Inceputul sfarsitului pentru motorizarile diesel

Dupa exemplul Parisului, noul primar al Londrei intentioneaza sa introduca in curand o „taxa speciala pe toxicitate” care sa vizeze toate motorizarile diesel. In ton cu el, si alte orase mari din UE intentioneaza sa faca acelasi lucru sprijiniti de statele din care fac parte printre care se numara Olanda si Norvegia, intentia lor fiind aceia de a reduce pe cat posibil numarul acestor motorizari ce pana mai ieri erau considerate in urma masluirii testelor, ca fiind mult mai curate si eficiente decat cele pe benzina.

Chestia asta o prevedeam pe aici inca de acum un an. E clar ca in ciuda looby’ului pe care il fac producatorii care au investit din greu in fabricile de productie ale acestui tip de motoare, viitorul dieselului ca motorizare pentru turisme este unul cel putin sumbru, eu unul le mai dau maxim 10 ani, motorizarile din ofertele actuale fiind cam ultimele care vor oferi genul asta de propulsie, producatorii orientandu’se deja inspre tehnologii de genul full electric si hibrid pe benzina ce probabil ca va suferi o rafinare superioara pentru o eficienta mai ridicata si o reduce importanta a noxele rezultate in urma arderii.

Voi ce ziceti?

14 comentarii la „Inceputul sfarsitului pentru motorizarile diesel”

  1. Motoarele Diesel inca nu si-au spus ultimul cuvint, si acuma sint luate in colimator pentru asa-zisele depasiri are poluarii. De parca un motor prost reglat pe benzina ar fi mai ecologic !! Dar asa, e vorba de prostia omeneasca. Daca tot ar fi sa faca o chestie buna, ar fi sa bage o taxa pe noxele efectiv care le scoate esapamentu. Pentru ca un motor diesel (sau benzina, daca vreti) de 1 an are un nivel de noxe, iar un benzinar de 25 de ani are un cu totul alt nivel. Mai ales daca este complet neingrijit. Sau te pomenesti ca benzina arde fara sa produca noxe, mai stii ?!! Sa interzici diselurile numai pentru ca „motorina este mai puloanta decit benzina” este un exemplu de prostie suprema. Incet incet apar masinutele electrice, si asta e un lucru bun. Cit priveste hibridele, alea este o struto-camila, o alta prostie ce a prins la public (si el prost, la rindul lui). Camioanele si utilajele mari vor fi tot pe motorina, asta e clar. Vor urma autobuzele electrice, taxiuri electrice, deci transportul urban sa fie trecut pe electric. In rest, motoarele pe motorina sint si vor ramine singurele ce pot sustine utilajele grele. Posibil sa apara si solutii de anulare a gravi(di)tatii si atunci pe principiul levitatiei sa fie nascocite alte vehicule si masini si utilaje…

    Răspunde
  2. tare imi este ca in 10 ani vor fi istorie si depasirile de coloana pe linia in tramvai, fiindca privilegiul de a conduce ni se va lua noua gibonilor si va reveni de drept sistemelor automate.. in mod natural vor dispare si motorizarile pe petrol, fiind o risipa sa scrii softul prin care pilotul automat trebe sa se stearga pe maini dupa ce infige pompa puturoasa cu petrol in rezervor laugh

    Răspunde
  3. Compresie vs scanteie, o dilema veche, fiecare avand avantajele sale. Progresul tehnologic a facut ca diferentele de performanta sa nu mai fie asa evidente, la ora actuala singura diferenta fiind pretul combustibilului si consumul, cel din urma fiind la diesel mai predictibil. Solutii noi sunt, dar prin sertare si desigur secrete pentru ca dauneaza economiei corporatiste, cat despre pret acesta fiind in stransa legatura doar cu cererea si oferta. Real, motorina e mai ieftin de produs(chiar daca in statii acum ceva ani era mai scumpa decat benzina) iar motoarele diesel au un randament mai mare decat cele pe benzina si consum mai mic. Desigur veti zice de putere vs greutate, etc. dar sa nu uitati de cuplu care la un diesel este superior unui benzinar si obtinut la turatii mai reduse, deci uzura mai mica si solutii tehnologice mai ieftine. Poluarea e aceiasi la orice tip de motor indiferent de miturile si mai nou scandalurile cu diversi producatori, care circula acum.
    Alegerea deci e grea si subiectiva pentru omul de rand si faptul ca o masina e diesel sau pe benzina nu ar trebui sa conteze. Conteaza taxele ce apar pentru un tip sau altul si acestea tin de politica economica si de interesele pe termen mediu si mai putin de poluare chiar daca asta e bagata in ochi consumatorului prima si da bine electoral prin vest.
    La ora actuala sunt cam juma juma si nu exista un trend clar si nici nu cred ca va exista. Cei care introduc taxe pe motive de poluare pe un anume tip de motorizare devin nepopulari si taxele dispar dupa un timp cand piata se regleaza, asta daca e cazul.
    Eu personal pentru o masina sa zicem usoara as alege un motor pe benzina sub 1500 cm, pentru un VAN, SUV, o camioneta, cu moto de 2000, de uz personal un motor diesel.
    Discutia e lunga si sper ca nu v-am plictisit, sunt multe de spus doar ca nu putem spaune ca se prevede sfarsitul motorizarilor diesel. Mai degraba ma astept la motorizari care sa accepte combustibil mai putin „rafinat” sau combinatii de benzina si motorina, treaba dealtfel foarte eficienta economic, totul sa se vrea.

