Boom’ul mașinilor electrice din ultimi ani s’a bazat în primul rând pe promovarea conform căreia, cumpărându’ți o astfel de mașină se reduc foarte mult costurile de utilizare, ca stimul findu’le oferinte așa zisele ecobononusuri la cumpărare, încărcare gratuită, parcare gratuită, prețul mic la energia electrică, precum și deduceri de taxe și impozite. Treptate și odată ce vânzările au crescut, rând pe rând aceste beneficii au dispărut, începând de la încărcarea gratuită și până la parcarea gratuită, prețurile la energie au explodat, iar deducerilie de taxe și impozite au început să fie eliminate in tandem cu reducerea la jumătate sau chiar eliminarea ecobonusurilor la cumpărare. Că și cum n’ar fi fost de ajuns, tot mai multe țări încep să anunțe o taxa specială care va fi plătită de posesorii acestor mașini, care să compenseze pierderile statului cu accizele aplicate carburanților clasici.
În Mare Britanie
Incepand cu 1 ianuarie 2025, autovehiculele electrice, mașinile, utilitarele și motocicletele electrice, vor plăti taxa VED (Vehicle Excise Duty), tarif anual standard find de 165 de lire sterline, pentru compensarea accizei la carburanți. Ministrul britanic de Finațe, Jeremy Hunt, a declarat că această mișcare va face sistemul de taxe auto din Marea Britanie „mai corect”. De asemenea, impozitul pentru mașinile electrice de companie din Marea Britanie va crește la 3% în aprilie 2025, apoi cu câte 1% în fiecare an consecutiv, până la 5% în 2027/28, conform The Guardian.
În Australia
Soferii de mașini electrice sau hybrid urmaza sa plătescă din 2025 o taxă per kilometru parcurs. Teoretic, nu e mare – 2,8 cenți/km pentru electrice și 2,3 cenți/km pentru hybrid. Dar, la media anuală de 12.400 km parcursă șoferii australieni, înseamnă circa 350 de dolari australieni.
În Elveția
Sa decis ca, de la 1 ianuarie 2024, mașinile electrice să fie impozitate ca cele pe benzină, după ce vânzările de automobile pe baterii au crescut de 6 ori în ultimii ani și cota de piață estimată pentru 2023 e de 25%. De asemenea au fost eliminate gratuitatile la parcare, în discuție find luată și o taxa anuală suplimentară pentru aceste mașini începând cu 2025.
În America de Nord
Atât în USA cât și în Canada, începând cu 2024 prețul asigurărilor la mașinile electrice a explodat datorită faptului că asigurători le’au clasat că mașini de unică folosință, prețul uriaș al reparațiilor în cazul unui accident, find de cele mai multe ori similar cu dauna totală, la care se adaugă riscul de incendiu în cazul unui accident care afectează acumulatorul. Trendul a început să fie preluat peste tot și în Europa.
În Germania
Incepand cu 2024 Germania nu mai subvenționează cumpărarea mașinilor electrice, banii se întorc la cele pe benzină și motorină. Cea mai mare economie a Europei a precizat că va elimina în viitorul apropiat sprijinul financiar pentru cumpărătorii de mașini electrice. Mai concret, este vorba despre anularea programului de subvenție de tipul „RablaPlus” pentru autovehiculele electrice. Fondurile alocate urmând să fie redirecționate către mașinile pe benzină și motorină sintetică. Nici parcarea sau accesul gratuit în anumite zone din marile orașe nu se vor mai aplică, posesorii acestor mașini urmând să plătească la fel că și restul.
În România
Încă nu se aplică o asemenea taxa, însă conform noilor directive europene de poluare mult mai stricte în care sunt luate în calcul atât poluarea anvelopelor cât și a plăcuțelor de frână, va urmă o asemenea taxa pentru mașinile electrice, uzură acestor componente find mult mai mare la EV, fapt pentru care aceste mașini poluează mult mai mult decât mașinile clasice. De asemenea, pe lângă încărcarea gratuită care a dispărut cu desăvârșire și creșterea prețului la „pompă” rapidă, începând cu 2024, ecobonusul a fost redus la jumătate, astfel că de la o prima de casă de 10.000EU în cazul mașinilor full electric, acest ecobonus a fost redus la 5000EU, iar parcarea în marile orașe se plătește că la orice altă mașînă. Și la asigurări s’a observat în salt destul de substanțial, dar încă nu la fel de mare că in America de Nord.
Opinie
Pe modelul „cei frumos, nu ține mult” pentru că „nicio taxa nu se pierde, ci doar se transformă”, vremurile romantice în care îți luai electrică pentru că te credeai mai deștept si rasfatat, au apus! Treptat, de la cetățeanul responsabil care iubește planetă, posesorul de electrică va începe să fie văzut că o vacă bună de muls, odată ce a avut o gălăgie de bani pe care să ii cheltuie pentru un asemenea gadget. Pe cale de conscinta, va și plăti pe măsură, mai ales de la anul, când prețurile la energie electrică vor înceta să fie plafonate, lucru ce va duce la o explozie a prețurilor, care și în momentul de față încep să fie mai mari per/kilometru parcurs decât în cazul mașinilor clasice.
Oare vor incepe sa se prinda si hipsterii ca toata harneala cu carutele alea electrice n-are nici o treaba cu salvatul planetei?
Nu trag nicio speranta, vor plati bucurosi aia care isi permit, restul nu vor mai avea nimic si vor fi fericiti!
nu a fost niciodata o chestiune de „daca”, ci doar „cand”
Doar naivii sa fi crezut asa ceva, ca in rest, oricine are un minim de gandire stia ca era doar o chestiune scurta de timp, pe modelul, nimic nu e gratis, ba dimpotriva!
Nu e vorba ca ma bucur, dar nu ma pot abtine sa nu rad cand stiu vreo 2 „hipsteri” de astia care acum cateva zile incercau sa ma convinga cat de „luminati” sunt ei si ca spre deosebire de „cei care refuza progresul” ei merg aproape gratis cu masinile lor electrice! As vrea sa le vad fata cand vor afla de taxa asta care la ce foame e la buget, sigur va fi impusa si la noi!
Lasa’i pe oamenii sa se bucure acum, intreba’i ce mai fac peste vreun an!
Asta nu-i nimic încă, Ice.. iarăși, nu vreau sa le dau idei, dar se va întâmpla oricum – în 5 – 10 ani, când problema bateriilor evoluate în deșeuri greu de gestionat, va deveni evidentă, se va introduce o taxă de reciclare enormă – un fel de taxe de înmormântare hoit de mașină electrică uzată.. să vezi atunci bani făcuți din incinerarea/depozitarea clandestină a bateriilor, extrem de costisitoare pentru sănătatea noastră – ceva similar cu ceea ce se întâmplă cu anvelopele uzate, dar la o scară mai mare ..
Tov. Cola, taxa aia exista de ani si ani de zile si este bine ascunsa in pretul oricarui electronic cumparat, se numeste „taxa de timbru verde” aplicata pentru „echipamente electrice și electronice (EEE)”, care incepand din 2020 a crescut enorm de mult, acesta find cuprinsa intre 4 lei/kg si 20 de lei/kg, de unde si scumpirile electronicelor, fara ca cineva sa stie despre asta, ca atunci toti erau tinuti ocupati cu „stau in casa”, „poarta masca”. In lumina celor scrise de tine, cand o veni vremea sa se impuna taxa asta si pe bateria aia de cateva sute bune de kilograme, abia atunci va deveni interesant! De „reciclat”, in afara de ingropat pe undeva, nu stiu ce s’ar mai putea face cu ele, avand in vedere ca 90% din materialele ce compune bateriile alea nu sunt reciclabile sau nerentabil din punct de vedere economic, separarea chimica a elementelor find mai scumpa decat productia bateriei in sine, iar depozitarea lor in conditii speciale, find cel putin la fel de scumpa, pentru ca spre deosebire de caucicuri, bateriile astea pe langa substantele chimice extrem de daunatoare care le contin, prezinta si un urias pericol de explozie/incendiu. Dar, sa lasam asta aici pentru pasionatii de stiinta bazata pe cunoastere si mai putin pe gretisme si alte neo religii care predica povesti cu unicorni roz si cai verzi pe pereti:
Si ceva din ciclul „NU incercati acasa”, folosindu’si fiecare imaginatia pentru a multiplicand efectul cu +100 …
Nu s-a prins nimeni ca statul trebuie sa taxeze?
Se pare ca unii, destul de multi dealtfel, sunt inca convinsi ca Mos Craciun exista.