Probabil ca acesta discutie este una pe care au purtat-o foarte multi dintre voi cand s-au vazut pusi in fata deciziei de a alege sa cumparati un automobil nou sau second hand, atunci cand v-ati decis sa faceti asta. De ce ati alege un automobil nou fata de unul second hand? Care sunt motivele pentru care ati cumpara un automobil second-hand in fata unui automobil nou? Care sunt avantajele si care sunt dezavantajele?
Eu acum 3 ani de exemplu eram in aceasta situatie si atunci am ales un automobil second-hand, dupa ce am socotit si pus in balanta ambele situatii. Foarte multa lume m-a intrebat de ce am facut acest lucru si de ce nu am ales un automobil nou, daca tot aveam banii si imi permiteam unul, si iata care sunt motivele mele pentru care pledez in favoarea acestei alegeri:
Multa lume este de parere ca alegerea unui automobil nou te fereste de probleme majore, cheltuieli suplimentare si iti ofera si o garantie! Partial … adevarat insa nu in totalitate, pentru ca foarte multa lume nu stie sau ignora faptul ca reviziile oblogatorii la automobilele noi se platesc din buzunarele proprii si in general sunt sume duble fata de o revizie a consumabilelor pe care puteai sa o faci si tu in fata portii sau scarii de bloc.
Garantia la aceste automobile este discutabila din mai multe puncte de vedere si in primul rand pentru ca daca ai probleme cu masina in perioada aia, ajungi la concluzia ca mai bine o reparai din buzunarul tau decat sa stai cu ea luni de zile pe la ei prin service.
Nu in ultimul rand, trebuie luat in calcul faptul ca, desi primesti aceea garantie care sa zicem ca te protejeaza impotriva eventualelor probleme, pretul de achizitie al masinii este unul foarte mare, care isi va pierde mai bine de jumatate din valoare in primul an de la cumparare, astfel ca stai si te gandesti la ce dracu mai ai nevoie de aceea garantie, daca oricum ai platit masina la un pret premium?! Sa va dau un singur exemplu care imi sprijina afirmatiile:
Dacia Logan, 1,6 litri, dotari standard, pret de achizitie noua: 7500EU. Aceiasi masina o gasiti dupa maxim 2 ani de zile cu un pret care se invarte in jurul valorii de 4500-5000EU. Bani cu care ramai in buzunar: 2500-3000EU … pai mai fratilor, ce se poate strica la masina aia sa coste atat? Hai sa fim seriosi … la o masina de 2-3 ani, fie ea si Dacia Logan nu prea are ce sa se strice atat de major incat sa justifice aceea diferenta de bani!
Am luat cazul Dacia Logan pentru ca este cel mai cunoscut, ca daca este sa mergem mai departe si sa vorbim de un automobil german a carui valoare de piata cand este nou ajunge la 30.000EU si dupa 2 ani scade la 15-16.000 acolo este si mai grav, pentru ca sa fim seriosi … cu diferenta aia de bani iti cumperi doua asemenea masini si tot or sa te tina mai mult decat una noua.
Daca acel automobil nou este cumparat in rate … cred ca nu mai are rost sa discutam de pierderile uriase pe care le ai, pentru ca dupa ce ca masina este scumpa atunci cand este noua, tu nu trebuie sa uiti ca atunci cand termini creditul, aceea masina este o rabla pentru care ai platit dublu.
Inca o chestie interesanta pe care am observat-o este aceea ca problemele majore la masinile noi se intampla in perioada garantiei, pentru ca in general masinile care ajung pe piata, din frenezia asta cu care se construiesc, sunt in stadiul BETA, adica de test, eventualele probleme fiind de preferat sa fie rezolvate in garantie, pentru ca este mult mai ieftin asa decat sa te chinui sa le testezi pe fiecare pe rand! Cu alte cuvinte … o masina iesita din garantie, la care s-a respectat riguros programul de garantie, este mai buna decat una proaspat iesita de pe poarta fabricii, pentru ca a apucat sa fie rodata si sa crape pe ea tot ceea ce trebuia sa crape.
Nu as vrea sa se inteleaga ca pledez neaparat pentru alegerea unei masini SH la cumparare, insa din punctul meu de vedere si la un simplu calcul economic facut, oricine poate ajunge la concluzia ca o masina noua este cea mai proasta afacere pe care poate sa o faca! Practic pierzi pe toate planurile bani pe care nu ii mai recuperezi niciodata.
Singurul castig pe care il ai de la o masina noua, este satisfactia ca esti primul care se baseste in scaunul ala, insa nu stiu daca acest moft merita platit atat de scump, pentru ca daca iti doresti asta cu adevarat, poti sa cumperi o masina second-hand la care sa ii pui un scaun nou. Iesi mai ieftin si iti faci si placerea.
Nu vreau nici sa inchei fara sa spun si sa avertizez despre faptul ca alegerea unei masini SH este o sabie cu doua taisuri, pentru ca poti sa ai ghinionul sa nimeresti una cu care sa ai de lucru, dar cu toate acestea … eu inca nu am vazut masina aia SH la care sa ai atat de mult de lucru incat sa ajungi la pretul cu care ai fi cumparat-o noua … nici pe departe.
Pe final … alegerea este a fiecaruia dintre noi. Eu voi prefera mereu sa platesc mai putin pentru un lucru de care oricum ma voi plictisi repede si care reprezinta o investitie proasta.
Nota de subsol: discutia face referire la automobilele de uz personal si nu industrial pentru ca nu recunosc rentabilitatea in acest caz!
Ca persoana care m-am ars cu varf si indesat cumparand masina noua – 9000 euro!, recomand cu caldura o masina Sh, mai ales avand in vedere calitatea exceptionala a cailor de rulare din Romania! M…. CNADNR, ca am spart un scut si alte marafateuri pe dedesubt la masina noua de imi venea sa ma pun cu parul pe drumari.
Argument SH: Megane vechime 8 ani, m-a costat 3000 euro, cam 1000 de euro am bagat in ea taxe, scimba numar, certificat, asigurare, gume, revizie, distributie, transmisie, bucse, discuri fr fata spate plus scuturi( erau plasti, am pus metal, recomand cu caldura!). Sa zic ca am bagat cam 4100 si nu stiu cat de dotata in minus este fata de una noua, care este probabbil ful de gadgeturi care cad cand ti-e lumea mai draga si la dracu-n praznic, dar merge ceas frantuzoica. Cum una nou merge de la vreo 14000 euro in sus, faceti calculul…