    Răspunde
  4. Masinile noastre amarate sunt nimica toate fata de:
    -camioane
    -vehicule militare
    -locomotive
    -vapoare
    Masinile electrice sunt pipi in vant, atata timp cat avem nevoie de combustibili diesel pentru sistemul international de transport. Puneti si kerosenul avioanelor si diesulul de generatoare electrice, care se folosesc la greu.
    Iata de ce tampenia asta cu „sa interzicem pe diesel ca sunt poluante” este exact ceea ce este : o tampenie mincinoasa si politicianista.
    In fapt societatea umana trebuie SA RENUNTE la combustibili fosili, adica la actualul mod de viata, daca se doreste ca specia umana sa supravietuiasca.
    Cat despre electric…energia electrica trebuie sa vina de undeva. Pentru fiecare masina produsa se cheltuie 80 de barili de petrol, fara a socoti energia electrica, transportul materiilor prime, a subansamblelor samd. O masina electrica este deja energie incorporate la greu. Cum mixul de energie folosit de omenire se bazeaza pe combustibili fosili, odata aceste resurse epuizate ORICE mijloc de transport, fie el motor classic, hybrid, electric samd devine un gadget inutil. Iar Generarea de energie electrica depinde crucial de combustibili fosili.
    Asa ca sa ma scuti cu fazele astea si sa treaca in puii mei la niste chestii realiste.
    Dar, bineinteles, omul nu vre sa fie intarcat. NOI vrem Petrol!

    Răspunde
  5. Hai ca discutia e tare interesanta … nu va opriti din argumente, va rog! laugh Nici tu Cola din zeflemea, te rog! laugh

    Hai copii …. ca vine taica … nu cu un comentariu, ci cu un articol … d’ala de va trebuie pop-corn! Da, da … d’ala de nu il citeste nime! laugh Timp sa fie … sad

    Răspunde
  6. unde vezi tu zeflemea ? I’m dead serious , vorba aia .. laugh cat despre articolul promis, prefer unu din care sa reiasa clar ca sri n-are nicio legatura cu sexy karma, si ca sunt io bolnav de scenarita .. promit sa nu fiu sarcastic, doar enerva(n)t daca nu-mi convin concluziile.

    Răspunde
  7. Eu zic ca incearca mutarea spre electric, spre hidrogen.
    Mie mi-ar placea sa se indrepte in directia asta.
    In orasele mari, pe canicula, e nebunie cu poluarea. Bine, chiar si benzinarii bine reglati smile

    Răspunde
  8. Hidrogen vs energie electrica, diesel vs benzina sunt discutii pana la urma sterile si dupa cum zicea si Radu intarcatul e singura solutie….. dar totusi va trebui sa inlocuim cu altceva si de aia e nevoie de o reconversie pe toate planurile sau mai bine zis sa ne intoarcem la origini, printr-un mod de viata mai simplu, si asta ar fi mai bine sa o facem de buna voie si nu fortati de vreun scenariu apocaliptic. Desigur e greu sa lasi telecomanda si fotoliul confortabil in care privesti la reality show-uri sau telenovele si-ti spui ca ai doar o viata si pe aia trebuie sa o traiesti

    Asa ca azi e soare si frumos, e ultima zi cand am liber si o sa ies in natura prin gradina caci balariile isi fac de cap dupa atata ploaie. O zi placuta!

    Răspunde
  9. Bun subiect. O sa ma bag si eu de indata ce ajung acasa smile
    Dar pina atunci am nevoie de informatie relativ urgenta smile Cum se prezinta Transalpina? Are zapada? Polei alea alea? Trebuie musai cauciucuri de iarna ceva in weekendul asta? Intreb pentru un prieten smile

    Răspunde
  10. Transalpina oficial si neoficial inca este inchisa, anumite portiuni mai ales cele de altitudine sunt acoperite cu un strat serios de zapada. Ca sa treaca nu ii ajung gumele de iarna, eventual poate incerca cu un tanc. laugh

    Răspunde
  11. Bine mai, dar totusi ca sa ajungi pe la vreo pensiune pe undeva nu neaparat in virf unde o fi zapada, se poate?
    Mersi! smile
    Alte detalii mai ai? smile

