Că șoselele din România sunt o junglă, cred că știe orice participant la trafic, fie el și „șofer de duminică”, motive fiind multe și mărute, dar în special agresivitatea exagerată a tot mai multor șoferi care consideră drumurile publice fie niște circuite de viteză, fie niște locuri unde își arată „mușchii” și varsă frustrările, aproape la fiecare drum mai lung având și eu parte de cel puțin un eveniment cauzat de un asemenea „bizon”, unele la limita provocării unor accidente pe care le’am evitat la limită.
E-SAR (Sesizari Abateri Rutiere)
Începând de astăzi, pe portalul hub.mai.gov.ro în secțiunea „Sesizări abateri rutiere” a fost operaționalizat E-SAR, un serviciu unde oricine are o dovadă audio/video a comportamentului agresiv în trafic poate să încarce o dovadă a acestor manifestări de conducere agresivă din partea unui alt participant la trafic, înregistrările urmând să fie analizate de Serviciul Rutier pentru ca ulterior, in cazul unei reclamații valide să se ia măsurile prevăzute de lege.
Condiții pentru a depune o Sesizare Abateri Rutiere
- Pentru a putea beneficia de acest serviciu public online, trebuie să ai un cont validat pe portal;
- Sesizarea participantului la trafic va trebui să conţină, în mod obligatoriu, datele acestuia de identificare: nume, prenume şi codul numeric personal ori, după caz, codul de identificare, datele de contact, număr de telefon şi adresa de corespondenţă, declaraţie pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute şi a înregistrării audio-video sau video, data, ora, locul sau orice alte elemente care să conducă la identificarea locului unde a fost surprinsă posibila faptă contravenţională, precum şi semnătura.
Ce evenimente rutiere pot să fie sesizate prin E-SAR
Conform legii care defineste „comportamentul agresiv in trafic”, cetăţenii pot sesiza efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre :
- deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens;’
- întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
- pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roţilor motoare;
- circulaţia cu vehiculul la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia.
- folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faţa sa să elibereze banda de circulaţie;
- conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roţi;
- mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalţi participanţi la trafic care circulă în spatele acestuia;
- realizarea intenţionată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia sau conducerea intenţionată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.
Soferii vor putea fi sancționați pe baza unei înregistrări audio-video sau video primite de la un alt participant la trafic
Respectiv pe baza înregistrărilor făcute cu camere de bord sau telefoane, dar doar dacă în imagini sunt surprinse manevre agresive. Mai exact, OUG 84/2024 prevede că:
„Polițistul rutier poate constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice (…) și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute la art. 541 alin.(2) și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz”.
Practic, prin OUG 84/2024 se introduce o excepție de la regula existentă de multă vreme, care stabilește că polițiștii rutieri trebuie să constate contravențiile direct sau cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate și verificate metrologic, scrie avocatnet.
Pentru ca sesizarea să fie considerată validă și luată în seamă de polițiști
O înregistrare video va trebui să aibă urmatoarele elemente:
- extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
- data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
- locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
- vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
- semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.
Sancțiunile ce se pot aplica în urma unei sesizari prin E-SAR
Sancţiunea pentru comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice este prevăzută de articolul 100/3/i din OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice şi presupune 4-5 puncte de amendă (660-825 de lei) şi măsura complementară de reţinere a permisului de conducere pentru 30 de zile, conform MAI.
Necazul „bizonilor din trafic”, bucuria „justitiarilor civici” aka „avertizorii de integritate”
Deși în teorie ar fi o bună inițiativă pentru a îi speria măcar pe bizonii inconștienți, în realitate însă nu știu în ce măsură aceasta va putea fi pusă în aplicare în urma avalanșei de reclamații care probabil că vor curge de azi înainte, volumul de muncă urmând să fie unul uriaș, mai ales că pe lângă bizonii din trafic dăm și peste „justițiarii” din trafic care trăiesc doar să filmeze tot ce se întâmplă în afara vieții lor. Din câte am înțeles, există totuși o limită a numărului de reclamații ce se pot depune de pe un cont, fapt ce încearcă probabil să limiteze zelul acestor „justițiari”, aka „avertizori de integritate”. Rămâne să vedem dacă această măsură va fi una buna și care va avea vreun efect pozitiv pe drumurile din România, unde ce lipsește este educația și nu legile care există, dar nu e nimeni educat să țină cont de ele, sau va fi un soi de „cutie a pandorei” care odată deschisă va fi mai degrabă calea spre șantaje și abuzuri ce pot sa apara în urma unor imagini trunchiate și care nu reflectă întregul context al unui eveniment rutier, fapt ce va fi o problema în cazul contestatiilor în instanța, unde aceste înregistrări vor fi prezentate ca mijloace de proba ce vor necesită ulterior o expertiză tehnică specializată în cazul contestării lor.
Nu sunt eu usa de biserica, dar adevarul este ca traficul a devenit un loc extrem de periculos in care sa fii! Masura asta in schimb mi-se pare o tampenie fara sens, adica ne pun pe noi sa facem munca politiei? Pai si ei ce mai fac in afara de burta si pensii speciale? Sincer eu nu cred ca e nimic bun in initiativa asta mai mult decat poate sa ii sperie putin pe unii.
Nu stiu ce sa zic nici cu „speriatul” ala, cata vreme la alora nu le este frica nici de moarte cand fac nebuniile care le fac! Departe de mine sa pretind si eu ca as fi vreo usa de biserica si ca nu gresesc, pana la urma se intampla oricui, dar masura asta nu vad nici eu ce rezolva, mai ales cand in instanta asemenea probe sunt extrem de usor de atacat avand in vedere faptul ca nu sunt niste probe solide, ci unele ce pot sa fie usor interpretate si demontate de un avocat mai de dai Doamne.
ha ha ha … sunt curios sa vad ce le va face „polutia rumina” soferilor ukra ….. adevarate Catastrofe pe sosele !!!
Nu știu cum a rămas în cele din urmă, n-am urmărit.
A ramas cum s’a stabilit si mucles!
No comment …