Intr’un comunicat pe Twitter, Ministerul Transporturilor din Ucraina, recunoaste oficial operatiunile de adancire a Canalul Bâstroe prin dragarea acestuia, multumind in acelasi timp „partenerilor europeni” alaturi de care vor continua „dezvoltarea clusterului portuar al Dunarii”, printre acesti „parteneri europeni” nefind insa si Romania, un ciot de care oricum nu au de gand sa se impiedice atata vreme cat Romania este doar o rezervatie in fruntea careia au fost instalate niste marionete cu control extern:
”Pentru prima dată de la obținerea independenței, pescajul navelor care trec prin Canalul Bystroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m. Este o oportunitate grozavă pentru capacitatea fluvială a Dunării și cifra de afaceri a exporturilor portuare a porturilor. Continuăm să dezvoltăm clusterul portuar al Dunării împreună cu partenerii noștri europeni”.
transmite pe Twitter, Ministerul Transporturilor din Ucraina.
Ucraina minte in legatura cu lucrarile de pe Canalul Bâstroe
In urma cu doua zile, Ambasada Ucrainei in Romania emitea un comunicat in care Romania era acuzata voalat de propaganda rusa, pretinzand ca lucrarile care se fac pe Canalul Bâstroe in partea ucraineana sunt banale lucrari de mentenata si decolmatare a canalului:
„Toate lucrările de dragare pe Dunăre, desfăşurate în prezent de către partea ucraineană, care sunt executate exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei, sunt de natură operaţională curentă şi vizează exclusiv întreţinerea căii navigabile, adică asigurarea siguranţei navigaţiei prin menţinerea caracteristicilor tehnice actuale, precum şi eliminarea consecinţelor de colmatare naturală. Lucrările operaţionale de dragare pe şenalul maritim navigabil, ca urmare a colmatării naturale semnificative, se execută în mod permanent de mai mulţi ani în zonele specificate şi convenite, în conformitate cu normele legislaţiei ucrainene, acordurile şi convenţiile internaţionale. (…)În condiţiile războiului brutal în desfăşurare al Rusiei împotriva Ucrainei exprimăm recunoştinţă României pentru solidaritatea fermă cu poporul ucrainean si îndemnăm la avansarea responsabilă de informaţii publice pentru a nu prejudicia relaţiilor bilaterale şi pentru a nu alimenta propaganda rusă”
se arata in comunicatul Ambasadei Ucrainei la Bucuresti.
Consilierul lui Zelenski, Mihailo Podoliak, recunoaste lucrarile, dar sustine ca “in perioada asta există alte priorități.”
”Cred că acum avem și alte priorități, este război. Aceste discuții despre ecologia unei zone Delta Dunării se pot discuta în detalii la nivelul ministerelor noastre pentru a fi găsite soluțiile necesare. Acestea minimizează impactul ecologic al războiului din Ucraina și minimizează urmările lui negative. Totuși, în prim plan iese altceva: războiul, armamentul, apoi celelalte nuanțe legate de ecologia regională.”
a transmis consilierul lui Zelenski.
