A fost Black Friday, stiu, multi dintre voi probabil ca habar nu ati avut in vremea in care altii urmareau produse de cateva luni de zile, dar nu multi s’au si ales cu ceva asa cum si’ar fi dorit. Una peste alta, linistea de anul asta fata de valva din alti ani, a insemnat cateva lucruri, pe care le voi nota in continuare, fara a le sustine cu date concrete si statistici pe care cei curiosi le pot gasi peste tot, ce voi scrie este o opinie bazata pe ce am cules de la firul ierbii.
Bugete taiate pentru publicitate
Este clar e faptul ca s’au taiat serios bugetele de publicitate, de unde si lipsa de entuziasm de pe bloguri, vloguri si alti influenceri ghiftuiti cu branza regelui. Singurii bani seriosi pentru publicitate s’au dus inspre gigantii tech, respectiv Google si Meta, care prin tertii lor au pompat masiv reclama. Partea proasta e ca reclama asta e aia pe care o uraste toata lumea datorita faptului ca e tot mai agasanta de cand e bagata pe gat cu forta, daca nu vrei sa platesti „premium”.
Obosealea de dupa frenezia cumparaturilor din pandemie
Dupa perioada de glorie din pandemie cand toata lumea arunca cu banii pe tot ce s’a nimerit, imbogatind gigantii tech cu sume record, a intervenit si oboseala cumparatorilor care s’au trezit cu o gramada de produse pe care inca le folosesc, sau nu mai au nevoie de ele. In plus de asta, nici avansul tehnologic nu a mai venit cu nimic tentant, in realitate find vorba de aceleasi produse la care s’a mai pilit pe ici, pe colo, si in rest au fost impachetate cu mult marketing.
Stoarcerea pana la ultima picatura a conceptului de marketing
Dupa ani de zile in care Black Friday ca si concept de marketing a fost stors pana la ultima picatura si diluat pana n’a mai ramas aproape nimic din el, acest concept incepe sa nu mai spuna nimanui, aproape nimic.
Criza economica si supraindatorarea pe persoana fizica
Oricat incearca sa se perie situatia economica din tara, realitatea este ca Romania este intr’un inceput de dezastru economic, fapt ce este resimtit treptat de toata lumea, de la cel mai bogat la cel mai sarac, nivelul de trai find intr’o scadere accelerata in vremea in care nesfarsitele taxe si impozite care au explodat anul asta, muscand tot mai tare din veniturile lunare ale clase medii, astfel incat cele mai afectate sunt bugetele pana cum alocate pentru cumparaturi extra aici intrand si cele de Black Friday. La toate astea se adauga si procentul in crestere al celor supraindatorati, limitele de creditare scazand drastic pentru multi care incetul cu incetul nu isi mai permit acest lux, bancile la randul lor devenind tot mai prudente cu privire la riscul creditelor neperformate.
Ce am primit de Black Friday
Un mesaj via Paris de la fii’mea, pentru Black Friday’ul din 2025 …
Cred ca ai dreptate pentru ca de auzit nu am auzit nimic pe la nimeni fata de alti ani, iar eu unul habar nu am avut ca a fost BF si nici nu pot sa zic ca mi-a pasat vreun pic dupa tepele incasate in anii trecuti, de atunci renuntand sa imi mai bat capul si sa ma intorc la a imi cumpara ce si cand am nevoie si doar daca imi si permit fara a intra in datorii, mai ales in vremurile astea.
FELICITARI!!! ASA DA CADOU!!!
Multumesc!
As contrazice un pic. S-ar putea sa nu mai fii tu conectat la piata, dar anul asta am depasit vanzarile de anul trecut in prima parte a zilei. La 10 dimineata eram aproape 1 la 1. S-au cumparat multe lucruri. Ca sunt multi care nu au mai fost interesati, da, insa cine a avut de cumparat a facut-o.
Singura treaba este ca foarte multi s-au concentrat pe Emag. Cat despre bugete taiate, cred ca n-ai vazut pe cele din China, de pe Tiktok.
Ce am scris nu are nicio legatura cu vanzarile care sunt deja „traditionale”, de aia nici n’am pus statistici si nici nu mi’am batut capul cu asta, eu vorbesc strict de diluarea conceputului de marketing in randul marii paturi a populatiei, aia de la firul ierbi, si nu cu a unei nise care sunt cumparatorii de meserie! Aici e diferenta fata de alti ani, cand tot omul isi cumpara de BF, maacar o tigaie! In plus de asta, daca cifrele de vanzari sunt ca alea de anul trecut, tu nu faci decat sa confirmi ce am scris eu, pentru ca intre timp, fata de anul trecut, preturile au explodat la toate produsele! Din perspectiva asta, aceleasi cifre sau un pic mai mari, inseamna o scadere abrupta a vanzarilor, la fel cum a fost si anul trecut cand cresterea a fost la fel de artificiala, preturile find mult mai mari la produse decat erau in 2021!
Nu imi bat capul cu piata externa de marketing si cu nisa TikTok, cu atat mai putin.
Am confirmat ca la ora 10 au fost vanzari de 1 la 1 cu anul trecut. Ce a fost peste… surplus . 1 la 1 + ceva nu are cum sa fie tot aia.
Pai tocmai, ca daca faci formula: preturi cuprinse intre 30 si 50% mai mari decat anul trecut, ajungi la concluzia ca aceiasi suma inseamna defapt mai putine vanzari, suma find adunata din preturile alea mai mari si nu din volumul de vanzari, la care daca ne uitam la cel mai bun exemplu din retaiul romanesc, zicem cam asa:
De aici intelegem ca desi suna pompos si mandru, in realitate aceea crestere de 26% volum de vanzari, a fost la produsele foarte ieftine si automat un procent mult mai mic de adaos comercial, lucru vizibil dealtfel intr’o alta statistica unde cele mai multe produse au fost la bauturi, produse de bacanie si petshop (607.000 de comenzi) iar la foarte mare distanta celelalte produse ieftine, respectiv parfumuri, ingrijire personala si cosmetice (501.000). Electrocasnice mici si mari abia (204.000), iar liderul de altadata al vanzarilor, respectiv telefoane, tablete si gadget-uri doar 162.000, iar TV, audio-video, gaming si carti adica toate astea la un loc abia daca aduna un volum de 115.000 buc.
Mergand mai departe, la cifre concrete …
2022 – suma totala vanzari EMAG: 699.798 lei
2023 – suma totala vanzari EMAG: 731 milioane de lei
Adica un fassssh de +31 de milioane de lei, care se sting instant daca adaugam la preturl procentul ala de scumpiri cu aproximativ +30% fata de anul trecut! Si atunci, printr’o formula simpla de calcul facem asa 731 milioane, impartit la 1,30 (aia 30%) rezulta in realitate vanzari de vre’o 562 de milioane, la preturile de anul trecut.
Hai, ca poate acum ai inteles si tu din balcon cum sta treaba!
Ai depășit tu vânzările, dar asta nu înseamnă că a fost emulația din trecut. Nu am simțit nevoia să mă trezesc la 6 să prind ceva.
Majoritatea din jurul meu au cumpărat ce cumpărau oricum în zilele următoare ; dero, cafea, hârtie igienică…
Andrei, nu faci decat sa confirmi fix ce i’am zis si eu lui Cucu: s’a simtit din plin lipsa aia de emulatie si priza la public, iar aia care au cumparat, conform datelor si cifrelor, au cumparat in mare parte consumabile usuale, sau mai exact ce oricum ar fi cumparat si fara BF!
La faza cu „am depasit vanzarile”, nu prea a reusit sa ma lamuresca, la ce vanzari se refera ca la marketing afiliat zicea ca a lasat’o moale anul asta!
Felicitări! Să fie într- un ceas bun! 🍾🥂💕
Multumesc, Doamne ajuta cu bine la toata lumea!
De auzit am auzit, de cumparat nu am cumparat nimic, de obicei urmaresc ofertele din ianuarie. In ce priveste conceptul de Black Friday, dupa ce il ai tot anul tras de par, de ce ti-ar mai trezi interesa o zi anume?
In ianuarie sunt sanse mult mai mari sa dai peste niste reduceri reale decat in perioada asta in care preturile si stocurile se fac dupa numarul de comenzi in perspectiva sarbatorilor, de unde si livrarile tarzii. In rest, cam aia punctam si eu, dupa un an in care Black Friday a ajuns sa fie similar cu „am primit pita”, ce trigar emotional ar mai putea sa aiba?! Dar, nah, la unii inca tine.
Mi-am luat anul asta un Kindle nou, pentru ca pe cel vechi am reusit sa il sparg, si niste carti, jumatate digitale, jumatate pe hartie, pentru ca au fost preturile foarte bune! Nevasta-mea si-a luat ceva cosmetice si produse de curatenie, aici nu ma pot pronunta cat de bune sau rele au fost preturile, ca nu am intrebat-o. Cam atat a fost bugetul si lista pe anul asta, adica subtire fata de alti ani. Frumos cadoul tau, felicitari!
Multumesc! Sa citesti si tu cartile sanatos si sotia ta se bucure de frumusete!
Băboieru` să trăiești cât să apuci ziua în care nepoții să te corupă cât să faceți nefăcute împreună, iar tu să ai conștiința maculată cât să apelezi cu falsă candoare la îndemânoasa scuză a patologiei neuronal degenerative, toate astea în timp ce te strădui să-ți înăbuși râsul.
Multumesc la fel, stimabile tovaras!
Bravo, să fie într-un ceas bun!!! Hai că mai e un pic și te faci și tataie :)))
Ba, macar eu o sa fiu tataie la nepoti!
Multam Mareane, toate cele bune si voua!
Well, Ice, clișeul ar fi să-ți spun că mă bucur pentru tine .. dar am un scurt reminder – înseamnă că ai trecut pe planul doi în viața copiilor, și că deja ești bătrân sau expirat în termeni progresiști.. eu sunt deja bătrân și expirat de vreo 2 ani .. fără nepoți, e drept .. într-un fel e bine – putem fi cârcotași precum pensionarii, fără a fi pensionari de fapt 😉
Sunt „exprirat” de cand a plecat copilul de acasa cu viata ei si sunt cativa ani buni deja, asta a fost doar pasul care a oficializat lucrurile! Sa fim sanatosi tovarase si noi, si astia micii ai nostri si sa iti faca viata aia a lor asa cum vor sa o faca, ca noi cu dinti sau fara, de bine de rau, macar am lasat ceva in urma noastra. Ce or face ei de acum inaine, e treaba si viitorul lor, noi ne vedem de expirarea noastra cat o mai fi termenul de graantie! Bafta si tie si urari de bine alor tai!
Ca de fiecare dată și Blek FraieriDay-ul de anu ăsta o fost un fiasco.
So cumpărat în neștire…
CE so cumpărat așa de mult ? Pempărși ? prezervative ?… că eu ceam căutat să cumpăr era la un preț MAI MARE ca și înainte ! Deci ce fel de reduceri ???
Chiar că sînteți fraieri toți cei care mai cred în Bleck FraieriDay și în Zîna Măseluță și alte povești leșinate cu feți frumoși și cu reduceri de groază…
Atunci cînd mulgi (sugi?!) prea mult din acest concept al reducerilor, de altfel o idee interesantă și atractivă, obții… hmmm, deci e clar ce obții… o „sărbătoare” leșinată și plină de laude false că ce de-a vînzări și alte aberații… Ori dacă pentru mine, cel care a vrut să caute un produs, și fix acel produs era FĂRĂ NICI O REDUCERE și cică s-or făcut reduceri la 10 milioane de produse, atunci înseamnă că sînt cel mai ghinionist om de pe planetă…
Hai să fim serioși, chiar nu se putea altfel decît o mare fraiereală de această minunată sărbătoare a fraierilor ?! Că doar de ce se cheamă BleCK FRAIERIday ?!!
In general, din cate vad si in statistici, produsele care au predominat in preferintele cumparatorilor au fost produse cu valoare mica, respectiv maruntisuri si consumabile, printre care probabil ca se numara pampersi si prezervative, lavete si detergenti, precum si carne de porc si bauturi, ca tot vin sarbatorile! Pe site’ul de la Emag, am aruncat doar o geana pret de 2-3 minute si ce am vazut era mult mai scump decat ce stiam, sau cumparase deja, respectiv Sony Playstation 4 intre 1.550 si 2200 de de lei, desi inainte de BF era intre 1.100 si 1.300 de lei , plus astea doua exemple concrete, pe care le’am observat fara sa urmaresc ceva anume …
Nici nu exista în România Black Friday…e ziua când românii își iau cele mai mari țepe posibile.
Eu confirm la cărți că au fost reduceri bune. Nu eu am fost doritoarea, niciodată nu m-a interesat BF, ci aripa foarte tânără. Bașca au fost disponibile exemplarele pe care le căuta de niște luni de zile. Partea proastă e că acum nu știu ce să îi punem sub brad.
Bună dimineațaaaaaa! Ice, apreciez schimbarea! Roboții ăia erau siniștri la vedere. Dar de ce nu mai suntem niște animale fantastice?
Niciodata o carte buna in plus, nu e prea mult daca o pui sub brad! Mai e si partea ailalta in care poti gasi niste accesorii care sa faca cititul mai placut, eventual un scaun de lectura, ca la ala visez si eu de multa vreme, sau mai exact de cand imi tot propun sa ma apuc de scris carti , eventual un balansoar…
La cererea publicului, au revenit si „animalele fantastice”!
Are de când cu școla on-line, originalul era incomod pentru numărul de ore petrecut la birou. Se poate și dormi în el.
Merci! Apreciez revenirea la picioarele mele verzi.
E, asa da! Foarte frumos, atunci pentru carti ramane oricand loc!
Cu placere! Sper sa nu se mai buseasca nimic ca mi’a facut peri albi!