Pachetul de masuri propus miercuri de Comisia Europeana pentru atingerea obiectivelor climatice ale UE, denumit „Fit for 55”, care prevede ca emisiile poluante trebuie reduse cu 55% pana in 2030 prin adoptarea unor masuri severe pentru ca Uniunea Europeana sa devina neutra din punct de vedere climatic pana in 2050. In concret, in acest proiect Comisia Europeana a prezentat 13 politici ce iau in vizor industrii considerate poluante asupra carora Comisia urmeaza sa puna o uriasa presiune pentru reducere emisiilor toxice, fapt ce a creat numeroase controverse si o reala revolta la nivelul Uniunii Europene, mai multe tari opunandu’se acestui proiect in forma sa actuala.
Ce propuneri contine noul pachet pentru atingerea obiectivelor climatice
Concret, in pachetul numit „Fit for 55”, Comisia Europeana a propus miercuri inasprirea Sistemului UE de tranzactionare a emisiilor poluante, celebrele certificate verzi, reducerea drastica a emisiilor de dioxid de carbon in fermele agricole si utilizarea pe scara larga a productiei de energii regenerabile in detrimentul productiei de energie cu ajutorul carburantilor fosili. In plus de asta, Comisia Europeana isi propune interzicerea fabricarii si comercializarii automobilelor cu combustie interna, respectiv diesel si benzina dupa 2035, precum si alte masuri dure care vizeaza transportul naval si aerian prin impunerea unor noi taxe.
Revolta in Comisia Europeana din cauza pachetului de masuri pentru atingerea obiectivelor climatice „Fit for 55”
Propunerea acestui plan dur de catre Ursula von der Leyen, presedintele Comisiei Europene , a generat dispute puternice si a dus la o divizare fara precedent a Comisiei Europeane, cei mai multi membri ai Comisiei nefiind de acord cu masurile stricte prevazute in acest plan, situatia degenerand in cadrul Comisie Europene pana aproape de o revolta, conform surselor citate de site-ul Politico.eu.
Masurile din industria auto, aviatica, navala, precum si cele din agricultura si sectorul alimentar, cel mai puternic contestate
Propunerile privind masurile din industria auto, aviatica si navala, precum si cele din agricultura si din sectorul alimentar sunt cel mai puternic contestate de Germania, Franta, Spania si Italia, care argumenteaza ca impactul social al noilor masuri risca sa genereze proteste de amploare de genul celor organizate in ultimii ani in Franta de celebra Miscare a „Vestele Galbene”, care au contestat cresterea tarifelor la transport si erodarea nivelului de trai. La aceste miscari ale fermierilor, odata pus in miscare un asemenea plan, aceste tari se asteapta sa fie asociate si cele din puternica industrie auto, aviatica si navala, care ar aduce un urias impact economic negativ ce nu poate fi ignorat.
Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) avertizeaza: ”Interzicerea unei tehnologii nu este o solutie rationala in acest stadiu”
Propunerea Comisiei Europene de interzicere a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzina incepand din anul 2035 „nu este o solutie rationala”, au declarat miercuri reprezentantii Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
„Toate opţiunile, inclusiv motoarele termice foarte eficiente, hibridele şi vehiculele alimentate cu hidrogen trebuie să joace un rol către neutralitatea climatică si tocmai de aceea Instituţiilor UE ar trebui să se concentreze mai degrabă pe inovaţie decât pe impunerea sau interzicerea unei tehnologii anume”.
a declarat presedintele asociatiei ACEA, Oliver Zipse, CEO al BMW
Acest punct de vedere sustinut si de Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA), care considera ca noile taxe pe care Comisia Europena vrea sa le impuna pentru acest sector sunt total contraproductive pentru sustenabilitatea sa pe termen mediu si lung, relateaza agentiile AFP si EFE.
„Noile taxe propuse vor devia din sectorul aerian bani care ar putea fi folosiţi pentru reducerea emisiilor prin înnoirea flotelor şi adoptarea de tehnologii curate. ‘Aviaţia este angajată faţă de reducerea emisiilor de carbon şi nu avem nevoie de noi măsuri persuasive sau punitive”
a declarat Willie Walsh, directorul general al Asociatiei Internationale a Transportului Aerian (IATA).
Opozitie puternica si in randul asociatiilor din restul industriilor
In urma unui sondaj realizat la nivelul UE la care au participat 216 asociatii din industrie releva faptul ca doar 36% dintre acestea sustin planul de reducere a emisiilor cu 55% pana in 2030, potrivit EUObserver. Acelasi rezultat a fost constantat si in randul celor mai influente 20 de asociatii din industrie, cu exceptia sectorului producator de energie electrica, care a devenit un sustinator al noilor masuri climatice, lucru explicabil de altfel si de faptul ca sunt singurii care ar avea cel mai mult de castigat in urma acestor propuneri care in principu vizeaza utilizarea de energie electrica ca alternativa curata.
Opozitie puternica in randul tarilor mai sarace ale blocului comunitar
Potrivit reactiilor imediate dupa prezentarea planului, acesta se loveste deja de critici foarte dure atat din partea tarilor UE mai sarace cat si al unei importante parti ale industriei integrate care sustin ca ritmul accelerat si reglementarile sporite vor deveni o povara financiara uriasa care se va reflecta asupra populatiei ca si cost final, Ungaria calificand deja acest plan ca ”inacceptabil in forma sa actuala”, conform declaratiei sefului de cabinet al premierului Viktor Orban, Gergely Gulyas, relateaza agentia de presa MTI.
Cresterea consumul de energie electrica, o ingrijorare reala in mai multe tari din UE
Trecerea pe energie electrica a tot mai multe dispozitive produce ingrijorari in mai multe tari din UE care vad acest lucru ca o uriasa problema in viitorul apropiat, capacitatile de productie actuale si din viitorul apropiat si mediu fiind aproape la limita in contextul in care UE doreste sa impuna doar productie de energie electrica din resurse regenerabile, lucru ce ar arunca in aer pretul energie electrice datorita costurilor uriase de productie din aceste resurse, multe dintre tehnologiile actuale fiind unele foarte scumpe si ineficiente ce nu pot suplinii consumul de energie electrica in continua crestere.
Urmeaza minim doi ani de negocieri dure
Pentru ca acest pachet sa treaca de Parlamentul European, estimarile specialistilor sunt ca vor fi necesari minim doi ani de negocieri dure intre statele membre in care cea mai mare parte a lui va suferi importante modificari inclusiv in ce priveste perioada de timp propusa pentru ca aceste masuri sa fie implementate.
Opine personala
Prezentarea acestui plan cu nume fistichiu a dus defapt la confruntarea dintre unicornii roz si caii verzi de pe peretii Ursulei Wonderland + grupurile de interese din spatele ei cu realitatea dura a lumii reale in care traim! Desi totul parea roz in UE si viata era boema atata vreme #greendeal ala era doar la stadiul de povesti cu zane, unicorini roz si cai verzi pe pereti, toata lumea era zambitoare si parea sa aprobe povestile alea care cata vreme erau povesti nu faceau rau la nimeni, situatia insa a devenind brusc critica cand din poveste se incearca transpunerea acelor aberatii in realitate, o realitate in care problemele cu adevarat importante sunt total ignorate in vremea in care sunt promovate toate aceste tampenii distopice. Ca tot vorbim de mediu si grija pentru schimbarile climatice, n’am vazut in planul al nimic legat de reimpaduriri masive, reducerea poluarii marilor si oceanelor, reducerea utilizarii plasticului, politici de reciclare si incurajarea productiei si utilizarii produselor pe termen cat se poate de lung, politici de reducere a consumerismului obscen precum si multe alte masuri care sunt la idemana si ar putea un real impact pozitiv asupra mediului si nu doar povesti distopice care isi doresc o schimbare ce s’ar putea realiza in cateva generatii si nu de azi pe maine cum si’ar dori hippy astia care au ajuns in fruntea CE.
Dacă facem nimic, ne ia mama draku în coana Europa . O soluție e să ne luăm cetățenie maghiară sau poloneză, măcar liderii care sunt normali la cap să aibă și legitimitatea numărului de cetățeni reprezentați.. iar birocrația bruxelleză trebuie desființată urgent, până nu apucă să distrugă tot – industrie, agricultură, energie, transport .. aberații de genul ăsta au dus în istorie mai totdeauna la război.. atunci ce mai pierdem timpul, mai tăiem din durata chinului .. mai e un pic și găsesc ăștia vinovată populația și pentru deriva continentelor sau cutremure.. timp in care pe chinezi in doare la basca de poluare, și pe toți de pe planetă care sunt mai preocupați să hrănească populația, decât să o extermine..
La cum merg lucrurile si in ce directie au luat’o, cu un Visegrad ferm in opozitie in ultima vreme si iuresul care e in rest la nivel de UE, nu cred ca mai dureaza mult pana cand aceasta constructie in forma ei actuala se duce dracului, disensiunile fiind din ce in ce mai mari, interesele si viziunile total diferite, G7 fiind poate ca cel mai bun exemplu al unui esec rasunator cu ecou pana peste ocean. Daca e sa ne uitam atenti, nimic nu mai e comun, nici viziunea fata de NATO, nici pozitia fata de Rusia, nici interesele fata de China, nici abordarea pandemiei, nici directiile de dezvoltare economica, nici nimic, scartaie din toate balamalele sandramaua iar urmatorii ani pana in 2024 vor fi definitorii pentru ca urmeaza alegeri atat in Germania cat si in Franta, iar peste ocean la anul sunt midterm election. In rest tampenia asta progresista “Fit for 55” a fost exact picatura lipsa care sa umple paharul, abia de acum va incepe realul macel in UE unde vor iesi la suprafata toate lucrurile latente ignorate ce cu siguranta vor bubui cam peste tot, la colt stand deja partidele cu viziuni extremiste care vor profita la maxim de asta. Poate ca par prea pesimist, dar eu unul nu prea vad sa ne astepte nimic bun in urmatorii ani si partea proasta e ca si USA e la fel de divizata.
Nu ca n-ar fi o prioritate treaba asta, dar de fiecare dată când se repornește discuția, există și câțiva ochi îndreptați spre China și SUA…
Doar idiotii ignora unde se da ora exacta pe glob! Nu ignora insa Rusia, atentie acolo ca e parghia ignorata si mult le place!
Rusia nu polueaza cat China, as zice :)) (desi au o calitate a aerului horror in orase).
Nimanui nu ii pasa de poluarea aia, totul se reduce la control si interese economice, iar Rusia joaca un rol cheie in parcursul UE.