Istoria se repeta la infinit| Automobilul personal un vesnic LUX in Romania

 

Inainte de ’89

Avand calitatea de statut social, doar cei mai privilegiati isi permiteau sa aiba un autoturism personal! Pe vremea aia, masinile purtau si un nume sugestiv: masina mica de lux; si asa si era, avand in vedere faptul ca pentru a avea o masina noua, aveai nevoie de o gasca de bani (de la 70.000 lei in sus, in vremea in care media salariilor era undeva pe la 1.700 lei/luna) cu care sa o cumperi, si mai ales rabdare, multa rabdare, care se intindea pe durata a minim 5 ani de la depunerea banilor ca sa pui mana pe una intr’un final, fara prea multe variante de a alege, practic te multumeai cu ce primeai daca nu iti permiteai sa dai o spaga pentru a alege cel mult culoarea ei dintr’o gama oricum limitata.

In ce priveste piata SH in vremea aia era ca si inexistenta, rarele masini de ocazie erau foarte scumpe si oricum se vindeau instant in general tot prin familie sau cercul de cunostiinte apropiate, foarte rar gaseai asa ceva pe piata libera. 

Si ca si cum nu ar fi fost de ajuns chinul de a ajunge sa ai o masina, dupa ce cu noroc puneai mana pe una, luxul de a o folosi era alta poveste, carburantii nefiind la discretie ca acum, fiecare posesor avand o cota alocata de cativa litri/luna daca avea norocul sa mai prinda cand se baga benzina la vreun peco, unde se statea cu zilele si noptile la cozi interminabile, iar umilinta nu se termina aici, ca si benzina aia putina sa o poti folosi duminica de exemplu, trebuia sa te supui unei celebre legi a vremii: cu sot/fara sot … adica, intr’o duminica aveau voie sa circule doar masinile cu numar de inmatriculare par; iar in alta duminica cele cu numar de inamatriculare impar, luat fiind in considerare pentru asta, ultimul numar de pe tablita de inmatriculare …

Aberatie vizionara se pare, ca mai nou o vad copiata prin tarile alea occidentale la libertatea carora, tot pe atunci, ne uitam noi cu jind pe gaura cheii.  laugh

Dupa ’89

S’a savarsit in final si revolutia anticomunista in urma carei sunt convins ca unul din gloantele care l’au sfartecat pe Ceausescu la Targoviste era si pentru ca romanii in cei 40 de ani de comunism au adunat frustrarea mistuitoarei dorintei  de a avea o masina a lor, ce multora le’a fost refuzat. Zorii lui ’90 a reaprins aceasta dorinta, romanii visand transformarea Romaniei intr’o noua Motor Nation, dar visele multora au trebuit sa mai astepte multa vreme, pentru ca dupa revolutie, masina a ramas una cu aceiasi cretina calitate de statutului social; LUXUL de a avea o masina personala a ramas ca unul cel putin la fel de mare pentru cei mai multi, masinile ramanand o lunga perioada de timp extrem de scumpe, datorita productiei interne de masini noi redusa si la preturi foarte mari pentru nivelul de trai de atunci, in vremea in care piata SH a ramas una mica datorita importurilor putine, noile guvernari avand grija sa impuna atat fabuloase taxe vamale de import, cat mai ales o lege care interzicea inmatricularea vehiculelor importate mai vechi de 7 ani, bineinteles, din aceleasi interes national care primeaza si azi: sa nu umplem tara de rable … o ipocrizie crasa, in tara parcul auto la acea ora fiind in proportie de peste 90% dominat de masini mai vechi de 20 de ani, multe din ele lasate mostenire din tata in fiu, Dacia 13xx ramanand regina a soselelor din Romania, desi multe din ele erau intr’o stare tehnica si estetica jalnica … cu indulgenta!

