Secole de-a randul pravalia – ceea ce americanii numesc atat de plastic brick and mortar shop – si strada Lipsacani – Main Street in America – au dominat lumea vanzarilor de produse. Micii pravaliasi si atelierele de productie/reperatie – azi numite in SUA legacy outfits, adica afaceri de traditie – erau o mare forta economica si de multe ori politica. Ca sa nu mai vorbim de sustinerea comunitatii locale si a cuferelor primariei.
Apoi, intr-o buna zi cu soare, Sam Walton a deschis primul supermarket , creaind ceea ce numim azi Walmart. Retele uriase de marketuri, supermarketuri, hypermarketuri si gazdele lor, adica strip mall-urile, domina peisajul in aproape tot mapamondul. Micile pravalii abia isi mai trag sufletul. Main Street si Lipscani sunt vai de mama lor.
Ceva mai recent, odata cu World Wide Web, adica www.internet.com, au aparut magazinele online. Timide la inceput, magazinele online pur-sange au inceput, incetul cu incetul, sa manace din piata retelistilor si, astazi, sa fie o competitie extrem de puternica acestora, compania emblematica fiind AMAZON.
Creatia lui Jeff Bezos este atat de agresiva incat literalmente pune in dificultate pe toti retailerii clasici si nu numai, in special oferind free shipping la o larga categorie de produse.
Oare asta sa fie viitorul, shopping de acasa?
Voi ce credeti?
Treaba e nasoala, o sa fie rau de tot pentru localnici, ca sa zic asa, bine noi… Romania nu prea contam indiferent de ce impresii exista, poate cand ajungem iar 22 mil. Viitorul e pe online la chestiile astea marunte, in magazin te duci sa-ti ei un sac de ciment, niste osb sa mai bricolezi pe acasa, treaba e impartita. Bine tu ca buticar local poti sa faci ceva sa rezisti, nu stiu sa te duci la 100 de clienti ai tai, fideli sa le duci, cosul zilnic, o traista cu laptic, pampersi, cafea si alte de’astea… ‘om vedea!
Sa stii ca internet.com chiar exista!
Parerea mea este ca atat comertul online cat si cel offline trec printr’o perioada de tranzitie care va transforma ambele moduri de adresare catre clienti! Pe online vor ramane doar si numai gigantii care isi vor asigura incet si sigur o pozitie din ce in ce mai dominanta atat prin diversificarea ofertei cat si gamei de servicii oferite. Pe offline vor ramane doar micile magazine de proximitate absolut necesare (miscare asta se vede deja facuta de marile lanturi de magazine) si cei care se vor reinventa din reselleri, in mici producatori locali cu mici magazine de desfacere proprii, ce isi vor vinde produse proprii de nisa, adaptate gusturilor locale. Prevad o revenire a vremii pravaliilor din anii pre si interbelici.
Cine va reusi sa se adapteze in modul asta va supravietuii, cine nu, nu, si lovitura cea mai grea o vor lua pe offline supermarketurile/mall’urile clasice, iar pe online toti reselleri mici ce fie vor falimenta, fie vor fi absorbiti intr’o forma sau alta, marketplace’ul fiind defapt o forma a acestei absortii.
Online si offline cu solutii de genul amazonului… cu mult IOT p-acolo, cu verificari si notificari pe telefon daca mai ai produsele acasa, ce le poti comanda cu un tap.
De proximitate… doar pentru urgente, zic.
Marius, nu toata lumea este sau o sa fie bucuroasa de notificari si stresul constant datorat lor. Daca la inceput e misto, devine in scurt timp agasanta treaba asta, lucru vizibil si astazi. De aia zic eu ca lucrurile se vor aseza de la sine in timp, in momentul asta totul este doar experimental, multe lucuri vor ramane si se vor dezvolta, multe vor disparea … adaptate in functie de preferintele consumatorilor in mentalitatea carora se petrec schimbari la fel de mari.
E clar ca doar putem specula acum … despre schimbari care oricum nu vor fi imediate.
Șoarecele ăla din tejgheaua cu carne din supermarketul cu pricina ne va fi livrat tot online? Sau ne mulțumim cu vizionări pe Skype ?