S’a dus in cap vanzarea de masini second-hand. Nu mai merge nimic, boss! Stau rablele la vanzare cu lunile cum stau zdrentele la uscat, romanul ori vrea masina full option la preturi de carucior de butelii, ori masina noua, si tot mai multi opteaza pentru a doua varianta.
Treaba asta nu face decat sa confirme teoria aia a mea pe care am tot dezbatut’o pe aici de cate ori venea vorba de impunerea unor taxe pentru masinile vechi, ca romanii iubesc rablele si nu ca nu au bani de masini noi. Eh, iote ca odata cu cresterea veniturilor, romanul nostru dovedeste nu ca iubea rablele, ci ca era prea sarac sa se gandeasca macar la o masina noua, in vremea in care piata auto SH e deja in moarte clinica asa cum scriam pe aici inca de prin 2017.
Ba, cumva e de inteles si ma bucur ca se intampla asa, odata pentru ca scapam de tot mai multe reale rable de pe strazi si in rest ca nivelul de trai al oamenilor este vizibil mai ridicat fata de acum cativa ani, dincolo de ce ne povesteste INS sau balaresc politicienii in vesnice campanii electorale.
Voi cum stati? Tot cu rable, sau v’ati luat masina noua?
Dragnia e de vină și pentru căderea pieții sh .. vine barna și o înviorează .. am rabla mea care nu e sh, și trag de ea până mă hotărăsc cât de electrică trebe să fie următoarea – toată toată sau jumate, adică hibridă .. nu de alta, dar mâine poimâine bagă firea restricție și la modelele de la euro5 in sus, și mă face pieton ..
Pe mine de ani buni ma bate gandul la o hibrida (electrica mi’se pare un moft tampit si X motive) care probabil ca se va materializa la urmatoarea masina, ca intre timp s’a mai dezvoltat si pe la noi partea de service care era moarta in anii care au trecut.
Nu stiu dacă are treabă cu rablele sh, cu rablele noi sau cu nivelul de trai ridicat de care se bucură românii da, anul ăsta, toate băncile au raportat creșteri. Chiar și pârliți aia de la patria bank sunt pe plus
Prietene, cresterea nivelului de creditare este o consecinta directa a cresteri nivelului de trai. Daca oamenii nu ar avea venituri acceptabile si cat de cat sustenabile cu care sa poata accesa si acoperi un credit ( sa fie solvabili cum le place bancherilor sa zica) nici bancile nu ar acorda acele credite. Pana la urma nu este nimic anormal, consumul pe credit este o practica promovata intens din anii ’80 incoace, toate tarile dezoltate pe asta s’au bazat si continua sa se bazeze pentru a obtine crestere economica. Ok, nu e cea mai buna cale, mai ales ca eu unul vad sustenabililitate cand vorbim de cheltuieli bazate pe stimularea economisirii (stimulate inspre deloc pe la noi), dar e un trend al lumi moderne, nu noi l’am inventat ci doar am tanjit la el. Acum ca o fi bine, ca o fi rau … doar timpul ne poate zice asta, insa ce imi este mie unul clar este ca fata de 2006 de exemplu, cand creditarea era o bula fara cap si fara coada, bazata doar pe aruncarea de bani ieftini in piata ca mai apoi acestia sa devina de la foarte scumpi in sus pentru ca in realitate nu exista nici o baza economica reala pentru sustinerea cheltuielilor, evaziunea fiscala si economia subterana fiind motorul acelei „cresteri”, lucrurile stau putin altfel in 2019.
Eu sunt contra! Tare mi- e că și acum nu toată lumea care se înfruptă din borcanul băncilor este „solvabilă „. De obicei ” solvabilii” dețin mai multe credite în același timp și nu doar pe acela pentru o mașină nouă ” full option”. Sau stau cu chirie pe te miri unde.
Nu toate SH sunt rable. Dar este un adevăr în faptul că mulți dintre aceia care își cumpără cazane își cam bat joc de verificările tehnice și implicit de propriile vieți. În țările vecine am văzut mașini vechi foarte bine întreținute pentru că, probabil, lumea își cunoaște foarte bine lungul nasului și gândește rațional vizavi de prioritățile personale. Comparativ, cred că mulți dintre aceia despre care vorbesc și- ar permite în mod real mai multe față de ” solvabilii ” de aici. Și respectă legislația pe care o au în vigoare vizavi de verificările tehnice, ori pentru că nu au încotro, ori pentru că înțeleg că este vorba despre siguranța vieților lor, nici nu mai contează motivul câtă vreme o fac.
Să reamintesc numa de ” fenta” inventivului român cu înscrisul mașinii în Bulgaria. Mă îndoiesc că și- au înscris așa numai posesorii de ” bunăciuni” de mășini pe care statului român i- a cășunat ilegalele taxe de înmatriculare.
Tare mi- e că e mai degrabă un trend mai degrabă ” a la turma” ( vanitatea e un bun cioban ) decât solvabilitate.
Și apoi mai e vorba despre impunerile licuriciului de la vest, ” directivele europene” care nu sunt întotdeauna coșere, a se vedea nebunia cu mașinile electrice despre care Cola a pomenit pe bun drept la modul sarcastic.
Nici nu am pomenit de coruption, că așa ceva e doar la noi. În cazurile mașinilor certificate de fabrici ca fiind de un anumit tip și vândute la export ca atare este reavoință trumpească. Dar pe acolo ” lobby” – ul ( după care se frângea cu foc Tăriceanu ) este legal.
