Un protocol, doua portocale

Desecretizarea protocolului inexitent pana mai ieri intre Ministerul Public si SRI a creat o reala isterie atat pe net cat si in mass-media. Cum era de asteptat, manipularile au inceput din ambele parti, in miscare fiind pusa atat masina securista de propaganda cat si cei care au interese sa foloseasca acest lucru fie in interes personal fie in interes politic.

Dincolo de alte aberatiile manipulative, singura opinie pe care am citit’o si are o relevanta pentru mine, este cea profesionala a judecatoarei Dana Garbovan, presedite UNJR, publicata pe contul personal de facebook:

Protocolul din 2009 dintre Parchetul General si SRI incalca normele constitutionale si internationale de baza privind statul de drept, democratia, separatia puterilor, independenta justitiei si respectarea drepturilor omului

Aceasta e concluzia la care ajungi citind cu atentie Protocolul din 2009 semnat intre Ministerul Public – Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Serviciul Roman de Informatii.

Gravitatea prevederilor din acest Protocol este cutremuratoare pentru orice persoana, chiar cu minime studii juridice si notiuni elementare despre stat de drept.

1. Protocolul a extins competentele de cercetare penala ale SRI-ului chiar dincolo de cele pe care le avea fosta Securitate comunista

Reiterz faptul ca in perioada comunista Securitatea avea o directie speciala de anchete penale, care insa avea competenta de ancheta doar la infractiunile ce, la acea vreme, tineau de siguranta nationala (pe langa spionaj, tradare, sabotaj etc. era inclusa si trecerea frontierei si altele asemenea, care se considerau ca subminau regimul). Asadar, pana si in comunism competenta Securitatii de a face ancheta penala era limitata.

Chiar daca limitata ca sfera de actiune, aceasta directie a Securitatii a comis cele mai atroce abuzuri in perioada comunista. Securistii faceau cercetarea penala, dupa care dadeau dosarul la procurori doar sa-l “confirme” si sa-l trimita in instanta. Daca era cazul, securistii le mai dadeau si o “mana” de ajutor procurorilor.

Ca urmare a acestor abuzuri din perioada comunista, atunci cand s-a infiintat SRI-ul, prin Legea 14/1992, s-a interzis EXPRES Serviciului Roman de Informatii sa efectueze acte de urmarire penala.

Acest Protocol ne dezvaluie acum ca, ceea ce SRI-ului avea interzis expres prin lege sa faca inca din 1992, i s-a permis sa faca printr-un protocol secret din 2009, iar “permisiunea” i s-a dat tocmai de Ministerul Public, care e autoritatea constitutionala din stat responsabila cu “apararea ordinii de drept”.

Mai grav, daca in comunism Securitatea avea o arie limitativa de infractiuni prevazute in lege si legate de siguranta nationala pe care le putea cerceta, prin acest Protocol secret aria SRI-ului de ancheta penala a devenit practic nelimitata.

Astfel, art. 2 din Protocol prevede ca “partile coopereaza, potrivit competentelor si atributiilor prevazute de lege, in activitatea de valorificare a informatiilor din domeniul prevenirii si combaterii infractiunilor impotriva securitatii nationale, a actelor de terorism, infractiunilor ce au corespondent in amenintarile la adresa sigurantei nationale si a altor infractiuni grave, potrivit legii”.

In Codul penal exista un capitol cu infractiuni la adresa sigurantei nationale, precis delimitate.

Notiunile insa de “infractiuni ce au corespondent in amenintarile la adresa sigurantei nationale” si “infractiuni grave” sunt atat de largi incat includ orice tip de infractiune.

Daca in perioada comunista Securitatea avea un segment limitativ de infractiuni, stabilite prin lege (care era publica), pe care le putea investiga, dupa 2009, printr-un act secret, aria de ancheta penala a SRI-ului a devenit nelimitata.

2. Parchetele erau obligate sa dea rapoarte SRI-ului

Protocolul obliga procurorii sa trimita informari si sa dea rapoarte SRI-ului despre dosare in curs, in conditiile in care urmarirea penala este nepublica.

Astfel, art. 6 alin. (1) din Protocol prevede ca procurorii “comunica, in mod operativ, dar nu mai tarziu de 60 de zile, modul de valorificare a informatiilor si sesizarilor primite de la serviciu, referitoare la infractiunile prevazute in art. 2…”.

Cu alte cuvinte, un magistrat, asa cum legea prevede ca sunt procurorii, ajungea sa dea raport unui ofiter SRI de legatura ce facea el cu informatia primita.

Puterile pe care acest Protocol le aroga SRI-ului asupra procurorilor in activitatea de cercetare penala implica o intruziune pe caz mai mare chiar decat cea permisa procurorului-ierarhic asupra procurorului din subordine.

Constitutia spune ca procurorii isi desfasoara activitatea conform principiului subordonarii ierarhice, iar aceasta se manifesta practic prin aceea ca procurorul ierarhic poate confirma/infirma solutii, insa in nici un caz nu poate interveni peste un procuror in ancheta.

Or, faptul ca prin acest Protocol se impune procurorului de caz sa raporteze ofiterului de la SRI ce face cu informatia primita, implica interventia unei autoritati externe peste procurorul de caz.

Nicaieri in legile publice din Romania nu exista obligatia pentru procurori sa dea socoteala ofiterilor SRI ce fac cu informatia primita.

3. Echipe mixte operative si plan de actiune comun procurori-agenti SRI

Protocolul mai scoate in evidenta nu doar existenta unor “echipe mixte operative”, dar faptul ca activitatea procurorilor era coordonata cu cea a agentilor SRI in baza unor “planuri comune de actiune” facute, de la caz la caz, de sefii parchetelor impreuna cu sefii SRI.

Astfel, printre obiectivele Protocolului era si “constituirea de echipe operative comune care sa actioneze in baza unor planuri de actiune pentru exercitarea competentelor specifice ale partilor, in vederea documentarii faptelor prevazute Ia art.2”, se prevedea la art. 3 lit. g).

De asemenea, la art. 22 se prevedea ca “in cauze complexe, cooperarea efectiva se realizeaza pe baza unor planuri comune, aprobate de conducerile celor doua institutii, cu precizarea sarcinilor ce revin fiecarei parti”.

4. Probe/informatii erau depuse selectiv la dosar

Daca Codul de procedura penala spune ca procurorii – deoarece sunt considerati magistrati, si nu agenti ai statului! – strang probe atat in acuzare cat si in aparare, Protocolul scoate la iveala ca nu toate informatiile furnizate de SRI erau puse in dosar, ci doar cele pentru care procurorul cerea desecretizarea si SRI o aproba.

“In situatiile in care anumite informatii, documente sau materiale clasificate au o utilitate probatorie determinanta pentru solutionarea unor cauze, fiind necesara introducerea lor in dosarele penale, Parchetul va solicita in scris si in mod argumentat declasificarea acestora, urmand ca, Ia nivelul conducerii Serviciului sa se adopte decizii in sprijinul acestor solicitari”, prevedea art. 24.

Procurorii, asadar, trebuiau sa ceara voie de la SRI si sa-si justifice “in mod argumentat” ce doreau sa introduca in dosare.

Aceasta inseamna ca informatii sau probe care puteau sa exoneze o persoana sau sa foloseasca apararii sale puteau ramane ascunse persoanei acuzate, fapt ce afecta in mod grav dreptul la aparare si la un proces echitabil al acestuia.

Pe scurt, prevederile din acest Protocol confirma ceea ce transparea de mult din alte acte oficiale sau declaratii publice, si anume ca Codul de procedura penala a fost dublat de norme secrete, la care partile din dosare nu au avut acces, fapt ce contravine flagrant regulilor de baza ale statului de drept.

Voi reveni cu o analiza mai in detaliu asupra cuprinsului Protocolului, pentru ca, in ciuda mesajelor transmise de unii reprezentanti ai mass-media ca nu e nimic grav in Protocol, gravitatea prevederilor acestuia vis a vis de administrarea si independenta justitiei este de domeniul evidentei.

P.S. Vreau sa multumesc pe aceasta cale tuturor celor care au sustinut actiunile UNJR prin care am solicitat publicarea acestui Protocol si a hotararilor CSAT ce au stat la baza acestuia. Am spus mereu ca nu se poate vorbi despre o justitie independenta atata timp cat administrarea ei se face pe prevederi secrete, iar actualul Protocol o demonstreaza. UNJR va continua toate demersurile atat pentru a fi publicate si hotararile CSAT, cat si pentru a promova si sustine modificari legislative astfel incat asemenea intruziuni in actul de justitie sa nu mai fie permise in viitor.

Asadar, ce am trait in ultimi ani se confirma cu subiect si predicat in urma acestui protocol, propaganda securista incercand in toata ultima perioada sa ne convinga de faptul ca acele echipe mixete securisti/procurori in instrumenatarea cazurilor sunt doar niste fabulatii! Ei bine, iote ca nu sunt, independenta justitiei fiind defapt fabulatia si manipularea cu care au controlat opinia publica in vremea in care portocalii isi faceau linistiti treaba chiar sub ochii nostrii orbiti de lanternele de prin diverse piete.

14 comentarii la „Un protocol, doua portocale”

  1. Ce naste din pisica soareci mananca .. ne-am dat draku, am trecut de la securitatea cu practici nkvd, la securitatea cu practici cia .. misto de tot .. ma doare la basca de protocoalele lor , trebuie desecretizate averile, pensiile speciale si biznisurile maharilor sri si sie .. sa vedeti atunci deranj ..

    Răspunde
  2. Pai ce dracu frate, noi nu putem? Ia sa vada aia de la CIA cum se face treaba, sa stea jos cu pixul si caietelul in mana si sa invete … ca au de la cine si mai ales ce! Propun sa il trimitem pe domnul Coldea ca profesor … in 5 ani de zile, garantam rezultate de exceptie! laugh

    Pe de alta parte, pentru ce ti’ai dori tu ar cam fi nevoie de un miracol, si sincer, eu om pragmatic cum sunt, nu mai cred in miracolele oamenilor de cand eram mic si mergeam la circ unde m’am prins ca sunt defapt niste clovnerii. cool

    Răspunde
  3. miracol nemiracol, asta trebuie facut … fiindca am convingerea ca baietii astia isi elimina concurenta la furat, si atata tot .. daca unul s-a facut securist fiindca s-a nascut cu spirit de securist, pot sa inteleg – asa cum inteleg ca unii se nasc pedofili, cleptomani, genii, samd .. dar practicile mafiote sunt de netolerat ..

    Răspunde
  4. Pai cata vreme ii pensionam pe modelul securist cu pensii speciale pe toti aia care ies la iveala in loc sa fie dati afara ca niste masele stricate si deferiti Justitiei si Tribunalelor Militare pentru judecarea lor in privinta incalcarii juramantului si tradare, vorbim vorbe. Avem cazuri nenumarate in acest sens si sunt tot mai sigur ca vom mai avea si altele foarte curand, pentru ca daca ne’au luat 30 de ani sa ne saturam de visine, probabil o sa ne mai ia inca minim 30 sa ne saturam si de portocale. bad

    Răspunde
  5. si daca stam cu gura inchisa crezi ca ii apuca mustrarile de constiinta si isi revin ? mai sanatos e sa vorbim despre situatie si problema .. si noi, si altii care au minim doi neuroni valizi .. pe modelul care tot ei ni l-au bagat sub bot – dragi securisti, ce aveti voi de ascuns, ca doar sunteti cinstiti – la vedere cu averile (ale voastre, neamurilor si prietenilor), pensiile speciale, afacerile .. si faceti oricate protocoale vrea muschii vostri ..

    Răspunde
  6. No, cred ca noi numa ca am stat cu gura inchisa mai ales p’acii, nu ne poate acuza careva! laugh Ba dimpotriva, am primiti numeroase sfaturi prietenesti de buna credinta sa o las ceva mai moale ca „poate”. Pai ca „poate” ce? D’aia au murit ai nostrii prin razboaiele altora si „prostii” la revolutie ca noi tot cacanari, fatalai si lipsiti de cel mai elementar simt de revolta sa fim? Pai mortii mami lor de jegosi si sobolani infami, chiar au luat toata tara asta pentru ei si noi nu avem voie nici sa obiectam in privinta asta? Partea proasta pentru ei e ca s’au prins si se prind tot mai multi de mirosul cacatului pe care nu mai reusesc sa il acopere cu parfumul de adormit prostii. Incet si sigur va refula canalizarea iar ce ignora ei e istoria care ne invata ca poporul asta are doua non-calitati: e prost si razbunator, dincolo de delasarea ce ne defineste. Nu stiu cat de bine o fi si cata vreme o mai dura pana or avea si astia nevoie de elicopter … si aici nu ma refer la o clica politica, sau alta, ci asa … in General.

    Răspunde
  7. Nu te ambala nervos prea tare Ice .. scopul transparentei nu este razbunarea ci redobandirea increderii populatiei in bunele lor intentii 😉 .. asa cum si ei fac protocoale nu ca sa ne jefuiasca ci ca sa fim in siguranta 😉 ..

    Răspunde
  8. Planuri comune, echipe mixte… laugh altfel nu se poate, asa a fost intodeauna si asa va fi mereu, plus ca e normal sa existe colaborare intre departamente, desigur a se citi colaborare nu subordonare si toate astea tin de niste legi clare… poate astea ale justitiei de care se tot impiedica „lumea buna si democratica” din vest, de parca la ei ar fi altfel.

    Răspunde
  9. @Cola – si ii mai crede cine? Eu zic ca cel mai bine ar fi spre convingerea noastra, sa bage la puscarie pe viata macar pe cativa dintre ei, daca toti nu se poate, si asa … iaca ma las si eu prostit si aia cu mai mult de doi neuroni, treaca de la noi …

    @Vasile – colaborarea institutionala intre structurile statului este si trebuie sa fie privita ca ceva normal, pentru ca statul este format din aceste institutii, dar nu la modul stalinist de insubordonare in care securistii ordona si restul executa pe diverse culuoare mai mult sau mai putin obscure … mai mult sau mai putin interne …

    Răspunde
  10. „Worryingly, as of 1 January 2018, Romania even surpassed Russia and Turkey in the number of pending applications allocated to the judicial formation.”
    https://www.eureporter.co/frontpage/2018/03/28/countries-extradite-individuals-back-to-romania-despite-human-rights-abuses/
    pentru cei ce nu-ntelege, serviciile este rege – ca sa parafrazez un hit mai vechi .. tiranii putin si erdogan mai au saracutii de lucru laugh .. daca nu lucreaza in binom, ce sa le fac laugh ..

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura