Taxa Oxygen pentru Bucuresti intra in vigoare de la 1 Martie. Cat de eficienta va fi aceasta taxa?

Taxa Oxygen pentru Bucuresti intra in vigoare de la 1 Martie, si va fi aplicata in 2020 pentru normele de poluare sub EURO 4, respectiv cele EURO 3 non GPL, vor mai putea intra in centrul Bucurestiului doar daca platesc o taxa/zi sau abonament lunar in cursul saptamanii, in vremea in care autoturismele EURO 1/2/NonEURO nu vor mai avea acces in centrul Bucurestiului in asa numita zona ZACA.

Zona ZACA unde se plateste taxa OXYGEN in Bucuresti

Pana aici, teoria sa zicem ca e una buna pentru fluidizarea traficului si reducerea poluarii din Bucuresti, dar cand trecem la partea practica realizam ca in formula asta, taxa OXYGEN este o tampenie care nu va rezolva aproape nimic din problema traficului sufocant si cu atat mai putin al poluarii si am sa incerc sa explic pe puncte de ce spun asta.

  • cele mai poluante vehicule sunt cele diesel indiferent de norma de poluare, in urma scandalului Dieselgate in care a fost implicat VW, pe langa ca elimina in atmosfera noxe mult mai periculoase decat motorizarile pe benzina (particule in suspensie) s-a demonstrat ca acestea triseaza din software la normele de poluare, iar in exploatare normala s-a demonstrat ca polueaza cu mult peste normele considerate a fi normale, nivelul fiind apropiat de cele ale normei non-euro. Scandalul ulterior s’a extins si la alti producatori, problemele fiind aceleasi;
  • marea majoritate a acestor vehicule diesel care circula pe la noi sunt niste cazane, multora dintre ele fiindu’le eliminate ilegal pe la serviceurile obscure, atat catalizatorii cat mai ales filtrele de particule, senzorii fiind ulterior pacaliti tot din software;
  • lipsa unei variante ocolitoare decente a orasului nu va reduce nici poluarea si nu va fluidiza nici traficul pentru ca cele mai multe din vehiculele care sunt in traficul de tranzit vor alege in continuare tot traversarea orasului pentru ca nu au de ales, centurile fiind mai degraba niste drumuri comunale de pamant si gropi, cu mici exceptii;
  • grosul autovehiculelor din Bucuresti si al celor in tranzit este reprezentat de autovechicule E4/E5, numarul masinilor E3/E2/E1/Noneuro fiind minoritar pentru ca sunt masini destul de vechi, redirectionarea lor pe alte rute nefacand decat sa mute poluarea dintr’o parte in alta, respectiv noapte si in weekend de o sa ajunga orasul ala sa nu mai fie „liber” niciodata;
  • odata cu intrarea in vigoare a acestei taxe, cu o diferenta mica de bani dupa revanzarea unei masini E3/E4, aproape oricine isi permite sa cumpere un cazan second-hand E5/E6 si lucrul asta se va intampla destul de repede, asadar din punctul de vedere al traficului, efectul va fi aproape inexistent si tot la fel si in cazul poluarii, unde oricum multe din aceste cazane nu corespund atata vreme cat acestea triseaza norma de poluare si pe langa asta sunt si manarite romaneste;
  • masini electrice, masini electrice, dar statii de incarcare? Cum isi incarca romanul nostru masina din fata blocului, isi trage fiecare o priza electrica pana in fata blocului sau o lasa in parcarea de la supermarket pana a doua zi la coada ca pe vremuri la butelii si de acolo ia un taxi pana acasa?
  • taxa se aplica, insa pentru moment aceasta taxa poate fi achizitionata exclusiv on-line, desi initial se povestea ca vignetele vor putea fi cumparate cash si din punctele fixe cum ar fi benzinariile din afara Bucurestiului;
  • monitorizarea e incerta si destul de ambigura, desi primaria zice ca a rezolvat partea de indentificare cu camere dupa numarul de inmatriculare al masinii, ceva imi zice mie ca cel putin in prima faza, destul de multi se vor trezi aiurea prin poarta cu somatii de plata, pentru ca nu am auzit prea multe in legatura cu investitiile din sistemul informatizat, ca daca va fi folosit centrul ala de comanda al fluidizarii traficului care e mai mult nefunctional decat functional in ciuda multor milioane de euro investite in el, e clara treaba.

Asadar, stand stramb si judecam drept, din doar cele cateva puncte insirate mai sus (si ar mai fi, dar nu vreau sa ma intind) ajunge la concluzia ca taxa OXYGEN in forma actuala nu este decat un compromis prin care se incerca defapt pacalirea tuturor, cei mai prosti/saraci urmand sa plateasca si niste bani pentru pacaleala asta si asa o vor percepe cei mai multi. Ai putea spune ca e un inceput si e loc si de mai bine, insa nici macar asta nu poti sa spui daca inceputul ala nu a pornit de la taxarea diferentiala a masinilor diesel fata de cele pe benzina, asa cum a inceput peste tot in restul lumii, dar aici avem de a face cu pacaleala suprema in an electoral, bine gandita de „luminatele minti” cu lanterna, de prin primarie, care incearca in felul asta sa scape atat de infrigmentul CE cu privire la poluare, dar nici sa supere foarte multa lume, dieselul fiind majoritar preferat de romanii votanti, faza cu EURO3 GPL/EURO 4 amanat inca un an, fiind defapt un cadou otravit pentru taximetristii care pe aici se incadreaza cu masinile ce le au in exploatare si ar fi iesit revolutie galbena in Piata Victoriei.

In concluzie, daca careva de prin localnici spera in vreun miracol de la 1 Martie si eventual sa ajunga mai repede acasa decat de obicei la orele de varf, vestile sunt de la proaste in sus, basca, unii dintre ei vor trebui sa si plateasca niste bani pentru privilegiul asta, fie ca de acum, fie ca de la anul pe vremea asta, iar lucrul asta probabil ca se va regasi in voturile lipsa de prin iunie pe care le va contoriza madam Firea.

Mai mult informatii si tarife Taxa OXYGEN gasiti aici.

UPDATE: Hai ca dupa ce ne’a certat bine, a renuntat la taxa.

Sursa: economica.net

2 comentarii la „Taxa Oxygen pentru Bucuresti intra in vigoare de la 1 Martie. Cat de eficienta va fi aceasta taxa?”

  1. Eu am auzit ca sunt niste garduri prin oras, pe la tramvaie, atat timp cat nu sunt masini p-acolo. Am mai auzit ca-s si vreo 9-10 milioane de masini pe la 15-16 milioane de locuitori. Poate e ok ceva de genul pentru inceput, ca sa umblam la mentalitate… smile

    Răspunde
    • Cu gardurile alea sunt perfect de acord, daca si alea insa ar fi facute ceva mai cu cap, respectiv la cateva sute de metri sa existe o zona de tranversare pentru riverani ca altfel intalnesti situatii absurde in care trebuie sa ocolesti 1-2km ca te intorci inapoi pe unde stai. Deci nici acolo nu a fost facuta treaba cu cap ci mai degraba cu heirupismul clasic pe la noi.

      In rest, la faza cu mentalitatea, cand iei masuri cretine si fara cap nu rezolvi absolut nimic in afara de niste frustrari! Schimbarea de mentalitate se face cu ajutorul unui echilibru intre avantaje reprezentate de ceva recompense/stimulente si de pedepse aplicate in cazul in care se calca pe bec in mod repetat … dar cand tu nu oferi absolut nimic ci doar iei masuri herupiste si nu incepi de la tine schimbarea aia de mentalitate, cum dracu zici tu ca ai putea sa o schimbi la altii, respectiv la aia la care le ceri asta?

      Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura