Moment istoric pentru Fortele Aeriene Romane

Ieri si’au facut in sfarsit debutul in Romania jumatate din avioanele F16 Falcon contractate acum cativa ani in efortul de reinoire a tehnicii de lupta aeriana …

Desi peste tot am vazut pareri mai ales critice ale multor experti si chibiti care critica aceasta achizitie pe motiva ca vorbim de avioane SH demodate, tin sa ii anunt ca pe langa faptul ca ce a ajuns la noi este ultima versiune a acestui model updatat la zi atat software cat si tot ce priveste avionica si armanentul prin programul Mid-Life Upgrade (MLU), F-16 Fighting Falcon a fost si este unul dintre cele mai bune si fiabile avioane multirol din toate timpurile fiind in continuare folosit de numeroase armate ale lumii din zone de conflict in frunte cu cea a USA. Nu zice nimeni ca alte variante de avioane mai noi ca el nu ar fi fost de preferat, insa avand in vedere faptul ca in actualul context economic al Romaniei avea cel mai bun pret de achizitie si intretinere ulterioara, plus ca este de preferat un avion harsit prin multe teatre de operatiuni in locul unuia care este bun doar teoretic. Oricum sa fim seriosi, fata de MIG21 chiar si in varianta Lancer imbunatatita, aceste noi F16 sunt la ani lumina din toate punctele de vedere oferind in sfarsit fortelor romane un upgrade major in ce priveste apararea spatiului aerian al Romaniei macar la nivel de Politie aeriana.

Pareri?

13 comentarii la „Moment istoric pentru Fortele Aeriene Romane”

  1. Taci acolo ca toti „expertii” au perfecta dreptate. Sunt mult mai bune MIG21 are rusilor decat F16 ale americanilor pentru simplul fapt ca tot ce-i rusesc e trainic si tot ce-i american e consumabil. Diferenta e data desigur de discrepanta dintre socialism si capitalism laugh

    Răspunde
  2. politie aeriana pentru ce ? berze care fac contrabanda cu bebelusi ? treaba are noima, si nu atat din punct de vedere tehnic, ci mai ales strategic, in masura existentei garantiilor ferme ale nato .. din luarile de pozitii recente ale ambasadorilor licuriciului mare de la bucuresti si chisinau, poate in deplin consens cu pozitia departamentului de stat fatza de romania, se poate suspecta ca avionasele astea vor fi primele pierderi (la sol sau in aer) intr-un conflict blitz cu vreun vecin belicos – si din pacate avem vecini d’astia ..

    Răspunde
  3. @Malin – ai dreptate! Scuze! Mai bine taceam din gura! laugh

    @Cola – cazurile de violare a spatiului aerian al Romaniei au crescut de la un an la altul, aveam pe undeva o statistica dar nu o gasesc acum. Aveam si avem nevoie de asemenea avioane moderne in locul unora din anii ’50 cu care mai mult am arat campurile patriei in ultimi ani, din fericire cu pierderi umane reduse. In rest da … sunt de acord cu tine, sunt o obligatie strategica fata de un acord de parteneriat ce trebuie respectat sau suntem mancati.

    Răspunde
  4. F16… vechituri semicasate, ce au stat cu vata in nas, in aer liber pe cine stie ce aerodromuri, la bani astia puteau sa ia niste avioane noi de prin Europa, sunt destui producatori, da suntem proamericani si asta ne costa al naiba de mult

    Răspunde
  5. Vasile nu prea e asa deloc sau cel putin la nivel teoretic. Achizitia de aparate noi de zbor nu se rezuma doar la atat, care oricum este si partea cea mai ieftina a afacerii, deoarece costurile cele mai mari se rezuma pe termen lunga la mentenanta si instruirea pilotilor. Desi aparent, la aceiasi bani se puteau achizitiona si aparate noi cum ar fi fost Gripen’ul suedezilor, problema era legata de aceasta ultima parte care pe termen lung era mult mai costisitoare in ciuda asigurarilor suedezilor care nu prea am am vazut sa vorbeasca ceva si de suportul logistic necesar ulterior achizitiei, care in cazul F16 a inclus din start in banii aia 3 aparate de zbor cu dubla comanda plus un simulator de zbor ce include numeroase simulari de lupta din conflictele anterioare pentru antrenarea pilotilor. Pe langa asta daca e sa discutam de interioperabilitate, F16 este 100% compatibil cu toate avioanele NATO, oferta de armanet cu care pot fi dotat in functie de situatie, fiind de la foarte generoasa in sus.
    In rest … nu cred ca mai are rost sa discutam faptul ca aveam de respectat un parteneriat strategic cu USA care include dotarea Romaniei cu aparate noi de ultima generatie de genul F35 in urmatorii 10-15 ani.

    In concluzie draga Vasile … suntem oricum prea mici sa ne permitem sa refuzam ceva. Faptul ca suntem proamericani eu zic ca e mai bine decat sa fi fost invers in actual context geo-strategic.

    Răspunde
  6. Acum daca suntem mici sa luam si suzete la sh laugh . Stiu povestile cu F35, dar cine stie ce va mai fi pana atunci, sa inteleg atunci ca treaba asta cu F16 e o dovada de buna credinta fata de americani si trebuie sa o lasam asa cum a picat

    Răspunde
  7. Dom’le totusi putin patriotism mascat nu strica si sa ne lasam mai greu sa parem mai inteligenti. Polonezi opereaza si acum Mig29, desigur in paralel cu F16, nu au taiat tot sau le-au pus monumente ale prostiei pe la intrarea in orase

    Răspunde
  8. Pai MIG29 e la ani lumina de MIG21 … iar aia au fost oricum si oricand mai destepti ca noi care nu am fost in stare sa le prelungim resursa de zbor si nici sa ducem la bun sfarsit modernizarea lor care le face si acum niste adversari redutabili chiar si pentru F16. Pe de alta parte sa fiu sincer, ma bucur teribil cand scapam de orice amintire sovietica, ori de care ar fi ea!

    Răspunde
  9. Am avut si noi Mig29 primele primite in ’89 din cate imi amintesc si ce am citit, vreo 20 de bucati. A existat si un program de modernizare in care s-a investit si care a fost dus la final ca si proiect urmand a fi pus in practica incepand cu 2000, dar… brusc totul a fost intrerupt si avioanele stocate, perioada era tulbure in Balcani si Romania era bine sa nu si-o ia in cap

    Răspunde
  10. Pai nu aia ziceam si eu mai sus?! laugh Romania avea o importanta flota de MIG29 Fulcrum ce intrasera in programul de modernizare de care vorbesti. Intr’un final singurul exemplar modernizat a ajuns la muzeul de istorie al aviatiei din Bucuresti, restul ori pe la intrarile in orase, ori taiate pe la fier vechi. Nu am sa inteleg nici acum cum dracu au putut sa ia o asemenea cretina decizie … in ciuda slabiciunilor pe care le avea acest avion cum ar fi autonomia redusa sau resursa limitata de zbor, era si inca este un avion de temut, daca il aveam azi mai puteam sta o vreme si fara F16 … desi nu cred ca era dupa noi. laugh

    Răspunde
  11. La cum ii stiu pe romani, nu m-ar mira sa ne trezim intr-o zi ca avem cu adevarat nevoie de ele, dar nu le putem folosi pentru ca „nu mai sunt bani” de combustibil sau alte chestii esentiale…

    Dar mna, sunt destul de faine. As plati bani multi ca sa fiu cateva minute pasager intr-o astfel de bestie de avion.

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura