Parlamentul iranian a aprobat închiderea Strâmtorii Hormuz, blocând accesul la rutele petroliere

Strâmtoarea Hormuz este o cale navigabilă îngustă care leagă Golful Persic de Golful Oman, care duce spre Marea Arabiei. Este un punct critic pentru comerțul global cu petrol, țările mari producătoare de petrol, precum Iranul, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, depinzând de aceasta pentru accesul maritim. Situată în apele teritoriale ale Iranului și Omanului, strâmtoarea facilitează o porțiune semnificativă din transporturile mondiale de petrol.

Iranul nu a blocat niciodată Strâmtoarea Hormuz, în ciuda vreunui război sau conflict

Până acum, Iranul nu a blocat niciodată această strâmtoare, însă, după atacul aerian de astă-noapte prin care SUA s-au implicat în războiul dintre Iran și Israel, bombardând siturile nucleare ale Iranului, Parlamentul iranian a votat în unanimitate pentru închiderea strâmtorii, dar decizia finală necesită aprobarea Consiliului Suprem de Securitate Națională al Iranului. Comandantul marinei IRGC a declarat că strâmtoarea ar putea fi închisă „în câteva ore” dacă se decide acest lucru.

De ce este Strâmtoarea Hormuz atât de importantă?

Conform Administrației pentru Informații Energetice din SUA (EIA):

„Fluxurile prin Strâmtoarea Hormuz în 2024 și în primul trimestru al anului 2025 au reprezentat peste un sfert din comerțul global cu petrol transportat pe mare și aproximativ o cincime din consumul global de petrol și produse petroliere. În plus, aproximativ o cincime din comerțul global cu gaz natural lichefiat a tranzitat Strâmtoarea Hormuz în 2024, în principal din Qatar.”

Datorită poziției sale geografice, nu există o rută maritimă alternativă pentru Strâmtoarea Hormuz. Astfel, dacă trecerea navelor prin strâmtoare ar fi perturbată, ar avea consecințe asupra comerțului mondial cu petrol și GNL, iar prețurile ar crește vertiginos. Orice fluctuație a prețurilor petrolului are un efect în lanț asupra prețurilor multor alte bunuri și mărfuri.

Alternativele la Strâmtoarea Hormuz

Implică transportul petrolului pe uscat către porturi de la Marea Roșie sau de la Golful Oman. EIA precizează că Aramco din Arabia Saudită:

„Operează conducta de petrol Est-Vest cu o capacitate de 5 milioane de barili pe zi, care merge de la centrul de procesare a petrolului Abqaiq, lângă Golful Persic, până la portul Yanbu de la Marea Roșie, în timp ce Emiratele Arabe Unite operează o conductă de 1,8 milioane de barili pe zi care leagă câmpurile petroliere de pe uscat de terminalul de export Fujairah din Golful Oman. Prin comparație, fluxul prin Strâmtoarea Hormuz în 2024 a fost de 20 de milioane de barili pe zi!”

conform indianexpress.com

De asemenea, dacă se percepe un pericol în regiunea Strâmtorii Hormuz, costurile pentru asigurări și măsurile de securitate vor crește, ceea ce va face transportul maritim mai scump pentru toate părțile implicate.

4 comentarii la „Parlamentul iranian a aprobat închiderea Strâmtorii Hormuz, blocând accesul la rutele petroliere”

  1. S-o blocheze cum? Iran nu e vreo mare putere mondiala oricat si-ar dori, nu e nici Rusia nici China. Si tarile exportatoare din zona, sau China, vor sta si vor privi cu rabdare. Nu se va intampla asta niciodata

    Răspunde
    • Iran are capacitatea si forta militara de a bloca traficul naval in stramtoare, fara nicio problema. Nu stiu de ce, dar cred ca ii subestimezi destul de mult considerandu’i niste amarati de camilari, si nu e cazul, ba dimpotriva! smile Gandeste’te doar ce urise probleme creaza traficului navali rebeli huti din zona, si aia sunt niste parliti de formatiuni paramilitare, nu o forta cum este Iran, care detine rachete balistice si drone cu care pot sa loveasca de la mare distanta orice nava incearca sa sparga blocada si apropo, in canalul ala ingust sunt suficiente sa fie scufundate 2-3 nave si blocajul devine deja unul natural. hi Legat de Rusia si China, blocarea stramtorii ar fi mana cereasca, explozia pretului petrolului avantajand Rusia, China bucurandu’se in continuare de petrol ieftin de la rusi si iranieni, in vremea in care Europa se va lovi de o criza fara precedent, motiv pentru care Macron a intrat deja in panica, fluturand chilotii albi.

      Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la IceWorld|DeuteriumCore

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura