Despre durata de viata a produselor si obligativitatea de a se repara usor

Nici pe la Bruxelles situatia nu e cu mult mai roz ca pe la noi, adica, in general si pe acolo mai mult se freaca menta pe bani multi decat fac ceva util si cand fac, mai mult abereaza. Ei bine, printre multele cretinitati uneori baietii astia reusesc sa vina si cu lucruri bune, unul dintre acestea va fi un proiect de lege care sa intre in vigoare inca de anul viitor ce va obliga fabricantii de produse de utilizare indelungata sa se intoarca in urma cu vreo 20-30 de ani si sa se reapuce de produse care sa redevina cu adevarat unele de utilizare indelungata si nu povestile de acum! Mai exact, se pare ca acestia vor fi obligati sa garanteze o perioada clara de utilizare si mai ales sa le gandeasca in asa fel incat sa fie usor si ieftin de reparat, elemente de genul ecranelor sau bateriilor lipite urmand sa dispara treptat.

„Trebuie ca toate produsele de pe piață să fie reparabile. Trebuie să ne asigurăm că bateriile nu mai sunt lipite în interiorul produselor, ci pot fi înlocuite, astfel încât un telefon să nu mai fie aruncat atunci când cedează bateria. Trebuie să ne asigurăm că toți consumatorii știu durata de viață a produselor și posibilitățile de reparație.”

Acum eu voi incerca sa va povestesc cum suna asta din perspectiva proprie, acea a unui proprietar de service pentru electronice in general, calculatoare, laptopuri, tablete si televizoare in special.

O asemenea lege este mai mult decat asteptata si foarte buna din toate punctele de vedere! Practic, de la an la an, remedierea unor defecte banale a devenit o munca titanica cu o risipa uriasa de energie (pistolul ala de lipit sta in priza mult mai mult decat inainte ca banal exemplu) uneori spre imposibila, pentru ca foarte multe din componente banale candva au devenit aproape imposibil de inlocuit si reparat desi am investit de la an la an in tot mai multe scule (deloc ieftine) cu care sa facem asta. Partea proasta e ca s’a ajuns la cretina situatie, in care ajungi sa arunci un laptop de 2-3 ani (abia iesit din garantie) pentru ca este defecta memoria RAM de exemplu, care la unele modele nu mai este sub forma unui banal modul de memorie infipt intr’un slot dedicat, ci pur si simplu chipurile sunt lipite pe placa de baza, lucru ce face aproape imposibila inlocuirea acelui ram din doua motive: 1 pentru ca nu ai chipuri la dispozitie sa poti face asta; 2. pentru ca si sa ai, munca e una titanica fara ca rezultatul sa fie unul garantat iar costurile manoperei devin nerentabila de unde rezulta ca un laptop bun de care ai mai trage o vreme, ajunge la cosul de gunoi in mod nemeritat … si asta este doar un banal exemplu. De upgrade care i’ar mai prelungi si viata morala, nu are rost sa povestim in situatia data.

Pe de alta parte, dincolo de treaba asta, daca tot ne place sa vorbim de ecologie si toata lumea e cu ea in gura de dimineata pana noaptea, nu multa lume este constienta de faptul ca, consumul urias de energie si resurse pentru a fabrica un produs este cel putin la fel de mare cu cel a distrugerii acelui produs, mare parte din elementele lui componente fiind imposibil de reutilizat in ciuda eforturilor din ultimi ani in ce priveste utilizarea de materiale reciclabile. In concluzie, daca se doreste cu adevarat sa se faca ceva in acest sens, durata mare de viata a unui produs suplinita de posibilitatea repararii ulterioare a acelui produs ce ii poate chiar dubla viata este o masura ecologica REALA, dincolo de alte povesti cum ar fi cele cu taxarea si suprataxarea inutila de cele mai multe ori.

Pe final in pesimismul meu, cred ca legea asta va muri in fasa! Nu cred ca cei care promoveaza consumerismul fara numar nu vor avea un cuvant greu de zis in acest sens.

Voi ce parere aveti? Cum vedeti o asemenea directiva si credeti ca va fi vreodata aplicata?

Ceva pe subiectul asta am mai discutat si aici.

