E vorba de cateva sute de autobuze pe care PMB, dupa ce a trecut peste talibanatul celor de la USR, am inteles ca intr’un final a reusit sa le contracteze in urma unei licitatii. Tot din cate am inteles vor fi ceva autobuze turcesti, ceea ce nu e un lucru atat de rau pe cat pare, pentru ca turcii produc de foarte multa vreme autobuze foarte bune cu motorizari consacrate, DAF in cazul dat, problema ramane insa alegerea motorizarii diesel, care in tot mai multe capitale europene incepe sa fie interzisa mai ales in zonele centrale datorita nivelului ridicat de poluare!
Daca tot vorbim de un Bucuresti mai putin poluat, nu inteleg nici in ruptul capului de ce au ales diesel in dauna electric sau macar hybrid, desi au si facut intre timp niste teste cu ceva autobuze electrice chinezesti ce intre timp au ajuns deja in parcul auto al multor metropole. Daca pentru cele electrice sa zicem ca se loveau de problema infrastructurii de incarcare a acestor autobuze, pentru cele hibryd in schimb nu vad unde a fost problema, chiar daca pretul ar fi fost ceva mai mare la achizitie, acesta era amortizat rapid in exploatare sau se puteau achizitiona printr’un contract de offset.
Pe de alta parte, vestea asta vine la pachet cu cea prin care PMB intentioneaza sa transforme RATB din RA -Regie Autonoma in SA – Societate pe actiuni, lucru ce s’ar putea sa fie bun pentru ca cele mai negre gauri din economie sunt tocmai aceste Regii Autonome unde hotia e la nivel de arta.
Una peste alta … vestea e totusi buna, mai ales ca pe langa insuficienta lor, multe din autobuzele actuale din parcul RATB sunt depasite atat moral cat si tehnic, iar ca noutate se pare ca reapar in Bucuresti acordeoanele …
Celebre candva prin toata tara inainte de ’89, mai ales datorita rezervoarelor de gaz metan cu care erau improvizate sa functioneze din cauza crizei de combustibili clasici …
O varianta moderna pe GPL’ul, pe modelul celor cumparate in Slovenia (Lubliana) fiind iarasi o varianta neluata in calcul atat pentru reducerea poluarii cat si pentru costurile de exploatare cu pana la 50% mai mici decat in cazul poluantelor motorizari diesel!
Acum ca ne’am lamurit cu achizitia de pe la noi si daca tot isi doreste sa atraga si determine in felul asta tot mai multi oameni sa renunte la masinile personale, am si eu o intrebare pentru doamna Firea:
Cu igienizarea lor cum facem?
Ciubucuri romanesti, ca de obicei, trebuia sa-i tina USR vesnic in bete ca meritau din plin, pentru alte motive !
Croatia si Slovacia folosesc din 2016, pe scara larga ‘acordeoane” MAN Lion’s City pe GPL, am vazut si prin Paris in 2014, modelul articulat, nu stiu daca era pe GPL, dar era foarte silentios, rula extrem de lin si nu scotea pic de fum, inclin sa cred ca era ceva diesel-electric pentru ca auzeam ceva motor la turatie constanta.
Cat despre curatenie, ar trebui sa incercam sa nu lasam „urme” pe unde trecem, s-ar rezolva multe!
Banuiesc ca sunt tot alea despre care am scris si eu mai sus ca sunt si in Lubliana (Slovenia). Am vazut si eu asa ceva prin alte locuri, pe langa faptul ca sunt foarte silentioase sunt si mult mai putin poluante, iar asa cum scriam mai sus, costurile de exploatare a acestei variante sunt cu pana la 50% mai mici decat o mizerie de motor diesel!
Un cacat romanesc … cum zici si tu … da ajungi sa fi dracului multumit cu orice numai sa aduca odata niste autobuze ca e din ce in ce mai jalnica treaba.
P.S. Legat de curatenie: sunt perfect de acord cu tine, insa asta nu elimina nevoia de curatenie a masinii dupa o zi de carat popor.
Desigur, daca poporul sparge seminte si tine sapunul ca bibelou in vitrina din sufragerie!
Aici prietene, nu cred ca poate face cineva ceva in afara de aia care stiu ca apa e buna numai de baut … uneori. Fie vorba intre noi, am vazut sau mai bine zis mirosit destule si pe la altii … da asta nu inseamna ca nu s’ar putea face ceva pe la noi.
Se poate face, RATB-ul e o nenorocire de mamut care suge bani aiurea, bine si pretul la bilete e derizoriu, comparat cu „pe la altii”, da nu poti sa faci ceva din nimic, toti vor transport gratuit, ce e gratis pute de obicei si are termen de expirare aproape!
Eu am tot zis si repet: primul pas ar fi sa se termine cu plimbatul gratuit la pensionarii de care n’ai loc in autobuzele alea zi/lumina/noapte/intuneric… lucru care pute din toate punctele de vedere! Pot lasa biletele la cum sunt acum, dar sa plateasca toata lumea si sa nu mai existe nebunia asta, sau sa fie valabil pentru toata lumea. Din doua, una …
Pe de alta parte, e clar ca trebuie facut ceva cu cloaca aia de hoti, ca acolo se fura de la portar la director cu toate mainile, lucru dealtfel stiut foarte bine de toata lumea. Transformarea din RA in SA cu un management privat, ar schimba lucrurile … sa speram ca pana la urma vor face pasul asta si vor mai taia ceva din tentacule.
Stimabile, nu cadea in capcana asta, transport gratuit la pensionari!
Problema e de organizare, habar n-am cum e azi dar prin 2016 era tare greu sa iei un bilet, la Piata Iancului era o singura ghereta 1/1 unde se vindeau bilete pentru toate liniile, nu mai zic de automat de bilete in statie, plus ca toti urcau peste tot, “pe la altii” se urca doar prin fata, validezi biletul, ai optiunea sa cumperi de la sofer, bine la noi daca ar fi s-ar abuza de asta sau i-ai da bacnote mari doar de al naibi…. si cate!
Vorba ta, ICE, mai bine bagau hybrid.
Mai vine dracu sa alerge in Bucale, la revedere
Nu cad in nici o capcana Vasile atata vreme cat pensionarii ABUZEAZA la greu de gratuitatea asta si vezi lucrul asta cel mai bine la capetele de linie, unde multi nici nu se mai chinuie sa coboare si raman pe scaune in autobuze, sa „mai dea o tura!” In concluzie, nu e nici manipularea si nici capcana cuiva, e doar si numai o opinie pur personala in urma experientei cu inghesuiala si nebunia din autobuze in mare parte cauzata de pensionarii care asa cum am zis, au facut din treaba asta una din distractiile lor zilnice. Ok, hai sa fie gratuit ceva, treaca de la mine … eu zic ca doua calatorii pe zi fiind suficiente pentru nevoile reale pe care le’ar avea, dar nu de dimineata de la ora 5 pana seara la ora 23 fara numar, fara numar.
Pe de alta parte, intradevar, e o problema cu logistica, desi intre timp au mai rezolvat din probleme, amplasand mai multe chioscuri de alea de incarcare cam prin toate statiile principale dar si secundare, avand optional si plata prin SMS, sau incarcarea online. E clar ca mai e muuuult de lucru, una din solutii din punctul meu de vedere fiind biletul unic RATB/METROREX care ar usura mult din problema asta. Exista ceva, dar e doar o balarie tipic romaneasca.
@Radu – lasa frate, ca pana atunci baga si o taxa de centru si s’a rezolvat cu poluarea care o sa dispara ca prin miracol.
Iarasi taxe Stimabile, taxa de centru zici, da de ce nu taxa pentru ca sunt oameni saraci, mai bine ar creste impozitul pe locuinte, am auzit ca’n Bucuresti e „subtire” tare, da ce conteaza… cotizeaza aia din Vaslui?! Adica in loc sa facem treburi de substanta bagam taxe, apoi creiem si o directie care sa verifice daca se plateste taxa, organe de control, angajam personal, director, secretara, contabil…..
De ce să nu aibă pensionarii gratuit? Mai bine să bage măcar 2 lei biletul. E imposibil să ai prețul ăla și să ai pretenții.
În alte zone ale țării a ajuns până la 2.3, 2.5 biletul de autobuz.. cu nivel de trai mult mai mic față de București.
Maestre Ice ce ai cu pensionarii ca se plimba cu autobuzele? Pentru unii probabil ca este singura bucurie la batranete la pensiile pe care le au. Sa inteleg ca nu ai realizat pensonarea anticipata de care ne pomeneai prin vara anului trecut.
Ete na, acuma m’ai provocat!
In primul rand … sunt pensionar PE PERSOANA FIZICA de cateva luni bune deja. Mai am de lucru doar la inca una suplimentara, dar deodata, relativ ma hodini.
In al doilea rand nu pot decat sa iti doresc „dacat” o saptamana pe aici, sa ai treaba si de alergat prin oras si dupa ce stai de ti’se acreste prin statii si vine intr’un final vreun autobuz … vine atat de plin cu ei ca nu mai ai loc sa urci, sau daca reusesti cumva sa te inghesui tu, sa fi bine pularit tot de ei ca ii inghesui, desi sunt maestri la dat coate. In ce privesc pensiile mici de care zici … asta pe aici nu prea e general valabil si uite asa ajungem la a doua distractie a lor: inghesuiala din supermarket’uri unde ajung tot cu … transportul gratuit si dupa ce se plimba peste tot ca la promenada blocand rafturile si inghesuindu’se pe la monstre, se aseaza la cozile de la case si sa nu crezi ca au cosuri chiar de criza, ba dimpotriva, ca de aici ajungem la a treia lor distractie: bagatul masiv la matz!
In concluzie, nu am nimic direct cu ei, ci doar am incercat sa redau o situatie! Ii respect ca oameni si consider ca isi merita veniturile si un trai cat de bun se poate … dar asa cum am zis in postarea de mai sus, problema mea este legata de faptul ca ABUZEAZA de acesta gratuitate ce sufoca si asa un oras destul de sufocat.
Sanatosi sa fim …
„monstre” zici?
Monstre promotionale maestre … alea moka … monstre de slam/carnati/iaurt/masline/biscuiti si pana mea mai stie ce …
Si eu care credeam ca alea sunt mostre. De, cat traieste omul invata si tot….
O cacat … acuma ce ai si tu cu un batran pensionar cu mintea senila?
P.S. Abia acum am observat la ce te referi!
Am ras de m-am cracanat…. monstre!
Aide dom’le macar asa sa-i arda pe nenorociti de corporatisti, sa le manance monstrele si sa se plimbe gratis cu tramvaiul!
Partea proasta e, CA COrporatistii nu merg cu transportul in comun, ei merg cu UBER; iau monstre cu cardul de pe net si nu din magazine …deci … cu mine ce dracu aveti? Eu ce’am facut?
In rest … radeti si voi de un pensionar amarat care nu’si permite nici macar o pereche de ochelari din Obor sa vada ce aberatii incearca si el in amaru lui sa scrie pe aici… ca ce pana mea sa faceti si voi in viata mai bun de atat …
Pe GPL sa fie transportul in comun, lege, scris in constitutie … stateam si ma gandeam, oare daca trece tot RATB-ul pe GPL, ce plm fac toti soferachi aia de au volsvaganuri pe motorina, se umple targul de la Vitan?!
Ca mi’ai adus aminte … aveam/am un vecin care lucra pe o masina de asta si e atat de inteligent, ca o trebuit sa schimbe trei masini pe benzina pana sa se prinda de ce fac misto toti de el si sa isi cumpere pana la urma, nu’i asa … decat un voltzvagan dizal, bineinteles!
Citeam pe undeva azi, alocarile bugetare in Bucuresti, 111 mil. la sanatate si subventii RATB+RADET 190 mil euro desigur, buna treaba! 400 autobuze turcesti de 250 mii bucata + TVA, toti iau de la MAN si le au 7-800 sute mii de km, dupa aia le vand si sh, numai noi gasim kilipiruri si ciubucuri d’astea!