Exista numeroase controverse pe internet legate de aceste sisteme de siguranta care echipeaza automobilele moderne, mai ales in ce priveste utilizarea acestora pe timp de iarna. In mare parte controversele sunt datorate faptului ca multi nu stiu ce inseamna mai exact aceste abrevieri tehnice, asa ca inainte de porni discutia utilitatii lor, am sa incerc sa le descriu pe scurt, pentru a face putina lumina pentru cei interesati de masina lor si conducerea ei in siguranta.
Ce sunt ABS, ESP, TC
- ABS – Anti-lock Braking System: dezvoltarea acestei tehnologii a inceput de catre Bosch inca de prin anii ’30 desi pe vehiculele comerciale a fost introdusa pentru prima oara prin 1978 pe automobilele Mercedes-Benz. Rolul acestui sistem de siguranta este acela de a preveni blocarea rotilor in momentul in care este actionata franarea de urgenta (frana de picior). La sistemele moderne acest lucru este facut prin intermediul unei unitatii electronice de control care este activata de catre patru traductoare de viteza (unul pentru fiecare roata) care monitorizeaza viteza de rotatie a rotilor iar in momentul in care sesizeaza ca una dintre roti se roteste mai incet decat celelalte intervine regland presiunea circuitului de franare prin intermediul unor valve speciale. Acest lucru duce atata la o franare mult mai eficienta cat si la stabilizare si un mult mai bun control asupra directiei de deplasare a automobilului.
- ESP – Electronic Stability control Program: este un sistem electronic de stabilitate a autovehicului mult mai complex decat ABS, dezvoltat incepand cu 1987 de catre Mercedes, BMW si Toyota sub forma TC’ului in prima faza (Traction Control). Intre 1992 si 1995 Bosch impreuna cu Mercedes dezvolta si introduc prima masina dotata cu ESP’ul pe care il cunoastem astazi ca si sistemul de control al derapajului lateral, adica controlul electronic al stabilitatii. Functionarea acestuia este una complexa controlata de un calculator care in principiu de baza monitorizeaza in permanenta directia de deplasare a autovehiculului comparand directia dorita de sofer (prin masurarea unghiului de virare) cu directia reala a vehiculului prin masurarea acceleratiei laterale, a rotatiei vehiculului si a vitezei de rotatie a fiecarei roti, individual. In cazul unei tendinte de derapare, ESP’ul preia pentru scurt timp controlul autovehiculului estimand directia derapajului si apoi franand individual rotile asimetric pentru a crea cuplu referitor la axele verticale ale vehiculului, opunandu-se derapajului si aducand vehiculul inapoi pe linia dorita de sofer in timpul in care reduce automat si puterea motorului actionand asupra transmisiei pentru a oferi soferului posibilitatea redresarii autovehiculului pe trasa dorita.
- TC – Traction Control: dezvoltat in prima faza ca un ESP primitiv, acesta continua sa fie prezent pe unele masini avand diverse denumiri cum ar fi ASR in cazul automobilelor Opel. In practica acest sistem este unul care reduce momentul de rotatie al motorului in cazul in care, la demaraj, rotile tind sa patineze, astfel asigurand o aderenta superioara pe suprafetele cu aderenta redusa cum ar fi cele acoperite cu nisip, zapada sau gheata. In practica acest sistem sesizeaza daca o roata incepe să patineze, calculatorul motorului preluand controlul cantitatii de combustibil injectat lucru care duce la scaderea puterii transmise la roti pana cand acestea capata aderenta necesara deplasarii pe suprafetele cu aderenta redusa.
Iarna mai bine cu sau fara ABS, ESP, TC?
Ca tot se apropie iarna, trebuie sa tineti seama de faptul ca toate aceste sisteme de siguranta active sunt foarte utile in situatii dificile de franare sau tractiune, dar pentru a fi eficiente trebuie sa luam in calcul si ca masina noastra sa fie pregatita corespunzator de iarna pentru ca lipsa unor caucicuri de iarna special concepute pentru acests sezon precum si conducerea preventiva adaptata conditiilor de iarna nu pot fi compensate de nici un sistem de siguranta, fizica aplicata batand povestile cu zane.