13 comentarii la „Despre durata de viata a produselor si obligativitatea de a se repara usor”

  1. Maline, dimpotriva eu zic ca stimueleaza inovatia pentru ca altfel, astia nu mai inoveaza absolut nimic durabil, preferand sa vanda aceleasi cacaturi la care le schimba doar culorile si carcasa. Sa mai poti vinde va trebui sa inovezi, sa creezi ceva nou si revolutionar care sa ii convinga pe oamenii sa nu isi mai repare ce au, si nu ca ii fortezi prin manevre de astea jegoase, ci sa ii convinga prin inovatie reala. Ca un banal exemplu, uitate la Intel care de 10 ani fabrica si vand aceleasi procesoare fara nici o inovatie reala, fortandu’te ca la un banal upgrade sa iti schimbi intreaga platforma daca iti pica placa de baza, nu pentru ca e mai performanta aia noua, ci pentru ca au schimbat doar soclul de montare al procesorului. Si e doar un exemplu. Sucks big time!

    In rest la o banala masina de spalat ce dracu mai e de inovat, in afara de niste functii total inutile?! Revolutie a fost cand le’au scos pe alea ce spalau cu apa rece prin tehnologia cu bule, tehnologie pe care intre timp au „uitat” sa o mai dezvolte ca era una mult prea fiabila fiind mult mai putine elemente ce se puteau defecta ca la una clasica. Am un prieten care are un asemenea DAEWOO de vreo 15 ani, pe langa economia de curent, merge inca de trasneste si nici de gand nu are sa o schimbe ca e inutil.

    Răspunde
  2. Never Ever .. adică nu se va întâmpla.. povestea e veche, și e o conspirație întreagă.. pe Discovery sau ceva de genul, am văzut mărturia fiicei unuia din inginerii care au lucrat la inventarea nylon-ului.. după ce l-au făcut, au mai lucrat încă o tură că sa facă materialul sa se ducă draku rapid, fiindcă nu era cazul că o femeie să-și cumpere 2 perechi de ciorapi pe an laugh in alt documentar am văzut cum a fost făcută praf o fabrică din fostul rdg care inventase un bec cu incandescenta care rezista de zeci de ori mai mult decât alea obișnuite din comerț.. chestia cu perisabilitatea indusă și durata de viață redusă e principiu de proiectare .. condensatorii sunt așezați strategic in locațiile care se ambalează termic, componentele se lipesc, de la automobile la mașini de spălat și computere, etc etc.. și noi ne-am aliniat, așa low tech cum suntem – am inventat asfaltarea valabilă o săptămână laugh

    Răspunde
  3. Vorba lui Cola… NICIODATA, cand toti vor productie , consum si profit maxim cu cheltuieli ZERO sau infinit de mici laugh ultima solutie ar fi componentele direct integrate pe carcasa Service, cine mai face, astia mai tineri poate mai schimba o folie de pe mobil…
    Candva era o mandrie sa faci produse care sa tina vesnic, bineinteles erau si ceva mai scumpe sau foarte…. acum nu mai intereseaza pe nimeni. Pana si standardele profesionale sunt la pamant…. doar indieni mai repara

    Răspunde
  4. Pai de ce ziceam eu oare ca sunt pesimist ca se va aplica asta vreodata?! Zicea el tovarasul Cola ceva de budigai, pai eu mai stiu o poveste a celor de la Mercedes pe la inceputurile anilor ’90 cand era sa ii manance falimentul din „cauza” masinilor care treceau de un milion de kilometrii si erau ca noi. Uitati’va astazi la un mercedes si o sa gasiti cam ce am scris eu pe aici ca in rest, tot ce a mai ramas premium din el e doar pretul.

    Răspunde
  5. Globalizare Stimabile, sa ne amintim de Rolls-Royce cand nu era doar un apendice BMW, motoarele originale garantate pe viata si capotele ce nu se ridicau niciodata…. amintiri sad

    Răspunde
  6. Corect, uitasem de corăbiile marca mertzan .. multe sunt încă pe post de atelaje autopropulsate prin satele patriei noastre.. un carburator indestructibil extrem de ingenios, șuruburi și îmbinări mecanice clasice peste tot.. s-a rezolvat problema, că aia care produceau știfturi pe roți de unica folosință o duceau mai bine..

    Răspunde
  7. Cred că voi nu realizați că acest planned obsolescence ne ajută pe noi, consumatorii. De ce credeți că un bec cu incandescență costă un leu iar unul cu LED costă 50?

