Din ciclul: paradoxuri moderne

Despre masinile viitorului care promit sa fie mai eficiente am vorbit … despre masinile inteligente ale prezentului nu prea am ce pentru ca inca nu pot sa inteleg de ce industria auto a ramas in epoca de piatra desi conectivitatea reprezinta atat prezentul cat mai ales viitorul. Timid au inceput sa introduca vreo mufa aux sau USB … si mai timid bluetooth ca de WiFi nici macar nu au prea auzit. Nu prea inteleg ideea … sa fiu sincer este foarte greu sa intelegi ceva cata vreme masinile din gama hi-end inca se vand cu MP3 playere … nu au fost in stare nici macar sa ofere un device compus dintr’un banal ecran tactil de 7-9″ in care sa iti conectezi telefonul si astfel aceasta sa devina un smart multimedia device … vezi exemplu celor de la Asuspad Phone … si asa rezolvau si problema multimedia, si problema wifi si problema autonomiei telefonului si problema browsing’ului pe net si problema navigatiei si toate in rest … plus ca dezvoltarea unor aplicatii ulterioare specializate pentru fiecare masina in parte o rezolva si pe cea a masurarii parametrilor masini ce oricum este dotata cu un ECU. Platforma exista, cu niste mici adaptari/modificari si un contract cu Asus se putea implementa fara nici o problema pe orice masina de serie, costurile nefiind mai mari decat daca optezi pentru o banala navigatie de serie ce este tot pe acolo, daca nu mult mai scumpa?!

Pentru mine aceasta parte si incapatanarea industriei auto de a se dezvolta in directia in care toata lumea merge imi este imposibil de inteles. Practic nu ai mai nimic de dezvoltat de la 0 ci doar de colaborat si rezolvat niste minusuri uriase in dezvoltare. Oricate ghizmouri ar avea o masina daca nu iti poti conecta telefonul la ele sunt tot degeaba! Traim intr’o lume in care telefonul a inlocuit atat aparatul de fotografiat cat si camera video, mp3/video playerul … si chiar modalitatea de navigare online si offline. E de’an sulea sa mai scrii discuri in ziua de azi ca sa ai muzica preferata cu tine … si mai de’an sulea sa iti cumperi in plus un cablu USB + adaptor ce are rol doar de incarcate a telefonului cand prin acela se pot transmite in acelasi timp si orice fel de date. E un chin, daca nu imposibil ca in ziua de azi sa iti conectezi telefonul la sistemul multimedia din masina. De cele mai multe ori, daca se poate, asta necesita cheltuieli suplimentare si complica absolut totul.

De ce oare cand toata lumea mizeaza pe direct and easy conectivity, industia auto refuza, desi … asta este si viitorul acestei industrii?!

7 comentarii la „Din ciclul: paradoxuri moderne”

  1. Este logic de ce nu fac asta: aplicațiile respective pot să mai și crape. Care ar fi efectul să-ți moartă smart-computerul mașinii în trafic?

    Software-ul life-critical se testează altfel decât cel de entertainment.

    Ce-i drept, se pot face sisteme separate care să nu se influențeze unul pe celălalt, dar comoditatea și lipsa de viziune sunt omniprezente.

