Brand – a fi sau a nu fi

Notiunea de Brand este una din inventiile societatii moderne de consum prin care anumiti producatori au incercat sa se impuna pe piata prin inovatii care porneau de la design si continuau cu fabricarea unui produs ce sa fie recunoscut pe piata de catre cumparatori cu ajutorul unui Logo ce garanta un bun raport intre calitatea si pret.

Ce s’a intamplat cu toate aceste branduri in ultimi ani? Cat de mult isi mai merita banii si cata calitate se mai in spatele unui Brand? Cat mit si cat adevar?

Mergand pe principiul: „sunt prea sarac sa cumpar ieftin” am incercat ca mereu sa imi cumpar lucruri ce sa aiba un bun raport pret/calitate mai ales cand vedea vorba de ceia ce odata se numeau „produse de folosinta indelungata”. Diferentele dintre un produs fabricat de un producator cu renume si unul obscur erau uriase si usor de observat … inca nu se uniformizase piata si fiecare producator de calibru tinea la numele pe care il construise in timp. Azi nu mai putem sa spunem acelasi lucru … din branduri a mai ramas doar LOGO’ul si numele … iar cei care le prefera inca o fac din virtutea inertiei. Brandurile obscure de altadata au urcat din ce in ce mai sus in timpul in care brandurile cu renume fie au ramas prinse in timp fie au renuntat tot mai mult la calitate pentru ca adresarea pe piata sa fie cat mai mare. Daca ar fi sa dau un exemplu concret … uitati’va la Samsung, care pana mai ieri era un producator din liga a doua, ce azi a reusit sa ingroape cu succes giganti ca Sony sau Panasonic care sunt la un pas de insolventa.

Acelasi lucru se intampla cam in toate domeniile … fie ca vorbim de Mercedes in cel auto (masini pe viata candva, adresate celor care si’le permit doar) … fie ca vorbim de Coca-Cola (inconfundabila pana mai ieri, azi o posirca banala) … sau Adidas care iti garanta ca o pereche de mergatori de la ei te vor tine pana ii dai tu de pomana sau ii lasi mostenire … si exemplele pot continua la infinit.

Din punctul meu de vedere „spargerea” acestor monopoluri detinut pana mai ieri in mod autoritar de catre aceste branduri are si o parte buna si una rea. Partea buna este ca oferta pe piata a devenit mult mai variata si de aici rezulta preturi din ce in ce mai accesibile intr’un raport tot mai bun cu calitatea. Partea proasta este ca cei care au copiat aceste branduri nu sunt capabili sa si inoveze pentru ca inovatia costa foarte multi bani si presupune investitii uriase in cercetare. Daca brandurile de renume pierd tot mai mult teren in fata celor care ii copiaza … nu va mai investi in inovatie si atunci cine mai inoveaza?! Nu degeaba vedem tot mai multi producatori de calibru ca fie dispar fie sunt la un prag de colaps … fiind parca prinsi intr’o capsula a timpului. Nu degeaba vedem calitate din ce in ce mai proasta la ce era brand candva … pierderile tot mai mari ii indeamna sa mai taie din calitate si probabil ca de aceia au reusit sa ii ajunga din urma cei care erau obscuri candva.

Avand in vedere cele scrise pana aici firesc vine si intrebarea: Cat de mult isi mai merita banii aceste branduri si de ce ai mai da banii pe ele cand pe piata exista alternative cu un raport pret/calitate mult mai bun? De ce ai mai cheltui o gramada de bani pentru un produs de cele mai multe ori mediocru ce este doar bine mascat in spatele unui renume?!

Discutia este deschisa, parerile binevenite! 😉

6 comentarii la „Brand – a fi sau a nu fi”

  1. Nu stiu cum sa zic dar tind sa iti dau dreptate. In ultima vreme am luat tot mai multe tepe de la producatori ce pana mai ieri ii stiam ca merita banii. De la o vreme am incercat si alte produse si sa fiu sincer nu prea am mai vazut diferente. Ca exemplu concret, mi-am cumparat o pereche de Nike in vara din reprezentanta pe care am dat o gramada de bani ca dupa 2 luni sa se dezlipeasca mai rau decat „Nike” din Obor. Bineinteles ca eu am fost de vina cand m-am dus cu ei inapoi ca i-am spalat cu ceva ce a mancat acel lipici, da-o ma dracu de treaba au zis asta de parca era vorba de acid sulfuric. laugh E pacat, s-au dus naibi vremurile cand cumparai ceva, dadeai un ban da stiai o treaba.

    Răspunde
  2. Buna!
    Nu ma pricep la masini sau electronica dar pot sa confirm scaderea calitati la branduri in ce privesc calitatea hainelor sau cosmeticelor smile Am preferat mereu sa imi cumpar haine sau cosmetice de buna calitate (atata cat imi permite salarul de bugetara) pentru ca sa nu imi para rau ca am dat banii pe ceva de care nu ma puteam folosi. Nu sunt adepta brandurilor pe care nu mi-le permit dar stiam cateva accesibile. Treptat am vazut o scadere de calitate de la o colectie la alta, de la un an la altul, preturile bineinteles ramanand la fel sau fiind chiar mai mari. Am renuntat treptat la ele si m’am indreptat spre cele pe care tu le numesti „obscure”, unde nu mica mi’a fost mirarea sa le gasesc cel putin la fel de bune calitativ cu un pret la jumatate.

    Răspunde
  3. Eu nu stiu ce tot vorbiti voi pe aici, eu prefer sa cumpar ceva de firma. Nu as da bani pe chinezarii nici mort.

    Răspunde
  4. Buna seara la toata lumea! smile
    Nu peste tot in lume valorile sunt percepute la fel. Eu cand ajuns pentru prima oara in UK am fost foarte surprinsa sa vad faptul ca aici existau foarte multe branduri foarte apreciate de care eu nici macar nu auzisem. Si acum ceia ce este brend international de multe ori este in urma unor branduri nationale, englezi sunt destul de conservatori iar produsele lor sunt de obicei de o buna calitate. Aici doar snobi sunt disperati dupa brand, oameni de rand cantaresc destul de bine ofertele si in ciuda faptului ca sunt destul de conservatori cum sunt destul de deschisi si la nou daca bineinteles produsul respectiv a trecut de normele lor de calitate, care sunt printre cele mai ridicate din lume dealtfel.
    Eu nu merg strict pe brand ci pe ce mi-se pare ok si m-am obisnuit ca mereu sa fiu deschisa la noile produse pentru ca in felul asta oricand pot gasi o afacere buna.
    Ramona.

    Răspunde
  5. Nici nu stiu cum e mai bine: sa fi dezamagit de un brand sau sa risti in rest. Cu un lucru iti dau dreptate, calitatea este un termen de multa vreme uitat, deh traim intr-o lume de consum.

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura