O masina SH odata la doi ani?

Am vazut un proiect de lege ce urmeaza a intra in dezbatere care aduce niste prevederi in premiera, dar destul de interesante pentru piata de masini SH.

Mai exact, in proiectul respectiv se intentioneaza a se impune o restrictie de achizitie a unei masini SH importata in vederea inmatricularii de catre o persoana fizica odata la doi ani, in vremea in care restul comertului de masini SH importate, sa se faca in tara doar de catre firme autorizate in acest sens.

Suna ciudat poate, insa din punctul meu de vedere, ideea asta in sfarsit pare rezonabila pe langa aberatiile fiscale debitate pana acum, pentru ca daca este bine pusa la punct cu norme clare de aplicare, aceasta va produce pe termen scurt si mediu efectele scontate cum ar fi descurajarea samsarilor care nu platesc nici o taxa la stat precum si achizitiile de rable, daca firmele respective vor fi facute responsabile de lege in acest sens! Chiar daca in felul asta pretul va creste la masinile SH (lucru ce va descuraja si cumpararea acestora in exces) toata lumea in final ar avea de castigat dupa cum urmeaza:

  • nu s’ar mai impune o noua taxa pentru masinile SH, incasarile fiind facute din taxele platite de firmele care se vor ocupa de vanzarea masinilor SH odata cu restrangerea evaziunii facute de samsari pe piata;
  • oamenii s’ar alege cu mult mai putine tepe date de samsari care vand masini SH din momentul in care ar cumpara o masina de la o firma care este direct responsabila de ceea ce vinde conform legislatiei deja in vigoare si care trebuie imbunatatita prin introducerea unor pedepse aspre pentru practici cum ar fi interventii asupra kilometrilor reali ai masinii;
  • tot oamenii se vor feri sa cumpere ultimele cazaturi, constienti fiind de restrictia impusa si atunci automat s’ar reduce numarul de rable, omul de rand incercand sa isi cumpere o masina cat de cat buna de care sa traga cativa ani;
  • si calitatea aerului s’ar imbunatatii semnificativ din momentul in care parcul auto se va curata incet si sigur de rable in urma efectelor unei asemenea legi, pe langa care s’ar putea lucra in continuare la niste taxe pentru centrele marilor orase acolo unde exista si alternative cum ar fi o centura ocolitoare decenta, lucru ce ar stimula si autoritatile sa treaca la executarea unor asemenea centri care bat pasul pe loc de ani buni de zile.

Stiu, cei mai suparati vor fi samsarii de masini care in felul asta vor avea de ales intre a intra in legalitate sau a se lasa de treaba, in vremea in care unora cu ideei crete li’se va parea treaba asta o restrangere a drepturilor. Daca pe primii ii inteleg, pe cei din urma nu prea, din momentul in care mie unul un termen de doi ani de zile pentru cumpararea unei masini SH de dincolo ca persoana fizica mi’se pare un termen mai mult decat rezonabil pentru ca un om de rand si buna credinta, va trage de aceea masina cel putin doi ani in interes personal, avand libertatea sa o vanda oricand in interiorul tarii ca persoana fizica, punandu’se totusi ai aici niste restrictii cum ar fi de maxima 1-2 masini pe an pentru care sa nu se plateasca taxe suplimentare la stat ca sa se evite in modul asta si samsareala masinilor inmatriculate deja, dar dand totui si libertatea oamenilor sa le poata schimba sau vinde daca asta isi doresc, in conditii rezonabile.

In concluzie: dincolo de toate aberatiile doamnei ministru Gratiela and CO. care incerca sa ne convinga ca o noua taxa nu e taxa si alte aberatii fiscale nascocite care mai rau sa faca decat sa rezolve in mod real problema, masura asta mi s’ar parea una decenta cu reale beneficii pe termen lung din care toata lumea ar avea de castigat in mod rezonabil in afara de aia care faceau evaziune fiscala la greu, vremea targurilor auto pe caldaram mostenita din negura anilor ’90 trebuind sa apuna intr’un fel sau altul.

Voi ce parare aveti? Cum vi s’ar parea o asemenea lege?

6 comentarii la „O masina SH odata la doi ani?”

  1. De ce nu o data la 6 luni sau la 1 an, tot carpeala Stimabile, discutia e complicata si aceasta noua restrictie nu v-a rezolva nimic?! Intodeauna actiunile la noi incep de la baza si lovim in cetateanul obisnuit, o sa-l doara in cot pe samsar de „gaselnita” asta, ok….adica de ce sa nu imi schimb masina de 2 ori intr-un an, sa zicem, sa pot aduce 2 SH, poate nu sunt samsar, poate intre timp am un job nou si vreau alta masina dar inca nu-mi permit una noua, poate intre timp gasesc un model anume, dintr-un lot restrans, o culoare, un an de fabricatie, un motor, etc. am o oportunitate, deci zic chestii absolut corecte. Din punctul meu de vedere e o porcarie noua fara nici o treaba cu realitate. Chiar ma gandesc acum la o smecherie posibila, o sa vina samsarul la mine Vasile, „Mai nea Vasile nu vrei sa-mi aduci o masina pe numele tau, ai si tu 100 de coco….” , ce zici Stimabile?!
    De ce nu mai bine impozitam samsarul direct pe persoana fizica, se duce Fiscu’ cu nenea Militianu acolo pe caldaram si legitimeaza „baieti”, ca se stiu…. metaforic vorbind, si i dam 10% sau nu stiu 30% si fiecare isi vede de treaba lui, de ce sa-i ardem pe toti la gramada, aaa…. e mai simplu?!
    Stii pe vremea lu’ Dej existau cartele de imbracaminte…. aveai dreptul la un costum pe an, la un palton la 2 ani, etc. iote o idee!

    Răspunde
  2. A inceput tacit impozitarea baietilor, le’au venit rand pe rand acasa chemari pe la ANAF unde le’au calculat cam ce au de dat la stat pentru ultimii ani in care au vandut masini si nu prea le’a lasat loc de intors. Amu … tu zici ca nu are logica legea, eu zic ca ar avea daca e facuta cu cap si norme de aplicare clare nu ambiguitati stupide.

    Răspunde
  3. Tacit iar nu e bine, ca si samsarul e cetatean si are drepturi, pai ce facem, iar balamuc ca la TVA-ul ala retroactiv la vanzarea de proprietati imobiliare?! De aia zic, treaba simpla, ai adus o masina, faci acte de vanzare, aici trebuie umblat ca e loc de intors, masina nu e a ta, ai adus-o din UE si o vinzi imediat, e clar ca e afacere, impozitat…. o sa zici ca impozitul se va reflecta in pret si va plati tot musteriul final, asta e… piata va regla preturile, va fi ceva normal si nu o restrictie…. ai voie doar X, chestiile prohibitive vor face intodeauna sa perpetueze coruptia, spaga si de pierdut va pierde statul si prin el toti cetateni la gramada si aia care au treaba cu asta si aia care nu au, asta trebuie eliminat, la noi legile se dau la gramada si pentru ca vrem sa lovim in …. sa zicem 1000 de samsari, lovim si in 2 mil. de cetateni de buna credinta.

    Răspunde
  4. Tovarase Vasile, pe principiul asta al victimelor colaterale nu mai facem niciodata nimic, ca la orice varianta de rezolvare a problemei vor fi si victime colaterale oricum ai da’o. Ideea este sa nu se aplice nimic retroactiv ci incepand cu „data de…” ca oamenii sa stie care e mersul si ce au de facut din „data de…”. Asa si cu cacatul ala de taxare a masinilor SH dupa norme de poluare … pai frate, cum mortii matii iti permiti sa scoti legea aia cu care ai adunat voturi, sa lasi prostii sa cumpere, ca dupa un an sa te sucesti si sa impui o noua taxa care defapt nu e o taxa?! Pai gunoi infam, de ce nu aveai pregatita legea aia ca doar sa o schimbi cand e vremea, ca omul sa stie ce are de facut si ce il asteapta nu sa iti bati joc de el?! In concluzie, eu zic ca legea de mai sus ar fi echitabila cu conditia sa fie bine gandita, sa nu fie abuziva si in acelasi timp sa aiba norme clare de aplicare pentru viitor, nu retroactiv cum inceraca mizeriile astea jenante sa traga alte taxe de pe noi cand nici alea ilegale nu au fost in stare sa le ramburseze inca. E un soi de ia din buzunarul asta si il baga in alalalt, in vremea in care aia de au prosperat pana acum vor prospera si in continuare iar problema va ramane ca nimic, dar absolut nimic nu se rezolva in vreun fel.

    Răspunde
  5. Sezi bland si nu-ti mai face sperante desarte. Un samsar poate sa cumpere/vanda tot atatea masini pe cati membri are in familie fara masina si permis.
    Intre asta si predatul permisului nevestei (care oricum nu prea conduce) atunci cand primesti un radar pe acasa nu e nicio diferenta de concept.
    Portite or sa existe intodeauna pentru ca legea o sa fie proasta de la cap si pana la coada. Si doara romanii nu sunt fraieri sa nu profite de ele…

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura