Motto: din seria citeste si da mai departe!
Pentru ca am deja o oarecare experienta in cumparat/vandut masini si pentru ca am obosit sa le explic pe rand la prieteni si cunoscuti care sunt cele cateva reguli de baza cand te gandesti sa iti cumperi o masina, am zis sa scriu un articol pe tema asta care isi doreste sa ajute macar cu cateva sfaturi si ideei pe cei ce se confrunta cu dilema cumparari unei masini.
Nu voi dezbate daca merita sa iti cumperi o masina noua sau una second-hand, o oarecare analiza in acest sens o gasiti scrisa deja aici, si nici care sunt costurile pe an pentru ca le’am scris aici, ci voi incerca sa va sfatuiesc pe cat pot din experientele personale cu cateva chestii strict legate de alegerea unei masini. Asadar sa incepem …
Capitolul 1: ce marca de masina sa imi iau?
Discutia porneste de la preferintele fiecaruia incepand de la cele estetice, pana la cele de performanta sau originea unei masini. Inainte de a va decide ce masina sa va luati, cel mai bine ar fi sa uitati toate legendele conform carora unele masini de o anumita origine sunt mai bune decat altele, pentru ca de prin 2000 incoace traim o globalizare tot mai accentuata care are implicatii tot mai mari si in acest domeniu. De aia nu mai e de mirare ca Opel’urile din ziua de azi au motoare Fiat, Mercedes’urile din clasa mica motoare Dacia-Renault, PSA (Peugeot/Citroen) dezvolta motorizari in colaborare cu BMW si asa mai departe. Diferentele dintre masinile de origini diferite sunt din ce in ce mai mici pentru ca in mare parte multe din componente sunt comune pentru mai multe marci, de aia ar fi bine ca alegerea origini masini asa fie cam pe ultimul loc cand va decideti sa cumparati o masina.
De aici discutia continua inspre brandurile premium sau cele mai accesibile. Pentru brandurile premium, chiar daca aveti de a face cu o masina second-hand luati in calcul intretinerea ulterioara a masinii care de multe ori se poate dovedi foarte scumpa daca nu aveti grija ce anume alegeti sa va cumparati. Inainte de a va decide asupra unor modele, ca sa va faceti o idee legata de problemele care pot aparea si costurile de intretinere cel mai bine ar fi sa colindati forumurile unde veti gasi destule opinii ale celor care au deja aceste masini!
Capitolul 2: diesel sau benzina?
Nu am inclus in discutie si electric pentru ca deocamdata sunt foarte scumpe si cu un randament destul de scazut piata lor fiind una de nisa, deci raman in discutie motorizarile clasice.
Mitul motorului diesel cum ca este este un motor cu un bun randament si foarte economic tinde sa devina chiar un mit. Asa cum scriam aici, in viitorul apropiat acest tip de motorizare nu va mai fi in nici un caz una economica mai ales pentru masinile folosite foarte mult in mediu urban. Pe langa asta, este de luat in seama faptul ca masinile cu motorizari diesel sunt mai scumpe la cumparare, lucru datorat si faptului ca motoarele diesel din noile generatii sunt din ce in ce mai scumpe si complicate, intretinerea lor fiind pe masura. Lucrul asta trebuie sa va dea serios de gandit atunci cand optati pentru o motorizare diesel care merita luat in seama doar daca faceti mai mult de 15.000km/an sau chiar aveti nevoie de o masina cu motor puternic pentru a il pune la munca, cum ar fi tractarea unei rulote.
Motorizarile pe benzina sunt ceva mai simple si mai ieftine de intretinut, plus ca pentru economie va ofera posibilitatea convertirii lor pentru GPL, un combustibil foarte ieftin si mai putin poluant. Evident ca si ele au dezavantajele lor insa pentru o masina utilizata mai mult in mediul urban si care se invarte in jurul a 15.000km/an este o alegere mai buna decat varianta diesel.
Capitolul 3: mare/medie/mica/2 usi/4 usi/sedan/hatch/break?
Aici alegerea trebuie facuta cu foarte multa atentie pentru ca desi la inceput nu pare importanta si conteaza doar sa fie buna masina, in scurt timp o sa incepeti sa va loviti de o alegere pe care ati facut’o prost in acest sens iar de aici vor surveni si frustrarile. O masina din clasa mica cu doua usi este ideala pentru mediul urban in timpul in care una din clasa mare cu patru usi este ideala pentru vacanta. Cum la noi din pacate puterea de cumparare este redusa, nu foarte multi isi permit doua masini pe care sa le foloseasca pe rand in functie de necesitati de aceia trebuie sa fie atenti cand aleg una singura care sa fie un compromis cat de cat perfect si aici se vede utilitatea clasei medii. De luat in seama este si numarul de membrii ai familiei!
