„Efectul piramida” al crizei economice

SONY Walkman, SONY PlayStation, Panasonic Ideas For Life … sunt doar cateva repere ale unei industrii inovatoare candva ce plasa producatorii japonezi de electronice  in topul preferintelor oricui. Au fost si alti ca Technics (divizia HI-FI a celor de la Panasonic), Hitachi, JVC,  AIWA, Pioneer (etc) … care treptat din prima linie au trecut in a doua si acum se confrunta cu ceia ce am numit eu „efectul de piramida al crizei economice” … adica dupa ce au ajuns in varf acum se prabusesc incet si sigur trecand in istorie rand pe rand.

Dupa unii analisti economici motivele pentru care aceste companii ce erau candva varful de lance al unei industrii, genereaza pierderi anuale de aproximativ 20 de miliarde de dolari in economia Japoniei, sunt legate in primul rand de incapatanarea acestui popor de a renunta usor la nationalism. Au pastrat in mare parte productia la nivel intern unde costurile sunt mult mai mari decat daca ar fi mutat productia in alta parte. Pe de alta parte … eu unul cred … ca decaderea acestora se datoreaza neadaptarii la cererile pietei! Au facut exact aceleasi greseli pe care le’au facut si alti producatori de calibru gen Kodak, care in loc sa se muleze pe cererea pietei in continua schimbare au ramas prinsi in traditie. Este curios cum niste companii ce erau candva recunoscuti ca pionieri au ajuns acum sa fie victimele propriilor succese de candva … fara a mai fi capabile sa „vada in viitor” … si uite asa treptat companii ce erau candva in a doua linie (ex. Samsung) au ajuns repere in industria de astazi fara a fi prinse in trecutul glorios. Singura ramura in care au ramas in frunte aceste companii sunt televizoarele LCD/LED … desi pierd si aici din ce in ce mai mult teren in fata companiilor coreene care vin cu televizoare din ce in ce mai bune la preturi mult mai mici.

Paradoxal sau nu … singura industirie in care Japonia a ramas de neclintit dupa ce a reusit sa isi ingroape tot ce era concurenta este industria foto/video unde companii ca si Canon, Nikon sau Fujifilm isi impart cam toata piata.

In ritmul asta … daca nimic nu se schimba repede … multe dintre numele grele ale acestei industrii vor ajunge istorie si nu pot spune ca ma bucura atata vreme cat oricum incepem sa avem din ce in ce mai multe monopoluri pe cam toate pietele, iar asta nu ne aduce decat lipsa de inovatie si evolutie.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura