Au trecut treizeci de ani in care Romania teoretic a trecut de la o tara subjugata totalitarismului comunist, la o oarecare forma de democratie. Anii ’90 au fost niste ani tulburi in care democratia a fost prost inteleasa, sau mai degraba „explicata” de la bun inceput, in tara a domnit un haos generalizat, in vremea in care lupta pentru putere s’a dat intre structurile fostilor comunisti si structurile fostilor securisti, tara alegand mereu sa voteze pe modelul liderului mesianic, adica tot cu sufletul la un tatuc care sa vina sa ne dea, sa ne faca, sa ne dreaga. Si uite asa, s’a ales Iliescu cu doua mandate si jumatate, Constantinescu doar cu unul ca l’au facut securistii de a renuntat la al doilea, Basescu cu inca doua si am ajuns pana la Iohannis care s’a ales tot cu doua mandate pe acelasi model.
Incheind aici aceasta scurta introducere, sa revenim la zilele noastre, cand acum cateva zile am avut o decizie a CCR care declara ca fiind neconstitutionale amenzile aplicate in baza unui OUG care este neconstitutional din prisma prevederilor Constitutie, cartea fundamentala a oricarei tari cu o democratie consolidata, care pe la noi stipula ca asemenea impuneri, respectiv in cazul nostru, marirea cuantumului amenzilor, se putea face doar printr’o lege organica cu parcurs parlamentar (legislativ) si nu printr’un OUG data de guvern (executiv).
Primul care a iesit la razboi impotriva acestei decizii a fost insusi garantul prevederilor constitutionale, cine altul decat Klaus Iohannis, presedinte uns prin 66% din voturi de catre preasupusi cu drept de vot. Dupa iesirea lui, s’au aliniat toata hahalelele pana am ajuns aici:
Desi in Constitutie, scrie in clar:
Art. 115 – Delegarea legislativă
(6)Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică
Sursa: Constitutia Romaniei
Si asta dupa ce Iohannis, presedintele garant al respectarii Constitutiei, dadea ordine aceluasi CCR intr’o speta care il privea in mod direct:
Desi atributiile si rolul Presedintelui, sunt scris in clar, tot in Constitutia Romaniei:
Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naționale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării. Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.
Articolul 80 – Constituţia României
Vedeti voi pe undeva scris faptul ca Presedintele Romaniei, are dreptul de a da se amesteca in deciziile CCR si mai ales de a da ordine si ultimatumuri Curtii Constitutionale a Romaniei? Cu privire la modul de functionare a Curtii Constitutionale, rolul sau si statut, cititi aici.
Dragi tovarasi si prieteni, in NICI O TARA DEMOCRATA din lumea asta, un presedinte sau un premier nu si’ar fi permis sa dea ordine sau avertismente unei Curti Constitutionale care a luat o decizie in unanimitate in baza Constitutiei pe care Romania ca Republica o are ca fundament, cu plusuri sau minusurile ei! Nicaieri, in afara de o colonie, ascultatoare de stapani! Un asemenea comportament de sfidare la adresa unei Curti Constitutionale, din partea unui presedinte sau premier, in orice tara cu o democratie consolidata din lumea asta, ar fi insemnat sfarsitul politic al acelui presedinte sau premier si asta inca in procedura supendarii de urgenta, pentru ca in acele democratii asemenea derapaje neconstitutionale sunt de neinchipuit (inca)!
Si acum, voi raspunde punctual unei opinii de pe acest blog, in care un cititor vechi scria cam asa:
„As dori sa comentez un pic primul punct, cel cu decizia CCR. Cu mentiunea ca nu am nici o pregatire de specialitate in domeniu, e pur si simplu parerea mea de cetatean obisnuit.
Amenzile din timpul starii de urgenta probabil ca au fost neconstitutionale. Fie, accept asta. Problema e ca, in timpul unei astfel de pandemii, statul trebuie sa aiba autoritatea sa restrictioneze drastic libertatea de miscare. Faptul ca exista astfel de masuri este un lucru bun, altfel ar fi chiar un dezastru cu virusul asta. Rata de raspandire ar fi mult mai mare si spitalele ar fi coplesite extrem de repede. Uitati-va de exemplu la cazul Italiei, e groasa rau treaba pe acolo.
Ca popor, ne-am batut joc in ultimii 30 de ani de sistemul de sanatate in ultimul hal. Doar nu ne asteptam ca acum, cand e solicitat la maxim, sa fie unul performant si sa reziste cu brio. Sa fim seriosi…
Si atunci, ca stat, cum poti sa-i faci pe oameni sa respecte astfel de restrictii (contact MINIM cu ceilalti oameni) ? In special ca e vorba de un popor foarte nedisciplinat si iresponsabil precum romanii. Ii bagi in carantina pe toti cei care nu respecta? Nu prea merge, n-ar avea unde sa faca asta. Ii bagi la parnaie? Mult prea extrem, inacceptabil. Cam singura optiune ramane amenintarea unei amenzi zdravene.
Parerea mea e ca, daca nu se facea asta, am fi avut o situatie MULT mai urata decat avem acum.”
Am luat acest exemplu pentru ca aceasta opinie (nici pe departe la fel de bine argumentata, dar in esenta ei) este una destul de des intalnita printre oamenii cu care am mai discutat si voi incerca putin sa o disesc pentru ca merita disecata, ca poate macar cei de buna credinta cum este amicul SoboLAN, invata ceva si va incerca sa fie mai atent pe viitor la nuantele bine mascate pe modelul „smoke and mirrors”.
Nici eu nu sunt un jurist si nici macar nu pretind a fi unul, insa, din pacate, acesta este dovada ca Romania este repetenta la democratie chiar si dupa aia treizeci de ani care au trecut de la revolutia din 1989, iar treaba asta este una generalizata in randul cetatenilor obisnuiti care mereu sunt manipulati din pricina asta de oricine are un joc politic, pentru ca nimeni, sau aproape nimeni, nu invata niciodata nimic despre democratie veritabila, ci doar prefera sa inghita ce primeste gata rumegat, ratand mereu sa faca distinctia intre lucruri elementare, respectiv separatia purerilor in stat si cat de grava este pentru o democratie, chiar si cea mai mica imixtiune intre aceste puteri, iar la noi in ultimii ani se intampla un dezastru chiar sub ochii nostri!
Decizia luata de CCR este una care respecta Constitutia Romaniei, aia care va garanteaza drepturile si libertatile ce v’au fost sfidate ilegal de niste unii! O Curte Constitutionala care ar fi luat o decizie in afara acelor prevederi din Constitutie, era o Curte Constitutionala compromisa si asa se compromitea, creeand un precedent extrem de periculos, si nu cum pedaleaza acum mizeriile astea din politica mioritica, ce odata ce au simtit gustul puterii absolute din starea de urgenta si’ar dori un CCR pe care sa il controleze ei si eventual si o Constitutie scrisa dupa bunul plac al imparatului.
Mai frati romani, incercati sa faceti distinctie intre o decizie constitutionala si o decizie care era necesara din punctul de vedere al unei urgente sanitare dar care NU SE PUTEA LUA ORICAT DE NECESARA AR FI FOST, DACA NU RESPECTA LITERA CONSTITUTIEI, cum a fost cazul acelui OUG stramb care stabilea acele amenzi! Acel lucru se putea stabili, CONFORM CONSTITUTIEI, doar printr’o lege organica trecuta prin Parlamentul Romaniei, care se putea face si vota in maxim 2-3 zile daca se dorea asta si atunci lucrurile erau in buna regula, CCR nu putea sa decida altceva, oricat ar fi tras unii itele, unui CCR ce acum unii vor sa il schimbe ca mod de functionare cum le da lor bine, sau chiar isi propun sa il desfinteze pe modelul, „drepturile sunt un lux”.
Precizare: sustin orice necesitate a unor pedepse pentru ca legea sa fie respectate atata vreme cat modul in care acestea sunt impuse, respecta libertatile si drepturile fundamentale, iar modul lor de impunere, Constitutia … si asta asa, ca nu cumva sa se creada ca sunt vreunul „anti-amenzi”, eu respectand la punct si virgula, impunerile ordonantelor militare in ciuda faptului ca stiam foarte bine cat de neconstitutionale sunt, lucru pe care l’am scris si pe aici!
De asemenea, este importat de precizat aici si de tinut minte faptul ca Starea de Alerta nu este nicaieri prevazuta in Constitutia Romaniei, ci este doar o lege ambigua de prin 2004, ce a mai avut doua revizuiri in 2005 si 2014 (daca imi aduc bine aminte) prin care nu se pot suspenda libertati si drepturi fundamentale spre deosebire de Starea de Urgenta care apare in Constitutia Romaniei la capitolul „Masuri exceptionale”, ce insa nu ii da dreptul presedintelui de a legifera!
Update, 12.05.2020:
„De frica CCR, Guvernul a trimis în Parlament un proiect de lege pentru starea de alertă care restrânge aceleași drepturi ca și starea de urgență, deși între cele două stări ar trebui să existe diferențe substanțiale
Guvernul a trimis ieri Parlamentului, spre adoptare, un proiect de lege care prevede că, pe durata stării de alertă, pot să fie luate aceleaşi măsuri restrictive de drepturi şi libertăţi ca şi cele luate pe durata stării de urgenţă
Diferenţa majoră este că starea de urgenţă este prevăzută în Constituţie şi trebuie instituită de preşedinte şi aprobată de Parlament, pe o durată de cel mult 30 de zile, cu posibilitate de prelungire, în timp ce starea de alertă, nu este prevăzută în Constituţie, nu are o durată precisă şi se declară de un comitet interministerial, format din unii miniştri şi şefi de instituţii publice, denumit „Comitetul național pentru situații speciale de urgență” sau, la nivelul unei sau unor localităţi, de comitetele județene/Bucureşti sau de comitetele locale pentru situații de urgență (formate din prefect, primar, şefi de servicii publice etc.).
Starea de alertă poate fi privită ca un artificiu folosit pentru a permite luarea unor măsuri specifice stării de urgenţă, dar fără a mai declara starea de urgenţă. Deci, cu ocolirea procedurii prevăzute în Constituţie. Pentru că nu este normal ca libera circulaţie, libertatea întrunirilor, dreptul la muncă, libertatea economică, dreptul la învăţătură, dreptul la viaţă privată şi restul drepturilor şi libertăţilor fundamentale să fie restrânse prin simpla voinţă a unor funcţionari din ministere şi instituţii publice.”
transmite Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România Comitetul Helsinki (APADOR-CH), intregul comunicat il puteti citi aici!
Asadar, mare atentie si la ce se va intampla si dupa 15 mai si mai ales manipularile care cu siguranta ca vor fi din nou rostogolite in spatiul public, mai ales ca Starea de Alerta stabilita deja printr’un alt OUG si atacata de Avocatul Poporului la CCR are toate sansele din lume sa fie declarata la fel de neconstitutionala atata vreme cat prevedere limitarea de libertati si drepturi fundamentale! Opinia unui avocat renumit, o puteti citi aici.
UPDATE: In sustinera acestor randuri ale unui profan, voi lasa aici o parte dintr’un comunicat public semnat (n.r. azi, 11.05.2020) de mai multe asociatii profesionale de juristi, respectiv AMR, UNJR, AJADO și APR, care considera ca atacurile la adresa Curtii Constitutionale, „submineaza statul de drept si democratia in Romania” considerand ca justificarile folosite pentru aceste atacuri, „au fost mereu folosite de autocrați în timpurile întunecate ale istoriei pentru a acapara tot mai multă putere”, adica cam tot ce am scris si eu pana aici:
„Atacurile recente îndreptate împotriva Curții Constituționale a României, de o gravitate ieșită din comun, venite din partea unor lideri politici, jurnaliști, comentatori ori reprezentanți ai unor ONG-uri, demonstrează că, la 30 de ani după căderea dictaturii comuniste, reflexele autocratice persistă înca în societatea românească, încălcările Constituției fiind scuzate în numele securității și al statului . Această justificare a fost mereu folosită de autocrați în timpurile întunecate ale istoriei pentru a acapara tot mai multă putere. (…) AMR, UNJR, AJADO și APR subliniază că, la 30 de ani de la căderea dictaturii comuniste, este de așteptat ca toate instituțiile statului român să înțeleagă și să respecte valorile constituționale supreme, adică statul de drept, democrația și drepturile fundamentale ale omului, să le apere atunci când sunt în pericol și să le restabilească atunci când sunt încălcate. Instaurarea unei autocrații profitand de o este deja o retetă brevetată de istorie, motiv pentru care am sancționat și vom sancționa public orice retorică ce o poate precede”
se arata in comunicat.
Voi incheia aceasta postare, nu cu o lectie de democratie, ca nu’mi permit eu asta, ci doar cu o opinie si parere personala cu privire la democratie:
Niciodata nu am sa aleg intre cedarea de libertate/drepturi fundamentale si orice altceva! Daca am de ales intre renuntarea la libertate si drepturi fundamentale si orice pericol posibil, voi alege pericolul ala, pentru ca daca pericolul ala poate ma va ocoli cumva, libertatea si drepturile fundamentale odata luate, risc sa nu mi’le mai dea nimeni, niciodata inapoi, pentru ca odata prins de niste unii gustul puterii absolute, cu greu le mai scapa din gheare, iar lucrul asta il vedem si traim chiar astazi sub ochii nostri, cand in baza unei frici instalate, niste unii se gandesc sa profite de momentul asta oportun si hranind frica, sa nu le mai pese de absolut nimic, cum dealtfel nu le’a pasat nici altadata, si usor, usor, sub aprobarea noastra mai mult sau mai putin tacita, au inceput sa acapareze tot mai mult din puterea absoluta pe care si’o doreste orice cacat de politician, indiferent de cacatul politic in care se scalda!
Ca sa vedeti ce se intampla cu adevarat in Romania dupa treizeci de ani de la revolutia care ne scapa de o dictatura, scoateti doar putin capul din propaganda fricii si a urii si priviti doar putin, cu mintea cat se poate de limpede, ce se intampla in tara asta in care, mizeriile care ne conduc au ajuns sa nu mai aiba nici o jena si sa asalteze fara nici o problema si rand pe rand PILONII UNEI DEMOCRATII scrise cu sange in 1989, imixiunea intre puterile statului fiind deosebit de grava si mai endemica decat covidul! Nu faceti atat de usor troc cu libertatile si drepturile voastre doar pentru ca va este frica de ceva, ce poate sa fie doar exploatata atata vreme cat acel ceva este pastrat doar ca un control al unei sperietori lansate ori de cate ori este nevoie sa isi atinga inca un obiectiv de neconceput intr’un stat de drept care culmea ironiei, moare sub ochii vostri in vremea in care jigodiile astea va manipuleaza ca il apara!
Respectati legile, asa cum or fi ele, bune sau strambe, dar nu inchideti ochii si alunecati dupa fentele avizilor de putere, ori care ar fi aia, atunci cand, acestea, incearca sa fie indreptate de resorturile constitutionale, care tocmai de aia sunt acolo unde au fost puse si trebuie sa ramana ca democratia sa fie una functionala si nu mimata!
Ramaneti liberi mai oameni buni si luptati pentru asta, nu lasati frica sa va ia mintile! Liberi in drepturi, liberi in constiinta, sau, intr’o buna zi o sa va treziti ca nu o sa aveti voie nici macar sa mai visati pentru ca resorturile alea de control ale democratiei, nu mai exista din pricina indolentei voastre, stapanite de frica!
COVID19(84).
Foarte bun articolul chiar si fara a fi de specialitate, porcaria se vede din avion.
Apropo de ingradirea libertatilor, in Germania in multe din orase sunt proteste pe fata impotriva acestor masuri, majoritatea participantilor si-au dat mastile jos printre ei aflandu-se inclusiv doctori care au tinut si discursuri.In unele orase fiind prea multi politia nu prea le mai face nimic.
O echipa de la zdf a fost bruscata si le-au fost distruse echipamentele de catre oameni, zdf-ul fiind trambita oficiala pe acolo in materie de sperietoare
Informatiile le am de la ceva amici de pe acolo.
A aparut ceva la tv la noi despre asa ceva?eu nu am tembelizor..sunt curios sa vad cum au “reflectat” evenimentele..or fi fost tot rusii de vina?
Ca o paranteza…l-a vazut careva cumva pe Trump purtand masca , eu nu, sunt singurul care a remarcat asta?
Pai no, cam asta e dovada ca nu trebuie sa fi expert in Constitutie ca sa iti cunosti si clamezi drepurile si sa nu mergi mereu dupa fenta altora.
Proteste, deocamdata destul de minore au pornit cam peste tot si probabil ca vor mai fi, mai ales ca efectele crizei financiare sunt abia la inceput.