Sedan/hatch/break? Greu de zis … lucrul asta tine de preferintele fiecaruia, personal sunt adeptul clasei medii/mari, hatchback cu patru usi pentru ca in ce ma priveste este compromisul perfect oferind un portbagaj mai mult decat generos cu acces foarte bun ceia ce o face excelenta pentru vacante fara a avea dezavantajele break’ului care mai urat lung si greu fiind consuma mai mult si in acelasi timp are un comportament rutier mai ciudat mai ales cand este goala. Prefer aceste masini pentru ca d.p.m.d.v. utilizarea masinii in mediul urban este o prostie daca exista alternativele mersului pe jos, transportului in comun sau de ce nu bicicleta. Masina pentru mine in mediul urban este utila doar si numai daca ai ceva de carat … sa zicem odata pe luna la supermarket unde vrei confortul propriului autoturism ca in rest chiar si aici ai varianta unui taxi cu care in mod cert iesi mai ok din toate punctele de vedere, dar asta sunt eu.
Capitolul 4: motorizare/caii putere/consum/taxe?
Inca un capitol la care trebuie sa fiti foarte atenti atunci cand cumparati o masina pentru ca si aici exista numeroase capcane! Un motor mic nu va garanteaza tot timpul un consum la fel de mic mai ales in cazul celor aspirate unde pentru a recupera lipsa de putere datorate cilindreei reduse este nevoie sa mearga in general foarte turat ceia ce aduce implicit un consum mai mare de carburant mai ales pe o caroserie grea. Pe piata exista foarte multe modele de masini submotorizate, un exemplu comun pentru multa lume fiind Dacia Logan din prima generatie echipata cu un propulsor pe benzina de 1,4litri@75CP, sau cea din noua generatie cu un motor de 1,2 litri/75CP. Daca facem raportul putere greutate, respectiv 75CP/1100Kg ajungem destul de repede la concluzia ca avem de a face cu un model submotorizat care folosit in regim de extraurban/autostrada incarcat cu pasageri si ceva bagaje, va duce la un consum chiar mai mare decat un motor de 1,6 litri pentru ca in mare parte va fi nevoie sa mearga supraturat! In concluzie, cand alegeti o masina raportul putere/greutate este unul foarte important pentru a nu cadea in capcana producatorilor care practica aceasta smecherie de marketing!
Pentru mine o motorizare moderna, aspirata pe benzina de 1,6 litri/100(+) CP este un compromis ideal. Motorul nu este unul care sa ofere performante sportive insa care se va descurca cu brio in ce priveste utilizarea unei masini din clasa medie/mare in regim extraurban/autostrada, un exemplu aveti aici. De asemenea taxele pentru acest motor sunt unele mai mult decat accesibile pentru toata lumea. In varianta diesel din cauza cuplului mai mare, o motorizare TURBO de 1,3-1,5 litri este mai mult decat suficienta pentru a circula lejer in limitele legale.
Capitolul 5: ce dotari sa aiba? Full cu piele, sau fara?!
Inainte de toate atunci cand cumparati o masina si mai ales una second-hand trebuie sa retineti un lucru: cu cat are mai multe ghizmouri cu atat mai mult creste riscul de a aparea diverse probleme!
Trecand peste acest lucru, alegerea optionalelor unei masini depinde de fiecare viitor proprietar in parte si mai ales de banii de care dispune. Cu cat masina este mai dotata … este si mai scumpa asa ca … degeaba ne dorim marea cu sarea daca nu ne permitem. Pentru ca asa cum spuneam, alegerile va apartin fiecaruia in parte, eu voi incerca sa va spun ce ma intereseaza pe mine sa aiba o masina si la ce nu am vazut si nu vad utilitatea, asadar:
Ma intereseaza/vreau neparat sa aiba:
- Clima/A.C. – in principiu manual pentru ca la cel automat riscul defectari este destul de mare iar reparatiile destul de costisitoare spre deosebire de clima manuala unde reparatiile sunt mult mai ieftine iar intretinerea se rezuma la schimbarea filtrului de habitaclu si incarcarea instalatiei cu freon. Pentru cei mai putin comozi cum sunt eu este recomandat ca nu e mare lucru sa iti setezi manual temperatura pe care o doresti;
- ABS/ESP/Airbag – siguranta inainte de toate … la nici unele dintre astea nu as mai renunta orice masina mi’as lua! Cu cat mai multe airbag’uri si stele EuroNCAP cu atat mai bine!
- Comenzi pe volan – foarte utile pentru ca te ajuta sa iti pastrezi atentia la drum fara sa fi nevoit sa cauti dupa vreun buton pentru care trebuie sa iei si mainile de pe volan;
- Oglinzi/geamuri electrice – nu ca tin neaparat dar parca nu se mai face in 20xx sa nu ai asa ceva pe masina macar pentru usile din fata;
- Pilot automat/tempomat – nu ca ar fi un must have dar este foarte util ai comod atat in oras cat mai ales in regim de autostrada;
- Computer de bord – foarte util pentru informatiile pe care le ofera cum ar fi cele asupra consumului de carburant in timp real;
- Sonorizare de calitate – nu tin sa am cine stie ce multimedia de ultima generatie insa ca sa eviti ulterior sa dai banii pe un sistem aftermarket ce va presupune pe langa cheltuiala suplimentara si alte modificari mai mult sau mai putin usoare, mai mult sau mai putin estetice, de preferat ar fi sa aiba din fabrica un sistem cat de cat decent;
- Geamuri ionizate/folie autorizata – extraordinar de utile atata pentru intimitate cat si pentru faptul ca in zilele toride sunt o binecuvantare;
- Buzzer faruri aprinse – extrem de util sa nu le uiti pornite mai ales pe timp de zi si sa te trezesti fara baterie;
- Inchidere centralizata – economisesti timp si nu risti sa uiti vreo usa deschisa din graba;
- Scaune moi cu suport lombar/lateral – binecuvantarea imbratisari lor o stii doar dupa ce stai pe ele 3-400km;
- Oglinzi retrovizorii antiorbire – foarte utile mai ales ca pe la noi se practica mersul cu faza lunga a ghiolbanilor din spate;
- Scaune incalzite – nu sunt un must have dar sunt o binecuvantare iarna;
- Navigatie – aici nu insist neaparat, mai ales ca la multe modele updatarea hartilor este un cosmar, merge si un GPS aftermarket;
- Faruri cu xenon – nu sunt un must have dar sunt binevenite mai ales pe drumurile de pe la noi care in mare parte nu sunt iluminate;
- Torpedo refrigerat – nu este un must have nici asta insa foarte practic pentru ca iti poti pastra in el cateva bauturi reci cand faci drumuri lungi;
- Tapiterie din piele – misto … dar nu insist.
Nu ma intereseaza/nu tin sa aiba:
- senzor de ploaie – imi dau seama si singur cand incepe sa ploua nu am nevoie de un senzor pentru asta;
- senzor de faruri – tot la fel imi dau si singur seama cand e momentul sa le pornesc;
- jante mari de aliaj – pentru drumurile noastre un talon mic la guma e nenorocire atat pentru articulatiile masinii cat mai ales pentru coloana vertebrala;
- cutie automata – urasc masinile cu cutie automata, imi place sa controlez eu masina din toate punctele de vedere, lipsa franei de motor iarna e crima si pedeapsa din punctul meu de vedere;
- pornirea/oprirea luminilor din cheie – nu inteleg inca la ce e buna optiunea asta?!
- senzori parcare – nu am nevoie de asa ceva, pe mine unul mai mult ma incurca … daca chiar ai nevoie iti poti pune ulterior si aftermarket.
- senzori presiune roti – mai mult enervanti decat utili, imi dau seama destul de repede ca am pana si fara ei;
- si alte multe ghizmouri care nu imi vin acum in minte, dar pe care le putem discuta la comentarii.
Concluzie:
Alegerea unei masini depinde de fiecare dintre noi indiferent de cate sfaturi am citi. Cel mai bine e sa iei o masina care iti place indiferent de ce spun altii cu toate ca uneori ar fi bine sa asculti si de ei. Pentru mine masina este o utilitate care ma ajuta sa ma deplasez din punctul A la punctul B intre care insa vreau sa ma simt confortabil si in siguranta!
Si cu astea fiind spuse, sper sa va fie de folos acest articol si va doresc sa faceti cea mai buna alegere pentru voi si sa o stapaniti sanatosi!
Daca aveti comentarii sau intrebari va stau la dispozitie la comentarii!
Editare ulterioara:
Partea a doua care contine sfaturi despre cum sa iti alegi o masina second-hand si ce sa ai in vedere o poti citi aici!
Foarte lung articolul si foarte util. Eu nu am ce sa aleg, preiau ori un Volkswagen Jetta ori Seat Cordoba de la parinti. E ok. In legatura cu scaunele moi, sunt foarte binevenite, mai ales pe distante lungi.
Puteam sa il rezum la cateva randuri insa an vrut sa acopar o gama cat mai larga de dileme explicate cat de bine m’am priceput si am putut. Cine este cu adevarat interesat cu siguranta ca va gasi 2-3 minute sa il citeasca … mie unul nu mi’se pare foarte lung decat daca il comparam cu modul telegrafic si steril cu care se scrie in ultima vreme pe blog’uri, imprumutat probabil de pe fetesibuci.
Tu esti cazul fericit … unii insa trebuie sa munceasca din greu sa isi ia o masina si atunci bineinteles ca ar vrea sa fie cat de cat ok fiind deja o investitie greu muncita.
Felicitări că ai avut răbdare să scrii un articol atât de lung și detaliat. Sunt sigur că mulți vor fi cei care îți vor mulțumii.
Și eu mă număr printre cei care își caută o mașină, însă la mine e mult mai simplu: trebuie să arate bine, să fie o marcă pe care o am la suflet și să se apropie de bugetul meu. Restul sunt detalii și le voi trata mai serios doar în momentul în care sunt hotărât 100%. Dar până atunci trebuie să-mi fac timp să mă apuc de nenorocita aia de școală de șoferi. Tocmai ieri realizam că din 2011 zic că de luna viitoare mă apuc de ea… :))
Multumesc Stefane … recunosc ca mi’a luat vreo doua ore daca nu mai bine sa scriu articolul asta … il tot amanan ca e ceva de scris si am vrut sa ating pe cat posibil toate capitolele. Nu promit nimic, dar mai am vreo doua pe aceiasi tema … sper sa am iarasi timp si rabdare sa le „pun pe hartie”
Dap … eu recomand tuturor sa isi ia masina pe care si’o doresc indiferent de parerile altora! Tocmai aia am incercat sa spun si in articol … daca acum 20 de ani puteai sa spui ca exista niste diferente de calitate/fiabilitate intre branduri, astazi lucrurile nu mai stau deloc asa si am explicat de ce. Sunt la fel de fiabile si ok atat frantuzoaicele cat si nemtoaicele, japonezele sau coreenele … cu italienele inca ma abtin recunoscute fiind pentru fiabilitatea scazuta … dar de cand Fiat a fost cumparat de GM nu cred ca mai sunt mari diferente nici acolo. Si uite asa … unii au crescut in calitate (vezi coreeni) alti au mai lasat din ea (vezi nemtii) si cumva le’au adus cam la aceiasi nivel. Orice brand are belele genetice … in general de aia e bine ca mereu sa cumperi face-lift’ul (PH2) pentru ca acolo se aduc imbunatatiri care nu sunt doar estetice, insa nu tot timpul s’ar putea sa iti placa face-lift’ul cum este cazul meu cu Laguna 2 PH2 care nu imi place cum arata de nici o culoare si de aia am ales PH1 … un moft al meu pentru ca pur si simplu mi’a placut dincolo de faptul ca sunt destul de fiabile chiar si asa.
Succes cu scoala de soferi … esti baiat istet … nu ai de ce sa iti faci griji … dupa ce te apuci in maxim o luna ai permisul si de acolo te poti gandi la masina pe care ti’o doresti. Daca ai nevoie de orice fel de sfaturi in domeniul asta, oricand iti stau cu placere la dispozitie! 😉
Foarte bun articolul,felicitări!Util pentru cei indeciși.
Din păcate au ajuns toate mașinile cam la fel,nu prea mai poți să zici despre o mașină că e mai bună ca cealaltă datorită globalizării!Exemplul cel mai bun e chiar Leguma ta!Nici eu nu pot să suport ph2,îmi pare un megane mai mare…
Multumesc … sper sa ii ajute ca de aia l’am scris … daca il considerati util … liber la distribuire! 😉
Laguna 2 PH1 a fost cam printre ultimele masini cu personalitate si origini frantuzesti. A urmat Laguna 3 care a dus intr’o oarecare masura trendul insa viitoarele modele Renault se pare ca se vor germaniza atat de mult incat pasionati de lini franceze or sa fie dezamagiti. Am scris si despre asta pe aici … e pacat ca vezi cum se sacrifica traditii in favoarea globalizarii … tot zic eu de ani de zile ca o sa vina o vreme cand o sa mergem sa ne cumparam masini blank pe care or sa lipseasca doar siglele in functie de preferinte si banii care ii avem sa ii dam pentru … o sigla. Pacat …
Nu stiu de ce, dar vad unii oameni care se profileaza pe masini de 20-30k euro si dupa asta, bineinteles, nu mai au bani sa le intretina si alte chestii. Mai bine iti iei una de 5-8.000 euro s-h, destul de ok, si o faci sa para ca noua. Simplu!
Multumim pentru informatii. Asteptam actualizari.
Le mai gasiti pe aici.
Salutare…..sunt pe cale de a cumpara un audi a6 2.7 benzina quattro din 2004 cu 250 cai…pret 2800 euro are o problema …trepideaza motorul cand e la relanti…posibil sa fie din cauza ca e pe gpl?
Nu are nici o legatura ca e sau nu pe GLP, motorul ar trebui ca la relantii sa functioneze la fel de linistit ca si pe benzina. Alta e problema la motorul ala … si poate fi una scumpa.
Eu mi-am ales-o pe a mea de pe net si am fost destul de multumita. Te ajuta cu informatii folositoare atunci cand nu esti foarte informat in legatura cu domeniul asta.