Comunicatul de pe site’ul Ministerului Infastructurii din Ucraina confirma si detaliza lucrarile efectuate de Ucraina pe canalul Bâstroe
Conform ordinului din 16 februarie, emis de portul Izmail, pescajul de trecere al navelor în tronsonul de la kilometrul zero al gurii Bâstroe a Dunării, până la kilometrul 77 al gurii Chilia este de 6,5 metri, iar din kilometrul 77 până la kilometrul 116 al estuarului – 7 metri. La începutul invaziei rusești, pescajul maxim era de numai 3,9 metri. Îndepărtarea sedimentelor s-a făcut ca parte a programului UE «Solidarity Lanes», menit să promoveze dezvoltarea rutelor logistice alternative pentru exporturile ucrainene. „Zona portuară a Dunării și-a dezvoltat semnificativ capacitatea de export în ultimul an. Doar în martie anul trecut, circulația mărfurilor în porturile Izmail, Reni și Ust-Dunăre” a crescut de trei ori. Dintre acestea, au fost exportate peste 17 milioane de tone de produse, inclusiv peste 11 milioane de tone de produse alimentare. Ca urmare a acestei dinamici și a problemelor care încă persistă cu exporturile prin porturile maritime, dezvoltarea infrastructurii regiunii Dunării este un doemniu prioritar al activității noastre. În cadrul acestei lucrări și datorită succeselor Armatei Ucrainene la Marea Neagră, am deschis deja estuarul Bâstroe pentru transport maritim și am crescut potențialul de transbordare al porturilor. De asemenea, continuăm lucrările de dragare în partea ucraineană a Dunării. Am reușit să creștem pescajul permis al navelor pentru prima dată de la declararea independenței. Datorită acestui fapt, vom putea asigura transport maritim mai eficient și mai sigur între Marea Neagră și Dunăre, și vom putea crește fluxul de transport de mărfuri prin porturile la Dunăre. Mulțumim partenerilor noștri europeni pentru susținerea acestui proiect al nostru în cadrul programului «Solidarity Lanes». Teritoriilor și Infrastructurii. Creșterea pescajului navelor pentru trecerea prin estuarul Bâstroe la nivelul specificat a devenit posibilă datorită eliminării efectelor derivei, îndepărtării sedimentelor și restabilirii capacității de tranzit în zona porturilor maritime ale Ucrainei. Lucrările operaționale pe partea ucraineană a Dunării sunt realizate în cooperare cu Comisia Europeană, România și Comisia Dunării. Această organizație guvernamentală internațională este responsabilă de asigurarea și dezvoltarea liberei navigații pe Dunăre pentru navele comerciale.
se arata in comunicatul de pe pagina Ministerului Infrastructurii din Ucraina.
Cartoful fierbinte din poala lui Iohannis si a ocupantilor statului esuat, Romania
Desi autoritatile romane primisera o notificare din partea Comisiei Europene si stiau de aceste lucrari efectuate de Ucraina inca din luna ianuarie, iar semnale de alarma sunt trase de ani de zile cu privire la scaderea debitului de apa pe bratul Sulina, tot ce au facut pana astazi a fost sa tina ascuns acest dezastru natural si economic pentru Romania atat din punct de vedere al pierderilor teritoriale ce vor rezulta din adancirea canalului Bâstroe de catre Ucraina , cat si al riscului pierderii capacitatii Romaniei de a mai putea naviga pe Dunare la care se adauga si dezastrul ecologic care pune in pericol existenta Deltei Dunarii, biosfera a Patrimoniului UNESCO. In cardasia a ceea ce se prefigureaza a fi unul dintre cele mai mari atentate la interesul national de dupa 1947 incoace, conform ucrainienilor, se afla si Bruxelles, care sprijina acest proiect al Ucrainei, Romania find doar notificata in acest sens, desi Ucraina efectueaza aceste lucrari de ani buni de zile, invazia Rusiei find doar un pretext de care acum Ucraina se foloseste pentru a duce la bun sfarsit acest proiect ce incalca toate tratatele internatioale in vigoare.
UPDATE: Generalul Ciuca contraataca
„Azi la ministerul de Externe o să fie convocat ambasadorul UCrianei prin care i se va solicita ca autoritățile române să vefricice lucrările.
Este vorba de verificarea unor lucrări cu impact pe Deltă. Vă rog să ne dați voie să verificăm aceste date. Să verificăm lucrările de adâncime.
Discuția o să fie ca mijloacele noastre tehncie să verifice lucrările. (…) O să acționăm, inclusiv prin sesizarea CE”
a spus premierul Ciuca, in fata presei.
Dovezi ale premeditarii adancirii Canalul Bâstroe, inainte de inceperea razboiului
– Consiliul de miniștri ai Ucrainei a aprobat în februarie 2022 (înainte de începerea războiului) lucrări pentru navigația pe Canalul Bâstroe!
– Războiul a fost folosit ca pretext pentru a obține acordul de tranzit pentru nave terțe pe Canalul Bâstroe. (potrivit Acordului bilateral doar navele cu pavilioane ale țărilor riverane pot tranzita Canalul. Navele statelor riverane pot tranzita doar respectând adâncimile inițiale ale Canalului Bâstroe- 4.2 mș. Dar intrarea unor nave terțe din zona maritime conduce, de fapt, la necesitatea adâncirii șenalului)
– Deci au folosit ca pretext ajutorul oferit de România cu unda verde data pentru tranzitul în perioadă de război pentru a începe lucrări de dragare care s-au dovedit a fi destinate adâncii șenalului și NU întreținerii lui!
sunt concluziile care au rezultat in urma unei sedințe care a avut loc la Ministerul Transporturilor in care s’a discutat problema dragarii canalului Bâstroe de catre ucraineni,
Concluziile sedintei de guvern
– partea română NU a fost informată despre aceste lucrări de adâncire
⁃ comunicarea lor oficială (ex. comunicatul Ambasadei) s-a bazat pe informații false și pe negarea realității;
⁃ în paralel, autoritățile navale ucraine e au anunțat deja armatorii că șenalul are o adâncime de 7 metri, ceea ce permite intrarea pe Canalul Bâstroe a unor nave mari;
⁃ deja debitele au scăzut pe brațul Sulina din cauza lucrărilor făcute de partea ucraineană, ceea ce afectează deplasarea navelor de transport;
⁃ În plus, dragajale efectuate și pe brațul Chilia pentru a asigura debitele pe Bâstroe provoacă retragerea apei de pe canalele adiacente din Delta Dunării și afectează atât flora și fauna, cât și transportul de pasageri;
⁃ Ucrainenii deversează materialul dragat în Marea Neagră, iar curenții maritime aduc aceste aluviuni pe Bara Sulina, ceea ce provoacă scăderea adâncimilor. Deja pe Bara Sulina a scăzut adâncimea cu 70 de cm.
UPDATE: Reactia lui Iohannis dupa o saptamana de scandal, „Ucraineni nu au nevoie sa fie certati, au nevoie de sprijin”
„Există o preocupare legitimă pentru Delta Dunării, însă nu trebuie să amestecăm îngrijorarea și măsurile concrete pentru prezervarea biosferei cu diverse abordări politice de moment. Pe acel canal se draghează de ani de zile. (…) Evident că aceste chestiuni sunt limitate de înțelegeri internaționale și trebuie respectate de toate părțile. Pentru a ști ce se întâmplă acolo, este nevoie să vorbim cu ucrainenii, doar că acest lucru nu prea s-a întâmplat. (…) Ucrainenii nu au nevoie să fie certați. Au nevoie de sprijin. Nu mă înțelegeți greșit! Nu vreau să se tolereze lucrări care pun în dificultate biodiversitatea Deltei Dunării, dar nu este bine nici să ne ambalăm fără să știm despre ce este vorba. Multe declarații sunt nepotrivite și neproductive. (…)Cei care au încercat să facă o mare problemă din asta nu cred că au înțeles miza și nici nu mi se pare că preocuparea pentru Deltă este preocuparea numărul 1 pentru ei”
a spus Klaus Iohannis.
UPDATE: Tradarea intereselor nationale a inceput cu CSAT’ul din 2022, ucraineni au primit acceptul Romaniei si al Comisie Europene pentru a desfasura lucrari de dragare
Potrivit informațiilor stiripesurse.ro partea ucraineană a cerut aprobare de la Bruxelles undeva la începutul anului 2022. Au primit această aprobare și au fost îndrumați să ia legătura cu partea română. Ceea ce s-a și întâmplat. O discuție a avut loc se pare într-o ședință a CSAT (Consiliul Suprem de Apărare a Țării).
Ucrainenii au trimis pe 22 iunie o notificare la Ministerul Mediului pentru a efectua lucrări de adâncime în portul Izmail. Ministerul Mediului a trimis și la Transporturi, care a transmis un răspuns negativ pe 12 iulie. Ulterior, pe 4 august 2022, Ministerul Mediului a transmis părții ucrainene răspunsul oficial că România se opune lucrărilor din portul Izmail (era vorba despre o adâncire de 400 de metri). Aceasta ar fi fost toată corespondența la nivel de ministere în 2022, dincolo de discuțiile din CSAT.
În august 2022 au început efectiv lucrările de dragare a Canalului Bîstroe și asta o spun foarte oficial ucrainenii. Ei știau că au verde atât de la Bruxelles, cât și de la București – AICI. Un acord fusese dat de ministrul Aurescu, însă doar pentru tranzitul navelor (altele decât cele sub pavilion romaân sau ucrainean).
În ianuarie 2023 Garda de Coastă română transmite că prin mijloace specifice a aflat că se lucrează puternic la adâncirea șenalului navigabil al Canalului Bistroe. S-ar fi ajuns la aproape 7 m, se raporta atunci pe lanțul de comandă. La București nimic: ”Nu s-a vrut de sus să se facă nimic. Noi am raportat normal așa cum facem de obicei, dar mai mult nu avem ce face!”, a spus sub protecția anonimatului pentru stiripesurse.ro un ofițer.
La sfârșit de ianuarie și început de februarie aceeași situație este raportată la București de Administrația Bazinală a Dunării de Jos care ține de Ministerul Transporturilor. Ministrul convoacă după ce este informat o ședință cu reprezentanți ai Ministerelor Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerul Afacerilor Externe. La ședință stupoare – MAE este reprezentat doar la nivel de director, deși situația clama prezența unui secretar de stat. După informare și discuții ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, își exprimă public îngrijorarea cu privire la ce se întâmplă în Delta Dunării și cere MAE să facă diligențele necesare.
Spațiul public se animă brusc și MAE anunță laconic că nu știe nimic și că va face ceea ce trebuie la Comisia Europeană. Trec două zile și după ce Ambasada Ucrainei la București acuză un climat ostil și deci care „face jocul propagandei ruse pentru că în zonă se fac doar lucrări obișnuite de mentenanță” se transmite off the record spre presă documentul transmis în aceeași zi de România către Comisia Europeană, în care atenționează asupra problemelor de mediu grave care ar putea apărea. A doua zi a apărut și comunicatul oficial.
Citeste articolul integral aici.
Opinie personala
In ciuda nenorocirii care se prefigureaza a fi de neoprtit si a incapacitatii Romaniei de a isi apara propriile interese nationala din pricina purtatorilor de tzucal domnesc de la conducerea ei, valvataia din media a inceput sa creasca cu fiecare zi care trece, desi, aceast comunicat al Ministerului Transporturilor din Ucraina publicat pe data de 17 februarie si care contine toate datele despre adevarul din spatele lucrarilor de pe Canalul Bastroe, a fost preluat ca stire doar de Bogdan Tiberiu Iacob pe inpolitics. implicarea Bruxelles’ului in acest dezastru find deocamdata palmata, desi Ucraina nu s’a ferit nici pana acum sa clameze la scena deschisa acest sprijin venit din partea „partenerilor europeni”. si cu siguranta ca si din partea „partenerului strategic” fara de acordul caruia nu s’ar putea misca nimic la Marea Neagra.
Ca sa concluzionez cu subiect si predicat: suntem singuri si fara nici macar un singur prieten extern in fata unui dezastru national pe care Romania transformata intr’o rezervatie, nu il poate preveni si implicit in cacat pana peste cap! Multumiti’le purtatorilor de tzucal pe care i’ati votat cu entuziasm si dati inainte tot cu #Slava, ca o faceti bine!
Restul nu e decat propaganda rusa!
Băieții ăștia cu nazismul in suflet au o înclinație pentru furt, ca politică de stat – teritorii, apă, resurse .. au sabotat canalul Sulina, au vrut să extinda zona de exclusivitate in jurul insulei șerpilor pe motiv că acolo e centru urban, au tăiat apa spre Crimeea, acum asta.. lista e lungă.. Odessa e oraș rusesc, rușii nu au cum să renunțe la el, iar canalul făcut de naziști va fi folosit de ruși în teritoriul lor .. nu e prima oară când americanii fac cadouri inamicilor declarați.. de aia, ar trebui sa declarăm război cu americanii .. nu are ce se întâmpla mai rău decât se întâmplă acum .. ca de multe ori în istorie, avem ‘noroc’ – dușmani la stânga, dușmani la dreapta…
Propaganda ruseasca!
#sustin
Bai, nu stiti nimic! Cerealele ucrainene ajung la porcodroamele spaniole apoi jamboanele iberice pleaca la africanii aia saraci, ca doar se stie ca amaratii aia manaca numa’ jambon. Da’ numa’ jambon fara paine sa nu-i strice gustu’. Ce ramane, mananca Tante Ursula si daca ii pica mai greu ii mai trimite si lu’ generalu’ cu patru stele, ca-i cam costeliv saracu’. Pai vadeti cum de se leaga smenu’? Ce, vreti sa cada guvernu’ din picioare ca cartile din raft cand stau mai stinghere decat stalpii de telegraf din Erevan?
Mda …