    Producătorul trebuie să scoată profit. Și ori o face prin vânzare la preț mic/volum mare (e.g. vinde 50 becuri) ori o face prin vânzare la preț mare/volum mic (vinde un bec).

    > pai eu mai stiu o poveste a celor de la Mercedes pe la inceputurile anilor ’90 cand era sa ii manance falimentul din “cauza” masinilor care treceau de un milion de kilometrii si erau ca noi

    Sper că știi că e doar un mit… Am avut o Dacia 1310 ce a trecut de 1 milion de km, dar nu cred că ăsta a fost motivul pentru care 1310 nu se mai face. smile

    PS: caută-l pe Louis Rossmann pe youtube, pare a fi genul tău laugh

    Răspunde
  8. Ionut, profit se poate face si altfel, chiar si din produse durabile! Ideea este sa incerci pe cat posibil sa aduci inovatie reala cum era pana acum cativa ani care sa determine un om sa investeasca in ceva nou si nu sa il fortezi prin acel planned obsolescence.

    Nu am rabdare si nici stare sa ma uit la vlog’uri, nu sunt deloc fan al trendului.

    P.S. Dacia 1300 aia as fi vrut sa o vad si eu! Nu zic ca nu e posibil, insa pot sa garantez ca nimic nu mai era original in masina aia, cel putin la capitolul motor unde probabil ca schimbase intre timp minim 20 de seturi motor, ca de segmentat nu are rost sa mai vorbim! laugh In ce priveste Mercedesul de pe vremuri, nu era nici o legenda, am cel putin doua prin zona care stau marturie, trecute bine de 1 milion de km, cu motorul complet original pornind la sfert de cheie. Mecanica simpla si durabila, cu o tabla demna de tanc si electronica la fel.

    Răspunde
  9. Nu e chiar vlog. E… inspirațional, dacă vrei. Repară chestii real time.

    Dacă spui că te ocupi cu asta, s-ar putea să găsești idei interesante/utile acolo.

    –-

    Dacă eu îți vând un produs care te ține douăj’ de ani fără întreținere, cum faci profit altfel decât vânzând la un preț mare?

    Sunt și produse care sunt făcute să dureze. Uită-te la Miele, sau Liebherr, unde ai durată de folosire de minimum 10-15 ani, dar costă triplu (cel puțin) decât cele normale.

    https://recraigslist.com/2015/10/they-used-to-last-50-years/

    Răspunde
  10. Multam de link, o sa il dau la baietii din service sa dea o geana, cu siguranta ca vor fi incantati mai ales unul dintre ei care super pasionat de treaba asta, dincolo de bani. smile In rest, eu nu repar, eu doar administrez afacerea, desi de la surubarit am pornit si eu prin ’94-’95, azi nu prea mai am rabdare, desi imi mai bag nasul pe ici pe colo. Pffff … parca au trecut secole de atunci …

    In rest, e greu sa zici ca nu as avea habar cum e cu investitia, vanzarea profitul ca de la bisnita in sus am facut de toate in tara asta! laugh Ai putea face bani destui din postgaratie (un termen care nici nu mai exista) cum faceau inainte toate brandurile mari dealtfel, lucru la care au renuntat rand pe rand de ani de zile, nimeni nu mai face contracte de service cu firmele locale ce ar putea face acele postgarantii si sa le aduca profit in continuare. Dar vezi tu, nici dracu nu mai vrea sa dezvolte afaceri pe orizontala si termene lungi de timp, toti s’au aliniat rapid la afaceri doar pe verticala in care cresterea e bazata strict pe consum, preturile si asa fiind de multe ori premium vs calitatea tot mai proasta.

    Răspunde
  11. Ionuț Staicu, vorbind strict despre becuri, de ce ar trebui sa coste unul cu led 50… ?! Cum ma ajuta asta pe mine consumator, sunt mai durabile, nu?! Sunt mai „chioare”, da!? Consum mai mic vs confortul meu, prefer ultima. Becurile cu led sunt o porcarie de marketing eco, deloc eco vizavi de reciclare, cat despre profit, a nu se compara „tunurile” cu profitul sanatos pe termen lung, generat cum zicea si ICE de inovatie si progres real.

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura