A venit vremea sa schimb kitul de ambreiaj la Renault Laguna, nu era inca la capatul uzurii, insa teoretic imi propusesem sa se intample lucrul asta in toamna insa cand am putut eu nu a putut mecanicul meu, cand a putut el nu aveam eu timp sa ii las masina sa se ocupe de ea si tot asa pana aseara cand m’a sunat sa o duc in dimineata asta si teoretic pana maine ar trebui sa fie gata daca nu mai descopera si altele de facut pe acolo si eventual trebuie sa stam dupa ceva piese.
Ce este ambreiajul
Ambreiajul este o parte a masinii care asigura transmisia de putere de la motor la cutia de viteze prin cuplare treptelor din cutia de viteza. Ambreiajele in general au 2 axe, unul dintre ele este antrenat de motor, iar celalalt antreneaza cealalta parte a mecanismului de transmisie, respectiv cutia de viteze prin cuplarea si decuplarea celor doua parti componente.
Cand se schimba kitul de ambreiaj
Avand o cutie manuala servita de un ambreiaj hidraulic, la Renault teoretic se schimba ca la orice alta masina, adica undeva pe la vreo aproximativ150.000 de kilometri, dar asta depinde de mai multe aspecte, respectiv modul in care este utilizat acel ambreiaj, pentru ca daca conduci prost poti sa uzezi un ambreiaj nou la jumatatea vietii lui. Eu unul fiind genul care il uzeaza destul de putin, am reusit sa trec chiar si de aia 100.000km cu un set de ambreiaj, desi cumva dupa 80-90.000 de kilometri simti ca masina nu mai trage la fel pentru ca apare uzura la transmisie lucru ce aduce un impact negativ asupra puterii transmise la roata. Un alt aspect important este calitatea respectivului kit de ambreiaj, daca alegi unul ieftin nu poti avea aceleasi pretentii ca si in cazul unuia mai scump cu ar fi ambreajele de la producatori cum ar fi Luk sau Valeo care garanteaza prin renumele lor un anumit standard de calitate.
Cum recunosti un ambreiaj uzat
In afara de numarul de kilometri, un ambreiaj uzat se recunoaste dupa faptul ca in timp, datorita uzurii ambreiajul, acesta incepe sa prinda din ce in ce mai sus, iar la plecarea de pe loc masina are tendinta sa tremure la eliberarea pedalei si cuplarea transmisiei. De asemenea, daca are o limita mare de uzura, s’ar putea ca schimbarea treptelor de viteza sa inceapa sa se faca ceva mai greu, acesta nedecupland suficient transmisia pentru ca schimbul treptelor sa se poata face usor.
Cum testezi un ambreiaj
Cel mai simplu test este ca pe loc, tragi frana de mana, sa cuplezi cutia la cea mai inalta treapta de viteze pe care o are si incepi sa accelerezi usor in vremea in care eliberezi pedala de ambreiaj. Daca ambreiajul este in stare buna, motorul se va opri foarte repede, adica mai exact imediat dupa ce incepi eliberarea usoara a pedalei de ambreiaj. Cu cat aceasta face o cursa mai lunga si motorul se opreste mai tarziu, cu atat ambreiajul este mai uzat, iar in cazurile de uzura foarte mare este posibil chiar sa patineze suficient de mult incat motorul sa nu se opreasca. De asemenea, daca ai ceva mai mult experienta, uzura lui o recunosti in timpul exploatarii, masina incepand sa atinga tot mai greu si in tot mai mult timp anumite viteze pe care inainte vreme le atingea mult mai usor, sau la plecarea de pe loc sa nu mai ai parte de zvacul ala cu care erai obisnuit.
Cum se schimba ambreiajul
Opreatiunea de schimbare a ambreiajului nu este una tocmai usoara daca cumva va bate gandul sa faceti acest lucru in regie proprie, pentru ca operatiunea presupune destul de multe scule necesare, un elevator si mai ales ceva pricepere pentru ca in general kitul de ambreiaj se poate schiba doar dupa demontarea transmisiei, respectiv al cutiei de cutiei de viteze de pe motor. Accesul la cutia de viteze si demontarea ei difera de la masina la masina, la unele este o operatiune relativ simpla, la altele destul de complicata, presupunand demontarea mai multor subansable pentru ca acea cutie de viteze int’un final sa fie demontata de pe masina. Recmandarea mea este ca sa faceti acest lucru intr’un atelier service specializat unde sa beneficiati si de garantie atat pentru ambreiaj cat si manopera.
Opinie personala
Am si uitat cu e sa ai ambreiaj nou, maine imi voi aduce aminte. De cand am cumparat frantuzoaica au trecut 5 ani jumatate si vreo 50.000 de kilometrii, daca imi aduc eu bine aminte, adica i’a venit timpul si alaturi de treaba asta, daca tot dau jos cutia, i’am zis mecanicului sa imi schimbe si suportii de la cutie si motor pentru ca se simte deja uzura si la tampoanele alea, un lucru de luat in seama si pentru cei care mai cititi pe aici si sunteti interesati de schimbarea kitului de ambreiaj, pentru ca odata cutia data jos, nu ar trebui sa platiti nici o alta manopera in plus si de asemenea, verificati daca aveti nevoie de ulei pentru cutia de viteze si la nevoie schimbati sau completati si acel ulei. In cazul ambreajelor hidraulice, verificati si starea lichidului de frana, acesta fiind si lichidul care deserveste ambreiajul. In cazul in care constatati ca este murdar si mecanicul va recomanda sa il schimbati, faceti si acest lucru.
Pentru frantuzoaica mea, am ales kitul de ambreiaj original de fabrica de la Valeo, iar rulmentul de la Sachs.
Am o amintire din iarna 1991 cu prima mea masina(o Dacia 1310 , bleu Mamaia pentru cunoscatori, veche de vreo 4 ani, adusa din Ungaria). Ma lasa ambreajul in mijlocul Brasovului, ger, minus multe grade. Am un mare noroc la vreo jumatate de ora ca trece si ma vede un coleg de facultate cu o Dacia papuc. Ma tracteaza pana unde stateam in chirie, a doua zi dimineata merg la service, demonteaza mecanicul ambreajul, imi da punga cu piesele de schimbat, merg la unul din putinele magazine din anii aceia si iau un kit turcesc de 150 de lei. Mai aveau unul original Dacia la vreo 250 lei si unul Renault la vreo 400 lei. Fiind student, am incercat sa ies cat mai ieftin, 150 kitul, 150 manopera, 300 total. Plec din service si dupa 500 de metri plesneste discul. Duc masina tractata la service in fata si o las pana luni, era sambata. Raman si fara masina in weekend si stresat. Luni o iau de la capat, demontat, magazin, cumpar kit Renault, schimbat kit, plata manopera din nou. Am mai tinut masina vreo 6 ani si aproximativ 120.000 km, am folosit-o si la carat marfa, etc., am vandut-o cu ambreajul in perfecta stare. Concluzia trasa si respectata de 30 de ani: Nu cumpara piese de schimb ieftine ca sa nu ajungi sa dai de n ori mai mult ulterior! Sper ca nu am plictisit prea mult si poate ajuta pe cineva, cu toate ca de fel oamenii invata din propriile greseli.
Heheheeee … da, da, bleu mamaia, albastrul ala deschis ceva mai spalacit, multe vandute in Ungaria si aduse inapoi dupa anii ’90, am avut si eu una, dar rosie. Legat de ambreiaj, era plin de turcarii la noi, unele de foarte proasta calitate, care te tineau cam cat le puneai sus, imi aduc aminte ca am luat odata doi pivoti, ambii strambi din fabrica. In rest da, atentie la piese ca de multe ori e mai scumpa manopera, platesti de nu’ti mai trebuie in veci. Pe mine acum m’a sunat mecanicul ca nu se potriveste rulmentul ales, al meu fiind al model,mai scump. Am ales tot Valeo (echiparea originala Renault) desi era dublu la pret fata de ceva obscur. Chiar nu am chef sa raman pe undeva, sa platesc platforme si manopera care e aproape 50% din pret, ptr ca ma zgarcesc acum la vreo 200 lei. Pare mult, dar ambreiajul ala nu’l mai schimb cat tine masina, asta era original Valeo pe ea, ca a gasit data pe el, adica a tinut aproximativ 205.000km si mecanicul imi zicea ca inca ar mai fi mers cateva zeci de mii de km la cum arata uzura pe el, dar cum am zis, nu sunt genul care sta cu masina pana cade.
Buna lecţia de azi! Am invatat ca se scrie ambreiaj si ca probabil trebuie sa conduc o masina cu cutie automata.
Toate cutiile de viteze au ambreiaj, indiferent de tipul lor, manuala sau automata, singura diferenta este ca daca la manuala ai o pedala cu care faci debraierea ptr schimbarea treptei de viteze la cutia automata (in functie de tipul ei) operatiunea asta o preia un mecanism controlat electronic care are niste presetari de turatie prestabilite in functie la care schimba treptele cutiei de viteza care la bazele ei este asemanatoare cu o cutie manuala, sau chiar la fel. O alta chestie este ca de exemplu la cutiile robotizate, uzura ambreiajului reste mult mai mare decat la manuale, astfel ca durata de viata este mult mai redusa, dar sunt mai ieftine la intretinere decat alte tipuri la care intretinerea sau reparatia este mult mai scumpa. Na, ca ai mai invatat ceva!
Sa stii da da! Stii cum sa transmiţi informaţia. Ai dar de pedagog.???
Mi s’a mai zis ca trebuia sa ma fac ori popa, ori profesor, ori avocat … n’a iesit de nici unele!
Ma bucur ca ti’am fost de folos!
CORSA mea are spre 300k de km in bord, o am de la 173k nu cred că a avut vreodată ambreajul schimbat. E depășită moral, dar face treabă 😉 încă nu renunț la ea.
La kilometrii aia e aproape imposibil sa fie inca originalul, probabil ca cineva inaintea ta la schimbat si asta e un lucru bun, insa asa cum am zis, vezi ca ce iei pe mere, dai pe pere, fiind uzat incepe sa iti dea prin consum!
Nu face figuri deloc!
Atunci clar a fost schimbat intre timp si este inca in stare ok! 😉
Ai omis testarea ambreiajului în pantă…Tocmai ce m-am jucat duminică cu el să-i vad starea. Și e ok. În fine, ideea este că după o vreme simți mașina și-ți cam dai seama că se apropie buba.
Nu am omis ci mai degraba am evitat ptr ca e o procedura putin mai de „stiutori” si nu toti au experienta aia, existand riscul sa „scape” ),Doamne fereste masina, si sa o infiga in ceva. Este si aia o metoda dar as recomanda’o mai ptr „avansati”!
Sincer n-am schimbat niciodata la nici o masina ceva esential, preventiv!
Sper sa nu cobesc acum!
Daca ai kilometri multi la bord, personal… cum zice si Marian simti cand se apropie buba, plus ca regula de baza a fost vorba aia … no zic aici!
Ibiza are 340k, bine e de noua, am condus prudent, niciodata nu ma arunc aiurea, o fi si asta!
Doar la Matiz am schimbat cureaua la distributie din cauza unui simering de la arbore, cu toate ca arata exacta ca cea noua, am avut doar un pic impresia ca are un abur de ulei pe ea… si avea 170k, planetarele pe la 300k ca bateau un pic in viraje, are 400k acum si un RK la tabla in 2019… ajung la 500k, tot de nou
In rest nimic pana acum, chestii normale, consumabile doar!
In schimb la i3 s-a dus telecomanda din prima de Boboteaza, semne!
Am sunat la baieti si mi-au dat un apk de android, l-am pus pe telefon si gata… am inceput bine, atat ca mi-au trimis una noua in 2 zile, seriosi nemti , mai vedem la 160k cand se termina garantia la baterie
Acum l’am vazut si eu demontat, inca arata ok discul, dar rulmentul hidraulic avea uzura si nu facea aa il schimb doar pe ala daca tot am demontat. Eu masina am luat’o SH, de noua e alta discutie.
I3 zici? Fara nici o suparare, dar sincer, eu masina mai proasta ca i3 nu am avut, cand incep sa pice, pica toate si te’a spart la buzunar, nu vrei sa stii unde si cum le’au pus distributia si ce presupune sa o schimbi. Doamne ajuta sa ai noroc!
M-am bucurat ca are hyper threading, daca n-am avut banii de un i8…
Vroiam sa mai zic ceva da am dat enter
Asa am facut la Matiz, am vrut sa schimb semnalizarea de pe aripa si cand am tras de ea a iesit cu o bucata… de aripa, initial nu arata nimic, totusi am ajuns sa-i fac RK, ca tot demontase tinichigiul aripa
Ai bani tovarase, ai bani … Doamne ajuta sa ai parte de ei si bani de pastile de inima, ca pe la biimar, ar trebui incluse in pret.
