Masina pe care o am in momentul de fata, anul care vine implineste 10 ani, timp in care am facut cu ea peste 200.000km. Inca merge, sunt multumit de ea, desi isi arata pe ici pe colo varsta, acum vreo doi ani incepusem deja sa iau in calcul cumpararea uneia noi, 4×4 de productie interna pe care sa o folosesc in paralel, mai ales iarna cand urc la munte. Treptat insa, am inceput sa renunt la idee si nu neaparat din lipsa banilor necesari ci din cauza bataii de joc de care se bucura orice posesor de autovehicul personal din tara asta.
Cam acesta este inceputul povestii, de aici incolo voi incerca sa dezvolt subiectul inceput cumva de Radu pe aici.
In 2005 cand mi’am cumparat in sfarsit o masina dupa ce avusesem Dacia 1310 si un Oltcit , nu am regretat alegerea facuta, pentru ca un plin de benzina la masina mea costa in acel moment 1.200.000 lei vechi; RCA’ul 900.000 lei/an; taxa de drumuri nu era ca o bagasera in benzina (unde a ramas si azi); impozitul pe an era de 300.000 lei in conditiile in care doar salarul meu lunar de atunci era de 9.000.000 lei vechi. In 2006 acesta a crescut pe la 12.000.000 lei, benzina doar cu putin, eram in plina perioada de BUUUM al creditelor, cand altii cheltuiau si ce nu aveau, iar eu strangeam bani si faceam investitii personale, care dainuie si astazi.
Cat de multe s’au schimbat de atunci?
Pai sa o luam metodic incepand prin ce presupune a iti mai permite luxul de a intretine o masina personala, voi lua in calcul niste valorii cat mai apropiate de medie, asadar:
- Costul de achizite: este probabil ca singura parte buna fata de acum 10 ani! Preturile la masinile noi entry-level si mai ales la mana a doua/treia/patra au scazut destul de mult, practic cu bani cu care iti luai un harb la mana a doua acum 10 ani, azi iti iei una noua, cu minim de dotari, dar noua. De dragul artei sa punem in discutie o MASINA GERMANA second-hand (ca asa ii place romanului) cu un motor EURO 4 de pana in 1600cc, cost de achizitie undeva pe la 3000EU, care repet este o suma medie.
- Inscrierea/inmatricularea masinii pe persoana fizica: daca ai norocul sa gasesti una pentru care s’a platit si nu a fost recuperata taxa de prima inmatriculare ai sanse sa scapi mai ieftin, daca nu, pe langa taxele legale, daca mai pui si spaga de la RAR (aia de bun simt) te mai costa in medie inca vreo 200EU.
- Prima revizie tehnica: fiind o masina SH, destul de repede o sa iti dai seama ca mai trebuie sa scoti in medie inca vreo 200EU pe care sa ii dai pe diverse consumabile care sa iti asigure un minim de siguranta si confort.
Aici tragem prima linie la calculul nostru ajunga in jurul valorii medii totale de 3400EU. Pana aici … floare la ureche, de aici incepe distractia calculului despre cat te va costa/an;costa/luna in acest moment si neluand in calcul scumpirile aplicate luna de luna, doar ca sa ti un harb in fata blocului cu care sa mergi in mare parte duminica la supermarket sau in vizita la ma-ta mare.
Sa incepem:
- Polita de asigurare RCA: daca ai sub 30 de ani, te’a batut Dumnezeu, va trebui fie sa iti vinzi un rinichi fie sa ai pregatiti de unde nu’s in fiecare an vreo 1.500 lei, adica in jurul a 125 lei/luna. Daca esti trecut de 30 de ani, scapi daca iti dai o bucata de ficat sau faci cumva de vreo 700 lei/an, luand in calcul o polita medie, adica in jurul a 60 lei/luna.
- Taxa de drumuri/Taxa de poluare/ROVIGNETA: confuzia vine de la faptul ca aceasta taxa este una obligatorie, dar nu se stie exact pentru ce. Pentru un autovechiul normal aceasta este in jurul a 130 lei/an, adica in jurul a 10 lei/luna.
- Impozit fiscal: in functie de orasul unde este inscrisa, pentru un motor de 1600cc mai platesti in medie cam 60 lei/an, adica cam 5 lei/luna.
- Inspectia Tehnica Periodica (ITP): sa presupunem ca masina ta este ok, aceasta se face obligatoriu odata la 24 de luni si costa in medie 50 lei/an adica 4 lei/luna.
- Anvelope vara/iarna: devenite acum vreo doi ani obligatorii prin lege. Sa zicem ca in medie de acestea tragi de ele (cu ceva noroc) vreo 50.000km pe care ii faci in doi ani de zile. Un set de gume /14 vara/iarna (4+4) luate la „promotie” te costa in medie 1.200 lei/2 ani, adica in medie cam 50 lei/luna, fara a lua in calcul montarea/demontarea sau eventualele pene sau cauciucuri taiate prin minunata noastra tara. Exista si varianta cu gume SH la jumatate de pret, insa riscurile sunt uriase si oricum mai mult de o vara/iarna nu te tin, deci tot cam pe acolo ajungi.
- Combustibil: aici avem 3 variante de calcul: diesel, benzina, GPL cu preturi diferite. In momentul de faza media pretului la benzina este in jurul a 5,5 lei, la diesel tot pe acolo iar la GPL sa zicem 3 lei. Daca este sa punem o medie hai sa zicem ca aceasta este in jurul a 4 lei care la un consum de 60l/luna inseamna in jurul a 240 lei/luna. Acest consum este unul absolut minim si normal intr’un oras aglomerat fie si daca mergi cu masina doar o data la trei zile la munca.
- Consumabile: aici intra reviziile la maxim 10.000km cand se schimba uleiul, filtrele, stergatoare, completarea cu diverse alte lichide (freon, lichid de frana, lichid de transmise etc) care sa zicem ca le faci odata pe an in spatele blocului la nea’Vasile pe rampa, cu tuica si bere datorate, nu prea ai cum sa scapi fara vreo 250 lei, adica vreo 20 lei/luna.
- Alte cheltuieli: nu luam in discutie un eventual CASCO, care este (inca) optional 100% si nici amenzile ce le poti lua, dar trebuie luate in discutie diverse cheltuieli cum ar fi micile reparatii de tot felul care intervin atat la alte consumabile (placute de frana, furtune elemente de articulatie, baterie etc.) cat si in rest. Daca ar fi sa facem o medie empirica, sa zicem ca esti norocos de felul tau si scapi cu 500 lei/an adica in medie 41 lei/luna, asta neimplicand reparatiile majore la care in general doar manopera la un garaj de cartier porneste de aici. Nu mai pun un spalat pe luna, minim 10 lei, sa presupunem ca o speli la ma-ta mare in curte cu furtunul.
Si acum sa tragem linie si sa calculam cat te costa/luna;costa/an, LUXUL intretineri unei rable in Romania in conditiile in care salariul mediu lunar este de aproximativ 1.600 lei, iar de folosit o folosesti mai mult ca exponat cu care din cand in cand mai iesi la parada cumparaturilor de la supermarket sau pe ulita prafuita a lu’ma-ta mare:
- RCA: 60 lei/luna +
- Rovigneta: 10 lei/luna +
- Impozit fiscal: 5 lei/luna +
- ITP: 4 lei/luna +
- Gume: 50 lei/luna +
- Combustibil: 240 lei/luna +
- Consumabile: 20 lei/luna +
- Alte cheltuieli: 41 lei/luna =
- TOTAL/luna: 430 lei
- TOTAL/an: 5.150 lei
Adica, daca ai castiga 1.600 lei/luna, 3 luni si ceva din’un an de munca ar trebui sa nu mananci si sa nu iti platesti nici o alta cheltuiala in plus! Evident ca aceste cheltuieli sunt un soi de medie inspre minim, pentru ca pretul combustibililor a scazut in acest moment, insa imediat dupa aceste scaderi umeaza cresteri cu cel putin inca odata mai mult decat a scazut in prima faza, nu mai pui eventuale defectiuni majore, amenzi, o guma taiata, taxele de pod, de autostrada sau vreun mic accident prin parcare, cheltuielile cu spitalizarea dupa ce te’a batut vreun manelist ca i’ai luat locul de parcare si alte alea.
