Povestea de succes a Dacia dupa 1989 a inceput odata cu preluarea fabricii de la Mioveni de francezii de la Renault, poate ca nu in cele mai avantajoase conditii, dar macar in felul asta Dacia nu avut soarta ARO, francezii investiti de’a lungul anilor in capacitatea de productie a unei fabrici care i’a scos din rahatul crizei din 2008 cu ajutorul modelului Logan, masina aia ieftina pe care au construit’o cumva in baza a ce mai aveau prin stocurile din depozite. Si cam asta a fost succesul Logan, cu un puternic accent pe ieftin, respectiv masina aia simpla si fiabila care te duce de la A la B cu minimul necesar de dotari si confort, iar asta a facut ca Dacia sa urce de la un an la altul in topul vanzarilor.
Cum a evoluat
De la o generatie la alta modelele Dacia au inceput sa nu mai fie chiar atat de ieftine si cu atat mai putin dupa ce au inceput sa agate tot soiul de zorzoane pe ele, iar toate astea au venit cu un pret care a inceput sa creasca tot mai mult, Renault profitand si de preturile uriase si total nejustificate practicate de alte branduri, sau chiar de masinile din ograda proprie sub sigla diamantului. Desi, modele Dacia se gasesc in topul celor mai vandute masini din Europa, viitorul este incert pe aceasta piata unde daca lucurile raman asa cum s’a stabilit, respectiv ca nu se vor mai vinde masini cu combustie interna din 2035, asta va insemna falimentul industriei pe continent, relocarea productiei de producatorii europeni pe alte continente, find de inteles.
Dacia anunta un prim program de concedieri voluntare
Vestea proasta pentru fabrica de la Mioveni a venit in 2017 cand Renault a deshis o noua si moderna fabrica Dacia in Tanger (Maroc), unde mana de munca este mult mai ieftina ca in Romania. Treptat, productia a tot mai multe modele Dacia au luat drumul Marocului, atat pentru costurile reduse de productie cat si pentru ocolirea cretinelor restrictii UE, motive suficient de bune pentru ca Renault sa anunta ca de la 1 octombrie 2024, Dacia demareaza un amplu „program de reorganizare” a fabricii de la Mioveni, care va incepe prin concedieri voluntare „avantajoase”, oferindu’se in acest sens niste prime aparent generoase pentru cei care aleg sa plece voluntar in acest prim val de concedieri.
Deja’vu
In urma cu vreo 25 de ani, cantecul de lebada al unei industrii care azi e amintire in Romania, incepea fix la fel, primul pas inspre istorie find facut cu printr’un „amplu program reorganizare” si concedieri voluntare rasplatite cu prime care, aparent, erau cel putin la fel de avantajoase si atunci. Ce a urmat a fost restrangerea treptata pana la extinctie a respectivei industrii, pe drumuri ramanand zeci de mii de oameni care nestiind ce sa faca cu palaria aia de bani primiti gramada, intr’un timp destul de scurt au ramas fara ei, cheltuindu’i care-cum ia dus capul. Este evident ca acelasi lucru s’a pornit si in cazul dat, treptata activitatea fabricii Dacia de la Mioveni, urmand sa fie restransa in masura in care aceasta va fi mutata treptat in Tanger, urmand ca probabil in Romania sa mai ramana o foarte mica parte a acestei industrii, respectiv cercetare si productia de pieselor de schimb pentru piata europeana, unde numarul de angajati va fi unul infim.
La Mioveni incepe sa se auda cantecul de lebada …
Treci pe Spring?
Nu ma bag peste tine Cucule la troti, fie ele si cu cabina.
Tovarășe, prea le vezi pe toate-n negru! Acum avem educație financiară în școli, sigur va fi bine!
M’am mai linistit acum, multu’!
Succes international!
S’a gatat cu succesul.