Recent am facut pachetul trei de revizie periodica la frantuzoica care a inclus pe langa distributie si alte alea, si schimbul de ulei la motor. Pentru ca pana acum nu am mai avut Renault, desi m’am hotarat rapid in ce priveste marca (ELF by Total), mi’a dat putin de lucru cautarea informatiilor asupra modelului de ulei pe care sa il bag dincolo de vascozitate pentru ca nu cunosteam noile denumiri comerciale care difereau de cele din cartea de intretinere a masinii. Intr’un final am aflat echivalentele denumirilor moderne … dar nu mi’a fost foarte usor pentru ca pana sa gasesc informatia de care aveam nevoie, am avut ocazia sa dau peste tot soiul de aberatii scrise la care fie imi venea sa ma iau de par, fie ma umfla rasul! Toate astea au darul de a zapaci un om care isi cumpara pentru prima oara masina si nu are cunostiinte in domeniu, ‘N pareri, ‘N aberatii, ‘N povesti in care am zis sa incerc sa fac putina lumina din cunostiintele pe care le am adunat de’a lungul timpului fara a avea pretentia ca sunt adevaruri universal valabile. Sa o luam cu inceputul.
Ce este uleiul de motor si ce rol are el?
Principalul rost al uleiul de motor este acela de a lubrefia motorul pentru a reduce fortele de frecare pe cat posibil prelungind in acest fel durata de viata a componentelor in miscare care se afla intr’un motor. Pe langa acest rol primordial, uleiul de motor mai indeplineste si alte functii cum ar fi acelea de agent de racire pentru componentele aflate in contact direct (expl. pistoane); curatare de reziduri in urma procesului de ardere (expl. cilindri, segmenti, piston); protectie impotriva coroziunii chimice; agent de forta in cazul actionarilor hidraulice.
Care este diferenta dintre uleiurile de motor si cum se impart ele?
Uleiurile de motor se impart in doua mari categorii:
Pentru motorizarile mai vechi care au o uzura ceva mai mare recomandate sunt cele preponderent minerale mai ales daca au inceput sa manance ulei; pentru motorizarile mai noi cu uzura mai redusa recomandate sunt in general cele sintetice/full sintetic.
→Uleiuri semi-sintetice reprezinta un compromis de ulei mineral (~70%) plus un pachet de aditivi speciali (~30%) recomandat fiind pentru motoarele care se afla intr’o zona de uzura moderata sau undeva pe la jumatatea limitei lor de viata.
→Click aici pentru a vedea PROMOTIILE la uleiuri de motor!
Cele doua tipuri de ulei difera pe langa compozitie si in ce priveste gradul de vascozitate si onctuozitate. Vascozitatea este proprietatea uleiului de a se opune curgerii, acest lucru fiind deosebit de important in ce priveste capacitatea componentelor de a se unge in functie de temperatura si viteza. Onctuazitatea este proprietatea uleiului de a adera la suprafetele metalice pe care sa creeze o pelicula rezistenta care sa protejeze suprafetele metalice aflate in contact direct eliminand in acest fel uzura prematura datorita frecarii uscate ce poate duce pana la gripare.
Clasele de vascozitate pentru uleiurile multigrad de motor sunt stabilite de SAE ca si:
- Clase de iarna (OW, 5W, 1OW, 15W, 20W, 25W)
- Clase de vara (20,30,40,50,60)
Avantajele unui ulei sintetic este dat de faptul ca fiind obtinut prin procedee tehnologice atent controlate, acesta are o compozitie optima plus un pachet de aditivi care confera un grad ridicat de ungere si protectie in functie de recomandarile motoristilor. Spre deosebire de cel mineral, uleiul sintetic ofera o vascozitate redusa la temperaturi scazute ceia ce duce la o pornire la usoara si implicit o uzura redusa; stabilitate mai buna la temperaturi inalte lucru ce reduce oxidarea; rezistenta mai buna la depunerile solide; pastrarea caracteristicilor fizico-chimice pe intreaga durata de viata a uleiului.
Avantajele unui ulei preponderent mineral este acela ca avand o vascozitate mai ridicata, in cazul motoarelor mai uzate acest lucru va duce la o mai buna functionare decat in cazul unui ulei sintetic care avand o vascozitate mai redusa, adica rezistenta la curgere mai redusa, nu va reusi sa lubrefieze suficient componentele cu o uzura accentuata mai ales la temperaturi inalte unde uleiul are tendinta de a se subtia.
Ce informatii gasim de obicei pe etichete?
OIL = Marca
10W-40 = Clase de vascozitate/multigrad
Semisintetic = Compozitia uleiului de baza
API SJ/CF, ACEA A3-96 = Nivel de performanta
MB 228.1, VW 500/505 = Aprobari ale fabricantilor de motoare
Abrevierile de pe etichete:
SAE = Societatea Inginerilor de Automobile
API = Institutul American de Petrol
ACEA = Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile
Cand se schimba uleiul de motor si de ce este important?
In principiu cel mai bine este sa recomandati intervalul de service recomandat de fiecare motorist in parte! Aceste recomandari se fac in baza unei consultari intre motorist si producatorul uleiului respectiv pentru a asigura o buna functionare intr’un anume interval care include atat timpul cat si numarul de kilometrii. In medie, un interval de schimb al uleiului se invarte in jurul valorii de 10.000km sau 1 an indiferent de numarul de kilometrii. Sunt uleiuri care duc si mai multi kilometrii (15-20-30.000km), insa in principiu intervalul de 1 an cam ramane in picioare deoarece degradarea uleiului nu este data doar de utilizarea acestuia in motor ci si de timpul petrecut in motor, unde sufera o multime de transformari fizico-chimice datorate temperaturilor la care este supus, agentilor corozivi din motor, contaminarea cu lichid de racire sau carburanti. Un ulei tinut prea mult in motor se va transforma intr’un soi de mal pe fundul baii de ulei la temperaturi scazute lucru ce automat va duce la o ungere deficitara sau chiar infundarea unor parti ale circuitului de ungere.
Un alt factor de luat in seama in ce priveste viata uleiului din motor este legat de regimul de exploatare a acestuia. Un motor care funtioneaza preponderent la turatii ridicate, va injumatatii durata de viata a uleiului din motor, lucru ce trebuie luat in calcul de cei care au tendinta de a conduce ceva mai sportiv.
Ce marca de ulei sa cumpar? Care este cel mai bun?
Cum ar zice o vorba romaneasca …
Cate bordeie, atata obiceie …
La care as adauga … cate marci de masini tot atatea de uleiuri.
Pe piata exista numeroase branduri printre cele mai cunoscute fiind …
Precum si cele de branduri auto ca de exemplu …
… care in general sunt uleiuri OEM fabricate de aceiasi producatori din prima categorie in baza unui caiet de sarcini si cerinte specificate de catre motoristi. In general tipul asta de uleiuri il vedeti prin reprezentante, insa nu care cumva sa credeti ca este cu ceva mai bun decat alt ulei ce poarta brandul unei companii petroliere, standardele ACEA si specificatiile si indicii de calitate fiind aceiasi, ba posibil chiar mai bune pentru ca producatorii de uleiuri dezvolta in permanenta noi tehnologii de fabricatie si aditivi adaptatii noilor motorizari de pe piata si nu numai.
Care este mai bun dintre toate brandurile enumerate?
Tot ce pot sa va spun este ca nu exista un ulei neaparat mai bun ca altul, daca aceasta respecta specificatiile de care aveti nevoie! La asta trebuie sa dati cea mai mare atentie si sa verificati daca uleiul respectiv are clasificarile standard impuse de motoristul vostru. Lucrul asta il puteti verifica pe bidonul respectiv de exemplu uleiul cumparat de mine pentru frantuzoaica trebuia sa fie SAE 5W40 (sintetic) si sa respecte aprobarile Renault RNO700/RNO710; ACEA A3/B4 (Calitate standard, interval de schimb de ulei extins – utilizat pentru motoare supuse la condiții grele de funcționare); API SN(Pentru motoarele fabricate după 2004 cu caracteristici stabile pe toată durata de viață – uleiuri cu stabilitate bună la oxidare, limitarea depunerilor solide, protecție îmbunătățită împotriva uzurii și performanțe bune la temperaturi scăzute) lucru pe care il gasiti inscris pe orice bidon de ulei de motor …
Iar de aici inainte a contat doar preferinta mea personala care totusi s’a bazat pe recomandarile motoristului pe care le am in cartea de intretinere …
→Verifica pretul aici!
Desi si un alt brand de ulei ar fi facut o treaba la fel de buna cu conditia sa fi respectat toate standardele de mai sus.
Legende urbane, povesti vanatoresti si gogosi de tufa
Daca bantuiti forumurile auto sau discutati cu diversi cunoscatori in ale mecanicii din spatele blocului o sa cititi sau auziti diverse povesti despre uleiuri miraculoase, branduri care fac minuni sau chiar proprietati despre care nici macar producatorii lubrefiantilor in cauza nu viseaza. Sa demontez cateva …
Uleiul X este cel mai bun ulei pentru marca X de masina!
Cum am scris pana aici, nu exista un brand anume de ulei pentru un anume brand de motor! Tot ce trebuie sa indeplineasca acel ulei sunt standardele impuse de motoristi. Daca respecta cerintele fizico-chimice si standardele recomandate orice brand cunoscut de ulei este ok pentru orice tip de motor, mici diferente pot face aditivii folositi la fabricarea lui si unele tehnologii de rafinare care mai degraba tin de marketing decat de realitate.
Uleiul X reduce consumul de carburant si creste puterea motorului!
Un ulei de calitate prin reducerea frecari aduce o oarecare imbunatatire a consumului de carburant insa nu in asa masura incat sa fie semnificativ! In ce priveste cresterea de putere asta este 100% legenda urbana!
Pe langa ulei e bine sa adaugi X aditiv!
In ciuda marketingului la aditivi, nu este recoamdat folosirea unor aditivi suplimentari fata de cei bagati deja in ulei de catre producatorul lui! Ca orice lucru bun in exces, aditivii in exces devin corozivi avand un efect invers fata de cel scontat! Folositi doar uleiul recomandat cu vascozitatea si proprietatile recomandate de motoristul vostru fara alte bazaconii care pot sa va distruga motorul!
Uleiurile de la noi nu sunt ca alea de dincolo unde se gasesc doar uleiuri de origine!
Cei care afirma lucrurile astea se pare ca au pierdut cel putin 20 de ani din cati au trecut si inca nu au auzit de globalizarea care a adus o uniformizare a pietei, tot mai putine produse fabricandu’se in tarile de origine lucrul asta datorandu’se in mare parte costurilor mult mai ridicate in primul rand cu logistica si distributia produselor. Este si cazul uleiurilor de motor care indiferent unde sunt facute in principiu respecta aceleasi caiet de sarcini si norme tehnologice de fabricatie, multe din uleiurile ceva mai scumpe sunt doar imbuteliate in afara tarilor de origine pentru a fi distribuite in retele de vanzare cu amanuntul. Fireste ca asta nu exclude din pacate si aparitia uleiurilor false pe piata dupa cum am scris in articolul de aici, de aia va recomand ca atunci cand va decideti sa cumparati un ulei de motor sa va asigurati ca il cumparati din surse oficiale, un pret prea mic fata de cel de pe piata trebuind sa va ridice serioase semne de intrebare.
Ma opresc aici, am scris si asa un articol destul de lung ce sper insa sa le fie de folos celor cauta informatii cat de cat concentrate legate de acest subiect. Daca aveti intrebari, le astept la comentarii iar de raspuns voi incerca sa le raspund in masura posibilitatilor. Bineinteles ca si criticile constructive sau lamuririle suplimentare sunt binevenite!
La cat mai multi kilometrii fara probleme!
Cand masina mananca prea mult ulei de motor… trebuie sa o schimbam, nu?!
Esti sigur ca il mananca si nu cumva il pierde? Daca e caz concrect ce ai scris mai sus, te pot ajuta cu cateva sfaturi sa indentifici beleaua, daca e doar caz impotetic, atunci si daca mananca prea mult exista solutii, nu trebuie neaparat schimbata ca poti da peste una care face acelasi lucru si chiar mai rau.
OK deci nu detin si nu am detinut niciodata o masina. Dar o sa incerc sa urmez o cale de ganduri care o consider logica. Te rog sa-mi zici daca si unde gresesc.
Tipul de ulei care trebuie folosit pentru masina care o ai e trecut in „manualul” masinii. Insa, dupa cum ziceai si tu, dupa ceva ani de zile o sa dispara acele standarde si denumiri si o sa fie inlocuite de altele. Pe piata romaneasca majoritatea oamenilor cumpara masini second-hand, ceea ce inseamna ca majoritatea au cel putin 5 – 8 ani vechime. Prin urmare, problema cu standardele care se tot schimba poate aparea foarte frecvent.
Daca nu te pricepi, poti sa mergi de exemplu la mecanic si sa-l intrebi ce ulei e recomandat pentru masina ta. Daca insa acel mecanic nu ti-e prieten bun care-ti vrea binele, o sa-ti recomande ceva gresit pentru ca e mai bine pentru el, din 2 motive: (a) de multe ori au uleiuri la vanzare si face bani si din asta; si (b) daca iti recomanda uleiul gresit, o sa ti se strice masina, prin urmare tot la el ajungi pentru reparatii si uite asa scoate o gramada de bani de la tine.
Acelasi set de principii se poate aplica foarte usor la multe alte aspecte auto, nu doar la ulei.
Daca nu te pricepi cam deloc (cum e cazul meu), sigur ai cativa prieteni care mai stiu cate ceva. Problema insa e cu vorba aia „Romanul e bun la toate”. Are ceva sambure de adevar ironic vorba asta, in sensul ca multi se cred experti in anumite domenii, dar de fapt habar n-au despre ce vorbesc. Asta ai descoperit si tu in cercetarea care ai facut-o legata de uleiuri. Si atunci in care din „prietenii care se pricep la masini” o sa ai incredere ? Cum ii diferentiezi ?
In recapitulare:
– nu te pricepi
– nu poti sa ai incredere in intentiile mecanicilor
– nu poti avea incredere in cunostintele prietenilor
Avand in vedere toate acestea: ce faci ? Ca problemele la masina trebuie sa le rezolvi. Si sunt foarte convins ca nu sunt ieftine.
Ai putea sa-mi dai ceva sfaturi in acest sens ? Mersi.
Dupa cum am zis in primul paragraf: n-am detinut niciodata o masina, dar sunt convins ca acest gen de probleme o sa fie foarte frecvente atunci cand o sa am una, in special la inceput.
In ce priveste uleiul de aia am scris articolul asta pe care oricine il citeste de la cap la coada eu zic ca se va lamuri care e treaba cu uleiul de motor.
In ce priveste schimbarea denumirilor comerciale, acestea se schimba dar nu foarte mult plus ca notiunile de baza ca vascozitatea (expl. 5W40) ACEA, API sau recomandarile motoristilor raman batute in cuie indiferent ce sufix comercial ar avea acel ulei. In rest la partea cu mecanici necinstiti, sa zicem ca se poate intampla si cum povestesti tu, de aia e bine ca dupa ce ti’ai ales masina sa pui mana si sa te informezi atat din manualul de intretinere cat si forumuri care sunt o veritabila „mina de aur” in ce privesc informatiile despre masina ta mai ales daca e ceva mai veche iar cei care le au de mai multa vreme au apucat sa scrie cam tot ce era de scris despre ele. Bininteles insa ca nu e o munca usoara sa filtrezi continutul pentru ca nu exista padure fara uscaturi insa pe gasesti si lucruri ok care sa te ajute ca macar sa iti faci o idee pana apuci sa iti cunosti cat de cat masina.
Pentru sfaturi iti stau oricand la dispozitie, din cat ma pricep evident.