Daca mai merita sa ai sau nu masina personala in Romania, ramane de aici incolo sa va dati fiecare dintre voi cu pararea, eu unul de vreo 4 luni de zile am pagubit bugetul benzinarilor cu vreo 3.000 lei si pe cel de stat cu accizele aferente, pentru ca masina mea a stat mai mult in garaj, preferand alternativele mersului pe jos, plus cate un TAXI cand ma ardea buza de o masina. Efectiv nu mai merita, eu am ales aceasta metoda de protest/boicot personal pentru ca ii pur si simplu bataie de joc ca in 2014 un c@c@t de automobil personal sa mai fie considerat un lux sau o fita. Evident nu luam in calcul masinile de fite ci cele absolut modeste care iti sunt mai mult decat necesare intr’o tara in care nu prea ai alte alternative de transport, acestea fiind distruse metodic de aceiasi ologi mintali din fruntea tarii, care acum se gandesc sa scumpeasca si mai mult politele RCA dupa ce ca la restul aceasta practica este una foarte des folosita. Este bine sa incurajam mersul pe jos sau alternativele automobilului atata vreme cat oferi alternative, la noi acestea insa sunt inexistente mai ales in ce privesc legaturile dintre orase. Cu toate astea, probabil ca la fel cum am facut eu au facut si fac din ce in ce mai multi posesori de automobile … cand or vedea astia ca gaurile din bugete si pierderile datorate austeritatii excesive sunt din ce in ce mai mari, ma intreb oare ce vor alege sa faca? Cresc in continuare taxele celor care inca le mai pot suporta sau in sfarsit vor gandi un sistem in care posesorii de automobile de rand sa nu mai fie priviti ca niste vaci de muls?
Hai sa o luam altfel.
Facut praf masina personala in august, carnet restituit in noiembrie, cheltuit cu taxi, autobuz, tren, microbuz pana la Brasov si inapoi la prelungire dovada 1 data, de prost! vreo 500 ron in 3 luni plus nervi si alte alea
Vandut distrusa refinantat credit luat tot aceeasi marca dar model superior 44oo euro, incluzand pret masina, inmatriculare pe numle meu, numere, revizie, distributie, curele transmisie, pus centuri spate, schimbat diverse pe ea, luat trusa, extinctor, triunghiuri vesta, doua cauciucuri iarna , totul in ideea sa nu mai fac balalau si cu asta, plus itp,rca si motorina, inca n-am luat rovigneta, dar vine si aia, deci in 4 luni rezulta ca ma facut praf cu doua masini 5000 euro, nu mai pun la socoteala cat am cheltuit 8 luni cu cealalta taraba(revizie, rca, itp,gume noi, ramase pe masina, plus motorina).
Actuala consuma momentan 8l/100km, la vara se va invarti la 6, daca MAI MERG CU EA.
Aia este varianta hard-core … din care poti sa te alegi cu un morman de fiare vechi de cateva mii de Euro … fereasca Dumnezeu sa vorbim de mai rau de atat.
Oricum … am eu vorba mea misogina:
„de muieri si de masini te bucuri de doua ori in viata: cand le iei si cand te scapi de ele.”
Nu cresc taxele, nu cresc impozitele, doar crește prețul poliței de asigurare RCA, prețul curentului electric, costul abonamentului cablu tv + internet, costul abonamentului de telefonie și așa mai departe. Și uite cum revenim la vechea problema, totul e fain pe hârtie și-n statistici, dar când revi la realitate și ai nevoie de chestii elementare plătești de-ți ies ochii.
Bine că avem ditai taxa pentru drumuri, ce contează că drumurile sunt foste cărări de animale. Ice, să nu te superi pe mine, dar în scrisoarea deschisă scrisă d-lui Ponta, să-i scrii și cât te costă luxul de a avea o mașină ieftină în România – 5150 de lei / an. Poate atunci când ne mai vorbește din statistici, poate pune în balanță și cifre de genul asta.
Am divagat de la subiect, dar 5150 de lei pe an în condițiile în care cel puțin jumătate din ăia care trebuie să plătească banii ăștia câștigă < 1000 de lei/lună. Frate, asta-i hoție curată! Tristă țară!
Stefane – eu i’as fi scris lu’Ponta si de mama daca ajungea presedinte da nu o fost sa fie ca ne’or dovedit armata clonelor care nu i’au scris nimic lui Claus Iohonis, plus ca inainte de 2005, nu plateam toate taxele ce le’am platit dupa si le platim si azi ca masuri de dreapta/liberale!
