Anii grei de comunism in care doar privilegiatii aveau parte de o masina au lasat o puternica amprenta asupra gandirii romanilor care au transformat ceva ce pentru altii era un banal mijloc de locomotie, intr’un simbol al statutului social. De atunci si pana azi, lucrurile nu s’au schimbat in vreun fel dovada stand si continua foame a romanilor pentru masini, multi dintre ei avand masini pe care nu si’le permit ba chiar de multe ori mai scumpe decat casa pe care o au, daca nu stau gramada cu parintii sau in chirie.
Toata aceasta gandire din pacate insa si faptul ca masina de rand in Romania este inca un simbol al statutului social, au dus la o lipsa crasa de intelegere a culturii automobilului, care in esenta ei poate naste pasiuni dincolo de statutul social. Trist este ca la toata treaba asta au contribuit din plin si mizeriile care ne conduc prin toate cacaturile de genul taxelor auto care nu au facut decat sa omoare piata si sa o umple de rable, adica exact opusul ideilor lor cretine ca in felul asta imbunatatesc starea masinile care circula pe sosele, oamenii sacrificand de multe ori siguranta datorita saraciei si birurilor tot mai grele.
Idea acestei postari vine dupa ani de zile in care am avut contact cu piata asta. Am avut sansa sa testez diferite sectoare ale pietei si sa ma lovesc de tot soiul de mentalitati, partea proasta e ca desi in Romania sunt iubite masinile cultura automobilului nu exista, pentru toti primand strict doar pretul de achizitie care trebuie sa fie cel mai mic pentru un brand cat mai scump (sa moara dusmanii) si cam atat. Trist sunt ca as fi vrut sa evoluez, sa incerc un alt model de afacere pe care l’am vazut de multe ori pe dincolo, dar lipsa de cultura a automobilului de pe la noi imi naruie visele. Degeaba as incerca de maine sa gasesc masini bune, pe care sa le scot din mizerie si sa le dau stralucirea de altadata atat din punct de vedere estetic cat si tehnic (si nu doar sa le rujez pentru ca dupa aia sa caut un fraier) ca nici dracu nu e interesat de asta! Am incercat lucrul asta acum vreo doi ani cu niste masini in care am investit munca si bani, credeti ca i’a pasat cuiva de ceva mai mult decat dincolo de pretul cel mai mic? Intr’un final le’am dat tanda pe manda in cel mai bun caz si cam aia a fost tot, azi inca mai visez la o afacere de genul asta, dar oare merita sa imi mai bat capul cand nici macar prietenii nu ma asculta desi isi smulg parul din cap dupa aia? Sincer, toata cenusa care si’o pun in cap dupa … imi este indiferent, durerea mea e ca nici macar de consiliat nu ai pe cine fie si benevol, cum am facut’o pana acum, dapai sa si vrei un ban pentru munca asta.
Hai, gata pauza … ma intorc la Josephine a mea. Azi e ziua ei de curatenie saptamanala si ceva bibilit ca deh, e cuminte si merita!
Pe final o intrebare: daca maine ati vrea sa va cumparati o masina, ati fi dispusi sa o caute cineva pentru voi, sa o puna la punct pentru voi, iar pentru asta ati fi dispusi sa platiti ceva bani in plus?
Eu nu mă încadrez la români. Nu am nevoie de mașină personală. Ruginește in fata blocului
Marius, tu nu te incadrezi nicari … tu esti special!
Cu bicicleta e mai fain. O să fie mai ok și cand va veni trotineta.
Eh, asa da!
https://www.youtube.com/watch?v=-wJw5zJPf0w
„Anii grei de comunism in care doar privilegiatii aveau parte de o masina au lasat o puternica amprenta asupra gandirii romanilor ”
„daca maine ati vrea sa va cumparati o masina, ati fi dispusi sa o caute cineva pentru voi, sa o puna la punct pentru voi, iar pentru asta ati fi dispusi sa platiti ceva bani in plus?”
De ce razi, mai Vasile? Inca mai incerc macar sa sper sa intre timp s’au mai spalat unii?! Fain iti sade sa imi omori acum si cele mai firave sperante ca mai exista macar unii care chiar vor sa se schimbe ca mentalitati?
Mai Stimabile, unde ai vazut tu romani sa mai gandesca si apoi sa dea si ceva bani in plus, romanu’ care gandeste alege din 3 masini, Audi, Passat sau Focus… undeva pe la 2008, unic propietar, putin circulata, recent adusa din Germanica cu TUV
Din pacate, ai cam descris corect mentalitatea romanului! Oricat am incercat sa le explic alora din jur si oricat m’am chinuit sa scriu postarile alea pe unde ai comentat si tu, mi’am dat seama ca totul e absolut inutil! Pentru mine e trist ca as fi incercat sa fac o mica afacere din asta si as fi facut’o cu sufletul pentru ca in ce ma priveste este si o mica pasiune a mea, dar … n’ai cu cine, domne!
Pai… daca ai 15k ce faci, ce alegi intre un audi sh si un yaris nou?!
Duster nou!
Pai cum Stimabile, am 15 mii si iau dacie, asta e masina de agenti da paza!!
Pai na, ce dracu sa fac eu acuma daca orice cumpar privesc ca o investitie?! Poate ca imi fac si o firma de agenti de paza … prinde bine!
Nu e doar prețul de achiziție un criteriu primordial ci mai degrabă cât consumă. Eu adeseori m-am lovit de aspectul ăsta de la oameni care erau tare îngrijorați de cât consumă mașina mea de 2.2 în raport cu a lor de 1.2.
Le era aproape imposibil să înțeleagă faptul că pentru mine consumul a fost un detaliu marginal pentru că în definitiv o mașină consumă în funcție de cum e condusă, de drumurile pe care e condusă și mai ales de nivelul de întreținere pe care îl are.
Ori prin modul ăsta de a pune problema mie mereu mi-au dat de înțeles că pentru ei important e consumul și cam atât.
Faza cu consumul la motoarele mai mari le’a mai trecut, acum se uita la taxe. A fost si aia o perioada in care am incercat sa ii lamuresc pe multi ca un motor mai mic nu garanteaza un consum mai mic mai ales in cazul unei masini cu o greutate mare de unde rezulta ca e submotorizata si asta atrage ca si consecinta un consum mai mare. Am scris despre asta aici un intreg capitol (4) dar nu sunt convins ca multi au priceput, cazul recent fiind al unui prieten al meu care si’a tras un motor de 1,2 litri@54CP (ce o mai fi ramas din ei) la o masa de aproape 1,1 tone. De vis …
Hai mai Stimabile, un cal nu poa’ sa duca 20 de kile?!
Daca tot te’a mancat, ia de te scarpina: Cati „cai putere” are un cal?
…
https://www.youtube.com/watch?v=vnar_K6tLUw
Pai bine tovarase Vasile, eu astept de la matale o predare inginereasca la tabla si matale imi bagi un cal la inaintare? Pai treaba e asta? Si cand te gandesti ca mai vroaim sa bag d’alea cu „calul de sub capota” nu e tot una cu „calul de la roata” ca pe parcusul transmisiei mai pierzi vreo ~20 de ponei ce ii adaugi langa aia morti deja datorita uzurii si tu vi cu d’astea?! Fain iti sade … fain, n’am ce zice!
Pai de ce nu zici asa Stimabile, eu am vrut sa fiu neutru, altfel doar un cal poate explica cel mai bine teoria asta!
In practica un cal poate sa produca pana la 15 CP, asta pentru perioade scurte de timp… fiind o fiinta, oboseste!
Definitia unui CP este destul de simpla; forta cu care poate fi ridicata o greutate de 75 de kilograme de la sol, impotriva fortei gravitationale, intr-o secunda.
James Watt, cel care a dezvoltat motorul cu aburi, avea o formula ceva mai complicata , asa ca el a decis ca un cal poate sa invarta o roata de moara cu diametrul de 3,6576 metri de 144 de ori intr-o ora, adica de 2,4 ori intr-un minut sau 2.4·2π·12 picioare intr-un minut. Watt a apreciat ca un cal poate sa traga o forta de 180 de livre. Au mai fost si alti care au venit cu diverse teorii la acel moment, dar Watt a demonstrat ca avea dreptate printr-un experiment folosind un cal de povara si mai multe galeti umplute cu… bere!
Ei, asa da … uite asa, se mai cultiva poate ca si unii, altii!
In rest, cum scriam mai sus, de la CP masurat la motor si pana la CP masurat la roata poate fi o pierdere de pana la ~20CP datorita angrenajelor de transmisie a puterii, o problema fiind mai ales cutiile de viteze care daca sunt prost concepute si etajate pot pune in cap chiar si un motor performant de aia in timp inginerii auto au dezvoltat in timp numeroase ghizmouri pentru a recupera pe cat posibil din aceasta pierdere care nu o rezolva nici motoarele electrice decat daca masinile ar avea cate un grup electric ce sa propulseze direct fiecare roata, o tehnologie folosita si pusa in practica chiar si pe la noi in anii comunismului prin DAC 120 DE, un camion mamuth cu o sarcina utila de 120 de tone avand amplasate la rotile de pe puntea spate doua motoare electrice dezvoltate de Electroputere Craiova ce dezvoltau 520 de cai putere fiecare, care propulsau monstrul cu 70 km/oră gol si cu pana la 55 km/ora incarcat, curentul de alimentare fiind de 1.200 volţi debitati de un generator diesel-electric alimentat de la doua tancuri de combustibil de 1.600 litri fiecare. Cu tancurile de motorină pline, camionul putea rula 24 de ore din 24 timp de o saptamana.
Genialul proiect a fost exportat la pret de dumping si pe la altii pana cretini cum suntem noi romanii, din ’90 in loc sa il dezvoltam in continuare si sa il vindem pe pietele unde cerere se gasea, am reusit sa ii punem capac si sa ii lasam pe altii sa il preia.
Scuze ca am divagat … nu a fost ceva intentionat.
Bravo! M-am plimbat cu una prin curte la Romexpo dupa un targ, inainte de ’89, din pacate acum Romania nu mai produce nici chibrite, importam din Pakistan
N’am avut bucurii de astea, dar imi aduc aminte ca am vazut una prin ’88 la TIB si imi aduc aminte ca am fost impresionat de o masina care era aproape cat un bloc cu patru etaje. Tot la expozitia aia am vazut si Oltcit Special.