Lantul de hipermarketuri Kaufland, parte a grupului Schwarz, care detine și retailerul de discount Lidl, si’a anuntat clientii ca a renuntat sa isi mai termoscaneze clientii inainte de intrarea in magazine, in urma scandalului termoscanarii, care a culminat cu arestarea unui varsnic ce a refuzat termoscanarea la un magazin din Bucuresti. Renuntasem si eu sa le mai calc pragul, dupa cum scriam aici, desi cel putin 50% din banii cheltuiti lunar (cateva sute bune de euro) la ei ajung de ani de zile.
Mai mult ca sigur ca daca nu avea loc scena cu retinerea agresiva a respectivului client din Bucuresti, nu ar fi fost luata aceasta masura, insa tot ce pot sa spun este ca ma bucura faptul ca macar un mare retailer de pe la noi a luat decizia asta de a nu isi umili clientii ca pe vite, pe langa faptul ca ingradeste atat drepturile cat si libertatile cetatenesti, mizeria aia cu termoscanarea obligatorie la intrarea in magazine fiind o gogorita penibila in toba careia bate Arafat de dimineata pana seara si care nu are nici o legatura cu vreo preventie, mai ales ca este facuta la modul mai mult decat empiric, mai multe am scris eu deja pe aici. Pe langa asta, cel putin Lidl, a gestionat la mine in zona foarte bine situatia si inainte de enormitatile astea, limitand numarul de persoane prezente inauntru, dezinfectand permanent fiecare carucior inainte de a il preda clientului, in interior toata lumea purtand masti, iar atat la intrare cat si la iesire erau puse la dispozitia clientilor dozatoare cu dezinfectanti. In plus de asta, luasera masuri si cu privire la ambalarea individuala a unor produse vrac, precum si case cu prioritate pentru batrani, personal medical si MAI. Nu ca ii laud ca m’a platit careva, dar cel putin din punctul asta de vedere mi s’au parut cel mai bine organizati dintre toti retaileri.
Zvonurile sunt ca ar fi renuntat intre timp si Dedeman. Nu stiu cat de adevarate sunt aceste zvonuri, dar probabil ca astazi o sa le si verific pentru ca am nevoie de niste materiale pentru lucrarile de acasa. Tot ce sper este ca nu cumva sa fac 100km pana la cel mai apropiat Dedeman de pomana si sa ma trezesc cu un Jedi la usa Dedeman, ca s’ar putea sa ma lase putin nervii si nu o sa ajung pana la ce a iesit in Bucuresti ca nu de aia ma duc acolo, insa probabil ca voi filma acel refuz, desi nu as vrea in nici un fel sa il implic pe bietul paznic in tot cacatul asta, in care tot mizeriile astea l’au bagat fara sa aiba vreo vina.
Pentru istetii care or sa ma intrebe de ce ma duc la Dedeman si nu in alta parte, raspunsul este simplu: e cel mai apropiat retailer de bricolaj de mine si doar la ei am reusit sa gasesc pe stoc un chit special pentru piscina. As putea comanda online (ca sa rezolvam si cu asta), insa taxa de transport pana in zona in care stau eu este de peste 200 de lei, in vremea in care daca ma duc eu si cu ocazia asta imi mai iau si alte lucruri necesare, as iesi cel mult la jumatate.
Bun, am marcat doar momentul asta ca o victorie a cetateanului impotriva unor masuri abuzive stabilite de niste unii care din analfabetismul si ipotenta lor prefesionala, dupa 70 de zile de privare de drepturi si libertati fundamentale, cam asta e tot ce au gasit ei sa faca pentru preventie.
Update: Kaufland a revenit asupra deciziei si ilegalitatea cu privire la termoscanarea obligatorie, a luat’o de la capat:
„Confirmăm că în toate magazinele se ia temperatura”
a transmis, pentru Bugetul.ro, Kaufland România.
Desi sunt in acelasi concern, Lidl se pare ca a optat in continuare pentru a nu ingradi drepturile si libertatiile clientilor sai, cum ar fi accesul la alimentele e baza, astfel ca LIDL a precizat, pentru Bugetul.ro, joi seara, că nu există cadru legal pentru ca Guvernul Orban să impună obligativitatea triajului epidemiologic prin controlul temperaturii clienților săi.
Gigantul afirma ca o astfel de obligativate a avut o baza legala in perioada 15 mai – 18 mai, insa, conform LIDL, acea obligatie nu mai este prevazuta in mod expres in Ordinul Comun MS-MAI nr. 874/81/2020, ci doar in comunicatul emis de Ministerul Sanatatii, la 26 mai. Insa, comunicatul nu echivaleaza cu Ordinul 874/81/2020.
Mai mult, „printr-o asemenea măsură (n.r. – acea de a măsura temperatura clienților la intrarea în magazin), se instituie o interdicție care are consecințe directe asupra posibilității unei persoane de a-și cumpăra alimente de bază”, susțin juriștii LIDL.