    Răspunde
  2. Mie nu prea imi este logic … nu cred ca s’ar panica cineva mai rau ca i s’a blocat smartfionu in timp ce asculta muzica decat daca ii sare discu’. laugh Interconectarea multimedia nu are nimic de a face cu restul … cum ar fi ECU de exemplu. Ala isi vede de treaba lui … eventual iti da niste parametrii pe care ii vezi si acum pe BC (bord computer) … dar astea doua nu sunt legate una de alta ca functionare ci doar ca afisarea unor informatii pe un ecran banal ce se afla pe bordul masinii, ecran ce ar putea afisa mult mai mult decat atat. O defectiune de afisare a BC’ului nu afecteaza cu nimic functionarea ECU, cum nici o defectiune a casetofonului … ECU isi vede de treaba lui mai departe. Deci … unde e logica? smile In rest … nu cred ca are rost sa mai vorbim de navigatiile standard ce sunt incluse acum pe unele masini … care merg cand vor, cum vor si unde vor daca vor. M’am „luptat” acum cateva zile sa conving una de pe o masina scumpa (nu dau nume, nu fac reclama/antireclama) sa se pozitioneze cumva in timp real … orice am facut … lag’ul a ramas la fel si era un lag nesimtit … practic afisarea unei intersectii premergatoare se facea cu cel putin 10 secunde intarziere … adica cand deja tu erai in alt oras laugh. A ramas sa se duca cu masina la reprezentanta sa incerce aia sa faca ceva desi l’am sfatuit sa o lase balta ca oricum update’ul ultimei versiuni de harta era de acum 2 ani … mai exact de cand iesise masina pe piata.

    Deci … separate fiind oricum cele doua … mai ramane doar lipsa de viziune pe deoparte si durincurismul de genul „las’o bre ca mere si asa”, pe de alta. laugh

    Răspunde
  3. E acum sa nu exageram. Asa cum am mai spus, cele doua sisteme sunt complet independente, legatura dintre ECU si alt device de informare asupra unor parametrii cum ar fi consumul de combustibil fiind doar unidirectionala. Pentru a modifica parametrii ai nevoie de o interfata conectata cu un cablu si un software specializat si autorizat de producatori. Daca ar fi asa cum prespupui tu ca ar putea fi, atunci de maine orice hekar de asta ar putea prelua controlul unei masini de Formula 1 care foloseste telemetrie bidirectionala desi in ultimi ani a fost interzisa setarea parametrilor masini in timpul cursei. De avioane are rost sa mai vorbim? smile

    Răspunde
  4. Da, securitatea este o problemă și tocmai de asta lucrurile se mișcă atât de „timid”. Hai să nu ne gândim prea departe și să vorbim de preluarea controlului asupra mașinii, însă orice vulnerabilitate înseamnă o șansă-n plus pentru cel care vrea să-ți fure mașina. Pe de altă parte gândește-te cum ar fi ca cineva să fie conectat wireless la mașina ta și să asculte tot ce vorbești în mașină. Bine, nu e cazul nostru, al muritorilor de rând, dar pentru un CEO, un judecător sau un procuror e grav.

    Apropo, uite cum fiecare tentativă de smart car a fost taxată de hackeri, iar pe listă sunt nume mari: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2719866/The-20-hackable-CARS-revealed-Report-lists-smart-vehicles-risk-having-systems-hijacked.html Sunt ferm convins că după astfel de eșuări au decis că e mai bine să aștepte, să mai facă research. Pe viitor lucrurile se vor schimba, sunt convins de asta. Ar fi culmea să ne plimbăm cu mașini electrice și să ascultăm muzică de pe CD. smile

    Răspunde
  5. Cred ca am fost putin gresit inteles … eu ma refeream la partea de multimedia si nu cum poate fi afectata securitatea unei masini … dar ok, daca tot mi’ai ridicat mingea la fileu, tu stii ca nu refuz niciodata o discutie laugh …. iar comentariul tau si articolul inclus imi dovedesc inca odata (daca mai era nevoie) cat sunt de incapabili cei din industria auto! Niciodata aceaste probleme nu vor disparea si nici rezolvate de la sine nu vor fi. Faptul ca exista infractori inteligenti nu ar trebui sa ii sperie pe producatori care in loc sa faca ceva, prefera sa ramana prosti. Daca te uiti la graficul ala, unii au reusit sa depaseasca aceste probleme … altii au bagat capul in nisip. Daca ar incepe o concurenta reala si serioasa si pe acest sector bazata pe dotari extra, probabil ca atunci ar gasi destul de repede resursele necesare sa rezolve mare parte din belele … pana atunci cata vreme treaba merge si fara … de ce sa o faca?!

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura