Noile norme au intrat oficial în vigoare vineri, 10 octombrie 2025, însă in loc să implementeze cerințele de transparență impuse de Bruxelles, marile platforme digitale au preferat să suspende complet difuzarea reclamelor politice pe teritoriul Uniunii Europene, conform politico.
Decizia a declanșat reacții aprinse din partea activiștilor și a unor lideri politici
Care avertizează că acest „blackout digital” riscă să reducă semnificativ pluralismul și să afecteze chiar dezbaterea democratică înaintea alegerilor, Comisia Europeană declarand că noul cadru legislativ nu interzice publicitatea politică, ci doar impune reguli stricte de transparență, de la identificarea sponsorilor și a costurilor, până la indicarea clară a publicului țintă și a tipului de scrutin vizat.
Ce prevăd noile reguli
Regulamentul (UE) 2024/900 privind transparența și targetarea publicității politice cere ca anunțurile plătite să fie etichetate clar și să includă cine plătește, la ce scrutin sau proces legislativ se referă, cât costă și ce tehnici de direcționare sunt folosite.
În plus, limitează micro-targetarea pe baza datelor sensibile, pentru a reduce manipularea și interferențele străine în alegeri, potivit Comisiei Europeană.
Care vor fi consecințele
Pe termen scurt, actorii politici și civici se vor reorienta spre conținut organic, colaborări cu creatori și media clasică, însă costul atingerii publicului va crește.
Pe termen mediu vor fi necesare clarificările suplimentare ale Comisiei (pentru a face conformarea mai previzibilă) și disponibilitatea platformelor de a construi infrastructura necesară pentru etichetare, audit și biblioteci de transparență.
Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.
Of, of, măi, măi …