Divaghez si eu … ca dupa cum ma stii nu raman niciodata fara replica … dar … dincolo de asta, ce am scris eu mai sus este o realitate dureroasa … cifrele reale fiind mai mari decat atat, pentru ca in mare parte, o singura iesire/luna din localitate mai adauga minim 100 lei/combustibil, sa nu mai punem faptul ca ajungi la 2 revizii la consumabile (kilometrii mai multi), ceva amenzi ca baietii stau cu radarul in tufe la fiecare intrare in vreo localitate si har domnului ca circulam numai pe drumuri nationale in mare parte, plus ceva reparatii inerente … sa fiu sincer … si cred ca nu aberez, la suma aia de 5150,00 lei … mai poti pune inca 2.000,00 lei/an lejer! Si da … toate astea in conditiile in care salariul MEDIU este in jurul a 1.600,00 lei, in realitate fiind pentru marea majoritate de <1.000 lei/luna! Nu am calculat cati bani am tocat eu ... insa cum faceam cam >20.000km/an … prefer sa nu ma mai gandesc.
O mizerie de tara … in care ajungi sa multumesti lui Dumnezeu, ca dupa ce platesti/luna TOT ce castigi cu munca de dimineata pana seara sa le faci altora curul mare, macar nu ai ramas cu datorii. De mancat … te mai duci pe la parinti cand nu mai ai bani nici macar de paine cu paine.
N-am avut niciodata masina personala, planficam sa-mi iau si eu una cam la anul (2015) prin vara.
Dar citind cate rahaturi trebuie sa platesti si cat de scumpe sunt, parca sunt cam descurajat…
PS: Ice, n-ai zis nimic de faptul ca, daca locuiesti in oras si nu ai norocul sa ai un garaj in spatele blocului, de obicei trebuie sa platesti si pentru un loc de parcare. De fapt nu, stai, vorbesc tampenii: in Romania nu sunt locuri de parcare.
Ba sunt locuri de parcare. Infieram cu vajnica convingere comunista aceste declaratii ale lui Stefan. Contra cost, 100 ron pe an…iar in rest cu taxa de parcare 2lei pe ora…
@SoboLAN – decizia de a iti lua sau nu masina in Romania din start este un compromis pe care trebuie sa incerci sa il gestionezi cumva.
Nu iti iei masina:
– esti dependent de transportul in comun, care pe raza oraselor sa zicem ca ai variante suficiente ca sa poti sa te descurci, de cea mai mare problema te lovesti daca ai nevoie de transport intre orase, pentru ca infrasctructura ferata este la pamant, conditiile de transport si mizerabile in raport cu pretul care este fabulos din punctul meu de vedere. Maniac al cifrelor cum sunt, am calculat eu candva si varianta asta de transport (dupa o intreaga epopee doar ca sa imi iau bilet) si am ajuns usor la concluzia ca dacao familie alege sa merga cu trenul in loc de masina personala, pretul biletelor de tren dus/intors este aproape dublu fata de pretul benzinei ceia ce este strigator la cer! Nu mai punem in discutie timpul petrecut in tren, pentru a ajunge dintr’un capat la tarii la altul, ai nevoie de aproape 24 de ore ceia ce este absurd in 2014.
Iti iei masina:
– sa nu iti faci iluzii ca infrastructura rutiera este mai buna decat cea ferata, dar macar ai posibilitatea controlarii timpului de calatorie. In rest … costurile sunt fabuloase pentru un om normal, la care ar trebui ca fiecare sa puna in balanta si riscurile foarte mari la care te expui datorita infrastructurii rutiere care si’a depasit de acum 20 de ani limitele de suportabilitate a traficului.
Sincer … in tara asta … nu prea ai variante … la nimic.
In ce privesc locurile de parcare, am scris despre asta problema nu este neaparat suma ci bataia ce poti sa ti’o iei de la vreun manelist pe care il doare la ciocan de faptul ca tu ai platit niste bani pentru locul ala de parcare. Dar da … la suma aia mai poti sa pui lejer inca o suma medie de vreo 150 lei/an … 12,5 lei/luna pentru un loc de parcare in fata blocului de care esti relativ sigur.
Stefane – comitetul executiv tovarasesc te’a infierat tovasare! Huo, huo, huo!
erata
*Parcarea in orase este la fel ca si acolo o mare problema.
@Ice – Multe mi s-au spus, numai că am convingeri comuniste nu mi-a spus nimeni.
Dacă faptul de a avea mai multe așteptări de la neghiobii are ne conduc mă face comunist, eu îmi asum. Sincer vorbind, puțin îmi pasă. Însă mă doare când văd că vin niște cretini care, repet, scot statistici pe bandă rulantă și ne vorbesc despre ce au făcut și povești cu Aladin și covorul zburător, când trenul circulă cu o viteză mai mică decât acum 60 de ani, iar drumurile noastre sunt ca pișatul boului, atât la propriu, cât și la figurat.
@Radu, în ce oraș trăiești și există locuri de parcare? Că în București eu în fiecare seară când mă întorc acasă sunt nevoit să merg două străzi pe drum, că trotuarele sunt pline de mașini. Și nu stau într-o zonă rău famată, stau în inima Titanului, sector 3.
Când ai locuri de parcare, trotuarele sunt goale, iar pe marginea străzii vezi doar mașini staționate, nu parcate. Pot să-ți spun că am văzut treaba asta la spanioli cât am locuit acolo. La subsolul fiecărui bloc erau parcări subterane pentru toți din bloc.
Ma voi ma faceti sa nu-mi mai iau masina!
Stefane – stii care este fenomenul cel mai ciudat pe care l’am vazut in ultimi ani? Asa cum am scris in postul ala cu Mesia … despre treaba cu Mesia nu ne’a trecut si culmea este ca generatia de dupa ’89 necunoscand grotescul comunismului, au auzit ei pe unii si pe altii aveau si regrete cum ca atunci primeai moka o casa, primeai un loc de munca bine platit … pentru care nu prea faceai mare lucru si in mare sa stii ca era cam asa! Ei prietene … generatia asta fetesibuci sunt mai comunisti decat noi … oricat de absurd ti s’ar parea … dovada sta si credinta asta netarmurita intr’un Mesia pe care or sa il injure peste 6 luni pentru ca or sa vada ca nu prea s’a schimbat nimic … iar de facut trebuie neaparat sa faca ceva ca sa primeasca asa cum sunt dealtfel invatati de aia de i’au crescut, le’au dat tot si nu i’au invatat ca trebuie sa faca ceva pentru asta! In comunism nu era chiar asa … de aia probabil ca nici eu si nici Radu nici macar nu vrem sa auzim … desi daca sa zicem ca avem o orientare de centru-stanga … suntem imediat blamati ca am fi comunisti. Exista o explicatie …
Yamasha – toti cunoscutii care au citit postul asta mi’au cam zis acelasi lucru! Nu vreau sa spulber iluziile nimanui … doar ca pragmatic cum sunt am facut calculul asta si am decis ca cel putin in perioada imediat urmatoare sa scot din calcul o alta masina. Daca or veni vremuri mai umane om vedea … pana atunci boicot!
Slatinean get beget, cu radacini ardelene si muscelene si oleaca aromane. Am avut parcare la liber, nu vrem. Apoi parcare cu taxa, langa bloc 25 lei pe an plus 2 lei/ora in zona central, nu vrem; pai luati de aici 100 lei/AN loc garantat si 2 lei/ora zona central si chipurile salta primaria pe ala de imi ia locul. O BATAIE DE JOC CRANCENA, CA SI ALTE MARETE INVESTITII LOCALE. o sa va povestesc dupa Craciun cam cum se fura un oras, De in Slatina ai fost sinistru, maine vei fi ministru!Cum nu stiti? Domnul Valcov, fostul nostrum primar…
Iar actualul este un PENAL ad literam, adica este condamnat cu suspendare pentru infractuni de coruptie FARA suspendarea dr civile. Nu e sublima justitia romana?
Asta in timp ce prietenii celor doi domni susnumiti, cu TOTII fostii mei colegi de liceu si parteneri de jecmanit bugetul orasului…FARA MINE,, zac la racoare la DIICOT Craiova. Ar fi de ras daca n-ar face pe slatineni de tot rasul…