Multumita prietenului meu Ovidiu Lascar, manager Lascar Service – dealer autorizat SC Automobile Dacia SA Romania, am primit pentru testare noua DACIA SANDERO in versiunea Laureat motorizata fiind de noul propulsor Energy TCe 90 (3 cilintri/12Valve/0,9 litri/135nm@5000rpm/90 CP) turbo pe benzina cunoscute sub numele de cod H4. Pofta ce o pofteam ar fi fost noul Logan, insa cum inca sunt probleme cu livrarea lor pentru test-drive (comenzile primite din afara punand la grea incercare capacitatea de productie de la Mioveni) m’am multumit si cu noul Sandero care este un Logan pana la usile din spate.
Prima impresie:
Atat modelul Logan cat si Sandero te surprind! Le’ai vazut pe net, le’ai vazut in poze … insa cand ajungi in showroom parca nu le’ai vazut niciodata reusind sa te suprinda de la foarte placut in sus! Voi prefera sa vorbesc despre amandoua ca o singura masina pentru ca diferentele sunt date doar de forma si volumul portbagajului … amblele oferindu’ti aceiasi impresie de robustete si masina foarte bine inchegata fata de vechile modele.
Nu ii este greu nimanui sa isi dea repede seama ca avem de a face cu o evolutie majora din toate punctele de vedere, noile modele Dacia reusind sa iti alunge sentimentul ala de masina ieftina.
Interior:
Fabricat din materiale de o calitate net superioara fata de vechiul model este bine inchegat, prezentand o simplitate care te atrage. Atat bordul cat si restul plasticelor prezente in interior te suprind prin calitatea destul de buna.
Plasa de bord este una simpla, in mijlocul ei tronand multimedia playerul care este si navigatie in acelasi timp. Ceasurile de bord sunt superbe cu o vizibilitate foarte buna, incadrarea lor cu inele cromate de buna calitate dand impresia de sportivitate … felicitari celor de la Dacia pentru inspiratie. Restul butoanelor sunt cunoscute deja de toata lumea de pe modelul Duster si Lodgy, in plus aparand butonele pentru limitatorul de viteza, pilot automat si functia ECO.
Singurul lucru care il am de reprosat aici este amplasarea ciudata a unor functii cum ar fi cea ECO, care este destul de mult sub volan, astfel ca pentru cuplarea sau decuplarea ei este nevoie sa iti abati putin atentia de la drum si sa te cam chinui sa gasesti butonul. In rest … despre butoanele de la geamuri care nu sunt pe usi sau lipsa claxonului de pe volan nu cred ca mai are rost sa dezbatem subiectul.
O alta functie interesanta despre care nu am prea citit nicaieri este cea de recomandare a condusului economic! Prezenta pe turometru, sub forma unui semn vizibil colorat in verde, acesta se aprinde in momentul in care turatia a ajuns la un nivel unde se recomanda schimbarea treptei de viteza pentru a reduce consumul. Daca sunteti atenti o puteti vedea si in filmuletul de prezentare de mai jos. Bineinteles ca eu am ignorat aceasta functie cu succes!
Navigatia: oferita de Renault pe modelele Dacia, trebuie sa spun ca este unul dintre cele mai bune, utile si simpliste modele din cate am vazut pana acum! Fabricata de LG si oferind un ecran capacitiv destul de mare, reuseste sa se faca utila oricui in mai putin de 5 minute, totul fiind foarte intuitiv si bine pozitionat.
Scaunele: prima impresie buna am avut’o inca de la testarea modelului Duster si ma bucur ca am regasit aceleasi scaune de buna calitate si pe noile modele. Pozitia soferului este una destul de inalta astfel ca ai o buna vizibilitate a drumului. Bancheta din spate este fractionabila si se dovedeste una destul de confortabila pentru 3 persoane, locul la picioare fiind suficient si pozitia destul de comoda.
Materialele textile: la prima impresie par destul de rezistente in timp, cusaturile sunt bine lucrate, nu am vazut defecte de fabricatie vizibile si nici lucru de mantuiala ca si la vechile modele.
Izolare fonica: incomparabila fata de vechiul model, probabil ca la acest aspect s’a lucrat cel mai mult, astfel ca nici rularea cauciucurilor pe asfalt si nici motorul chiar si la turatii foarte inalte nu sunt deranjante!
Exterior:
Aspect robust, germanic cu forme bine desenate si o cursivitate frumoasa a liniilor. Pentru a intelege mai bine ce spun trebuie vazuta in showroom. Toata caroseria este una ce iti da impresie de monococa … aspectul barbar si nefinisat al pragurilor sau partea din interiorul aripilor de la vechiul model … disparand cu desavarsire! La noul model pragurile fac parca parte din caroserie facand in acest fel masina si mai compacta. Nu am gasit pe nicaieri lucru facut de mantuiala si credeti’ma ca am cercetat foarte atent toate coltisoarele, calitatea fabricatiei si asamblarii fiind una mult mai ridicata.
Ca noutate in afara de designul complet schimbat, la exterior se pot observa prezenta farurilor de zi si a senzorilor de parcare.
Tinuta de drum/comportament:
Imi aduc aminte de aspectul de tangaj al vechiului Logan/Sandero mai ales cand venea vorba de curbe luate la viteze ceva mai mari si in acelasi timp de acel sentiment straniu cum ca „toata masina vine pe tine” in viraje, dovedindu’se destul de obositor sa le conduci pe distante lungi cu multe viraje. Ei bine … desi beneficiaza de aceiasi suspensie si cale de rulare, noile modele sunt mult mai bine inchegate si echilibrate, centrul de greutate fiind destul de bine pozitionat, astfel ca desi uneori manifesta un usor comportament subvirator in curbele foarte stranse acest lucru nu este deranjant si nici nu iti da sentimentul ca te afli intr’un real pericol de a pierde directia de mers. Bineinteles ca aici isi vede eficienta si ESP’ul care vine din standard.
Din punctul de vedere al franelor acestea raspund destul de eficient si ferm, ABS’ul facandu’si datoria cu succes ori de cate ori este nevoie.
Directia servoasistata este destul de ferma si precisa. Am vazut ceva criticii cum ca ar fi ca „tare” … mie unul mi s’a parut chiar foarte ok!
Motorizare:
Am lasat ce era mai bun la final! In varianta de motorizare de 0,9 litri turbo benzina, asteptarile nu sunt foarte mari … pana cand te urci la volan si destul de repede iti dai seama ca ai parte de o foarte mare si placuta surpriza! Inca de la plecarea de pe loc motorasul se manifesta destul de nervos, urcand foarte repede in turatie si accelerand mult mai bine decat te asteptai! Cutia este bine etajata si precisa deservind micul motoras cu brio. Ma gandeam ca voi avea parte de un mic lag mai ales la turatii de pana in 3-4000rpm … cu suprindere va spun ca nu am simtit nimic de genul asta pe toata plaja de turatii! Masina nu este deloc puturoasa nici la plecarea de pe loc si nici la recuperarea demarajului, motorasul raspunzand destul de bine … suprinzator de bine. In rest este un motor curat, frumos si silentios … cu exceptia turatiilor foarte ridicate unde o ureche fina poate auzi faptul ca are o distributie pe lant … dar asta este doar un moft! 😉
Consum:
Eh … aici este putin discutabila problema. Avand in vedere ca avem de a face cu un motoras mic, chiar si sprijinit de turbina … tot avem nevoie de turatii destul de ridicate pentru a avea cuplu la nevoie, ceia ce presupune ceva mai mult consum de carburant, de aceia sa nu va mire daca atunci cand bagati piciorul in pedala acesta sare si la 17-18 litri% pentru o scurta bucata de timp. Folosind modul ECO cred ca se poate scoate un mediu de 5% mixt … fara modul ECO activat cred ca acesta ajunge in jurul valorii de 6-6,5%! Atentie vorbim de consumul mixt! Nu stiu cata economie faceti din consumul de carburant … unde este adevarata economie la acest tip de motorizare sunt taxele, care avand in vedere cilindreea de sub 1 litru sunt cele mai mici posibile!
Pretul modelului testat de mine: 10.700EU cu toate taxele, avand totul in afara de piele.
Concluzie:
Dacia a facut un urias pas inainte fata de tot ce a produs pana acum! Atat la interior cat si la exterior se poate observa o evolutie foarte mare, aspectul de masina low cost disparand in cea mai mare parte! Se poate observa o calitate si atentie mult mai mare la detalii, lucurile mici facand cea mai mare diferenta. Pentru un viitor cumparator care are nevoie de o masina noua ce sa il duca de la A la B in conditii decente si de maxima siguranta Dacia nu are concurenta pe piata, fiind o masina cinstita in raportul pret/calitate!
Dacia este o masina romaneasca care este pe drumul cel bun si ma bucura foarte tare sa spun asta!
Multumiri speciale: Lascar Service – dealer autorizat SC Automobile Dacia SA Romania care mi’a pus la dispozitie aceasta masina pentru test drive!