Cat costa in realitate „un plin” la o masina electrica

Pentru cei care ma urmaresc, nu cred ca are rost sa mai spun ca NU sunt adeptul masinilor electrice si nici ca nu vad un viitor in actuala forma promovata, masini cu baterii care se incarca la o priza. Motivele sunt multe, incepand de la faptul ca in realitate sunt mult mai poluante decat cele cu combustibili fosili si continuand pana la rentabilitatea extrem de redusa datorita faptului ca sunt energofage si deloc practice pentru a fi utilizate pe distante mari.

Trecand peste introducerea asta, acum ca si pe la noi au inceput sa apara masini de genul asta si ceva statii de incarcare (yep, masinile astea nu se pot incarca oriunde si nici macar cu acelasi cablu) haideti sa vedem si cat costa in realitate un plin la o asemena masina comparativ cu una cu combustili fosili, potrivit tarifelor de incarcare publicate de statiile de incarcare prezente deja pe la noi si cu planuri mari de extindere nationala, Renovatio e-charge fiind cei mai extinsi de pana acum.

Asadar, la o scurta analiza a celor de la 0-100.ro reiasa ca …

Planul tarifar este redat integral mai sus, iar niște calcule simple arată că încărcarea de la 0 la 100% a unui BMW i3 sau Volkswagen e-Golf la 50 kW (cea mai puternică priză disponibilă în România, care încarcă o astfel de mașină în circa 45 de minute) va costa circa 70 Lei (abonament Start), sumă cu care poate fi parcursă o distanță de 130-230 km (în funcție de condițiile meteo și de configurația traseului).

În cazul abonamentului Entry costul pentru o astfel de încărcare va fi de 40 Lei (dar există și un cost fix lunar de 99 Lei, indiferent de numărul de încărcări), iar în cazul abonamentului Fast o încărcare va costa 18 Lei (dar și alți 220 Lei/lună, cost fix, indiferent de numărul de încărcări).

Cu alte cuvinte, pentru mașinile care se pot încărca cu maximul de curent pe care îl poate livra stația, costul unei încărcări va fi cuprins între 18 Lei și 70 Lei, în funcție de tipul de abonament. Costul cel mai bun presupune însă și un abonament în valoare fixă de 220 Lei/lună, încheiat pe minimum 12 luni, sumă ce echivalează un plin de benzină sau motorină la o mașină de clasă B sau C.

Pe scurt, parcurgerea unei distanțe de 200 km (în medie) cu un Volkswagen e-Golf sau BMW i3 va costa 70 Lei, fără alte obligații contractuale, abonamente sau taxe. Cu aceeași sumă pot fi cumpărați 12-13 litri de benzină sau motorină – cantitate suficientă pentru a parcurge 200 km în regim mixt sau extraurban cu orice mașină care folosește combustibil fosil și are performanțe dinamice comparabile.

Pe langa aceste statii, mai exista si cele oferite de OMV in acest moment la preturi promotionale, unde o incarcare este tarifata in jurul a 1 leu/Kw (sau in anumite conditii oferita deocamdata gratuit) unde o incarcare completa ce ar acoperi intre 100 si maxim 200km, ar costa in jurul a 35 lei, adica cu pur teoretic cu 15 – 20 lei mai putin decat o alimentare cu combustibili fosili ce ar acoperi aceiasi distanta, dar luand in calcul ca dureaza minim 45 de minute in modul fast charging (pentru masinile care suporta asa ceva si in general sunt si cele mai scumpe) vs alea 2-3 minute in benzinarie, te intrebi unde naibii mai e avantajul din punctul de vedere al facilitatii utilizarii acestei masini, cu care stai conectata la priza cam tot la fel de mult timp cat si mergi cu ea.  wacko

Asadar, haideti sa mai spargem azi un mit celor care aveau iluzia ca o masina electrica le va scadea costurile cu transportul, putand doar sa le mai spun ca mereu se va gasi cineva care sa profite de aceasta piata, unde preturile vor fi cel putin apropiate de ce cheltuieli avem acum cu cele cu combustibili fosili, sau chiar mai mari dupa ce vor deveni ceva mai populare avand in vedere ca aceste masini nu au alte taxe in rest si vor avea loc destul sa pluseze.  wink

In ce priveste fiabilitatea si costurile de exploatare in timp, desi motoarele electrice sunt unele foarte fiabile comparativ cu cele cu ardere interna in primul rand datorita lipsei pieselor in miscare si a functionarii ce necesita 0 intretinere, beleaua va fi la baterii, care sunt enorm de scumpe, inlocuirea lor ulterioara compensand cu varf si indesat cheltuielile cu intretinerea unei masini cu combustibili fosili care din start costa oricum mult mai putin la achizitie.

In concluzie, eu unul viitor pentru transportul electric in afara de cel in comun care este unul rentabil, in mediul urban il vad doar pentru metode de transport stric personal cum ar fi bicicletele electrice, scutere sau trotinetele electrice ale caror preturi sunt tot mai accesibile dupa cum puteti vedea →aici si care treptat vor deveni solutii din ce in ce mai utilizate in dauna unor inutile automobile care sunt scumpe la achizitie si exploatare.

Pareri?

12 comentarii la „Cat costa in realitate „un plin” la o masina electrica”

  1. Pai bine mai nene ma, vorbim de BMW si VW, astea’s masini electrice, zi de TESLA… Paris – Roma cu !60 de euro! good

    Răspunde
  2. Nu cred ca are legatura brand’ul in ecuatia:

    costul incarcarii cu curent x consumul de curent … ca asta ne omoara pe noi. Aia 60EU la ce cost al Kw? Daca e facut la 1 leu/kw x 1420km = 1420 lei, care transformati la cursul actual e departe rau de aia 60EU, sau mai exact ajunge undeva pe la vreo 300EU. Daca e sa fim optimisiti si sa zicem ca ai incarca’o acasa cu o cheltuiala de 0,5 lei/Kw, tot iasa vreo 150EU care este chiar ceva mai mult decat daca ai merge cu combustibili fosili cu o medie de 7,5L/100Km = 106,5L -> ~580 lei la pretul actual al carburatului.

    Răspunde
  3. Tovarăși, nu trecem pe electrice de zgârciți ce suntem, ci ca să salvăm planeta, și maimuța cu cioc baroc .. pe același model , un vegan cheltuie mult mai mult cu haleala decât un carnivor precum oamenii normali la cap .. șmecherii sunt tot ăia, fraierii își tot schimbă cauza pentru care luptă laugh

    Răspunde
  4. Eu personal vad un viitor la masini hybrid gpl-electric, gaz metan mai are lumulita, electric sau combustibili clasici au o amprenta de carbon imensa – curentul electric in foarte multe tari este produse pe carbune, pacura, gaz metan- ; cat despre idei crete gen camioane electrice…hai sa nu o dam in sf, daca omenirea ar pune la punct cai ferate electrificate la scara mare ar scadea masiv nr de camioane pe drumuri si le-am folosi strict sa ducem marfa de la terminalele de cale ferata catre destinatie si catre locuri unde nu ajung caile ferate. E ca si cum si spune ca scade poluarea daca cumparam totul online si nu mai conducem la market, de parca masina de livrare merge cu apa.
    Cat despre Romanica…noi, daca nu am fi in Mue , am avea linustit tarife scazute la multe chestii, dar de, statul nu mai tb sa aiba preturi sub control, totul sa fie la liber, aka sa ne jecmaneasca alde Cez, GDF samd.

    Răspunde
  5. @Cola – corect tovarase! Creasca industria de consum si capitalismul, noi asta comunistii batrani ce sa stim …?! laugh

    @Radu – cine va investi in hibrid va avea de castigat pe termen lung si eu tot zic asta! In ce priveste poluarea carburantilor fosili, nici benzina nu e de aruncat pentru ca mai e muuuuuuult loc de rafinare a ei, astfel ca se poate scoate un produs superior, mult mai putin poluant! Pe japonezi vad ca ii duce mintea si au inceput sa lucreze in acest sens si investitii masive in inovatie hibrida … ca restul industriei auto parca sunt autisti. Sa vezi tu de amu in 10 ani falimente pe capete … cu electricele lor cu tot.

    Răspunde
  6. Am o idee de articol fix pe tema asta cu o raportare la mitul diesel versus benzina. Sa speram c-o sa am timp sa astern gandurile pe hartie.

    Răspunde
  7. Mitul ala exista din vremea cand dieselul era fara turbo si cand atingea 100kmph era sarbatoare … daca la consumi te referi. laugh

    Spor la scris, ca multe mai am si eu in minte … de multe si uit … pana sa apuc sa imi fac ori timp, ori chef sa le pun pe hartie.

    Răspunde
  8. Stimabile nu stiu cum ai facut tu socoteala, da’ ai inmultit mere cu pere si ti-a dat la suta de nuci. 1 leu/Kwh sa zicem ca sunt de acord, in schimb cum ai ajuns la consumul gen tanc de 100%? laugh Cand e acceptat ca real un consum mediu de 20 kwh/100 km!
    Sunt de acord, nu e inca treaba roz cu electricele, dar pe moment Tesla P85D chiar poate sa o arda cu 60 euro pe un drum Paris – Roma si nu e ultimul model wink

    Răspunde
  9. Da … nu stiu de unde aveam in minte ceva de genul 1kw/1km … n’am mai editat ca n’avea rost. Oricum ar fi aia 20Kw/100km consum sunt doar teoretici pentru ca sigur nu au fost condusi in conditii normale ci maxim de optime din toate punctele de vedere, asa cum le fac si pentru masinile clasice. Pe langa asta, 1400km cu ~400km autonomie … inseamna aproximativ 3 incarcari si jumatate a cate 8 ore fiecare in cazul alimentarii la 220V cea mai raspandita tensiune de alimentare. Adica la timpul total al drumului pana acolo mai adaugi inca o zi ceva pentru haltele pe care trebuie sa le iei sa o incarci, vreme in care o arzi pe la un hotel ceva … deci ce scoti pe mere, dai pe perele alea ce le calculasem eu aiurea. rofl

    In rest legat strict de masina … come’on tovarase, masina aia costa 130.000$shock … de banii aia iti cumperi o super masina clasica si ramai si cu bani de benzina pentru doua vieti. In concluzie, sa revenim totusi cu picioarele pe pamant si hai sa vorbim despre electrice de astea mai accesibile …desi nici una nu prea e si toate sunt un cacat cu perje.

    Răspunde
  10. Sa nu exageram, sunt si modele mai umane S 75 D, undeva la 65k euro si sa fim seriosi un X6 sau un Q7 cat costa sau un Hummer care arde oxigenul la o comuna la 100 de km?! Daca vrem sa o ardem eco, efect de sera si jos dieselul care nu e chiar asa de negru cum o baga campaniile PR din ultima vreme si politicul care nu mai are subiecte electorale… mai conteaza, eco e scump, cum zicea si Radu mai sus, dupa mine viitorul o sa fie al masinilor de sub un litru, eventual hibride si atat, asta daca nu scot baieti de prin sertare bateria nemuritoare!

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura