Mi’as permite sa fac o previziune in acest sens si va spun ca in maxim 10-15 ani de zile piata auto SH la nivel european va deveni ca si inexistenta!
Acest lucru se inampla din doua considerente:
-
- Taxele pentru masinile vechi vor fi din ce in ce mai mari. Pe langa gaselnitele astora de pe la noi cum ar fi ITP anual si taxe de intrare in orase dupa modele copiate fara cap si coada de pe la altii, UE pune la punct un plan de recomandari pentru taxarea diferentiata a masinilor care circula pe aceleasi distante. Cu alte cuvinte, cu cat masina este mai veche, cu atat posesorul ei va fi nevoit sa plateasca o taxa de circulatie pe drumurile nationale din ce in ce mai mare odata cu trecerea anilor. Desi vor fi doar niste recomandari, pot sa pun ramasag ca la noi se vor aplica inainte ca UE sa le faca si nici pe dincolo nu va fi cu mult mai bine;
- In ultimii ani, producatorii auto au avut grija sa lucreze din ce in ce mai mult la fiabilitatea masinilor si nu in sensul cel mai bun al cuvantului dupa cum scriam pe aici. Practic, cu cat masinile sunt de generatie mai noua, cu atat mai mult devin un soi de bomba cu ceas odata cu iesirea lor din garantia data de producator, iar reparatiile postgarantie ale acestora incet si sigur vor deveni din ce in ce mai nerentabile! Daca ar fi sa luam din industrie ca exemplu doar motorizarile down-sized, vedem ca problemele acestor motoare in garantie se rezolva de obicei prin … schimbarea motorului, solutie considerata mult mai rentabila de catre producatori decat repararea lui. Va imaginati ce cheltuiala ar fi asta in cazul unei masini iesite din garantie ce a ajuns deja oricum pe la limita maxima de viata a acelui motor, pe care producatorii o apoba tacit in jurul valorii de 200.000km?! Nu are rost sa mai vorbim de scumpele elemente de caroserie ce trebuie schimbate odata cu un banal far pe care il schimbi ca ti s’au ars becurile ce nu le poti schimba decat cu tot cu el; pivoti cu tot cu brate; brate cu tot cu fuzete; discuri de frana cu tot cu rulmenti si senzori; debitmetre de aer cu tot cu ECU, imobilizator si cheia de contact; distributie cu tot cu motor … si tot asa.
- Masinile electrice, devenind un soi de masini de unica folosinta, nu vor fi o marfa ce se va mai putea vinde ca second-hand, viata acestora depinzand de acumulatorii care costa si minim 70% din valoarea unei masini noi, cu conditia sa ii si gasesti pe la producatorii care intre timp au trecut la alte tehnologii.
In concluzie, odata cu taxele astora aberante si a faptului ca reparatia unei masini SH va deveni total nerentabila, cine naiba sa mai cumpere asa ceva?
Nu stiu cum sa va spun prieteni, dar in scurta vreme masina va redeveni un lux cum era la inceputurile ei pentru tot mai multi dintre noi! Masini isi vor mai permite doar cei cu un nivel de trai peste medie, restul probabil ca ne vom intoarce la pejos, biciclete si vestitele atelaje cu tractiune balegoasa … daca nu or pune si pe astea o taxa in functie de numarul de la picior, roata de la bicicleta sau cantitatea de rahat provenita de la motorizarea animala.
Pareri?
Hai sa fim corecți..o buna parte din piața la ‘mâna a doua’ de la noi, este la a treia, a patra, a doisprezecea, samd.. probabil vom folosi doar electrice peste un deceniu, și alea in time sharing, mai ales dacă vor fi cu pilot automat.. putea să construiască Oprescu și autostrăzi triplu suspendate în București de exemplu, că tot nu mai era de circulat și respirat.. Vedem și ce pățesc alții..
Treaba e clara … lucrurile se vor schimba … probabil ca vremea masinilor personale cum este perceputa acum va trece. Faza cu pilotul ala automat … eu zic ca suntem nu departe, ci foarte departe de acel moment din mai multe motive, dar e discutie lunga. Parerea mea este ca solutia vine de la o revolutie in ce priveste transportul in comun, capitol la care noi oricum suntem la ani lumina de ce ar trebui sa fie, completat de mijloace de transport ceva mai neconventionale pe care acum numeroase companii le experimenteaza deja. Intr’un fel sau altul, ideeile de vehicule mici de transport ale lui Justin Capra (Dumnezeu sa il odihneasca) vor ajunge realitate in mediile urbane sufocate in acest moment de vehicule cu masa mare care transporta in proportie de 90% o singura persoana.
Pe Justin Capră, că tot amintisi de el, l-a amendat organul odată, când își testa omul o tricicletă din aia a lui pe lângă Balotești.. dacă era vreun gipan de 5000 cmc nu l-ar fi oprit nimeni
In domeniul auto o sa se intample la fel ca si in cazul electronicelor si electrocasnicelor. S-au perfectionat atat de mult si au devenit atat de low-cost incat lumea nu le mai schimba ca pe sosete.
Problema e ca masinile nu sunt deloc low-cost la vanzare desi tot mai low-cost la productie. Pana si Dacia ar iesi din zona de low-cost daca nu ar vinde in continuare acele modele chele si ieftine, ca daca te apuci sa pui cate una alta pe masina aia, desi va ramane mai ieftina ca altele, trecand de 10.000EU numai de low-cost nu mai putem vorbi.