Compania GoPRO este de vanzare in urma problemelor financiare pe care le are in ciuda succesului de rasunet pe care l’a avut ani la rand, reinventand conceptul →camerelor video sport si de aventura.
Cauzele problemelor financiare ale celor de la GoPRO par a fi legate in primul rand de faptul ca aceasta piata a inceput sa fie dominata incet si sigur de →camere video sport si de aventura chinezesti de o calitate tot mai apropiata celor de la GoPRO, dar care se vand la un pret mult mai mic. Nici pe piata dronelor nu stau mai bine, dronele GoPRO Karma inregistrand un mare esec din pricina performantelor foarte slabe comparativ chiar si cu →dronele chinezesti care sunt mult mai ieftine si din ce in ce mai performante.
Potrivit theverge.com, anul acesta se cauta un cumparator pentru compania evaluata la 3 miliarde de dolari, dar se pare ca nu se prea inghesuie multi investitori sa preia aceasta companie, lucru ce ar putea face ca in curand GoPRO sa fie inca una din companiile din domeniul video care intra in legenda in ultimi 10 ani.
GoPro n-a avut o problema directa cu intrarea pe piata a variantelor chinezesti pentru ca nimeni n-o sa poate vreodata sa le compare si echivaleze din punct de vedere calitativ, dar au avut o problema in ceea ce priveste inovatia si planul de business pe termen lung.
Au scos un prim model de proba (Hero), a fost bun, dar nu excelent asa ca au mai scos inca doua modele excelente (Hero2 si Hero3) si cam toti „fanii” genului si-au luat asa ceva. Vorbim de camere care nu sufereau de obsolenta programata si care, calitative fiind sunt foarte durabile in timp. Apoi in decurs de 1 an au mai scos 3 modele, unul patrat care nu prea mergea cu niciun accesoriu si altul cu ecran LCD si comenzi vocale, doua funcii irelevante si inutile care n-au prea convins. Noile modele (4 si 5) n-au reusit (probabil nici cumulat) sa bata recordul modelului anterior.
Cine are Hero3 nu se grabeste sa-si ia Hero4 sau Hero5 pentru ca din punct de vedere calitativ si tehnic vorbim tot de filmare 4K la ambele, iar LCD-ul si comenzile vocale sunt inutile cand mergi cu drona sau filmezi pe sub apa. Asta a fost prima gresala.
A doua a avut de-a face cu drona pe care si-au propus s-o faca pentru a concura cu DJI. DJI face destul de bine ceea ce face si nu prea are concurent redutabil la ora actuala. A scos modele noi, dar sunt mult mai fiabile fata de modelele anterioare si asta denota ca sunt mult mai maturi in ceea ce priveste business-ul pe care-l fac. Din pacate GoPro facea un lucru bun si nu avea nevoie sa intre pe o piata pe care n-a dominat-o niciodata si nu putea s-o domine.
Oricum, pe principiul de baza al capitalismului (one man’s loss is another man’s gain) e posibil ca GoPro sa se vanda vreunui gigant tehnologic, gen Apple (la fel cum s-a intamplat cu Beats) pentru ca tehnologia sa fie mentinuta.
O opinie mai mult decat bine documentata , insa nu trebuie ignorat nici impactul camerelor chinezesti la temelia si asa slabita de managementul prost pe termen lung, unde totusi s’au lovit cumva si de limitarile domeniului fiind vorba de o nisa destul de subtire si de aia au incercat si eu sa aduca tot soiul de „inovatii” ce au cautare pe alte gageturi.
Ca vorbeam de impactul chienzariilor pe piata, am prieteni care sunt fani GoPRO (3-4-5) si fac la greu sporturi de aventura gen parapanta, kayaking si alte minuni de gen, iar in paralel si’au cumparat si testat niste chinezarii pentru a acoperi mai multe unghiuri de filmare secundara, de care s’au declarat pe cat de suprinsi pe atat de incantati de calitatea din ce in ce mai buna a chinezariilor care au crescut mult, foarte mult fata de anii precedenti la preturi mai mici de jumatate, fata de un GoPRO.
In ce priveste cumpararea companiei … nu stiu sincer ce sa zic. Apple in momentul asta nu vad de ce ar investi pe piata asta de nisa, avand experienta 0 in domeniu. De Beats aveau nevoie ca erau praf pe partea de casti … in schimb de camere de aventura … nu stiu cata nevoie ar avea. Dar na … cine stie de unde sare iepurele.
Am crezut ca vrei sa vinzi unul :O
Te bagai?