost ca pana si batrana Dacia care mergea cu aproape orice fel de ulei, tusea de la el. Ani au trecut … masinile s’a inmultit si diversificat, oferta de uleiuri de motor la fel … bineinteles ca si piata neagra a uleiurilor contrafacute a urmat acest trend mai ales pe piata de la noi.
Ca si in cazul banilor falsi unde se prefera falsificarea bancnotelor cu valori mari, cele mai contrafacute uleiuri sunt brandurile cele mai mari si cunoscute, intr’o vreme am vazut mai ales Castrol care arata destul de dubios … pana si pretul prea mic mi’a dat de gandit. Ca treaba sa fie treaba si nu ne mai facem iluzii ca un brand e mai bun ca altul, surse din Rusia au dat nu demult publicitatii date despre destructurarea unei retele care producea uleiuri contrafacute in valoare de peste peste 14 milioane de USD/luna ce era vandut in special pe pietele Europei de Est (cu Romania in capul listei) sub unele dintre cele mai celebre branduri cum ar fi Shell, Elf, BP, Liqui Molly, Mobil, Castrol sau chiar uleiuri de origine care se gasesc de obicei prin reprezentantele BMW, Volkswagen, Ford, Toyota, Mazda, Nissan sau GM.
Fabricile improvizate de uleiuri contrafacute se afla in niste depozite sordide si abandonate ale unor fabrici abandonate, pentru „prepararea” si imbutelierea lor fiind folositi emigranti ilegali fara drept de munca in Rusia.
Recipientele si etichetele par sa provina din Belarus si sunt foarte asemanatoare cu cele originale, uleiul folosit pentru a fi vandut in loc de cel original fiind un amestec de ulei reciclat (ulei ars) amestecat cu ulei mineral rusesc ieftin si de cea mai proasta calitate acelasi amestec fiind folosit in toate recipientele indiferent de vascozitatea inscrisa pe eticheta. Din estimari, costul total de productie al unui bidon de 5 litri cu ulei contrafacut ajunge la maxim 7 lei (122 ruble). Uleiul este produs si imbuteliat in bidoane de 1- 4 – 5 litri dar si in butoaie de 50 – 100- 300 litri care de obicei se vand in en-gross service’urilor si reprezentantelor de unde trag concluzia ca acest ulei a ajuns chiar si pe acolo …
Pe mine unul nu ma mai surprinde nimic mai ales ca pe la noi oricine poate sa vanda orice daca da spaga acolo unde trebuie. In RAR, institutul care ar trebui sa previna intrarea si vanzarea unor astfel de produse ce pot sa fie deosebit de periculoase, eu nu am nici cea mai mica incredere din momentul in care piata romaneasca este invadata de piese si componente auto contrafacute ce pot sa puna in pericol viata si siguranta celor care le cumpara de buna credinta din magazine specializate, purtand chiar eticheta de autorizare RAR! In rest … ANAF’ul merge numai peste mici comercianti si in rest numai unde au voie, iar autoritatile vamale … hahahaaaaaaaa ….
Intorcandu’ne la discutia despre uleiului contrafacut, problema e cu atat mai spionasa cu cat se apropie schimbul de consumabile la frantuzoaica. De vrut as vrea sa merg in continuare pe ELF de care a mancat si in Franta mamii ei, beleaua este ca asta de pe la noi ma pune pe ganduri. Daca as avea siguranta ca e fabricat in Romania pe la Brasov nu m’ar deranja absolut deloc, teama imi este doar sa nu nimeresc o mizerie de asta fabricata in debaraua ocupantului rus.
Asta de pe aici cum o fi? Are cineva cunostiinte prin Franta sau Brasov cel putin?!
Pot să răspund… doar…. că habar n-am.
Stimabile eu folosesc ARAL, de la Matiz incoace, era primul pe lista cu recomandari si daca suntem sanatosi prin aprilie in ritmul asta sarim de 200 de mii. La Ibiza pe buson troneaza la loc vizibil Castrol, da tot ARAL folosesc, e bun… chiar e bun
Doar ARAL am folosit si eu la Opel si am fost mereu multumit. Acum am trecut la ELF ca am zis a merg pe recomandarile producatorului (Renault). Am 7.000lm cu el, pierderi 0 iar motorul am mers ok si la +40 si la – 26 la fel de ok.
Oricum … asa cum scriam, daca uleiul ala respecta recomandarile producatorului de motor, nu prea conteaza ce scrie pe eticheta cata vreme e un producator consacrat de lubrefianti.