    Răspunde
  12. Pai tu ziceai de Transalpina … daca imi ziceai ceva de Ranca, iti ziceam ca pana acolo e ok, se poate urca fara mari dificultati drumul fiind bun si curatat chiar si iarna. smile

    Răspunde
  13. Nu stiu exact unde merge prietenul ala asa ca am zis sa aflu stadiul actual la tot. smile
    Dar sa revenim on-topic.
    Exista o ipocrizie a autoritatilor fata de constructorii auto in privinta diesel. Si e de prost gust, sint de acord. Pentru ca s-au facut teste de emisii si au fost mirlani si probabil initial au comparat emisiile diesel cu cele de benzina. Si clar lucru concentratie de substanta nociva care se gaseste in AMBELE e in favoarea diesel (adica mai mici) . Acum na, stiu ca la diesel se masoara opacitatea, ce-o fi insemnind si asta. La benzina se masoara probabil ceva mai specific.
    Dar testele facute initial sau de-a lungul timpului cu siguranta au aratat cantitati de alte substante nocive care nu apar la benzina sau apar in cantitati prea mici.
    Dieselul are clar avantajele lui. Un consum clar mai decent si cum spunea cineva mai sus, predictibil. Are cuplu, putere etc. Senzatia de cuplu e misto la diesel. Si lasa urme in constiinta smile Sau obisnuia pe vremuri.
    Daca autoritatile au incurajat motoarele diesel la un moment dat? Nu stiu. Au investit producatorii in fabrici de motoare si alea alea? Clar da! Dar de la un moment dat au facut-o pe pielea lor pentru ca stiau ca produsele nu se ridicau la standardele asteptate. Da, stiau clar. Dar si-au asumat asta. Nu e cazul sa se plinga prea tare.
    Din pacate dieselul nu mai face fata cerintelor actuale. De ce spun asta?
    Pai sa le luam pe rind.
    1. Emisii controlate cu mare dificultate incit solutia masluirii a devenit dintr-o data rentabila si demna de considerat.
    2 Acolo unde nu s-a masluit avem de-a face cu o gramada de probleme cu marele DPF (filtru de particule). Mai ales pentru cei care merg mult urban. Si producatorii pun accentul pe mediul urban din greu.
    3. Probleme jenante la motor cauzate de depuneri aiurea pe valva EGR, injectoare mult prea sensibile, turbine care crapa (unele cu defect de fabricatie, altele din cauza stilului de condus urban bara la bara), volante care nu fac fata ( mersul urban le distruge arcurile si capata joc; subdimensionarea intentionata din motive de costuri de productie etc).
    4. Probleme conexe datorate greutatii lejer duble fata de un motor pe benzina de aceeasi cilindree. (s-ar putea sa ma insel, dar dieselul mereu e mai greu si nu cu putin). Adica probleme legate de suspensie si articulatii si caseta de directie etc. Fostul VW Touran aveam la gol 1600 kg. Varianta pe benzina avea 1400 kg.

    Si totusi de ce autoritatile reactioneaza abia acum? Pentru ca in parte sint chestiuni personale si oamenii cu putere de decizie s-au fript cu dieselul si au inceput sa puna intrebari care au dus la actiuni. Pe de alta parte, cel putin in UE, se fac periodic masuratori de noxe in orase si au vazut valori ridicate de diverse substante care inainte nu erau si au facut o corelare. Totusi poluarea nu e facuta doar de diesel. Dar dieselul are o cota semnificativa si trebuie inceput de undeva. Urmeaza probabil limitarea capacitatii motoarelor sau supra taxe diverse.
    Eu personal ma bucur ca se iau actiuni. Pentru ca dieselul in forma sa actuala pur si simplu nu mai face fata. O data cu introducerea Euro 6 nu cred ca mai exista motoare diesel fara DPF. Probabil nici la Euro 5.
    Dieselul trebuie ori reinventat de la zero cu tehnologii clare si fiabile ori trebuie sa isi incetineasca pina la stop existenta la turisme. Pur si simplu eu consider ca trebuie sa fii nebun sa cumperi masina diesel noua si sa mergi cu ea in regim urban. Nebun pe bune.

    Doua concluzii
    1. urmatoarea masina va fi pe benzina. Punct. E o alegere personala si nu incerc sa conving pe nimeni de altceva.
    2. Viitorul este al masinilor pe hidrogen sau apa sau orice alta tehnologie curata. Nu, alea electrice sint un mare fis. Consuma resurse extrem de pretioase si putine si tehnologia nu a aratat nici o imbunatatire de prea multi ani. Adaugatul mai multor baterii laolalta nu se pune ca imbunatatire. Doar ca ocolire a problemei.
    Degeaba se caca pe ei diversi ca produsul de hidrogen si investitiile initiale ar fi mari. Sint, dar beneficiul e in folosul tuturor. Construirea de statii de incarcare electrica e iar ceva nou si totusi se face tot mai mult. Aici nu e investitie mare? E.

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura