Masina electrica second hand. Merita?

Discutia despre o masina electrica second hand a pornit de la un amic cu care am dezbatut subiectul dupa ce si’a pus in cap sa isi cumpere o asemnea masina, neavand bani de una noua, dar tinand neaparat sa treaca la o masina de asta. Am rascolit putin internetul sa vedem daca au intrat masini de astea si pe piata de la noi si din cate am vazut, au inceput sa apara si asemenea masini in oferta, timid dar au aparut cu preturi cuprinse intre 4-5000 de euro pentru ceva ce seamana mai mult a ATV cu caroserie si chiar Tesla S de pe la 50.000EU in sus, intre ele gasind si altele modele de masini electrice consacrate si decente, cum ar fi Renault Zoe de exemplu, ce se invart in jurul a 10.000EU.

Si acum vine inevitabila intrebare: merita sa cumperi o masina electrica second hand?

Daca la masinile clasice raspunsul e unul destul de complicat avand in vedere neajunsurile unei asemenea achizitii, la astea electrice e si mai complicat, avand in vedere faptul ca daca iti cumperi asa ceva, din start ai de a face cu o tehnologie depasita si mult prea putin cunoscuta in cazul in care apar probleme, pe la noi service-urile specializate putand fi numarate pe degete. In ciuda fapului ca motoarele electrice, spre deosebire de cele clasice cu combustie interna, sunt mult mai fiabile avand in vedere simplitatea lor data de lipsa componentelor in miscare, la partea de acumulatori insa, situatia se complica pentru ca aici apare uzura acestora in timp, inlocuirea lor nefiind nici pe departe floare la ureche, costurile de inlocuire a acestora putand depasi cu mult costul de achizitie a unei masini electrice second hand, ca sa nu mai punem ca s’ar putea ca acestea sa nu mai fie disponibile la constructor, pentru ca acesta intre timp a trecut la noile tehnologii ce le avea in dezvoltare. Cu problema asta m’am confruntat eu acum vreo cinci ani cand am fost la un pas sa imi cumpar o hidrida, Toyota Prius 2 mai exact, unde in ciuda fiabilitatii foarte ridicate si a faptului ca spre deosebire de alte modele, acumulatorii pot fi schimbati pe celule (lucru ce reduce mult costul de reparatii, nefiind obligat sa iti cumperi intregul grup ci sa schimbi pe rand celulele moarte) tot aparea problema destul de costisitoare a uzurii acestora, Toyota la acest model garantand viata acumulatorilor pana in jurul a ~300.000 de kilometri, in discutie intrand modul in care au fost exploatati acesti acumulatori cu destule variabile, printre care se numara uzura in oras/afara lui, temperaturile la care au fost utilizati si asa mai departe. Aici insa, avand in vedere ca vorbeam de o hibrida, salvarea venea totusi de la motorul pe benzina, cu care puteai rula in continuare pana la remedierea care tinea de partea electrica a masinii pe cand la full electrica, daca vrei sa o mai folosesti, alte variante in afara de inlocuirea bateriilor nu prea mai ai, iar autonomia aia, si asa destul de mica, e si mai mica odata cu uzura acestor baterii, asa ca practic, din kilometrii aia promisi ca autonomie (in anumite conditii) de producatori cand masina este noua, atunci cand o cumperi second hand, te mai poti baza in cel mai bun caz pe aproximativ jumatate din autonomia aia, lucru ce se poate traduce in cativa zeci de kilometrii, cea ce ar face masina aia aproape inutilizabila, chiar si pentru deplasarea in oras.

In concluzie, si din punctul meu de vedere, cumpararea unei masini electrice second hand e un risc mult prea mare pentru a merita achizitia! Genul asta de masini ori ti’le cumperi noi sa beneficiezi de garantie si service, ori iti vezi de treaba, sau daca insisti, risti cel mult sa cumperi o hibrida. Pentru restul, daca vrei neaparat ceva electric pentru oras, oricand ai la indemana variantele trotinetelor sau bicicletelor electrice cu care poti sa iti faci treaba ieftin si eco mergand de la A la B prin oras fara prea mari batai de cap, ocolind si statul aiurea in traficul si asa aglomerat. Cam aia i’am zis si prietenului meu, de amu ramane sa se hotarasca singur ce vrea.

Pareri?

Foto: capital.ro

10 comentarii la „Masina electrica second hand. Merita?”

  1. La modul în care evoluează tehnologia, plus aspectele tehnice pe care le-ai enumerat, probabil modul corect de vânzare al mașinilor electrice este pe bază de licență anuală, ca la software .. la Tesla primești upgrade-uri, care îți schimbă fundamental mașina, mai puțin cauciucurile ( deocamdată laugh ).. prin urmare, ca și la software, piața second hand nu prea are sens, licențele nefiind transferabile.. cel mult, are sens să îți iei o copie piratată de mașină electrică laugh

    Răspunde
    • Pe cuvant ca fix la aia ma gandeam si eu cand am scris articolul! laugh Imi aduc aminte ca mai aberam eu, acum multi ani de zile printr’un articol de pe aici ca piata de masini SH, in cativa ani, va fi inexistenta pentru ca nu vor mai exista masini care sa poata fi vandute second hand. Eh, cred ca idea astora de viitor e sa transforme si masina personala dintr’o proprietate intr’un serviciu inchiriat, cu nu soi de abonament lunar/anual, Renault, daca imi aduc bine aminte, avansase de multi ani un asemenea program pentru acumulatori de pe masinile lor, pe care ti inchiriau contra unei sume/luna, separat de valoarea initiala a masinii.

      P.S. Am gasit articolul scris prin 2017: https://ingerisidemoni.ro/piata-auto-sh-are-zilele-numarate/

      Răspunde
      • Aoleu.. acum am văzut că am și comentat nu știu ce și atunci , adică acum 100 de ani.. spre deosebire de multă lume, nu prea ne schimbăm opiniile .. vorba aia, idei puține și fixe laugh

        Răspunde
  2. Daca nu-i mai mult de 5000 si stai cumva la curte, ai ceva panouri, se merita victory … altfel daca stai la bloc ajungi sa dormi prin parcari si in ambele cazuri trenul sa fie prima optiune de calatorie. laugh

    Eu inclin catre hibride, una noua chiar ma bate gandul sa iau, o Toyota… poate, daca ajung sa aiba autonomie de cel putin 100km… pe bune! boast

    Răspunde
    • Sincer, asteptam opinia ta in privinta asta! laugh Pai, ok, sa zicem ca ti’ai lua cosmelia aia de ~5000EU, ai si panourile alea, cum elimina asta restul de neajunsuri, respectiv, bateriile alea care mai au cel mult jumatate de viata in ele si ce te faci cand crapa ceva?

      In rest si eu sunt un fan al hibridelor, mi’se pare a fi solutia realista de compromis mai ales ca tehnologiile au avansat destul de mult in ultimi ani, masinile alea putand fi conduse in modul full electric pentru o anumita distanta, in oras mai ales, pentru ca in rest sa treaca automat pe propulsorul pe benzina, care daca ar merge cu etanol/GPL pentru care sunt perfect adaptate motorizarile moderne, s’ar reduce in mare parte si emisia de noxe, dar deh … cui dracu ai mai vinde benzina care la randul ei mai poate fi inca mult si bine rafinata?! laugh

      Răspunde
      • Sincer eu inca mai sper sa agat rulota de viitoarea masina, asa ca hibrida e un vis, iar singura relevanta in cazul dat e doar o Toyoya Rav4 hibrida. Pretul e insa „maricel” si cu 40K imi iau o autorulota si raman si cu bani de concedii pentru doi ani. good
        Acum pe bune, la noi electrica e fudulie, la fel si hibrida. Inca nu ne omoara cheltuielile, gen asigurari, combustibil si alte taxe care sa te oblige sa faci pasul si sa iei una doar de dragul de a fi eco, chiar nu e eco. laugh

        Răspunde
        • Acum la faza cu ECO, sa fim seriosi, am testat masinile astea si am si vazut teste facute de altii, la greutatea suplimentara pe care o au datorita bateriilor din ele, cand functioneaza pe benzina sunt mai putin ECO decat alea „neECO” in cazul in care vrei sa depasesti o bicicleta de exemplu si eventual sa ai nesimtirea sa pornesti si AC’ul ca sa crape inima in Greta. laugh

          La faza cu taxele si ecologia acolo e discutie tare lunga, un banal exemplu este si ignorarea treceri unei masini de pe benzina pe GPL, caz in care nivelul de emisii in atmosfera se reduce cu cel putin jumatate fata de benzina de exemplu, dar pe astia nu ii intereseaza asta, ci doar taxele, o oala in care ii baga pe toti gramada dupa ridicole aspecte cum inventia aia nemteasca cu norma EURO, desi cazanele alea ale lor diesel (mai ales) s’au dovedit adevarate bombe ecologice pe roti, cum dealtfel stia toata lumea, dar tacea chitic ca dadea in economia Germaniei all mighty. laugh Mai are rost sa discutam ca de la EURO 2 in sus, sau mai exact cand s’a si terminat evolutia banalului catalizator, diferentele masurate in exploatarea REALA a unui motor pe combustibili fosili si nu alea masluite prin laboratoare, a fost infima si doar orientata inspre a mai trage cateva piei de pe prosti? victory

          Eh, da sa fim totusi optimisti. Ca am adus vorba de Greta, cu asemenea viitori lideri, o devenim toti in putini ani niste Amish, desi s’ar putea totusi si acolo sa fie o problema cu tractiunea aia balegoasa care emite metan in atmosfera. laugh

          P.S. La fix venita, by Zoso: consum de hibrida (Totoya Yaris): laugh

          Răspunde
          • Nu-mi spune de asta cu GPL, eu am Ibiza cu asa ceva din fabrica, ma bucur acum ca o sa mai am acces inca multi ani in Bucuresti! laugh

          • Acolo a fost pentru prima oara cand am auzit ca iau asa ceva in seama, dar stai linistit, ca daca 90% din taximetristi nu aveau asa ceva si in felul asta au gasit bresa ca sa nu’sii puna pe aia in cap, nu interesa nici pe dracu de GPL’ul tau, taxa era taxa si aia e! laugh

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura