Un recent sondaj de opinie releva faptul ca majoritatea romanilor inca considera ca Nicolae Ceausescu a fost cel mai bun presedinte pe care l’a avut Romania si aici spre surprinderea multora jumatate au fost cei din generatii destul de tinere. De ani de zile eu tot scriu pe aici ca Romania sufera de sindromul tatucului, de care probabil nu vom scapa niciodata. Legatura dintre acest lucru si cei 50 de ani impliniti de Dacia este aceea ca idea unui automobil autohton a fost una din ambitiile lui Ceausescu care a plecat de la dorinta ca in tara sa se produca un automobil accesibil pentru oricine.
Desi nu a fost neaparat chiar asa, in primul rand din pricina productiei foarte scazute care ducea la asteptarea unei masini cativa ani buni de zile, Dacia a ramas in amintirea multora dintre noi ca masina aia nationala a proletarului roman, intre timp modelele vechi intrand in randul automobilelor considerate ca istorice.
Anii au trecut, cu bune cu rele, Dacia din fericire a supravietuit atat anilor grei de tranzitie cat si dupa, salvarea ei venind odata cu preluarea activelor de catre Renault la inceputurile anilor 2000, iar de 50 de ani incoace, povestea Dacia merge mai departe, La Multi Ani, Dacia!
Pe final, intreaga poveste a acestui brand recunoscut acum si international o puteti urmari bine documentata mai jos …
Și lăstunul ? Unde e lăstunul ? Pentru mine a fost clar când am produs lăstunul, că se duce socialismul p.. de suflet .. cât despre benzina pe cartelă, am asistat la o scenă ireală prin 88 intr-un peco în capitală – o rabla fiat, care nu cred că mai avea motor, dar era înmatriculată, a venit încărcată într-o căruță, să își ia rația de benzină .. echivalentul bunicii moarte ținute la geam pentru pensie .. muiepsd, că nu mai încăpem pe drumuri..
Lastunul, aka Dacia500 pentru necunoscatori, nu apare in istoria Dacia Pitesti pentru ca a fost un proiect facut la Tehnometal Timisoara (ulterior tranformata in UAT), numele Dacia fiind doar imprumutat. Lastunul era un soi de struto-camila cu caroserie fabricata dintr’o combinatie de tabla plus elemente din rasini speciale, cu un motor de Olcit taiat pe jumatate (2 cilindrii) la care i s’a montat sistemul de alimentare (carburator si pompa de benzina) de pe Dacia 1300.
In rest, vorba ta, acel proiect a fost un soi de apogeu al tampeniilor de sorginte socialista. Imi aduc si acum aminte ca pentru prima oara l’am vazut prezentat la TIB, iar dupa cateva saptamani intr’un nor de fum incercand fara succes sa urce cu 3 pasageri o rampa.
Lastun…semana vag cu Tico. Mitică, mecanic betiv si țigan, trebaluia la un Lastun. Vine un nene si incepe cu laudele…ce masina, ce viteza, ce stabilitate, ca peste dacie ca superlative. Se uita Mitică la el si-i zice: Auzi bre, să moară mama n-am baut nimic azi da de cand sant eu mecanic n-am auzit pe nimeni sa laude un lastun in halul asta..oru faci mișto de mine?
Nene se da un pas in spate si întreabă mirat: Ce, asta e Lastun!?…am crezut că e Tico
Vag, e bine zis! Spre deosebire de Lastun, Tico a fost o masina decenta pentru vremurile ei, imi aduc aminte ca isi luase una noua un unchi de al meu prin anii ’90 cu vreo 3000USD (parca), erau bani seriosi la vremea aia, dar a tras de ea pana prin 2010 daca tin bine minte, pe langa intretinerea ieftina si simplitate, primul avantaj fiind consumul foarte mic, masina fiind mai mult decat suficienta pentru doi pensionari.Daewoo au fost masini decente cu cateva exceptii, pacat ca nu au avut parte de un management bun.