In ultimii ani, toti importantii producatori de automobile europeni au incercat sa convinga pe toata lumea ca viitorului motoarelor cu combustie interna este cel al downsizing’ului … in traducere libera, motoare turbo cu injectie directa (pompe de mare presiune) de mic litraj. Miracolul nu a durat foarte mult, sau mai exact a durat pana acest tip de motoare au inceput sa se dovedeasca pe langa faptul ca sunt mai putin fiabile (consum urias de ulei) sunt si mult mai poluante in conditii normale de exploatare fata de vechile motoare aspirate (injecteaza prea mult combustibil pentru a evita supraincalzirea) lucru ce a dus la o razgandire a motoristilor care rand pe rand au inceput sa anunte revenirea la productia de motoare turbo/aspirate de 1,6 litri si patru cilindrii in linie, fata de vechiul trend downsizing de 1.0/1,2/1,4 litri cu 3 cilindrii in linie. Acest concept de 3 cilindrii in linie nu este o noutate dovedindu’se in timp ca nu este un concept reusit, lucru dealtfel contestat de la bun inceput de japonezi care au continuat dezvoltarea motorului aspirat cu 4 cilindrii, mergand pe principiul eficientizarii recuperarii pierderii de energie prin caldura a acestor motoare (ciclul de functionare Atkinson), concept despre care am scris acum multa vreme aici, prevestind inca de atunci ca povestea asta cu downsizing’ul turbo nu va tine multa vreme.
Asadar se mai incheie o fila in istoria automobilului inca inainte sa apuce sa se scrie, de viitor ramanand conceptele japonezilor care au ales sa faca o abordare corecta a problemei pe termen lung si nu doar experimental.
Deci inca odata se dovedeste ca ineptiile de motoare cu capacitati ridicole de mici sint doar idei proaste din partea unor minti inguste care considera ca astefl se reduce poluarea, prin scadearea consumului de carburant. Prostia este ca nu au tinut cont ca aceste prastii de motoare vor functiona la 150% din capacitate pentru a avea randamentul de miscare, astfel ca motoarele sint aupuse unui regim foarte intensiv de uzura. Durata de functionare este astfel mult redusa, iar daca te tine chiar si 5 ani inseamna ca ai avut mare noroc daca mai prinzi masina in garantie. Tocmai si pentru ca regimul de functionare este mult peste regimul normal, si arderea este extrem de violenta, benzina arde total aiurea iar gazele de ardere polueaza cu mult mai mult decit o ardere „clasica”. Ultima moda este anti-motorina, o alta prostie si mai mare bagta pe git. Si as vrea sa vad un tir cu motor pe benzina, care sa traga dupa el si cisterna de 20 tone, pentru ca rezervoarele de 200 litri ajung doar pentru 3-400 kilometrii. Dar asta e cu totul alta poveste…
Am contestat si eu motoarele astea de la bun inceput ca fiind cretinism pur, lipsite fiind si de cea mai elementara inovatie! Practic, au dezvoltat niste motoare de litraj mic la care le’au scos un cilindru (cel mai idiot concept ever sunt motoarele cu 3 cilindrii), le’au alimentat cu injectie directa (un concept preluat de la diesel) si le’au pus o turbina. Asta a fost tot … restul doar marketing si povesti cu zane care bineinteles ca nu avea sanse sa tina multa vreme … sau mai exact pana se prindea lumea ca in exploatare sunt niste porcarii putin fiabile, cu un consum mult mai mare decat ala declarat si poluare ca la balamuc. Japonezii sunt singurii motoristi la ora actuala care abordeaza corect problema pe termen lung, regandind conceptul motoarelor cu ardere interne in baza unor teorii de multa vreme cunoscute dar mai putin aplicate pentru ca nimeni nu si’a dorit sa investeasca si sa dezvolte ceva cu adevarat nou cata vreme treaba mergea si asa.
In ce priveste diesel’ul … sunt perfect de acod ca motoarele diesel nu au ce cauta pe automobilele mici! Destinatia lor este pentru autovehiculele mari, unde isi justifica cu adevarat eficienta si nu in automobile mici care pot functiona foarte bine si eficient folosind ca si combustibili produse inalt rafinate si nu secundare cum este motorina! Daca nu erau nemtii si mania lor cretina pentru promovarea motorizarilor diesel, sunt sigur ca in ziua de azi genul asta de motorizari pe autovehiculele mici erau doar amintiri urate.
Si ca veni vorba de rafinarea combustibililor, aici mai e loc destul in industrie si cred ca aici va fi si viitorul! Benzina cum o stim acum poate fi rafinat cu mult fata de ce avem acum pe piata, lucru ce va duce la scaderea efectiva a emisiilor poluante! In domeniul asta s’a facut si investit muuuuuult prea putin, practic ultima inovatie fiind scoaterea plumbului din procesul de rafinare … in rest … avem parte de aceiasi benzina ca si acum 100 de ani plus ceva aditivi.
recunosc ca la mecanica auto sunt praf (desi la termodinamica ma cam pricep, da una e teoria, alta e practica) , si sunt prea comod sa-l intreb pe fii-miu, care dupa diploma si studii ar trebui sa se priceapa (si chiar cred ca se pricepe) .. oricum m-am uitat mai atent la hibridele de azi .. si am gasit cateva variante interesante .. mi-a placut ideea de la SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), si alte cateva idei interesante in viitor – gen folosirea de capacitori mari in locul bateriilor grele si costisitoare .. imi pare ca ideea de baza este recuperarea energiei termice si mai ales mecanice – chestii testate si verificate deja in teren .. incep sa reevaluez ideea masinii 100% electrice, si proxima mea masina va fi hibrida .. si evident tot suzuki
Japonezii sunt la anii lumina in inovatie, iar viitorul motoarelor cu ardere interna este unul departe de a fi terminat, exista inca mult loc pentru a pune in aplicare inovatii care pana acum au stat pitite prin sertare la care se adauga si inovatiile din domeniul viitorilor combustibili mult mai rafinati si implicit mult mai putin poluanti. Asa cum am mai spus, eu viitorul il vad al hibridelor pentru distante mari si al electricelor doar in mediul urban.
Legat de capacitori in loc de baterii … exista niste proiecte ale lui Tesla in sensul asta, doar ca tot la fel de bine tinute sub cheie de aia ce au tinut lumea asta sclava si in intuneric in ultimele decenii din dorinta de profit pur. Si japonezii de la Toyota experimenteaza ceva de genul asta alaturi de recuperareaa energiei termice si mecanice … cu siguranta ca in planul ala al lor de dezvoltare de pana in 2050 vor aparea in timp solutii din ce in ce mai ingenioase care ii vor lasa in praf pe europeni si tampeniile lor, la fel cum i’au lasat si pe americani prin anii ’70 odata cu criza petrolului care a fost deatlfel si sfarsitul erei american muscle aka motoare uriase cu un consum fabulos si randament minor.