Pentru ca in timp am primit numeroase intrebari de la prieteni si nu numai, despre cu ce se mananca acest ITP (Inspectie Tehnica Periodica), ca tot am ajuns pe acolo, am zis sa o pun si de un ghid practic care sa raspunda la intrebarile unora dintre voi, deci …
Luni (07.03.2016) imi exprira ITP’ul la frantuzoaica. Prevazator cum sunt, nu am stat pana in ultima zi ca sa am surprize asa ca m’am programat ieri (04.03.2016) la ITP. Fara emotii la 8.30 m’am prezentat la un centru ITP din zona unde aveam programarea facuta.
Dupa o asteptare de vreo 5 minute, au venit niste baietii foarte amabili mi’au preluat si bagat masina in hala de testare …
Pasul 1: Verificarea documentelor
Inainte sa plecati de acasa asigurati’va ca aveti la voi urmatoarele documente:
- Cartea de indentitate a autovechicului in original;
- Certificatul de inmatriculare (talon) in original;
- Asigurare auto de raspundere civila (RCA) valabila si in original pe care o puteti face in prealabil aici;
- Carte de indentitate personala (BI/CI), nu este obligatoriu sa fie al posesorului auto;
- Banii pentru taxa ITP, intre 90-110 lei in functie de centrul ITP;
Pentru inceput va sunt verificate actele de mai sus si seriile de indentificare de pe masina (VIN) atat de la caroserie cat si motor.
Pasul 2: Testare noxelor
Daca toate cele de la pasul 1 sunt in regula, dupa incalzirea prealabila a motorului se trece la testarea noxelor care consta in legarea senzorului unui tester special de noxe la teava de esapament a masinii monitorizati fiind anumiti parametrii ai emisiei de noxe atat la mersul la relanti cat si turat al motorului, ce trebuie sa se incadreze in niste norme. Stiti voi … partea aia unde a trisat VW.
Pasul 3: Verificarea sistemului de franare
De aici incolo masina trece mai departe la standul de testare a sistemului de franare unde sunt testate atat frana de serviciu (spate/fata) cat si cea de parcare.
Pasul 4: Testare lumini/directie/aspect
La acest pas se efectueaza mai multe teste atat vizuale cat si tehnice.
Cele vizuale sunt legate de aspectul general al masinii care trebuie sa fie intr’o stare cat de cat decenta. Sunt respinse masinile cu o stare deplorabila a caroseriei, cu lovituri nereparate sau parbriz/geamuri crapate. De asemenea masina nu trebuie sa aiba elemente de tuning neautorizare RAR cum ar fi faruri/stopuri, folie neautorizata sau jante/anvelope necorespunzatoare.
Testele tehnice care se fac aici sunt legate de sistemul de lumini si directie. Se verifica atat starea luminilor de drum (faruri) cat si starea luminilor de semnalizare (semnalizatoare de sens, stopuri, lumini de marsarier, luminile de la numarul de inmatriculare, lumini de ceata, etc.) Pentru directie masina este inspectata atat in ce priveste un eventual joc al casetei de directie cat si starea elementelor de directie (bucsi, bare stabilizatoare, bielete, pivoti, etc.).
Pasul 5: Finalizarea inspectiei tehnice
Dupa cele aproximativ 40 de minute cat dureaza o testare, acesta este ultimul pas in care masina primeste un verdict daca corespunde sau nu corespunde normelor ITP.
In cazul in care masina trece testele efectuate, dupa achitarea taxei ITP, vei primi un Certificat ITP in limba romana/engleza iar pe talon un abtibild securizat care autentifica efectuarea inspectiei tehnice, pe el fiind trecuta si data urmatoarei inspectii. Tot un abtibild iti este lipit si pe placuta de inmatriculare din fata.
In cazul in care masina nu trece testele efectuate iti este comunicat ce ai de facuta la masina, urmand ca dupa rezolvarea belelelor sa te reprogramezi.
Nu o sa joc rolul neprihanitului care nu stie cum merge treaba cu spagile pe la ITP. Da stiu, chiar si valorile vehiculate … care sunt cam cat taxa ITP, dar in loc sa discut despre asta as prefera sa discut despre ce poti sa faci pentru a trece fara mari probleme ITP’ul pe bune si la baieti sa le lasi de o bere/cafea din bun simt. Eu atat le’am lasat dupa ce Josephine a trecut ITP cu capota sus pentru ca inainte de ITP, trecusem pe la mecanic.
Cateva sfaturi pentru a trece ITP fara probleme:
Inainte de a merge la ITP treceti pe la un mecanic pentru a ii face niste verificari la directie, frane, noxe. Daca e ceva de schimbat/remediat, schimbati/remediati pentru ca nu sunt costurile fabuloase (o idee de pret va puteti face aici) iar de asta nu va conta doar sa treaca masina ITP’ul ci si siguranta voastra! Ca sa nu dati alti bani la mecanici, verificarea sistemului de lumini si eventual schimbarea unui banal bec il puteti face si singuri.
Concluzie:
Decat sa dati spaga la ITP, de banii aia mai bine va faceti masina!
Daca aveti alte intrebari sau curiozitati, le astept la comentarii.
Bafta!
La mine e la toamna, pana atunci o fac boboc, am de gand sa ii fac un RK la partea electrica, am un scurt pe undeva, plus ca vreau niste becuri mai tzapene. Ne auzim atunci, intre timp ma paste revizia la 10000 km; in mod normal cartea zice 20000, dar Borsalino nu mai e tanar(eu am Megane, nu Laguna!), face 10 ani batuti pe muchie si se apropie vajaind de 300000 km!
SI la mine se apropie revizia generala. Desi nu am belele si teoretic distributia are doar vreo 30.000km, am sa o schimb sa fiu eu linistit. In rest … ulei, filtre … alea alea si la mine desi cartea si meniul de service din bord zice 30.000 M’am hotarat sa le schimb la maxim 15.000km.
Pe partea electrica … frantuzoaicele sunt recunoscute pentru ca iti dau de lucru … dar in limita bunului simt.
De becuri nu stiu ce sa zic … pe mine ma batea gandul sa trec pe led pana am aflat ca piata este invadata de chinezarii de doi bani. In rest … Ocram ar fi ok, dar sa sti ca nu tin cu mult mai mult decat unele banale iar de costat costa cel putin dublu.