De mare succes pe blogul asta sunt cele trei postari legate de domeniul auto:
- Masina noua vs. masina second-hand
- Vreau sa imi cumpar masina – sfaturi pentru alegerea ei
- Masina second-hand|Sfaturi pentru cumparare
- Trebuie sa imi iau o masina mai mare …
- Tu cum iti alegi masina?
Ei bine, pentru ca primesc des si intrebari de genul: „cand e bine sa imi schimb masina?”, hai sa incercam sa o lamurim si pe asta, evident ca opiniile voastre fiind mai mult decat binevenite la comentarii!
Ideal ar fi ca masina sa fie cumparata noua, iar de schimbat sa o schimbam in momentul in care ii expira garantia oferita de producator, care se rezuma la cativa ani (3-5 ani) sau la o anume limita de kilometrii, in general media acestia invartindu’se in jurul valorii de 100.000km, dar asta este doar la modul ideal vorbind, pentru ca in practica, o masina bine intretinuta si cu reviziile facute la timp, poate sa mai duca inca cel putin pe atat de multi ani si kilometrii fara probleme majore. Pe de alta parte, daca luam in calcul si faptul ca o masina in 5 ani de la achizite ajunge optimist la cel mult jumatate din valoarea initiala de cumparare in cazul unei vanzari, nu multora le da mana sa isi cumpere masina noua dupa acest interval, mai ales pe la noi, unde puterea de cumparare este foarte scazuta, multi preferand sau sunt nevoiti sa isi cumpere din start o masina uzata.
Si atunci, cand e bine sa iti schimbi totusi masina?
Greu de raspuns la o asemena intrebare pentru ca in final decizia asta depinde de fiecare dintre noi, mai ales avand in vedere faptul ca daca unii considera masina doar un consumabil care ii ajuta sa isi faca treaba pentru care este destinata sau pana se plictisesc de ea, altii creeaza in timp o adevarata legatura sentimentala cu masina lor.
Din punct de vedere personal, eu sunt genul care prefera sa caute cu rabdare si sa cumpere masini SH intr’o stare cat de buna posibil la un pret accesibil, ca mai apoi sa traga de ele atata vreme cat merg fara a creea probleme majore, incercand sa le preintampin cu ajutorul unei intretineri corespunzatoare. Atata vreme cat masina pe care o am deja are toate dotarile de care am stricta nevoie (lucru de care m’am ingrijit la cumparare), se prezinta intr’o stare estetica si tehnica buna, iar intretinerea este accesibila la nivelul meu de venituri, nu prea gasesc motive sa dau alti bani, pe alta masina, doar de dragul de a le schimba si eventual sa ma aleg cu o belea mai mare decat aia pe care o am deja, cu care macar sunt deja obisnuit si mai ales ii stiu istoricul.
Voi cand schimbati masina? Ce motive aveti sa o faceti? Daca ar fi sa va luati maine o masina noua, ce ati alege?
Eu unul zic ca o masina noua de care sa te scapi cand a iesit din garantie e doar o risipa de bani.
Si apropo de intrebarea „cand?” mie mi s-a intamplat o chestie in urma cu vreo 6 luni care mi-a cam schimbat viziunea.
Am luat in 2013 o masina second hand, varianta premium la un pret excelent. Ma rog, masina avea 10 ani vechime si pe deasupra mai era si criza, deci pretul era pe deplin justificat. Cum am luat-o de la o firma care se ocupa cu intermedieri in domeniu si masina avea doar un singur proprietar anterior mi-a convenit mai ales ca venea cu 1 an de garantie pe motor si desigur are distributie pe lant.
N-am prea avut reparatii dese si costisitoare la ea. Odata pe an revizie completa cu schimb de ulei, filtre (daca e nevoie) si completat de lichide. I-am schimbat in trei ani de zile un rulment, placutele de frana de pe spate si un capat de bara, dar la un momentdat i-a cedat turbina.
O turbina noua aici e vreo 800 de euro (fara TVA), iar una reconditionata e vreo 400 de euro (fara TVA). Astfel sa-i pun turbina noua ma costa cam 1/3 din valoarea de piata actuala a masinii si am zis ca nu mai merita deranjul si o s-o vand.
Mecanicul meu, care aproape la fiecare revizie mi-a laudat decizia si mi-a zis ca am facut alegerea corecta cu masina respectiva dintr-o serie de puncte de vedere a tinut sa-mi spuna ca daca o vand fac o alegere proasta si ca el mi-o cumpara pe loc cu banii jos asa stricata cum e fiindca stie foarte bine ce cumpara.
Ori opinia lui m-a convins sa o repar si sa continui s-o folosesc in continuare, iar 6 luni mai tarziu nu-mi pare rau de alegerea facuta.
Asa ca io cred ca e destul de discutabila situatia asta. Nu cred ca exista un moment anume in care sa schimbi masina, mai ales daca tinem cont de faptul ca vorbim de clase diferite de masini. Poate ca rationamentul asta cu masina pe care s-o cumperi noua si s-o vinzi cand iasa din garantie se aplica la masinile ieftine, entry-level, insa nu se aplica si la celelalte.
Am avut noua, mi-a creat o tona de belele: cumpara 4 jenti, 4 cauciucuri de iaran, schimbat schimbator de viteze si cablurile aferente, parbriz spart, toba si support toba schimbate, baterie schimbata samd.
Am facut-o pardaf, am luat SH, am facut-o boboc, merge acceptabil, dar acum am de inlocuit intercooler-ul si pivoti fata, dar, sincer, prefer s-o repar si sa o pastrez – are 10 ani si aproape 200000 km – pentru ca imi place masina enorm, consum mic, costuri mici de intertinere, stabile pe sosea, foarte manevrabila.
Nu mi-as mai lua noua , nu in Romania, nu merita!
Doua puncte de vedere foarte utile si argumentate! Va multumesc si ma retin sa comentez inca, ca poate mai vine cineva cu vreo opinie!
Salut! Bine documentate articole, mai ales cele legate de alegerea masinii!! In ce priveste schimbatul ei, eu cred ca cel mai bine este ca o masina sa o ti maxim 10 ani de zile.
Nu stiu ce sa zic, eu ma plictisesc repede de exemplu,niciodata nu am reusit sa tin de o masina mai mult de maxim 2 ani de zile dupa care mi sa pus pata pe alta masina si am facut pe dracu in patru sa o schimb.O singura data am avut masina noua, o Dacia Logan 1,6 MPI cumparata prin 2009 pe care si acum imi pare rau ca am dat banii pentru ca dupa 2 ani de zile era deja o caruta, am reusit cumva sa scap de eu cu nici jumatate din banii pe care i-am dat pe ea ca noua. De atunci prefer doar masinile rulate pentru care prefer sa ma duc eu pe dincolo sa le caut cand mi-se pune pata si mereu am avut pana acum noroc de masini bune.
Eu ma aflu printtre aia care abia a reusit sa stranga niste banuti ca sa isi cumpere o masinuta ieftina Opel Astra 2001 acum 1 an de zile, gandul schimbarii ei este departe de mine. Incerc sa o pun la punct cat de bine pot cum ziceau si comentatorii de mai sus si sa trag de ea cat de mult pot decat sa ma gandesc acum sa imi cumpar alta, desi imi pare rau ca nu mi-am permis atunci una cu aer conditionat, dar atat mi-am permis, e foarte buna si asa, mai deschid geamurile. :))))))))
@Ice multumesc!
@Radu complet de acord cu tine. O masina noua exploatata doar in Romania e o risipa date fiind conditiile de drum. Eu am luat masina noua, a mers sub 8000 de km. in Romania si restul pana la 62000 cat are acum i-a facut in afara tarii. Masina are acum 7 ani si e folosita foarte rar, dar n-o vand pentru ca i-a scazut valoarea de piata enorm comparativ cu momentul in care am luat-o si vanzarea nu-mi aduce niciun castig. Pe cand utilitatea ei in anumite momente nu poate sa fie contestata. Masina e un Logan VAN si intr-adevar in cei 7 ani pentru ca a circulat mai mult pe aici i-am schimbat: placutele de frana pe la 42000 de km., bateria si cauciucurile in urma cu doi ani si in rest i-am facut doar revizii de lichide si filtre cand a fost momentul.
Ultima data a trecut ITP-ul fara probleme si evident fara nevoia de spagi in 2015 la vreo 55000 de km. fix inainte s-o iau din tara unde a stat doi ani nefolosita si s-o aduc inapoi aici. Asa ca ai mare dreptate, conditiile de drum conteaza foarte mult chiar si atunci cand calitatea pieselor din care e facuta nu se ridica la anumite standarde.
@Sergiu – cum ziceau pe aici restul comentatorilor, limita aia de 10 ani e simplu de observat ca este vazuta diferit.
@Remus – pentru alegerile noastre proaste nu e vina producatorului! Daca zici ca iti place sa schimbi des masina si iti permiti asta, achizitia uneia noi nu este deloc justificata in cazul tau si cu atat mai putin masinile Dacia pentru ca targetul lor in general sunt acea categorie de clienti cu un buget mai redus, care isi doresc o masina noua, ce sa ii duca de la A la B in conditii decente, fara insa mai pretentii de la ea. Nu s’a vrut si nici nu a fost vreodata o masina pentru pretentiosi. In rest … alegerea ta de a merge dupa masini pe dincolo ca sa iti alegi ceva ce iti place este buna si sper ca pana acum s’a si dovedit a fi asa.
@Mircea – stai linistit, nu esti singurul, ba chiar dimpotriva, faci parte din majoritate! Din pacate asta este realitatea pe la noi … daca in alte parti muncesti cateva luni sa iti iei o masina mai mult decat decenta, aici iti trebuie minim un an sa tragi din greu si cu multe sacrificii sa iti iei o masinuta cat de cat decenta, dar fara prea mari pretentii. Asta e viata.
@Malin – nu ai de ce sa imi multumesti, parerile tale sunt mai mult decat bine argumentate! Si eu sunt de aceiasi opinie cu voi (tu si Radu), mai ales ca inainte sa imi iau frantuzoaica am stat mult si bine in dileme sa imi cumpar un Duster nou (imi plac si pentru nevoile mele era masina ideala mai ales din perspectiva unui 4×4 mai mult decat decent) sau tot o masina uzata. Intr’un final alegerea a mers tot inspre una uzata, un model care mi’a placut mie tot timpul … dar nu asta a fost motivul numarul 1, ci diferenta mai mult decat consistenta de bani pentru o masina ce cu siguranta ca in 5 ani, desi noua fiind, mi’se rupea sufletul la cum a ajuns dupa ce am tras de ea intr’o tara in care infrastructura e la ani lumina de a fi civilizata, ca sa nu mai pun in discutie service’ul deficitar sau carburantii de proasta calitate in cea mai mare parte a lor. Am ales tot SH si sincer sa fiu, desi imediat se implinesc 2 ani de cand am cumparat’o nu am regretat nici o secunda alegerea facuta, masina recuperandu’si banii la nici un an de la achizitie de atunci e tot pe profit.
P.S. Si frantuzoaica mea a trecut ITP’ul fara nici cea mai mica problema, fara spagi si alte nebunii, tot ce am facut a fost o mica revizie inainte de a merge cu ea.
In general nu sunt adeptul lucrurilor SH deoarece nu stii ce se ascunde sub o masca frumoasa. Am vazut niste emisiuni de la americani unde aratau niste tipi care luasera teapa cu masini SH luate si asta in situatia, prezentata tot la tv, in care contra unei sume modice la registrul lor auto (nu mai retin cum se cheama) poti afla istoria unei masini. Din pacate la noi si aici ma refer la Europa nu am cunostiinta ca exista o asemenea baza de date. Asa ca cumpararea unei masini este preferabil sa fie facuta de noua chiar daca este mai scumpa dar majoritatea firmelor ofera o garantie generoasa in ani sau km. Cred ca cei care cumpara masini SH daca adauga cheltuielile cu micile reparatii in 5 ani de utilizare se apropie de pretul unei masini noi.
Intrucat Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis, in 12.04.2017, în urma unei sesizări formulate de Curtea de Apel Timişoara, că tractorul agricol sau forestier nu se încadrează în categoria prevăzută de lege ca fiind autovehicul şi că, în consecinţă, poate fi condus pe drumurile publice fără permis, cred ca in viitor imi voi lua un tractor. Inca nu m-am hoatarat dar imi place modelul acesta http://www.agriaffaires.ro/second-hand/tractoare-agricole/15760341/challenger-mt-765.html
Cred ca aceasta decizie, a Inaltei curti, merita discutata.
Cerevel, sa le luam pe rand:
… „contra unei sume modice la registrul lor auto (nu mai retin cum se cheama) poti afla istoria unei masini. Din pacate la noi si aici ma refer la Europa nu am cunostiinta ca exista o asemenea baza de date”
Si in EU exista o asemenea baza de date, istoricul masinii putand fi obtinut de la producator, singura conditie fiind ca reviziile si restul operatiilor de service sa fie fost facute in reprezentante. Acelasi lucru il au si americanii, unde poti afla orice despre o masina cu conditia ca cineva sa fi operat acea masina in sistemul pe care il au, ca daca reparatiile s’au facut in afara retelei este imposibil de urmarit si pe la ei. Pe langa asta, la noi mai exista si CEDAM, o baza de date pusa la dispozitie de ASF, unde pe langa valabilitatea politei, cu ceva noroc poti afla gratuit istoricul de daune al unei masini.
„Cred ca cei care cumpara masini SH daca adauga cheltuielile cu micile reparatii in 5 ani de utilizare se apropie de pretul unei masini noi.”
Nici pe departe si ca te’a mancat sa ma scorneti hai sa iti demolez mitul …
Incepem mergand pe o logica simpla, conform careia, la o masina SH nu poate costa nimic mai mult decat valoarea ei de piata fara a uita ca viciile majore de fabricatie si posibilele probleme majore aparute, au fost rezolvate deja prin asa zisele rechemari in service, practicate in perioada garantiei. De asemenea, trebuie luate in calcul cheltuielile ascunse pe care le ai cu o masina noua, avand doar iluzia ca in perioada garantiei te doare la bascheti! Aceste cheltuieli sunt reprezentate de:
– reviziile obligatorii periodice doar la service’urile de reprezentanta, unde costa cu cel putin 100% mai mult decat intr’un service multi-marca! Este una din metodele ascunse prin care producatorii isi sporesc veniturile;
– orice interventie asupra masinii doar in service’ul lor la preturi premium, daca vrei sa nu ai dureri de cap cu garantia, cum ar fi pana si schimbarea banalelor gume iarna/vara;
– remedierea posibilelor probleme aparute din neglijenta care sunt considerate a fi in afara garantiei, pe care esti obligat sa le faci tot la reprezentanta lor, te costa de te rup la buzunar;
– polita CASCO obligatorie in perioada garantiei: minim 300EU/an doar pentru aceasta polita, care poate creste progresiv daca ai evenimente rutiere;
Daca stai stranb si judeci drept, in cei 5 ani de zile, acumulezi si aici niste cheltuieli suplimentare destul de serioase care se trec la pierderi pentru ca nu se vor recupera niciodata in cazul revanzarii! Si ca sa ma explic mai bine sa luam ca exemplu un automobil banal si cunoscut:
Dacia Logan – valoarea masini noi: sa zicem ~9000EU, luand in calcul o dotare cat de cat decenta; cheltuieli in perioada de garantie: doar daca punem polita Casco obligatorie in cei 5 ani de garantie, ajungem la o valoare de 1500EU in plus fata de pretul initial, asta daca nu cumva a crescut intre timp in urma unor evenimente nedorite; cheltuieli cu reviziile obligatorii: in medie o revizie facuta obligatoriu in reprezentanta la 15.000Km sau la 1 an, te costa cam 100EU, fata de maxim 50 in orice service multi-multimarca, si iote cum mai acumulezi si aici o pierdere de 250EU din acea diferent; alte consumabile (gume agreate, de exemplu) mai pui in perioada asta minim ~500EU si toate astea daca ai norocul sa ai reprezentanta la tine in oras, ca daca o ai la cateva zeci sau chiar sute de kilometrii, bucuria e maxima ca mai pui si cheltuiala cu combustibilii pentru drum.
Si acum sa le luam pe rand: 9000EU + 1500EU + 250EU + 500EU = 11.250EU dupa 5 ani/valoarea de revanzare a masinii: ~4000EU, de unde rezulta o diferenta de: 7250EU … oare ce naiba poti repara la masina aia SH de banii astia in urmatorii 5 ani cat presupunem ca ai de gand sa o tii?
Atentie: nu zic ca nu e ok o masina noua, doar am insistat sa demolez inca un mit!
P.S. O senilata pentru drumurile din Romania, este mai mult decat ideala!
De ce este obligatorie polita CASCO in garantie? Cine te-a pacalit?
Eu am cumparata masina noua in 2008 in valoare de 14.500 euro. In 5 ani de leasing am platit cca 2000 euro dobanda (avansul a fost de 50% – maxim) iar valoarea reziduala 3000. O conduc si in ziua de astazi la noua ani distanta. Are 197.000 km si pe la 180.000 am schimbat toata suspensia si articulatiile fata spata, discuri (al doilea set fata pe langa cel de fabrica) , discuri spate inca sunt cele de fabrica. Mi-a cedat electromotorul la 120.000, asta e singura belea notabila si costisitoare (1800 lei cu manopera). Valoarea ei de piata este pe la 4000 de euro. Multumesc, nu! O pastrez frumos inca 4-5 ani chit ca mai bag macar 1000 euro in ea in acest interval. Deja la 14 ani si aprox 300.000 km pot sa o duc la REMAT sau sa o vand cuiva care prefera sa dea cca 1000 pe o masina.
Deci daca tu iti cumperi o masina noua cu peste 10.000EU ai risca sa umbli cu ea fara sa ii faci CASCO cel putin in primi 5 ani? La asta ma refeream, plus ca daca vrei masina cu plata in leasing, multe din companii ti’l impun ca obligatoriu pana la achitarea masinii.