Black Friday este ultima gaselnita de marketing importata incepand de anul trecut si de magazinele de pe la noi. Cu siguranta ca multi isi amintesc de faptul ca unele site’uri au picat dupa cateva minute de la lansarea „ofertelor” … alte magazine nu vindeau in promotii pana la o anumita ora decat online … iar la cele mai multe dintre ele „sold” aparea de la bun inceput pe cele mai accesibile sau cautate produse. 😉
Ce sta in spatele acestei reale sarbatori a capitalismului?! Cat mit si cata realitate?
In USA marcheaza inceputul sezonului de cumparaturi, in care se pun in vanzare in general produse care statea pe stoc de multa vreme. Pentru ele se aplica discounturi care in general se reflecta in reducerea adaosului comercial ce poate merge pana la 40-50% in functie de fiecare furnizor. Este un excelent motiv ca magazinele sa scape de tot ce este outdated sau uncool. In principiu este un moment destul de ok sa gasesti cate ceva la preturi ok. Evident ca niciodata nu veti gasi reduceri foarte mari la produsele la moda sau ultima generatie. Pentru acestea lansarea s’a facut cu 1-2 luni inainte, s’au vandut in stoc limitat la preturi fabuloase (mult peste valoarea de piata targetata), ulterior s’a indus o criza artificala de stocuri, pentru ca acum sa apara miraculos la un pret „mai mic” decat valoarea initiala … dar bineinteles … nu cu mult mai mic! 😉
In Romania situatia este cu totul alta iar cei care au mai mult de 2 neuroni si isi pastreaza mereu o doza de suspiciune nu le va fi greu sa isi dea seama ca in mare parte avem de a face cu o pacaleala bine instrumentata pentru care se pregatesc cu 1-2-3 luni inainte. Una din metode este „suveica” preturilor … si in general fac asta la produsele cu cea mai mare cautare, anul acesta cu siguranta ca asta se va reflecta cel mai bine la tablete. Metoda este destul de simpla … timp de 2 luni modifica preturile destul de des astfel incat potentiali cumparatori sa piarda notiunea pretului real. In tot acest timp, magazinele participante la acest gen de promotii stabilesc niste preturi asemanatoare iar marea majoritate a produselor ce ar atrage clienti in general, sunt in cantitati foarte foarte reduse, manevra constand in importanta aduceri clientului in magazin pentru ca nu va pleca cu mana goala chiar daca nu va gasi ceia ce isi dorea! 😉 Sa nu va mirati daca dispar din oferta produsele cu un bun raport pret/calitate si raman doar cele scumpe alaturi de cele ieftine si de o calitate indoielnica. La un mouse oricum adaosul este de 2-300% … deci o sa gasiti multi mousi ieftini!
O alta metoda folosita de magazine este aceia a renuntarii la ieftinirea unor produse ce intre timp s’au ieftinit la achizitie. Pe toata perioada de vara pastreaza acelasi pret, rar reduc cate ceva pe ici pe colo, astfel ca daca la aparitia pe piata a produsului X acesta costa 10 lei si se vindea cu un adaos de 12 lei (20%) acesta se ieftineste ulterior la furnizor si sa zicem ca va costa 8 lei … adaosul ajungand la 40% pentru ca la raft nu se opereaza aceea ieftinire pana in ziua lui Black Friday cand cel mult se injumatateste si ajunge din nou la 20%
Ultima si poate cea mai usor de remarcat este metoda scumpirilor artificiale la raft. Inainte cu o luna de mult laudatul Black Friday preturile la raft sunt crescute artificial cu minimm 10%! Se pastreaza acest pret pana vine Black Friday si atunci reduc ceia ce oricum au crescut artificial.
Evident ca aceste metode pot sa fie abil combinate intre ele … depinde de priceperea fiecaruia.
Prin acest post am vrut doar sa incerc sa va deschid putin ochii orbiti de marketingul din spatele acestor gen de evenimente! Nici un magazin inscris intr’un asemenea program nu va inregistra pierderi … si in nici un caz nu au inventat aceasta zi pentru cei sarmani! In mare parte nu avem de a face decat cu o manevra de marketing din care ne alegem doar cu iluzia ca am cumparat la un pret mult mai mic. Daca aveti rabdare si vreti sa aveti parte de reduceri reale cel mai bine ar fi sa asteptati dupa sarbatorile de iarna, cand mare parte din magazine opereaza reduceri importante fiindu’le destul de usor sa taie din adaosurile generoase ce le au inainte si cu ocazia sarbatorilor … astfel ca s’ar putea sa descoperiti ca ati gresit Black Friday!
Pentru mine unul acest Black Friday nu reprezinta nimic. Eu nu am nevoie de o zi anume sa imi cumpar ceia ce imi doresc si sa tot balosesc la ceva pentru ca apoi sa fiu si tras pe sfoara. Cunosc bine parghiile din spatele acestor gen de afaceri de aia am incercat sa va lamuresc si pe voi, cei care mai dati pe aici.
Intr’un final … un Black Friday fericit si nu uitati ca o oferta cu cat pare mai buna cu atat are sanse mai mari doar sa para!
Exact ca vorba celor din Marea Britanie care au facut acea emisiune The Real Hustle: „If it sounds too good to be true, then it probably is” („Daca suna prea bine ca sa fie adevarat, atunci probabil asa e”).
Ai sumarizat foarte bine diferitele metode practicate de aceste magazine. Nici pe mine nu ma impresioneaza cu nimic. Dar, avand in vedere ca, spre deosebire de anul trecut, anul acesta sunt mai multe magazine participante la aceasta escrocherie copiata, o sa fie atat de pline magazinele cu romani, incat iar o sa vedem la televizor cum s-au calcat in picioare ca sa cumpere un mouse cu 10 lei. Unde e vorba de reduceri, trebuie neaparat si romanul sa fie prezent. O sa ma uit si eu de curiozitate ce reduceri apar mai exact, dar sunt 99.9% sigur ca n-o sa cumpar nimic.
Din punct de vedere tehnic: da, multe site-uri de genul asta au picat anul trecut. Avand in vedere sunt idioti, e posibil sa se intample si anul acesta. Zic asta pentru ca puteau foarte usor sa isi puna site-urile pe o platforma de cloud; platforma care e construita special pentru asa ceva: rezistenta perfecta la aceste fluctuatii foarte mari de trafic. Cloud-ul nu s-a inventat de curand, dar cred ca a devenit mai popular anul acesta. Sunt curios daca a ajuns si la urechile „IT”-istilor care se ocupa de site-urile acestor magazine.
Am totusi o mica intrebare pentru tine: faptul ca stii destul de bine aceste practici de „reduceri” a fost influentat de faptul ca si tu ai avut candva un magazin de calculatoare ?
Comertul salbatic din capitalismul in care traim, ne invata ca se poate baga mana in buzunarul oamenilor si in mod legal, iar „sarbatori” de genul asta sunt ca si niste piete uriase pline de suti (hoti de buzunare) care isi vaneaza victimele profitand de naivitatea lor.
In ce privesc site’urile care au picat … nu au picat datorita tehnicului … ci al unei strategii bine puse la punct. In acest mod este mai usor sa revi online cu toate promotiile fabuloase la care sa scrii „sold” … ai scuza perfecta … fara ca restul sa se prinda de manevra! 😉
Inca il mai menegeriez … acel magazin MIC inca exista si merge inainte bazandu’se pe o politica fairplay fata de clienti in care nu am permis niciodata ca acestia sa fie mintiti si batjocuriti. Faptul ca supravetuieste din 1998, trecand peste toate crizele si nebunia din tara asta … cred ca este o dovada in plus ca se pot face si altfel afaceri chiar intr’o economie cu o fiscalitate dezastruoasa cum este cea din Romania. Am invatat multe in acesti ani si cu siguranta ca am fost influentat in tot timpul asta de zdruncinaturile prin care am trecut … dar mare parte din cele descrise se bazeaza pe faptul ca mie imi place sa dezleg puzzeluri de genul asta si nu numai, spulberand poate iluzii … dar macar nu o fac cu rea intentie.
O seara buna domnule draga! 😉