Dupa ce in primul episod al acestor posturi in serie care vor urma, v’am prezentat Renault FUEGO, astazi este randul unei alte masini de care sunt indragostit si in ziua de azi, considerand’o a fi una dintre cele masi sexy masini din toate timpurile, Citroen CX PALLAS.
Cu o istorie care incepe undeva pe la mijlocul anilor ’70, Citroen CX Pallas a fost o masina cu adevarat inaintea timpurilor ei. Pe langa designul extrem de sexy care a reusit sa invinga timpul, aratand bestial chiar si acum la cei 40 de ani de la lansare, aceasta masina are un coeficient aerodinamic de invidiat chiar si in zilele noastre. Pe langa asta, Pallas a venit si cu niste dotari tehnice de exceptie printre care remarcat sa face sistemul unic de suspensie hidro-pneumatica pe perne de aer care oferea atata posibilitatea ajustarii pe inaltime a garzii la sol cat si un confort mai mult decat sporit fata de sistemul clasic de suspensie bazat pe telescop + arc, lucru de laudat pentru o masina care face parte din segmentul Mid-size luxury car / Executive car.
Pallas s’a vandut in mai multe variante de motorizare si echipari, Prestige, varianta de varf beneficiind de numeroase optionale de confort care s’au tot imbunatatit ca oferte odata cu trecerea timpului in care aceasta masina a fost fabricata. Ca motorizari, Citroen a experimentat numeroase variante de motorizare printre care pot enumera chiar unul rotativ care insa a fost abadonat din pricina consumului ridicat de carburant si al problemelor de fiabilitate.
Pe langa alte inovatii cum ar fi controalele dispuse in asa fel inca sa nu fi nevoit sa ridici niciodata mainile de pe volan se mai numara si bordul complet diferit fata de ce s’a fabricat pana atunci, remarcata fiind lipsa ceasurilor analogice classice de afisare a vitezei sau turatiei.
Mai multe despre istoria acestei masini deosebite puteti citi aici.
In ce priveste istoria mea personala cu aceste masini, in afara de faptul ca avea un prof de al meu de la liceu una in care m’am urcat o singura data nu va pot relata altceva, dar marturisesc ca mi’se scurgeau ochii de cate ori vedeam una pe strada. Din pacate ca si in cazul lui Fuego de multa vreme nu mi’a mai fost dat sa vad una, cu toate astea, pentru mine unul ramane una dintre cele mai frumoase si sexy masini create vreodata, francezii ducandu’si creatia la nivel de arta atemporala.
Si ca sa nu inchei sec, ci mai degraba intr’o nota amauzanta poate, mostenirea celebrului CX Pallas s’a vazut si in cazul micutului nostru Citroen Oltenesc, care a mostenit cateva din caracteristicile de design interior si exterior … dar din pacate lucrurile s’au oprit tot cam pe acolo.
Voua cum vi’se pare?
P.S. Cred ca sunt indragostit de frantuzoaice si nu am stiut!
Daca-mi amintesc bine, Citroen CX Pallas era poreclit ‘sicriul pe roti’. De ce? Din cauza suspensiilor. Erau atit de bine echilibrate si ‘moi’ ca pur si simplu soferii adormeau la volan, de multe ori pentru vecie…
Producatorul a fost nevoit sa mai elimine din supecontroalele lor pentru a le face mai putin adictive la imperfectiunile soselelor. Dar intreaga lume stie ca soselele frantuzesti sunt printre cele mai bune din lume, deci iaca ghinion !
Astea se intimplau pe vremea cind GMC, Chrysler si alti producatori americani isi trimiteau inginerii mecanici la studii in Franta unde Citroen si Peugeot faceau legea, cel putin in ceea ce priveste suspensiile.
Alte vremuri…acum japonezii rules the world.
YEP … confortul ala sporit avea din pacate si cateva neajunsuri … practic cu supensia aia pluteai la propriu pe drum oricat de nasol ar fi fost, dar vorba ta, in Franta greu gaseai asa ceva.
In rest absolut corect, la ora actuala masinile japoneze au preluat conducerea fara drept de apel, cu toate ca, desi pe la noi exista numeroase ideei preconcepute, francezi inca fac masini foarte ok fie ca vorbim de Renault fie ca de PSA Group din care face parte si Citroen, primii fiind mereu printre marii inovatori ai industriei auto atat ca design cat si ca tehnologii.
Ca sa vedeti cat de apreciat era sistemul de suspensii pe perna de aer de la Citroen va pot spune ca eu am calatorit cu primul vagon romanesc de metrou in 1979 si avea suspensii pe perna de aer de la Citroen. Acest lucru a fost posibil pentru ca eram in ultimul an al unei facultati de specialitate. Acel vagon circula de proba intre Opera si Municipal. A fost ca o calatorie cu avionul. Dupa ce s-a pus metroul in functiune nu a mai avut suspensii de la Citroen, nici pana in ziua de azi.
Foarte tare informatia legata de Metrorex, habar nu aveam si nu cred ca sunt multi care stiu faptul ca s’a experimentat asa ceva pe la noi. Pacat este ca au fost doar teste si cam atat. Bag seama ca intaiul tovars al tarii a fost de parere ca e prea mult pentru muncitorul proletar.
mi s-a furat mașina Pallas