Pe final va doresc drumuri bune si asfalt uscat! 😉
Mama lui de ESP…iarna trecuta la plecarea de la cabana unde am facut rebelionul, iesirea din curte era putin cam dubioasa si cum in noaptea de dinaintea plecarii nisese, trebuia sa-i dau putina talpa. Fix unde aveam nevoie, intra esp-ul. Dupa a doua incercare, l-am dezactivat si nu am avut probleme.
Tocmai de aia (majoritatea) masinilor sunt dotate cu buton de on/off. ESP este bine sa fie setat ON in permanenta iar in situatiile descrise de tine ai posibilitatea de a il dezactiva temporar. Mai e utila dezactivarea lui iarna cand iti arde de niste cerculete.
IN general e bine sa-l ai. Exista cazuri particulare totusi.
Si nu neaparat iarna. Iarna e iarna, gheata e gheata si daca nu esti atent si nu ai nici cauciucuri bune, nici un sistem nu te salveaza.
Exista situatia de drum ondulat si plin de pietris unde ESP-ul te poate baga in masina din fata imediat. Aproape am intrat intr-un camion la o faza de asta. M-am oprit sub el la 2 cm de puntea lui spate.
Problema acestor sisteme e ca sesizeaza imediat rotirea in gol sau blocarea rotilor. Daca ar lasa sa se invirta roata jumatate de tura sau ar lasa ceva mai mult roata sa ramina blocata, poate ar fi mai bine. Dar na, exista si dezavantaje aici.
Unele masini au buton de on/off altele nu. Alea care nu au, unele ca Mitsubishi, permit rotirea in gol a rotilor. Adica se dezactiveaza singur.
Ce te scoate din rahat in situatiile astea e experienta si cunostintele despre cum se comporta sistemul si sa realizezi imediat ca sistemul te incurca la un moment dat.
Intr’un final totul tine de sofer si experienta lui asa cum am scris si in articol …
…”trebuie sa luam in calcul si ca masina noastra sa fie pregatita corespunzator de iarna pentru ca lipsa unor gume dedicate acestui sezon si mai ales conducerea preventiva adaptata conditiilor de iarna nu pot fi compensate de nici un sistem de siguranta actual sau viitor fizica aplicata batand povestile cu zane.”
….. precum si de alti factori enumerati acolo printre care si calitatea gumelor de iarna si mai ales conducerea preventiva. In rest … toate au avantaje si dezavantaje … pana si centurile de siguranta, au fost destule cazuri in care tocmai faptul ca ocupantii nu le purtau si asta le’a salvat viata … insa cum proportia acestor cazuri este mult mai mica … voi prefera mereu centura.
ABS categoric da! ESP si TC sunt bune, in principiu pentru tractiunea spate, ca alea derapeaza una-doua. Pentru tractiunea fata nu-i musai, da e bun sa fie acolo. Cel mai important e insa covrigaru’. Eu am vreo 30-jde ani de condus si doua cursuri cu Titi Aur si e clar ca „tacanitul” de la volan e baza temeliei fundamentului. Ma felicit ca in multe ocazii am folosit CPU-ul din dotarea proprie pentru decizii care m-au ferit de belele. Si inca ceva: nu va suiti la volan cand va grabiti sau macar rasuflati de cateva ori, calmati-va si totul va fi OK. Atunci sunteti predispusi sa faceti belele. Hai, drumuri bune si sa fiti iubiti si sanatosi!
Pai eu am o vorba: de cele mai multe ori de vina nu e masina, ci componenta care se afla intre scaun si volan! Pentru mine unul elementele astea de siguranta active sunt importante sa le stiu acolo la nevoie desi pana acum, in afara de TC iarna ce m’a scos de prin zapezi si care e super util orice tip de tractiune ai avea, de ESP nu pot zice ca „m’am bucurat” cu vreo redresare si sper nici sa nu se intample. In rest, da, grija mare iar la vola … fara alcool, fara droguri, fara nervi, fara oboseala multa!
In cele mai multe cazuri, sunt sisteme anti-prostie
Hai sa zicem ca ar fi si asa, insa de prostie nu te salveaza nimic, nici macar astea!
Am uitat ceva. Cuvantul de ordine al soferului trebuie sa fie anticipatia. Din pacate aceasta vine doar dupa ceva experienta. Dar e fundamentala. Si ca amuzament, un mic accident usor e bine venit cand incepatorului i se suie la cap ca deja e campion. Il aduce cu picioarele pe pamant si-l salveaza mai tarziu. Patit de mine!