Mda … cam asa a fost si acum la mine, ambreiaj semi ok, dar rulmentul hidraulic …
D-ne ajuta la toată lumea! De ce sa n-am, pai la Matiz cu 1500 lei am luat juma de caroserie, dacă nu era vrăjeală asta cu Euro 2, 4, 10 îmi luam o flota din astea, 5%, piese ieftinească, pentru toți săraci, altfel o dam pe i3, vine și Tesla acuși. Greta e cu noi!?
Iar am dat enter ?
La Dacia 1100 mi-am amintit ca bagam rulmentul de presiune in vaselina topita… daca nu avea joc mare, asta dupa ce schimbam discul, ca asta era treaba curenta, odata cu filtrele
Bateai si ferodouri Vasile? Hai ca bateai, că n-aveai încotro…bagai la buterolă. Chiar, ce-o crede un tinerel azi daca da cu ochii de buterola si contrabuterola prin atelier?
Bai, daca nu a strunjit si niste discuri de frana, tot degeaba! Luate asa, frumuselul, cu mult ulei de racire sa nu se decaleasca. Si in rest, nu’i daciot daca nu a schimbat macar un set motor, d’ala cu tot cu camasi … si nu ca amatorii care se limitau la schimbul de segmenti ca aia care isi umpleau podul pedalier cu saci de canepa + izolator d’ala negru (imi scapa acum numele), dar nu bagau ulei in praguri.
Pai normal, dacă arcurile erau bune la disc, luai foia de ferodou și croiai după nevoie, pentru disc, pentru saboți spate sau etriere, atunci era eco tata, ce știe Greta?
Bravo Stimabile, nu credeam ca te pricepi la smenuit podeaua pedalier?
Da … imi aduc aminte si de croitul de ferodouri pe spate, aveam pe aici in mester care de asta se ocupa. In rest il aveam pe nea Fane de baterii rusucitatorul …. asta se ocupa de acumulatori … le schimba electrolitul,
sau il completa cu apa distilata, schimba la nevoie placile de plumb, le formata … eram fascinat cand mergem pe la el, zici ca era laboratorul lui Dexter! Da, da …. ecologie tati, nu povestile gretesti!
Cand oi avea chef va povesteste maran cum era cu sacu, ziarul și antifonul :))
Asa, ca doar asa ti’ai facut mana!
Prima grija atunci cand cumparai o Dacie SH era sa te asiguri cum poti ca nu cazi din ea si asta presupunea diverse metode de verficare, de la taratul pe sub ea si pana la bagatul surubelnitei prin praguri/podul pedalier si pana la „metoda magnetul” cu care sa incerci sa te asiguri ca nu e mai mult chit decat tabla, cum era cazul cam la toate. Spuma de termopane a fost o binecuvantare abia ceva mai tarziu! Eheeee … distractie.
Bre nene citeste un neavizat pe aicisa si crede ca-i baza la o grupare interlopa, Metoda „Magnetu”
Pai ce vrei bre daca doar asa puteai sa iti faci o idee despre o proportie aproximativa intre cata tabla si cat chit cumperi?!
Meam, ce patina ambreiajul la matiz, am mers cu a 2 a 15 km ca s-o duc la sediu, par, par!
Cand mai ai probleme d-astea, oricum ambreiajul e pa…i-ai frumos o mână de nisip cat mai fin si-l torni prin orificiul ala mic de la volanta…între motor si cutie. Vezi ca la anumite mașini e greu deajuns acolo…desfaci butonul la ulei si bagi nisipul acolo. Va ajunge mai greu la ambreiaj dar na, decât să stai în drum…
Ajunge mai usor daca il bagi in vasul de expansiune aka borcanul cu apa!
@Mariu, mai bine il luai in spate!
Vad ca „daciotii” au uitat sa menționeze de șlefuit supapele și de foita de indigo pe arbore de oglinzile exterioare cu coada de randunica sa le poți scoate usor
.
Acum doar nu vroiai sa ma apuc sa povestesc si cum se rezolva cu staniol de cicolata bataia la cuzineti?!
Na ca am pățit ca Vasile și am dat enter și s-a dublat comentariul. Maestre șterge pe primul sau pe ambele dacă nu sunt relevante
Stai linistit, sunt relevante, unul, ala mai scurt a disparut doar!
P.s. cred ca o sa fac o postare dedicata ca se aduna.