Fundatia Romaneasca pentru Arta si Informatie lanseaza in toamna acestui an documentarul Balta Alba.
Balta Alba este cartierul din sud-estul Bucurestiului, orasul metropola de la marginea Orientului, capitala Romaniei.
Primele date istorice ale acestei zone dateaza din 1813, de pe vremea domnitorului fanariot al Tarii Romanesti Ioan Gheorghe Caragea. O epidemie de ciuma a omorat peste 50 mii oameni, iar una din gropile comune unde erau ingropati mortii se afla aici. Varul nestins care se arunca peste morti era imprastiat de ploi formand balti albe.
In anii 60 cand Bucurestiul se extindea, aici aparea unul din cartierele mai selecte ale capitalei. In majoritatea blocurilor noi construite locuiau cadre militare, profesori, oameni de cultura, dar si oameni din temuta securitate a regimului ceausist.
In vecinatatea cartierului au aparut si foarte multe fabrici si uzine, care au adus dupa sine in anii 80, un numar mare de muncitori si implicit constructia unui numar foarte mare de blocuri.
Practic, in Balta Alba populatia a devenit foarte diversa. Mai multe paturi sociale imparteau acelasi bloc.
Una din particularitatile acestui cartier este aparitia unui foarte mare numar de muzicieni, in decursul a 30 de ani, ceea ce a facut acest din Balta Alba un cartier unic in Romania, depasindu-si conditia de simplu dormitor comunist.
Nimeni nu si-ar fi putut imagina ca pe un perimetru de cativa km patrati exista hard rock, metal, new wave, avangarda, hip-hop, jazz, electro, clasica si lautareasca.
Practic aici s-au nascut, au crescut si s-au dezvoltat ca artisti foarte nume mari ale muzicii romanesti, din trupe precum Iris, Timpuri Noi, Partizan, Iordache, Maxim Belciug, Trei Parale, Marijuana si multi altii.Documentarul va dezvalui povesti ale muzicienilor si ale catorva personaje neaose ale cartierului, despre aceasta zona, despre cariera lor muzicala, despre contextul socio-cultural in care viata lor se desfasoara.
In acest sens, documentarul prezinta muzicienii si povestirile lor intr-o ordine cronologica.
Avem anii 80, ani foarte grei pentru Romania, in care se oprea curentul electric cateva ori pe zi, pentru ca Ceausescu vroia sa faca economie pentru a achita toate datoriile externe ale Romaniei, blocurile nu erau incalzite iarna, la televizor nu existau mai mult de doua ore de program, iar hrana era rationalizata.
Tot atunci presiunea securitatii si a organelor de partid era foarte mare. In cartierul Balta Alba, aproape fiecare scara de bloc avea un turnator la securitate, care trimitea lunar notite despre activitatile vecinilor.
Muzicienii rock la acea vreme aveau dificultati sa apara pe scena, multi dintre ei fiind interzisi de catre comisiile de cultura ale regimului comunist.Dupa revolutia anticomunista din 1989, perioada anilor 90 a fost una foarte tulbure din punct de vedere socio-politic. Cu toate astea, muzical vorbind Romania a avut un bum muzical rock si jazz. In Salajan, o parte a carierului Balta Alba a aparut miscarea hip-hop romanesc. A fost practic pentru prima oara in Romania, cand un loc bine delimitat pe harta avea muzica lui proprie.
Urmeaza apoi perioada anilor 2000, pana in zilele noastre. Ani in care Balta Alba a cunoscut o relative infrumusetare. Contextul economic si-a spus cuvantul si aici. Magazine precum tutungeria, merceria si cofetaria anilor 80 de la parterurile blocurilor sunt acum banci, agentii de pariuri, case de amanet si farmacii.
Muzical vorbind cartierul are atat o a treia generatie de muzicieni, cat si muzicieni din generatii mai vechi, care au cunoscut reinventarea..Balta Alba este 30 ani de boema si creatie artistica.
Balta Alba (White Pond) from Cristian Georgescu on Vimeo.