Tiana, mai bine de jumatate din masinile SH care intra la noi in tara sunt cazane pentru ca de obicei se aduc cele mai ieftine rable posibile pentru un profit cat mai bun si un pret mic in tara ca mocofanul vrea masina smechera cu bani putini. Problema pleaca de la RAR, daca aia si’ar face treaba cum trebuie si spagile ar iesi din discutie, problema ar fi rezolvata de la radacina. Pe de alta parte, nici eu nu sunt fan’ul creditelor, ba dimpotriva, dovada e ca in viata mea nu am avut asa ceva si nici de gand nu am … dar, noi suntem o specie pe cale de disparitie, incet si sigur, creditarea a devenit mod de viata si pe la noi, un soi de bani usor obtinuti in prima faza, pofta imediata satisfacuta … chinul de dupa, nici ca mai conteaza, oricand poti lua un al doilea credit si tot asa.
In rest, stai linistita ca nu suntem noi mai cu mot ca aia de pe dincolo! Daca la noi propietari sunt totusi 90% din cei care detin un domiciliu, si exceptile alora care au masina smechera dar nu au casa, pe dincolo nici jumate din ei nu au case, dar masini da.
Faza cu masinile vechi, dar ingrijite, e si ce ii supara pe producatorii auto! De ce crezi ca au inventat tot soiul de EURO si taxe la EURO, precum si restrictii de circulatie prin orase? Chiar crezi ca ii pasa cuiva de poluare si solutia sunt taxele alea ca aerul sa fie mai curat? Fix, pix … pe mari producatori auto ii jeneaza fix masinile alea vechi si durabile, ca doar ei scot 2-3 modele pe an, cui dracu sa le vanda?
Sanatosi sa fim … ca belele curg.
Da, avem ” boala” proprietății. Atât că nu știu dacă mai sunt 90 % proprietari că și acolo și- au vârât coada creditele. Ori pentru mine proprietari sunt alții în acest caz până când se sting datoriile. Și apoi cunoști povestea ( Zamfir și Piperea o știu mai bine, iar mai bine ca ei o știe matusalemicul reconfirmat de alde ), ce profituri se fac aici și care- i puterea de cumpărare ( cu tot programul lui Dragnea ). Ălora de dincolo le mai dă statul case, le mai plătește chiriile… că doar nu degeaba se bulucesc unii de prin colonii cu bărcile.
Împrumuturile sunt pentru naivi un mod de viață, pentru alții sunt industrie…că bine le mai spui: ” pofte”. E vorba aia cu domnia și prostia.
Din ce văd eu anual se reșapează „modelele „, dacă ne- am pune mintea, ar trebui să schimbăm mașinile ca pe apa de la flori. Același model ” dar îmbunătățit” face ca o mașină luată cu un an în urmă să se devalorizeze. Totul s- a relativizat, ” vechiul ” de altădată nu mai seamană cu cel de acum. Consumerism.
Un elefant se legăna…
Noi nu suntem dinozauri.
Eu raman la rabla mea (23 de ani) care se afla intr-o stare mai buna decat multe masini cu vechime mai mica de 10 ani. Sunt un pasionat ca sa zic asa. Insa pentru mine masina este un hobby, utilizat in consecinta. Adica foarte rar.
In cativa ani probabil ca o sa se estompeze si obsesia romanilor de a avea masini. Usor, usor, cei pentru care masina era fructul interzis, imbatranesc si scapam de meteahna asta.
Trendul catre achizitia de masini noi este foarte bun, dar din pacate este sustinut doar de cateva orase. De cazane cand iesim „la drum”, tot nu scapam. Si se vede din rata mare de accidente. Sunt de acord ca principala vina este a soferilor, dar si masinile sunt intr-o stare tehnica deplorabila, indiferent de vechime. Toata lumea le repara la tot felul de ageamii, cu piese de calitate slaba si numai in momentul in care pica definitiv. Macar la cele noi, de dragul garantiei, le duc in service-uri autorizate.
Contributia mea pentru reducerea traficului si a poluarii sta in utilizarea membrelor inferioare ca mijoc de transport principal.
Conform unei statistici oficiale, accidentele auto datorate defectiunilor tehnice se incadreaza undeva in sub 3% din totalul anual, cea mai mare problema ramane infrastructura rutiera precara si net depasita de numarul de masini care a crescut exponential de la an la an … in rest, de vina e acoolul/drogurile, oboseala, telefonul la volan si mai ales agresivitatea inconstienta a multora care se cred zmei pe sosele de parca le’a luat ma-sa strada la toti. Cam asta e statistica, in rest sunt de acord cu tine ca multe cazane nici macar nu ar avea ce cauta pe strazi. Si eu am o masina veche, insa de care am mare grija, pana si pe aici am un jurnal unde notez cam toate operatiunile pe care le fac periodic si fac asta in primul rand pentru sanatatea si integritatea mea si apoi din respect pentru viata altora.
In rest, si pentru mine masina este mai mult o pasiune mai ales cand stau prin Bucuresti unde putrezeste cu lunile in fata blocului pentru ca acolo am modalitati mult mai ieftine, comode si rapide de deplasare decat masina. Din pacate insa, nu poti zice asta la nivel national, in multe orase mici aceste alternative sunt putine/inexistente, iar pentru transport national, din pacate CFR’ul nu este o solutie alternativa deloc viabila din pricina conditiilor de transport si costurilor foarte mari pentru ce ofera. Eu unul daca as avea un tren decent, as renunta la cel putin jumatae din drumurile pe care le fac in afara localitatii … dar … nu la cum e situatia acum, din pacate.