Istoria de la Dacia Mioveni o cunoaste toate lumea, cele doua modele produse sub licenta Renault, Dacia 1100 si Dacia 1300, find masinile care au stabatut si dominat drumurile Romaniei pana in 1989, luxul de a avea „masina mica” find unul de care s’au bucurat doar cei norocosi, cozile de asteptare pentru o Dacia intinzandu’se de’a lungul a cativa ani, bucuria de a o avea intr’un final find umbrita de rationalizarea benzinei din ani ’80. O poveste mai putin cunoscuta este insa cea a Uzinelor Malaxa unde in perioada interbelica se produceau autorisme Ford, pentru ca in anii ’40 de pe poarta fabrici Malaxa din Resita sa iasa intr’un numar limitat de exemplare primul automobil 100% romanesc, Malaxa 1C.
Malaxa 1C, prima masina romaneasca
Sub conducerea inginerul Petre Carp, la inceptul anilor ’40 la Resita s’au reunit doua echipe de ingineri si tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. si Malaxa din Bucuresti si de la IAR din Brasov, pentru a concepe si proiecta un prim automobil de conceptie romanesca 100%, proiectul purtand numele de Malaxa 1C, dupa inginerului Nicolae Malaxa (1884-1965), cel mai cunoscutul industrias din perioada interbelica.
Date tehnice Malaxa 1C
Conform datelor tehnice pastrate in arhive, masina avea un motor amplasat in spate, de conceptie romaneasca cu trei cilindri în stea, racire fiind asigurata de un ingenios sistem de racire fortata cu aer, care era captat din fata prin niste fante situate deasupra parbrizului de unde era directionat prin acoperisul cu pereti dubli cu ajutorul unui ventilator, o parte racind cilindri, iar o parte find folosit pentru necesarul arderii din carburator. Acest motor era capabil sa dezvolte 30 de cai putere cu un consum maxim de 10 litri de benzina/100Km, ceea ce era considerat in consum economic pentru acele vremuri . Ca transmisie s’a folosit o alta inovatie romanesca dezvoltata de cele doua echipe de ingineri romani care au conceput o transmisie formata dintr’un bloc unitar care ingloba atat diferentialul cat si cutia de viteze, fapt ce reducea atat spatiul in care trebuia montat cat si greutatea care nu depasea 150Kg in ansamblu complet. Din punctul de vedere al performantelor si confortului, viteza maxima era de 120 km/h. Malaxa 1C oferind un nivel inalt de confort datorita suspensiei cu arcuri elicoidale si putea transporta pana la sase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamica, eleganta pentru acele timpuri, cu portbagajul in partea din fata, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe sasiu se facea cu ajutorul unor tampoane de cauciuc, fapt ce contribuia substantial la confortul pasagerilor prin reducerea vibratiile transmise in habitaclu.
Vremurile de razboi au dus la finalul nefericit al acestui proiect romanesc
Conditiile economice grele de la finalul celui de al doilea razboi mondial, au facut ca acest model concept de masina romaneasca sa sfarseasca fabricata in aproximativ 200 de bucati, acesta neavand insa sansa sa poata trece la productia de serie in urma nationalizarii din perioada comunista, Uzina Malaxa din Resita fiind mutata de sovietici la Podgorie, in Urali, la cererea generalului Brejnev, unde nu se stie ce s’a ales de acest proiect. In afara catorva fotografii de epoca, nici unul dintre cele 200 de automobile produse nu a supravietuit timpului pentru a fi conservata intr’un muzeu sau colectie privata.
Opinie personala
Pe langa inovatiile in aerodinamica si alte multe inovatii tehnice romanesti uitate azi, dar care au contribuit la industia auto mondiala, aceasta masina este poate ca cea mai buna dovada a faptului ca romanii au avut si au un apetit pentru automobile, lucru vizibil mai ales astazi cand Romania a devenit in sfarsit ce si’a dorit mereu, o mica motor nation. Daca vremurile ar fi fost altfel si soarta Romaniei ar fi avut sansa de a nu intra sub ocupatie sovietica, acest proiect al Uzinelor Malaxa ar fi avut toate sanse sa puna Romania pe harta automobilistica a lumii, o sansa insa ratata de nenorocirea de a fi mereu o tara mica la rascrucea intereselor marilor imperii.
Inginerul Nicolae Lucaci din orasul Stalin(Brasov), in 1957 se zice ca a conceput un automobil botezat Rodica, dupa numele fetei sale. Avea un motor de 13cp, tot dezvoltat de Lucaci.
Ca fapt divers in Politehnica aveam o colega ce fusese in liceu cu Rodica si ne povestea cum intr-o vacanta au fost pe munte, baieti si fete cu acea masina contruita de tatal ei. Avea si poze, noi cum eram toti pasionati de tehnica si automobile am fost sceptici si de parere ca era doar o masina sovietica transformata, probabil un Moskvich…. amintiri!!
https://imgur.com/a/C5MomYc
Asta era un alt capitol pe care urma sa il scriu (candva), respectiv perioada stalinista a SovRom’urilor cand s’a construit Fabricarea de autocamioane la uzina „Steagul Roşu” din Brasov (1953-1955), in urma unei manevre istete a comunistilor romani care au convins Moscova ca e nevoie de camione fabricate in tara pentru a se putea trece la marea industrializare care a urmat. Da, la Brasov una dintre cele mai luminate minti de acolo se numara si cea a inginerului Nicolae Lucaci. Daca tot mai incitat, o sa revin cu ceva si mai putin cunoscut decat proiectul Rodica … timp sa’mi fac!
Dumitru Vasescu 1880, Paris… primul automobil personal cu aburi!!
Hai să ne dezumflăm mândria un pic – Lăstun .. evoluăm frumos, trecutul e măreț, viitorul e cam creț..
@Vasile: No, pai nu mai bine scrii tu?
@Cola: ala ce avea centuri ca sa’l iei in spate cand se strica/ramani fara benzina? Da, uite proiect revolutionar, #sustenabil!
Mi-a scăpat aspectul.. design pentru Greta.. mea culpa ..
Greseala recunoscuta e pe jumatate iertata! Forta #green fie cu tine, tovarase!
Masina lui Aurel Persu, cu cx mai bun decat Citroen? Prima masina din lume cu rotile ascunse la nivelul caroseriei si forma de picatura de apa.
PS Am avut Lastun, era o tentativa care putea fi dezvoltata dar nu s-a vrut. Era facuta din bucati de la Dacia, Oltcit si avea rulmenti industriali la roti. Chiar si asa, i-am infundat unuia botul la Dacie cu un colt din fata si ala a ramas acolo, eu mi-am adunat „pierderile” si am parasit zona relaxat. Bine, dupa, ca lumea mi-a sarit in ajutor si era cat p-aci sa-l buseasca pe Dacist care era clar in culpa. Oh, ce vremuri, anii 90! Chiar si asa, am facut vreo 40k km cu galusca aia. Si am invatat pe pipaite tot ce stiu si azi despre motoare si masini, lucru care mi-a folosit la Dacii si Oltcituri, Lada. De cand cu plasticele de azi, nu mai ai treaba decat cu telefonul, ca oricum n-ai cum sa te atingi de nimic (in afara de schimb de becuri da’ si alea fiind la Reno o adevarata cazna herculeana). Noroc cu davosienii, ca ne vor scuti in curand de corvoada de a mai tine masini particulare. Probabil ca pe ascuns il invidiaza pe Kim. Claba!
PPS Am uitat de CVA inventata de Gogu Constantinescu bazata pe teoria sonicitatii, o teorie dezvoltata de asemenea de marele savant roman.