Dupa 2007

Intrarea Romaniei in UE a fost de multi asteptata tocmai pentru ca inca sperau sa isi permita o masina, ce teoretic ar fi fost posibil de acum, disparand taxele de import din UE si stupida lege prin care se interzicea inmatricularea masinilor importate mai vechi de 7 ani. Multi isi credeau vazut visul cu ochii, dar minunea nu a tinut mult, ca tot aceiasi baietii care si’au batut joc de ei si inainte de ’89 si dupa ’89, in baza interesului national au nascocit o noua gaselnita pe care la inceput au numit’o taxa de prima inmatriculare, ca mai apoi timbru de mediu … ca carei legalitate a fost contestata de forurile internationale de la bun inceput, dar nu a interesat pe nimeni, ajungandu’se de multe ori la aberanta situatie ca acea ilegala taxa auto sa fie mult mai mare decat pretul masinii, fireste din acelasi interes nationalsa nu umplem tara de rable! Cu toate astea, multi si’au tras de la gura lor si a copiilor (la propriu) ca sa isi vada visul cu ochii si cumva au ajuns la el, dar bineinteles ca batjocura nationala a continuat prin impunerea unor taxe din ce in ce mai aberante exprimate mai ales prin introducerea unor noi taxe de drumuri (desi mai sunt vreo 2-3 pierdute prin benzina), preturi record mondial la carburanti datorat accizelor, supraaccizelor, megaaccizelor si mai ales tarife la RCA in bataie de joc, cu cresteri de minim 50% la fiecare strigare si nu erau deloc putine intr’un an; in timpul in care toti fraierii platitori se rugau in fiecare zi sa ii fereasca Dumnezeu sa aiba vreodata nevoie de acel RCA, care in mare parte despagubea cu o lingura de chit si cel mult o sticluta cu oja de unghii, ca in rest ori nu era obiectul RCA, ori era dauna totala evaluata la maxim 10% din valoarea de piata a masinii pentru care multi si’au mancat de sub unghii sa o poata cumpara.

Cum e azi

Abundenta de masini fara precedent pe piata pentru toate buzunarele, chiar si alea mai gaurite; nu mai avem vama; nu mai avem taxa de prima inmatriculare/timbru de mediu; nu mai platim chiar cel mai mare pret la carburant din lume (e ceva); am scapat si de supra/mega/ultra accize si avem si un RCA inghetat (la preturi premium ce’i drept) … citind toate astea, ai zice ca in sfarsit, dupa 68 de ani, romanii pot sa isi vada in sfarsit implinit visul de a isi permite o masina care sa le dea libertatea mult dorita si cu care sa isi faca treaba … dar, ash! intersul national nu doarme, Romania s’a umplut de rable domne’, romanasii iara si’au luat’o in cap avand doar iluzia ca visul poate sa le devina realitate … e vremea ca interesul national sa intervina in forta si bineinteles ca o va face anuntand noi taxe de mediu si o alta taxa de prima inmatriculare platita de data asta an de an si bine mascata de data asta sub un asa numit ITP anual, pentru toate masinile mai vechi de 12 ani … (adica exact alea pe care a crezut in naivitatea lui romanul nostru de rand ca in sfarsit si’le poate permite) … total nejustificat, atata vreme cat statistica accidentelor rutiere ne arata ca accidentele anuale produse din cauza unor defectiuni tehnice este de doar 0,4%, aici fiind incluse si cele datorate exploziei unui pneu care se poate intampla si in cazul unei gume noi.  Cauza majora de producere a accidentelor rutiere ramane infrastructura depasita si in mare parte la limita sigurantei, dar de asta nu vorbeste nimeni, atata vreme cat inca se pot fura bani pentru autostrazi imaginare.

Si daca unii nu inteleg cum e treaba cu interesul asta national in ce priveste aceasta noua lege, nu stiu cum dracu se face ca inainte ca acest ITP sa fie propus anual, mai toti marii mahari de pe la RAR si’au deschis peste tot propriile centre de testare ITP, de la restul continuand sa isi ia doar partea convenita inainte ca autorizatia aia sa fie eliberata ca, deh … interesul national este inainte de toate, d’aia probabil nici DNA nu are nimic de zis in privinta asta si nici armata clonelor care prefera oricum sa mearga moka cu trenurile platite din banii nostrii ai tuturor si puse la dispozitie de guvernul care s’a prins ca nu mai merge treaba cu galeati electorale la mintile luminate cu lanterna.

Pe final, mai am o intrebare de om prost:

Daca in ’89 unul din gloantele alea luate de Ceasca a fost si din cauza umilintei de ne permite o banala masina, cate gloante si mai ales in cine trebuie sa le bagam, ca in sfarsit romanul sa isi poata permite o masina fara ca asta sa mai fie considerat un LUX?

25 de comentarii la „Istoria se repeta la infinit| Automobilul personal un vesnic LUX in Romania”

  1. Nu stiu cum era la Buc dar la Iasi numarul cu sot/fara sot se referea „pe vremuri” la ultima cifra a nr de inmatriculare, nu la prima. Altfel nu s-ar fi impartit masinile jumi-juma pe duminici…

    Răspunde
  2. Cred ca ai totusi dreptate … nu imi mai aduceam exact aminte, dar cred ca intradevar, se tinea cont de ultima cifra a numarului de inamtriculare. Am sa corectez in post treaba asta … smile … multam de atentionare! Si apropo, nici eu nu stiu cum era pe vremea aia in Bucuresti! smile

    Răspunde
  3. Cum oare fac fata americanii fara impozit pe cilindree ,taxa de mediu ,fara stickere ,fara ITP ,fara masini mai noi de 3-4 ani…cum e oare sa traiesti in tara in care statul nu iti dicteaza ce sa faci cu banii tai?

    Răspunde
  4. Adrian fi binevenit pe aici!

    Nu stiu tovarase cum dracu fac americanii aia, dar mi’as dori tare de tot sa aflu si eu, da cum merg lucrurile pe la noi prin comuna asta europeana, tare imi e ca nu vom afla si nici bucura vreodata de munca noastra fara sa ne mai spuna unii cat, cand si cum avem voie!

    Răspunde
  5. Hmm,ce coincidenta…tocmai ziua in care in sfarsit mi-am cumparat si eu o rabla,apare articolul acesta laugh
    Eu personal,am avut nevoie de ea,din considerente familiale.Probabil sunt multi ca mine,pentru care o masina e o necesitate.Ceea ce ma deranjeaza cumplit insa e faptul ca,asa cum bine ai punctat maestre Ice,suntem obligati sa debitam o caruta de bani,pentru a acoperi nevoile baietilor destepti din infrastructura.
    Aici unde stau eu e un mic orasel.Drumurile sunt in permanenta intretinere.Insa,sa nu dea Domnul sa trebuiasca sa ies din localitate,ca drumurile arata ca intr-o zona de razboi.Nici nu prea ai cui sa i te adresezi in cazul in care ti-ai rupt masina in doua intr-un crater,da taxe platesti pana ramai cocosat.
    Eu cred ca un AG-7 lansat in mijlocul lor ar rezolva majoritatea bug-urilor din capetele lor seci…glumesc eu,dar pe undeva…

    Răspunde
    • ice4you®
      Pai nu stiu daca ai observat ceva dar cand au mai scazut taxele a inceput economia sa mearga.S-au inmatriculat mai multe masini noi anu asta decat anu trecut cand era taxa.E contra-intuitiv si da ai perfecta dreptate ,nu esti singurul care spune treaba aia ,tot mai multi in UE s-au saturat de marxism pentru ca atunci cand statul decide ca x ,y si z sunt lucruri de lux aia este exact marxism.

      Sa spunem ca toata viata ta ti-ai dorit un Rolls Royce.Nu ai bani de altceva ci doar de Rolls Royce.Nu stiu cine este statul sa iti dicteze tie ca tu nu ai voie sa umbli cu Rolls Royce.Poate ai facut economie in alta parte…eu chiar nu inteleg de ce iti dicteaza statul ce e lux (asta e aplicabila si la alte obiecte ,vezi haine de piele /blana).

      Cat despre americani (tot ii pomenesc pentru ca am masina americana,ieftina nu va faceti griji ca nu sunt bogat ) ,chiar nu stiu cum fac fara TVA ,impozit la masina,birocratie…pana si placutele de inmatriculare le schimba de pe o masina pe alta fara sa mearga la militie sa il anunte pe Godina .Nu cer ITP decat la noxe (NOx= noxe nu CO2 ca in UE ar fi coxe nu noxe) ,poti sa pui ce motor vrei in masina …poti sa pui motor de 8500cc in masina ce a avut 1,000cc nu iti spune nimeni nimic ,poti sa fii gangsta sa iti pui roti de 30inch …nu ma apuc sa spun cat de simplu este sa iti faci o firma in SUA si ce taxe mici sunt la toate ,probabil stiti preturile la electronice,imbracaminte ,mancare,carburant ,etc.

      Cam aia explica de ce mai multi europeni se muta in SUA decat vice versa.

      Răspunde
  6. Draga Snipere nu pot decat sa iti doresc sa ai parte de masinuta pe care ti’ai luat’o … urandu’ti in acelasi timp bun veni in gasca fraierilor cotizanti la stat bani fara numar, pentru a avea parte de o constanta bataie de joc pe banii lor pentru LUXUL de reusi pe banii lor munciti sa isi ia pana la urma o rabla! laugh De amu, o sa imi dai tu dreptate dreptate candva cand zic eu ca …

    „De masina si de muiere te bucuri de doua ori in viata: cand le iei si mai ales cand te scapi de ele!” laugh

    Pe de alta parte, pentru cei mai multi dintre noi MASINA ESTE O NECESITATE, nu cred ca sunt multi care se pot lauda ca si’au cumparat masina dintr’un moft si cam atat! Din acelasi motiv mi’am tot cumparat si eu masini … desi pe aici tot eu ziceam ca nu as mai face’o … n’am prea avut de ales intr’o tara unde transportul in comun civilizat si cu tarife de bun simt lipseste cu desavarsire ca alternativa!

    P.S. Ce masina ti’ai luat intr’un final? Hai nu fi zgarcit la detalii, baga o poza ceva! smile

    Răspunde
  7. Faza cu numarul masinilor noi care s’a dublat fara de anul trecut o baga toti sub pres, de vorbit, vorbesc doar si numai de „rable” ca ala e subiectul ce ii intereseaza, nascocind N motive doar sa mai traga niste banii de pe fraieri, iar fraierii tac si inghit!

    In rest este absolut normal ca vanzarile sa creasca pe toate ramurile cand oamenii incep sa creada in economie si nu se mai tem de viitor. Pe tema asta, am facut pe blogul asta N analize, daca ai rabdare si timp poti sa le cauti ca s’au discutat multe pe aici … dar iote ca in ultima vreme si mai ales dupa evenimentele de la inceputul anului si mai ales ultimele vesti despre noi taxe a facut ca lumea sa stranga iarasi baierele pungii, vanzarile de masini stagnand din nou, si idiotii de pe la guvernare stau si se intreaba de ce oare?!

    Yep … treaba se impute tot mai rau prin comuna noastra! Sincer sa fiu, nu visez la USA (unde nu te contrazic cu nimic, ca nu stiu exact situatia dar ne prind bine informatiile tale) ci am cam inceput sa ma uit cu tot mai mare jind la Cuba, gen … sau alte tari de genul asta, unde libertatea a inceput sa fie mai mare decat in marxismul pe care am ajuns noi sa il traim bine imbrobodit sub masca unei democratii care isi pierde valoarea si libertatile de la o zi la alta, lucrul asta simtitindu’se si mai pregnant in tari ca Romanica unde oricum inca ne bantuie peste tot fantomele comunismului.

    P.S. Prezinta’ne si noua americana ta! smile

    Răspunde
  8. Pana si rusii au mai multa libertate la masini.Aia au alte probleme cu economia dar in materie de taxe la masini sunt mai capitalisti decat UE/Romania.

    Eu am apucat un Trans Am mai ieftin acum ceva ani si un Chrysler 300M 2004 ,300M-ul l-am facut praf intr-o groapa (am platit pentru strazi) am spart baia de ulei si a invartit un cuzinet iar Trans Am-ul nu il pot folosi in Romania fara 2,000euro impozit.Ambele nu fac mai mult de 4,000euro.Mi-au placut pentru ca arata diferit fata de ce vedem pe strazi.Din copilarie mi-au placut masinile dar se pare ca m-am nascut in tara gresita pentru asa ceva.Consumul nu a fost problema pentru ca locul de munca imi deconta carburantul (port Constanta)…pur si simplu tara in care m-am nascut nu imi da voie sa detin niste marci de masini neaprobate de statul tatuc.

    Totusi impozitul este bun de tot la aia de 2000euro e radiata acum…

    E cam de 200ori mai mare decat la Logan desi nu polueaza cat 200 de loganuri si nici nu valoreaza cat 200 loganuri …nu mai pun ca nici nu ocupa locuri de parcare cat 200 loganuri….singura problema la masina aia e ca aerul in motor nu e bagat prin turbina.

    300M-ul stiti cum arata probabil ,nu sunt asa rare ,sunt foarte confortabile pentru cat costa .Din pacate nu repara nimeni motoare americane pe benzina in V in Romania.

    Răspunde
  9. Adrian, iti inteleg perfect frustrarea care este una normala! Eu unul sunt de acord cu taxarea luxului pe care trebuie sa dovedesti ca ti’l permiti, dar clar delimitat ca LUX REAL si nu in modul abject in care o rabla este considerata lux la noi! Daca am avea parte de un impozit si taxe care sa tina cont de valoarea de piata a masinii si nu doar de motorizarea exprimata in CC, alta ar fi discutia! Nu poti sa ceri impozite si taxe aberante de 1000X mai mari decat valoarea masinii, doar si numai pentru ca tu ai un sistem de calcul total injust si asta o tot zic de ani si ani de zile!
    Tu crezi ca eu unul eram lesinat dupa un motor de 1,6 litri aspirat? Am cautat motorizarea asta tocmai, ca ma rupeau taxele in cur! De mult imi doresc sa simt si eu bucuria unui 3 litri aspirat … dar tot de atunci mi’am luat gandul ca in tara asta e un lux sa ai o masina de 3000EU cu motorul ala … stiu, dar nu i’se pare nimanui paradoxal ca aia care au tot 1,6 litri pe o masina cu o valoarea de piata de 40.000Eu … sa plateasca tot ca mine care are acelasi motor pe o masina de 3000EU. De vis … ce sa zic!

    In ce priveste masina aia, mi’ai dat la lingurica, acelasi Firebird TRANS AM, dar rosu, l’a avut si un bun prieten al meu adus de un unchi bogat de al lui din USA. Motor de 5 litri, un vis … a ajuns epava si apoi pachet la fier vechi ca bineinteles ca nu isi permitea nimeni sa dea dea o caruta de bani doar si numai pentru impozit. Trist … dar asta ii treaba pe la noi prin sat si prin comuna …

    Răspunde
  10. Aia are 5700cc ,culmea e ca are cai putini pentru ca e sugrumat motorul pentru noxe dar consuma rezonabil 14 litri in oras ,trebuie tinut cont ca e benzina ,motor mare cutie automata.Cuplul nu se compara cu nimic turbo.Ca sa iti faci o idee cat polueaza un Golf 2,0TDI 71mg NOx/km iar aia are 8mg NOx pe km si 260g CO2/km.Pe ea am dat 1,300euro si am luat-o pentru ca era 100% originala ,nu imi plac lucrurile tiganite.

    Sunt dispus sa platesc si de 20-30 ori cat pentru un Logan dar de 200 ori nu se poate.Nu e scumpa ,intretinerea e foarte ieftina (piese de Chevrolet ,nu e nimic pe ea scump sau complicat)…e o masina ieftina care arata mai ciudat.Pentru treaba asta statul imi cere 2,000euro impozit…doar impozit.Vine RCA ,Rovigneta ..culmea e ca la stickerele alea iese portocaliu 4 cu toate ca in Germania ar fi avut sticker verde si taxele fara asigurare ar fi fost cam 190euro pe an.

    Pot sa spun ca e ma simt bine cu taxele astea cand stiu ca ei folosesc banii din taxe (publici) sa faca pomeni cu Rabla.Folosesc banii publici pentru a cumpara masini la privati.E ceva incredibil.Statul cumpara masini la oameni.Noi avem de platit averi pentru niste masini iar statul da trenuri gratis….noi nu primim nimic niciodata „gratis” ,noi doar platim.Muncesc de dimineata pana noaptea (si acum sunt la munca) pentru a plati taxe peste taxe ca apoi cu banii care imi raman sa nu am voie sa imi cumpar ce ma taie pe mine mintea .Traim sclavi la stat.

    Răspunde
  11. Adrian, ce ar fi sa o inmatriculezi in alt stat, dar nu Bulgaria?
    Sniper, salut, AG7 e slab, antitank, un brand de 120 mm sau in M79 OSA HE, alea fac „curatenie” sau, daca tot e sa dai la gioale, o salva complete(40 buc) de GRAD si e liniste la hectar! laugh

    Răspunde
  12. Tocmai aia este problema ,vreau sa imi platesc taxele la mine in tara ,vreau sa o am pe numele meu cu toate actele in regula .In 2020 face 30 de ani si o sa o pot inmatricula prin retro ,dar si treaba aia e birocratica rau.Nimic in tara asta nu e simplu…ai nevoie de 2-3 facultati pentru a face o chestie banala cum ar fi inmatricularea unei masini.

    Stiu de ce zici „nu Bulgaria” pentru ca exista cliseul cu „cocalarul cu masina de Bulgaria” .Aia se intampla pentru ca in Bulgaria se poate fara taxe aiurea ,in Romania nu se poate.Eu cica fac lux …lux de 1300euro ,in timp ce altii au iPhone noul model si PC-uri de 2-3000euro ,aia nu se mai numeste lux.

    Inca ceva bun ce am citit in legatura cu ITP-ul anual e ca astia spun ca multe masini inmatriculate in Romania nu au ITP.Prostovanii nu realizeaza ca sunt multi care au masinile inregistrate dar nu le folosesc deci nu au nevoie de ITP.E greu cu statistii…ei se uita pe numere si trag concluzii fara sa se uite in lumea reala.

    Răspunde
  13. Si pe mine ma manca sa imi cumpar ceva clasic, o masina de duminica si eventual mici mici vacante pe care sa o inscriu la Retromobil. Frate, m’a luat capul cand am vazut ce ar insemna asta, mai ales dupa ce eu in toata naivitatea mea ma gandeam ca suficiente ar fi fost masina si actele care sa dovedeasca anul ei de fabricatie! Ei … da … de abia acolo incepe distractia, si stai asa, ca acum e bine ca macar au rezolvat aberatia aia cu 30 de ani de la incetarea productiei … adica, degeaba masina ta avea 30 de ani in acte, daca ea inca mai fusese produsa inca o bucata de vreme! Se socotea totul de ultimul an de productie al modelului si nu al masinii! laugh

    Mor dupa statisticile alea ale lor! Cred ca pentru calcularea lor folosesc inca abacul la ce aberatii pot debita! Pai daca ei zic ca sunt multi care circula fara ITP, de ce nu luam noi frumos in compartiv statistica amenzilor date ptr lipsa ITP vs ce le da lor in acte ca ar fi masini fara ITP! Pe langa asta, exista de vreo 10 ani sistemul ala de verificare VIGNETA, de ce nu reusesc sa il foloseasca si il alte scopuri, cu ar fi ITP sau RCA? Oare ca asa, nu ne’ar mai putea mintii si batjocurii cum vor?

    In rest, Adriane amice, se pare ca esti prea bogat pentru a fi taxat in Romania … n’am ce’ti face frate. du’te la altii! laugh

    Răspunde
  14. Pai a cumpara o masina clasica nu este moft daca ai 30-40 de ani.Daca te gandesti sa cumperi ceva de 30 de ani pana iesi la pensie acea masina o sa se aprecieze considerabil.E probabil mai sigur decat fondul de pensii.Imbini un hobby cu investitia in viitor.Tiriac a zis asta pentru ca si el cumpara masini vechi.El spunea ca asa cum au fost tablourile in secolul trecut asa or sa fie masinile clasice in viitor.

    In alte tari scoti numere de masina istorica/clasica automat cand masina are 20 de ani in SUA si 30 de ani in Europa .In Romania e mai greu pentru ca tot e greu.

    Trump vineri a taiat taxele in SUA …nu ca erau mari sau multe ,dar le-a taiat pe toate si a mai scos un rand de reglementari birocratice (ma mir cum de a gasit) ce impiedicau oamenii sa isi faca firme.In mod oficial imi este ciuda de crap.Am ajuns sa ma uit la altii ce simplu e tot si sa imi fie ciuda din aia cu oftica si frustrare ca la aia se poate dar la noi nu laugh

    La noi se scumpeste RCA-ul in iunie pentru ca expira treaba aia cu preturile inghetate.Daca nu ar fi statul cu boala cu taxele umblatul cu masina ar fi chiar foarte ieftin.Asta ar duce la servicii mai ieftine in toate.

    Răspunde
  15. Masinile clasice vor incepe sa fie din ce in ce mai scumpe, mai ales cele aspirate din epoca in care electronica nu s’a apucat sa le strice. Vor fi niste investitii in viitor ce e drept, mai putin astea de serie mare, in schimb destule din cele „legendare”. Eu unul mi’as fi dorit una, o clasica europeana, nu tineam si nu tin sa fie de pe alt continent, un Renault Gordini 8 sau 12 m’ar fi uns pe suflet, dar nu m’as da in laturi nici de la un Renault Fuego sau Citroen CX Pallas. Le gasesti inca accesibile sub forma unor de proiecte pe termen lung, dar in Romanica iti este frica sa te apuci de asa ceva, motive destule fiind enumerate de tine deja. Pacat … ca la noi totul este un rahat!

    Ca veni vorba de RCA … inca nu pot intelege cum pe un cap tractor sa platesti 7.000 lei/an in vremea in care eu am platit 700 lei (cu toate bonusurile) pentru o mizerie de masina cu care fac maxim 10.000km/an fara a avea acelasi impact asupra infrastructurii. De vis …

    Răspunde
  16. Mai e o chestie apropo de ITP pe care n-o iei in calcul si cred ca n-au luat-o nici altii in prealabil.
    Aproapoe peste tot in lumea asta se incearca descurajarea utilizarii masinilor mai vechi de 10 ani din doua motive mari si late:

    1. Exista lobby din partea producatorilor pe langa guverne pentru a ajuta la eliminarea de pe piata a masinilor vechi si a inlesni achizitia de masini noi fiindca multi produc de vreo 10 ani modele „pe stoc”, iar Programul Rabla si altele similare adoptate in UE si nu numai au avut scopul asta si a fost declarat public.
    2. Exista niste protocoale si compromisuri semnate la nivel international pentru a reduce nivelul de contaminare din marile orase. In Barcelona de exemplu se doreste ca din 2020 sa se interzica circulatia masinilor mai vechi de 10 ani pentru ca acestea polueaza in definitiv cel mai mult si Spania publica anual cifre privind numarul de morti premature cauzate de calitatea aerului, sau lipsa calitatii mai bine zis.

    Primul motiv e pur comercial si tine de dinamica economica, iar al doilea e (cel putin in Spania) de natura economica. Sistemul de sanatate publica ajunge sa cheltuiasca sume consistente in marile orase pentru a trata boli survenite in urma poluarii, iar primariile se expun unor procese, amenzi si despagubiri atat timp cat nu reusesc sa reduca nivelul de contaminare de prin orase.
    La noi e vorba de niste legi in baza carora justitia poate sa scoata statul direct responsabil pentru o gramada de chestii.
    Astea fiind zise, ai dreptate e plin lumea de cadavre mecanice, insa foarte putine sunt responsabile pentru accidente. Totusi exista alte motive pentru care se incearca cu orice pret eliminarea masinilor mai vechi de 10 ani.

    Răspunde
  17. Maline nu mi’a sarit deloc din vedere aspectul asta, doar ca am vrut sa pun accentul pe altceva! Stiu, cum stie dealtfel toata lumea, ca marea problema e cea a producatorilor auto care din lacomie fac pe dracu in patru de ani si ani de zile sa isi vanda supraproductia, iar in spatele povestilor cu poluarea tot ei stau, desi unii dintre ei s’au inecat intre timp in propriul rahat. Desi masinile noi sunt ajutate in fel si chip la achizitie, balariile astea cu fortatul tau de a cumpara o masina noua se va intoarce intr’un final tot impotriva lor, pentru ca ce nu inteleg cretinii este ca multi nu au bani de masini noi, iar aia care au una buna nu au motive sa o schimbe cu o alta, fie ea si noua! Aveam pe teava un articol legat de asta … e in draft, daca am timp o sa il termin si eventual dezbatem acolo subiectul asta! smile

    Multam de opinia bine sustinuta! smile

    Răspunde
  18. Maestre ICE,cu siguranta as pune niste fotografii,insa fiindca vechiul owner nu prea s-a omorat sa si curete masina inainte de vanzare, asa ca arata ca dupa o sesiune de raliu in mocirla
    Pana la urma m-am decis langa un Ford Focus combi din prima generatie(cred),de culoare verde cenusiu, din 2002,cu o motorizare de 1800 cmc TDCI.Fiind o masina atat de veche,bineanteles ca are nevoie de mici retusuri la capitolul estetica,insa motorul toarce frumos,si trage bine.
    Am luat decizia asta din pure considerente familiale,masina mare,portbagaj mare,consum relativ decent,cu intretinerea si restul vedem mai incolo.Cum spuneam,nu am foarte mare experienta la condus,asa ca navigarea pe strazi inguste si parcarea va fi o provocare,dar speram sa fie intr-un ceas bun.
    Alte motive de lauda nu prea am,fie-mi iertata indrazneala

    Răspunde
  19. Nu sunt masini rele deloc, au fost solide la vremea lor si apreciate, singura buba ramanand din nefericire acel 1,8 litri TDCI pe care din trei motive mari si late nu ti l’as fi recomandat, dar … nu vreau sa iti stric bucuria in nici un fel, si sicer, iti doresc sa ai parte de ea sanatos fara incidente de nici un fel!

    Răspunde
  20. @Malin
    Da pe wikileaks este articol si mailuri (Hilary si Podesta) cum CIA incerca sa foloseasca incalzirea globala pentru a manipula economii.De aia Trump a taiat taxa pe CO2.
    Cat despre cele doua puncte ai dreptate unu e consumerismul ,dar se intampla doar in Europe nu si in SUA.In SUA daca s-ar intampla ce se intampla in Europa s-ar folosi aia de al 2-lea amendament.

    Poluarea in orase e irelevanta ca si norma Euro.Fiesta euro 2 benzina dupa nemti polueaza mai mult decat Ferrari Euro 6.Norma euro este exact ce ai spus si tu ,un rahat de instrument pentru a vinde masini noi.CO2 nici macar nu polueaza in orase ,stiu ca e mai greu in Europa cu chimia dar CO2 e inodor si incolor.NOx polueaza dar aia e local.

    A tine o masina veche in circulatie este mai ecologic decat a produce una noua.Poluarea locala e cat de cat relevanta pentru ca in Europa nemtii au facut diesel-uri si au introdus taxarea la cilindree pentru a descuraja motoarele pe benzina (ai nevoie de o cilindree mai mare pentru a obtine acelasi cuplu ca si un diesel).Nemtii sunt buni de calcat pe cap dar eu vad ca in Europa ei sunt dati ca exemplu.Pana si Trump a spus ca Germania paraziteaza Europa si ca impinge legi sa isi vanda rahaturile in tarile sarace.

    Răspunde
  21. Aoleu Adriane, ti’l pui pe Radu (scrie si el pe aici) in cap cu poluarea si teoria conspiratiei legate de asta! laugh Sa nu zici ca nu te’am avertizat!

    In ce priveste consumerismul din USA e singurul punct unde te’as contrazice (ca in rest, mai ca o dam la pace ) ei fiind la bazele acestui concept, Edward Bernays inventand conceptul prin anii ’20, un american, cei drept, austriac de origine. El a invatat companiile americane cum sa transforme o dorinta intr’o nevoie, primele experimente sociale de manipulare a maselor facandu’se in USA si fiind ulterior raspandite ca model mai departe, initial,aceasta idee a fost pusa in practica cu reclamele la tigari …

    Si culminand cu fenomenul mall’urilor, lanturilor de magazine de proximitate si ca expresie suprema acel BlackFriday care bantuie si pe meleagurile astea de cativa ani incoace. In concluzie … poti zice orice despre americani, dar doar ca ei nu sunt adeptii consumerisumului, nu!

    Despre partea cu masinile, prosteala si lacomia producatorilor auto … sper sa imi fac timp sa termin in curand un articol de il am in lucru, dar nu am avut timp de el. smile

    Răspunde
  22. Poluarea nu e o conspiratie.Conspiratia este reactia la poluarea…adica nu se face nimic.Cum a spus si Trump ,care vrea ecologie vine cu idei de extractie CO2 din aer ,plantat copaci ,nu vine cu interdictii si taxe.Toate printesele in Europa il urasc pe Trump pentru ca refuza sa „interzica” CO2.Daca stai dupa UE o sa iti interzica sa respiri…catalizator la nas .Repet CO2 e inodor si incolor ,in oras poluarea CO2 e irelevanta.Americanii nu sunt masochisti sa se autotaxeze ….banii din taxe nu reduc poluarea.

    Consumerismul este ok intr-o piata libera.In SUA nu te obliga nimeni sa iti cumperi masina noua .In UE te obliga „statu” prin taxe.Nu am nimic impotriva la marketing gen Apple „trebuie sa ai un iphone nou in fiecare an ca nu esti cool” .Sunt total impotriva cand se da lege „daca nu ai iphone nou te ia dracu” …asta e diferenta intre consumerismul intr-o piata libera SUA si consumerismul marxist in UE.

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura