In urma deciziilor haotice luate cu privire la inceperea anului scoalar 2020-2021, rata abandonului scolar a explodat in anul scolar 2020, potrivit unui raport INS.
”Criza socială îi afectează mult mai grav pe cei vulnerabili, iar pentru copii, îngrădirea accesului la educație are consecințe greu, dacă nu imposibil, de corectat ulterior. Neparticiparea școlară nu e o opțiune în nicio societate, din contră, educația trebuie protejată în acest context atât de dificil”
a avertizat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii România.”
Mai mult de 1 din 4 elevi si 2 din 5 profesori nu sunt pregatiti pentru scoala online, potrivit unei anchete Salvati Copiii. Organizația atrage atentia ca aceste date vin in contextul în care peste 20% dintre unitatile scolare din Romania si-au modificat scenariul initial in care au inceput noul an scolar, 28% dintre copii si 43% dintre cadrele didactice nu detin sau nu detin toate resursele materiale necesare invatamantului online.
Studiul Salvati Copiii mai releva ca:
-
După aproximativ o lună de la debutul anului școlar 2020-2021, peste 20% din unitățile școlare incluse în eșantion își schimbaseră scenariul stabilit inițial, majoritar în sensul trecerii de la scenariul verde la scenariul galben sau roșu;
-
Schimbarea scenariului a afectat aproximativ un sfert dintre copii și părinți (23%) și 14% dintre cadrele didactice. Probabilitatea schimbării scenariului de debut al anului școlar corelează direct cu ciclul educațional, liceele având o probabilitate de aproape două ori mai ridicată de schimbare a scenariului inițial (25%), în comparație cu instituțiile preșcolare (14%). Ponderea schimbării scenariului înregistrată în mediul rural (24%) a fost mai ridicată decât în urban (17%). Regiunile în care au fost înregistrate probabilități mai ridicate de schimbare a scenariului sunt: București-Ilfov (33%), Nord-Est (28%) și Centru (27%).
-
Scenariul galben este scenariul cu cea mai mică rată de agravare măsurată la nivelul tuturor partenerilor educaționali, din ambele medii de rezidență (urban, rural), pentru toate cele patru cicluri de învățământ.
-
Într-o unitate de învățământ din 5 în care se desfășurau ore fizic, în perioada culegerii datelor, numărul elevilor prezenți real în clasă, în același timp, depășea 20 de persoane, situație în care nu putea fi asigurată distanțarea fizică de cel puțin 1,5 m între elevi, conform recomandărilor specialiștilor din domeniul medical. Această situație este prezentată similar de toți partenerii educaționali, din ambele medii de rezidență. În învățământul preșcolar, ponderea claselor cu peste 20 de elevi prezenți în același timp este mult mai scăzută (7%). Cea mai ridicată pondere a fost înregistrată în învățământul liceal (21%);
-
Participarea la decizia privind modalitatea de debut a anului școlar a fost ridicată în rândul cadrelor didactice (77%), medie la nivelul părinților (50%) și scăzută la nivelul elevilor (25%);
-
Percepția privind respectarea regulilor de igienă în școală este foarte ridicată în rândul cadrelor didactice (93% răspuns pozitiv), ridicată în rândul elevilor (81%) și peste medie (69%) în rândul părinților. Aprecierile pozitive sunt similare în mediul urban și rural, mai ridicate în cazul învățământului primar (84%) și mai scăzute în cazul învățământului liceal (77%);
-
50% dintre părinți declară că responsabilitatea achiziționării măștilor și a dezinfectanților pentru copii le aparține. 26% din cadrele didactice sunt în această situație, pentru majoritatea acestora măștile și dezinfectanții fiind asigurate de administrația școlii/ localității. Ponderea contribuției individuale (sau a familiilor) este mai ridicată în mediul urban (42%), decât în cel rural (34%), este mai ridicată în cazul liceelor (46%) decât al învățământului preșcolar (24%). Peste 70% dintre actorii educaționali apreciază că regula purtării măștii e respectată la școală.
-
28% dintre copii și părinții cu copii în școală declară că nu dețin resursele materiale necesare învățământului online. Situația este similară pentru 43% dintre cadrele didactice. Deficitul este cu 10% mai ridicat în mediul rural decât în mediul urban și cu peste 10% mai mare în cazul învățământului primar și preșcolar decât în al celui liceal;
-
Deficitul de competențe necesare învățământului online este similar, 28%, la nivelul tuturor partenerilor educaționali, cu 5% mai scăzut în rural decât în urban și cu 23% mai scăzut în cazul educației preșcolare decât liceale;
-
Aproximativ jumătate dintre actorii educaționali se simt în siguranță în școală: 55% dintre elevi, 49% dintre părinți și 59% dintre cadrele didactice. Nivelul de siguranță perceput este similar în rural cu cel din urban și mai ridicat în cazul învățământului preșcolar (63%) decât al învățământului liceal (50%);
-
Cea mai mare parte a partenerilor educaționali apreciază că, în prezent, calitatea actului didactic din școală este mai slabă decât cea dinaintea crizei COVID19, respectiv 46% dintre elevi, 45% dintre părinți și 44% dintre profesori declară acest lucru;
-
Majoritatea celor care, la momentul studiului, utilizează alt scenariu de organizare educațională decât cel obișnuit (verde) consideră ca este afectată calitatea actului didactic: 51% din cei care funcționează în scenariul verde modificat (în schimburi), 64% din cei care funcționează în scenariul galben și 66% din cei care funcționează în scenariul roșu. Nivelul de insatisfacție este cu 5% mai ridicat în mediul urban decât în cel rural și crește odată cu creșterea nivelului educațional, de la 31% în la nivelul învățământului preșcolar la 57% la nivelul învățământului liceal;
-
Aproximativ o treime dintre actorii educaționali (32% dintre elevi, 29% dintre părinți și 27% dintre profesori) consideră că infectarea cu COVID19 nu este un pericol foarte mare (este prezentat exagerat, sau nu este un pericol deloc);
-
Media generală a aprecierii (pe o scală de la 1 la 10) a modului în care autoritățile din învățământ au gestionat până acum această criză este de 6,15, cu un nivel mai scăzut de apreciere în rândul părinților (5,96), al celor din mediul urban (6,08) și al celor din învățământul liceal (5,94) și primar (6,07).
Deficitul pentru educația online este cu 10% mai ridicat în mediul rural decât în mediul urban și cu peste 10% mai mare în cazul învățământului primar și preșcolar decât în al celui liceal, arată datele unei anchete sociologice realizate de Salvați Copiii România.
Mai mult de jumătate dintre părinți spun că achiziția măștilor de protecție și a dezinfectanților cade în sarcina lor. Pentru majoritatea cadrelor didactice, măștile și dezinfectanții sunt asigurate de administrația școlii/ localității: totuși, 26% dintre profesori sunt în situația de a achiziționa materialele pe cont propriu. Ponderea contribuției individuale (sau a familiilor) este mai ridicată în mediul urban (42%), decât în cel rural (34%) și mai ridicată în cazul liceelor (46%) decât în cel al învățământului preșcolar (24%).
Ancheta a fost realizată la nivel național, în perioada 2 – 14 octombrie, pe bază de chestionar aplicat părinților, elevilor și cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, la nivel național, în parteneriat cu Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar.
Asadar, dincolo de povestile pe care le balmajeste guwerner pe la televizor in frunte cu ministrul Anisie PEPSIGlas, acest raport este unul care releva mai mult decat elocvent crunta realitate a ceea ce se intampla cu invatamantul din Romania in aceasta pandemie, lipsa de solutii realiste si bajbaielile ducand la distrugerea reala a viitorului a sute de mii de copii cu rezultate devastatoare pe termen mediu si lung, acesti copii fiind exclusi de la egalitatea de sansa garantata de Constitutie si un posibil viitor in care sa isi poata aduce vreun aport in societate!
De tragedia asta va raspunde cineva? Intrebarea asta nu asteapta un raspuns, e doar retorica.
Las’ că nici cu părinții nu mi- e rușine… Dacă ” părinții care au participat la decizii” sunt, E de fapt, un singur reprezentant pe toată școala ( aka de formă, precum e prezentă ” societatea civilă” prin ongurile preferate de aceia care organizează dezbateri publice ), e clar că sondajul ăsta e unul optimist chiar.
Cunoastem, cunoastem … situatia e de la inceputul anului scolar, parerea mea e ca intre timp numarul ala e cel putin dublu ca abandon. Trist.
@Tatiana, aici nu vorbim de părinții și copii care oricum au posibilități și interes pentru viitorul copiilor lor, fiindcă aceia vor face eforturile necesare ca odraslele lor sa fie pe cât posibil la fel de pregătiți. Mulți și-ar permite chiar meditații 1 la 1 pentru a evita diverse riscuri nemaitinand cont de latura financiara. Fiindcă sa o spunem drept fata mea are aproape 5 luni, dar as face orice efort pentru a avea tot ce ii este necesar cu adevărat. Nu aș priva-o de la educație sub nicio formă.
Mă gândesc că aș renunța la timpul meu liber sa îi asigur chiar eu cunoștințele de care consider că va avea nevoie in viața. Acolo unde mă pricep firește.
Dar inca sunt pregătit să mă adaptez și să mai învăț acolo unde poate nu știu. Sa repet. Mulți părinți ar face la fel.
Problema vina când oamenii care nu sunt foarte pregătiți să ofere o educație dincolo de cei 7 ani de acasă și nu au nici posibilitatea financiară, timpul necesar, etc.
Copii aia care daca nu sunt la școala, părinții îi trimit cu vacile pe dealuri. Ce să învețe? Mă refer din materie… fiindcă din orice lucru întreprins poți să înveți ceva, doar că e ideea sa poată să învețe structurat și să și înțeleagă.
Tableta că tableta dar sunt oameni la țară mai ales care nu au electricitate, sunt state unde nu au semnal GSM ( cucu net). Situație pe care o întâlnim și în câteva „ghetouri” ale marilor orașe.
Păi, nu și eu mă întrebam cum o fi la sate dacă la orașe e debandadă? La chestia cu lipsa curentului mă gândeam încă din primăvară, când am mai „savurat” o tură de ” online”.
Părinții cu dare de mână strică, de aceea îi numeam idioți utili, căci în loc să își vadă de treabă, se aruncă să scoată pietroaiele azvârlite în apă de nebuni. Plătim de câte ori distracția care cică e gratuită și egală pentru toți? Plătesc și unii profesori care mai vor să facă treabă, toți vin cu deviceurile proprii și personale, bunuri private, pe abonamente private la internet. Își rezolvă fiecare problemele după posibilități, dar asta nu face decât să acopere dezastrul, minciuna și să degreveze de responsabilități autoritățile care au obligația de a face, de a rezolva, problema, iar pe acei copii din familii ori localități sărace să îi dea uitării, să fie șterși, ca să mă exprim mai plastic. Nu mai vorbesc de repercusiuni cu statul ăsta în permanență cu ochii în monitoare, de alienarea copiilor inclusiv de școală, mi- e groază de revenirea la ” normal” care e o nebuloasă, câți dintre copii vor mai dori să meargă? Nu vorbesc nici de expunerea lor nesupravegheată, mulți rămân singuri acasă, la predatorii care nu sunt în lockdown…dimpotrivă, cazurile au explodat, indiferent că la noi nu se face vorbire. Nu vorbesc de încălcarea legii, minori care sunt singuri acasă, minori care trebuie să folosească rețele de socializare la care în mod normal nu ar trebui să aibă acces, trebuie pentru că le este impus de profesori. Autoritățile nu s- au obosit să le ofere nici măcar internet- pentru că cel mai mult se face școală în sistem hibrid, deci școlile musai să aibă internet, nu s- au obosit să ofere platforme securizate și CONFORME LEGISLAȚIEI EUROPENE ÎN VIGOARE vizavi de vârstele utilizatorilor, nu au adaptat programa școlară la condițiile extraordinare de acum. Părinții aveau n motive să le dea cu tifla și să le trimită la plimbare, dar egoismul și prostia sunt în floare, în loc să înțeleagă că așa nu se poate și nici nu se vrea, ei insistă și pesistă în degringolada asta. Ca să ce? Se face școală? Asta e școală? Unii vedem toate astea, dar putem face ceva? În afară de a spune, de a trage de mânecă, e ca și cum am face ceva împotriva vântului…scuzată să îmi fie expresia! În presă se vorbește doar despre măști, scenarii colorate, distanțare, dezinfectanți și atât.
LE: să îți trăiască bubulina, să fie sănătoasă și să vă aducă bucurie!
@Pato Basil: pentru mine unul scoala copilului meu a fost un cosmar si in afara panemiei! Inca de atunci existau uriase probleme cu pregatirea copiiilor, la scoala multi profesori foloseau clasele alea strict ca pepiniere pentru meditatii si fiica’mea a fost la unul dintre cele mai bune scoli din oras, ca am facut eforturi mereu sa aiba parte de tot ce se poate mai bun. Cu toate astea, daca nu as fi muncit sa imi sara capacele ca sa ii pot asigura meditatii, nu ar fi putut tine ritmul, pentru ca si aici e inca o foarte mare problema, cei care nu isi permit meditatiile alea, sunt neglijati in mare parte de nenorocitii aia de ar trebui sa le fie dascali, iar lucrul asta se vede atat de tare ca pe mine unul ma apucau toate spumele si revolta, dar nu puteam schimba nimic, de aia si evitam sa ma duc pe la sedintele alea cu parintii care in general erau niste sedinte informale in care aflam ce bani mai trebuie sa dam, sau alte tampenii, dar mai nimic legat de scoala. E, acum cu pandemia, nici macar nu vreau sa ma gandesc … a punctat Tiana destule puncte nevralgice si tu destule, cum ar fi ca 30% din copiii tarii asteia fac lectiile la lumanare in vremea in care aproximativ 40% se culca seara flamanzi! Asta este reala tragedie, nu lipsa cacatelor alora de tablete care oricum sunt niste mizerii ce vor ceda in cateva luni de zile. E trist ce se intampla, crancen de trist.
P.S. Ma alatur si eu urarilor, sa iti traiasca pruncul, sa fie sanatos si bucuros cu voi pe langa el!
@Tiana in primul rand mulțumesc și în al doilea rând scuze că ti-am dat un nou nume.
Eu înțeleg ce spui și da este nedrept, chiar nedrept este și referitor calitatea dascălilor care de obicei se aduna la 3-4 școli din oraș, crema. Poate cate unul care prefera din diferite motive gen apropierea de casa sau mai știu eu ce nostalgie sa se rătăcească…
Eu nu am făcut meditații fiindcă părinții sunt și au fost de condiție modestă, am reușit să mă mișc prin școala frumușel, acum…chiar mă aflu la in procesul de finalizare al celui mai înalt ciclu de studii din sistemul Bologna.
Mi-ar face plăcere că Patolina sa reușească să facă carte fara meditații, dar probabil va face alte activități gen o limbă străină, vreun instrument muzical ,firește dacă ii va face plăcere. Și nu in ultimul rand sport.
Succes cu studiile! Cu a mică aveți vreme de planificat, savurați fiecare etapă din viața ei că timpul zboară.
@Tiana mulțumesc!
@Ice pot sa înțeleg, chestia este că depinde într-o mică măsură și de noroc.
@ice, evident ca nu va raspunde nimeni!
Ce cosmar scoala asta on-line… Nu am energie sa detaliez
Crede-ma pe cuvant, ca am doi elevi in casa. Si nici macar nu stau la CucaMacaii…
Te cred! Toti prietenii mei cu copii la scoala sunt terminati cu caputzul! Desi oameni cu dare de mana, multi dintre ei, care s’au straduit sa le cumpere la plozi tot ce era mai bun ca tech si sa nu stea la mila statului, is terminati cu nervii ca aplicatiile alea se blocheaza non-stop, copii nu pricep absolut nimic, nu au stare/rabdare sa stea cateva ore lipiti de ecranele alea inutil … totul e un mega bullshit.
Scoala online , vine profesorul, pune laptopul lui personal pe catedra, in asa fel sa se vada si tabla, daca are materiale ceva, poze, nu stiu, le are scanate, fisiere si le trimite, scrie pe tabla, se vede, nu se vede, se aude, nu se aude ce zice. Nu exista o platforma sa transmiti lectiile, ceva unitar sa stie toata lumea, pai asta trebuia sa faca rahati astia din ministerul invatamantului, fiecare cum il duce caputul, unii pe Zoom, alti pe Google… pe WhatsApp, esti nebun , asta e scoala?!
Exact asta e cea mai mare problema! E haos, nu exista centralizat absolut nimic, fiecare se descurca cu ce poate, cu ce are, cu ce stie … ieri vorbeam cu un amic, e ceva de genul … o camera pusa pe tabla prin Zoom care crapa nonstop ca nu duce conexiunea de la scoala, lectiile pe primesc/trimit pe email, de discutat in rest pe Whatsapp sau asa ceva … oricum, e un talmes balmes de nedescris … o treaba e clara, anul asta e inca un an compromis … trist este pentru cei care sunt in anii terminali … vai de ei copiii …
Dă- le pe mâini copiilor deviceuri și fă- le conturi de whatsapp, lasă- i nesupravegheați, și să vezi distracție. Sau să vezi când în conferințe intră unii de nu au treabă cu ele și ce e la gura lor. Copiii noștri sunt peste tot cu toate datele la vedere, pentru că așa a înțeles dăscălimea și părinții tefeliști că se face școala online. Garantat nu ” ca afară” de unde au uitat să ia lumină.
La siguranta, cine sa se mai gandeasca? Pai ce, are cineva, ceva, de ascuns?! E ok ….
Ne distram…glumim….socializam…bla..bla…bai nene, dar unde este gripa?
https://twitter.com/Marcus05911286/status/1317551080415383552/photo/1
Aoleo…ce facusi Dorele?
Vezi ca mai este una cu infectiile intraspitalicesti(parca asa se numeau) specific pe Ro , unde noi avem record mondial declarat de 0 cazuri anul asta…sau cel putin tinde catre zero 0…
La comentariul de mai sus…exista viata si dupa whatsapp….telegram ..signal…etc….si acolo cu siguranta sunt muuult mai putine tentatii….desi, dc ma intrebi pe mine, macar pana la 12 ani telefonul/tableta/pc-ul nu are ce cauta in mana unui copil….stiu..sunt inapoiat…etc..bla..bla…samd..
Iar ptr cei care inca mai cred in predarea pe platforme “digitale” exista cartile lui Virgiliu Gheorghe..
Ptr mine , nu exista metoda mai buna de predare, interactionare, comunicare decat fata in fata..restul…sunt povesti de adormit copii…
Prefer sa predau singur lectia copilului ptr ca lectiile sunt deja disponibile online demultisor..
Pai o mancat’o covidu … da asta e valabil inca de pe la sfarsitul lui ianuarie, cand brusc, a disparut gripa sezoniera la pachet cu toate bolile cronice.
Gicu, o exista, dar în afara școlii în cazul României, din punct de vedere legal. Și tu cum crezi că e acum sau că a fost în primăvară? Normal că facem lecțiile acasă face to face, e homeschooling toată ziua, acolo unde se poate și se dorește, dar unul în care lecțiile tot de către minister sunt hotărâte. Har Domnului,în bibliotecă nu a pătruns corectitudinea politică!
Sunt 2 ani compromisi, unul ce nu s-a terminat si unul care va incepe si treaba e peste tot. Nimic nu mai e predictibil, caci despre asta vorbim cand un copil se pregateste de viitor, pentru un domeniu, sa aleaga ceva pentru care va fi functional, dar acum?! Care e viitorul, ma fac doctor… prost ai fi sau poate nu! Ma fac militian.. cool! Armata poate… mmm?!
Corect! E dat tot peste cap,nimic, dar absolut nimic nu mai este predictibil ca viitor apropiat si nici macar mediu. Exista numeroase teorii despre viitorul urmatoarei decade, dar cand incerci sa le dai vreo credibilitate si sa le pui in balanta aplicabilitatii te lovesti de numeroase argumente mai mult sau mai putin sustenabile, e o habarabura de nedescris. In mintea mea putina, imi suna tot mai des niste cuvinte dintr’o carte veche, „vai de femeile care vor fi însărcinate şi de cele ce vor da ţâţă în zilele acelea”…
Da , ice , aceleasi cuvinte din ACEA „carte veche” mi se tot perindă şi mie prin fața ochilor + incheierea Moromeților cu „timpul nu mai avea răbdare…” Şi apropos de asta , ai făcut o analiză a situației ? Ce-ți spune feeling-ul personal ? Cam câți paşi mai sunt până la prăpastie ? Te rişti cu un post dedicat problemei ?
Pfffff…Fane, asta da provocare, o sa incerc! ..
Anul școlar anterior nu a fost înghețat pentru că ” era păcat” să îl înghețe. Anul acesta nu a fost înghețat pentru că ” din păcate e an electoral”, Musta dixit ( el vizavi de un lockdown de 2 săptămâni, dar cred că e valabil și pentru școală ). Corect, Vasile, sunt doi ani pierduți, dar părinții preferă să se imbete cu Zoom.
Predictibilitatea e tot aia de dinaintea covidului, doar că acum viteza spre dezastru a crescut simțitor.
Hmm… inainte de covid exista un oarece viitor, acum dupa un test covid pozitiv exista posibilitatea sa nu mai ai niciunul. Cum sansele sunt tot mai mari pe zi ce trece, predictibilitate nu mai exista, deci invatamantul pe sistemul de acum e o pierdere de timp, atata timp cat nu poti zice pentru ce te pregatesti, sa faci ce?!
Era intrebarea aia bolanda, ce vrei sa te faci cand vei fi mare?
Tovarășe Vasile, mesajul tău e cam morbid. Și dacă am achiesa la toate informațiile din sursele oficiale nu s- ar potrivi, copiii și tineretul nu sunt în primejdie. Cel puțin nu cu tipul ăsta de covrig, căci nu știm ce se mai găsește de mâncat prin laboratoarele chineze, Doamne ferește! O fi totuși bine dacă ar câștiga Trumpu’? Ia uite cum au luat- o la vale științele „exacte „!
Bre , peştele , ca peştele , mileu , ca macreameu , da’ mangalia cu cât îl dai ? ????
Vezi că diamantu lu matale e cam neşlefuit aşa , dacă-l duc la şlefuit nu mai rămâne nici de-o mărgică . Fă-i şi matale un uppdate şi pune pe ecran ceva tentant (neapărat color, altfel nu prinde) că acuma aşea se face comerțu , nu ca pe vremuri. Vintage-vintage , da’ cu ştaif ?!
Încă ceva : mai prinde ruşii ? Şi cam câți pe zi ? Că poate-o pun de-o armată personală şi iau cu asalt ăstaaaaa… ?Na , că n-am ce să iau cu asalt ???, e luate toate şi cea mai rămas nu se merită. Asta e , lasăm pe altă dată , după şparlamentari , foncție de cum s-or face alianțili .????
Pam-pam!
https://www.agerpres.ro/stiinta/2020/10/27/coronavirus-un-studiu-releva-ca-82-dintre-pacientii-cu-covid-19-au-deficienta-de-vitamina-d–598624
Da, daaaaa …. Romania plai cu boi, Dragnia e de vina …
Nu am mai avut timp sa scriu si aici, dar ca tot mi’ai adus aminte si iti multumesc pentru asta, iaca am scris si un articol pe tema asta, eu facand inca de la inceputul lui Mai un apel acest sens alaturi de un medic tanar si bineintentionat pe care il luau si atunci multi prin balon prin alte parti:
https://ingerisidemoni.ro/recomandare-cura-cu-vitamina-d-80-dintre-pacientii-care-sufera-de-covid-19-au-o-lipsa-de-vitamina-d/
Cu plă!