Dupa ce in ultimii ani retelele de socializare au atins culmi greu de imaginat devenind chiar motoarele din spatele unor schimbari politice, 2017 a fost un an care pare inceputul sfarsitului pentru unele dintre ele, facebook suferind pierderi fara precedent ce par a fi doar inceputul declinului, in ciuda tuturor eforturilor lui Zuckerberg de a mentine interesul viu. In sensul asta scria si Marius ceva pe aici, nu ma mai complic sa dezbat si eu pe larg, ci doar voi incerca sa intaresc punctual cele scrise de el pe acolo atat din observatiile mele din ultima vreme cat mai ales din discutiile avute cu fii’mea care m’a vizitat de sarbatori, pana mai ieri mare consumatoare de facebook, ce acum mai intra pe acolo maxim odata pe zi, iar cam astea sunt motivele:
- s’a plictisit pana peste cap de facebook atat ea cat si prietenii ei care posteaza si ei la randul lor din ce in ce mai rar;
- reclamele introduse tot mai agresiv in ultima vreme fara posibilitatea de a sarii peste ele dupa cateva secunde, i’au determinat sa nu ii mai intereseze continutul de dupa;
- fake news‘urile ce continua sa ii asalteze in ciuda eforturilor facebook de a le limita, ce a dus intr’un final si la blocarea anapoda a unor conturi;
- maturizandu’se putin, atata ea cat si prietenii ei au inceput sa fie din ce in ce mai atenti la expunerea publica, lucru care ii deranjeaza fiind acela ca nu isi pot sterge niciodata conturile si mai ales datele de pe serverele facebook daca vor asta;
- tot probabil din cauza faptului ca a inceput sa se maturizeze, multi dintre ei au devenit tot mai atenti si pretentiosi la continutul distribuit, like’lul ala devenind si el ceva mai responsabil;
- facebook odata cu introducerea a tot mai multe optiuni, a devenit din punctul lor de vedere din ce in ce mai complicat si plictisitor, faza cu introducerea market’ului unde isi pot pune lucruri la vanzare, mai mult enervandu’i decat bucurandu’i, ca acum au si parte de SPAM la greu din partea alora care isi pun asemenea anunturi.
Cam astea ar fi cateva motive mari si late pentru care facebook pare a isi fi trait traiul si mancat malaiul, (lucru pe care il prevedeam aici inca de acum ceva vreme buna) in vremea in care generatia lor de baza (printre care se numara si fii’mea) incepe sa migreze prin alte parti, favoritul momentului (desi in aceiasi barca) pare a fi Instagram pentru distributia de continut, pe care nu il privesc neaparat ca pe ceva nou, ci cu nostalgia facebook’ului de altadata, unde totul era mult mai simplu. In acelasi timp, Whatsapp castiga enorm de mult teren in randul lor ca messeger de baza, in primul rand pentru ca ii incanta ideea ca mesajele sunt criptate (da, asa cum spuneam si mai sus, incep sa dea tot mai multa atentie acestui aspect! ) si in al doilea rand ca isi pot creea noi grupuri unde sunt mult mai selectivi fata de ce aveau pe Facebook messenger, cu care au ales sa nu imparta datele.
Cum va fi 2018 pentru retele sociale?
Nimeni nu cred ca poate face previziuni clare, insa cu siguranta ca trendul schimbarilor va continua impuse mai ales de utilizatorii lor, vremurile romantice ale acestor retele a apus, de acum va incepe o lupta grea ca sa isi mentina utilizatorii aproape si nu se vor mai baza doar pe trend. Pe langa problemele descrise mai sus, lovituri tot mai grele vin si din partea autoritatilor care pe langa faptul ca in urma unor analize si studii bine documentate desfasurate de’a lungul acestor ani, au ajuns la concluzia ca retelele de socializare lovesc grav in IQ’ul celor care le utilizeaza excesiv in prin plan fiind generatiile tinere, pentru care au inceput sa fie impuse deja masuri cum ar fi controversata directiva prin care minorii sunt obligati sa obtina acordul parintilor pentru a isi face un cont si a utiliza aceste retele, obligand in felul asta si aceste retele sa anunte un viitor in care utilizatorii lor vor avea acces la continut si mai ales la distribuirea lui, in baza unor nivele diferite de acces.
Lucrul asta va duce la revenirea in prim plan a bloguri personale?
Fiind in blogging’ul din Romania inca de pe la inceputurile lui ca fenomen (2005), din punctul meu de vedere abordarea asta este una gresita! In sensul asta, apele au fost despartite acum multi ani de zile! Desi se canta inca de prin 2010 prohodul blogurilor odata cu asaltul acestor retele de socializare, in fapt, migrarea exclusiv inspre aceste retele au facut’o aia care nu produceau oricum continut solid, ci doar in mare parte isi foloseau blogurile pentru postarea de fotografii/filmulete mai mult sau mai putin personale, urmand ca promovarea lor sa se faca prin diverse „leapse”. In concluzie, acestia nu vor reveni niciodata inspre blogging care intre timp s’a maturizat tot mai mult ca fenomen, lucru vizibil fie si doar prin cresterea numarului de bloguri self-hosted in dauna platformelor gratuite. Un aspect important in curatarea si cresterea calitatii continutului din bloguri l’a avut si Google, care in urma cu ceva vreme au schimbat politicile de promovare in motorul lor de cautare, eliminand din rezultate si trecand in blacklist tot mai multe bloguri care fie nu produceau continut updatat, fie aveau continut copiat de prin alte parti.
Viitorul este al cresteri de consum video?
Marius zice ca da. Sunt si eu de acord cu el, dar in acelasi timp spun ca din punctul meu de vedere, lucrurile vor fi mult mai echilibrate decat pana acum datorita cresteri calitatii continutului ca si in cazul blogurilor! Stiu multi bloggeri vechi care dupa ani de zile de blog in care scriau tot mai bine, au ales calea Vlogging’ului, unde dupa o scurta perioada de timp si’au dat seama ca nu e de ei si au renuntat incercand fie sa revina la scris, fie sa ramana la retelele sociale. Se vor produce si aici schimbari destul de importante care probabil ca vor aduce in timp o crestere a continutului de calitate si pe la noi, desi mai e cale lunga pana departe pentru ca Vlogging’ul de calitate presupune niste costuri ridicate, vremurile romantice in care toti credeau ca un telefon cu camera si ceva dat din maini mai mult decat din gura e indeajuns sa faci Vlogging, au trecut si odata cu ele si temerarii care nu s’au adaptat.
Voi ce ziceti? Cum credeti ca va fi viitorul acestor retele din 2018 si dupa?
Whatsapp nu e retea sociala si zau ca nu inteleg de ce toata lumea o numeste asa.
Eu nu am zis ca este o retea de socializare nicaieri! Ce am zis e doar ca treptat ia locul Facebook messenger’ului …
In acelasi timp, Whatsapp castiga enorm de mult teren in randul lor ca messenger de baza, in primul rand pentru ca ii incanta ideea ca mesajele sunt criptate (da, asa cum spuneam si mai sus, incep sa dea tot mai multa atentie acestui aspect! ) si in al doilea rand ca isi pot creea noi grupuri unde sunt mult mai selectivi fata de ce aveau pe Facebook messenger, cu care au ales sa nu imparta datele.
In concluzie, nu ma numar printre aia care amesteca merele cu perele si le da rezultat in banane!
Consider ca este valabila criptarea de la Whatsapp doar pentru transmiterea mesajelor. Dupa ce sunt salvate mesajele pe telefonul respectiv cred ca ele pot fi citite de oricine are acces la telefonul respectiv. Este o presupunere care se bazeaza pe propria logica si nu pe experienta in domeniu.
Absolut corecta aceasta presupunere! In ce priveste securizarea mesajelor stocate in telefon … eh, aici e o alta discutie destul de lunga, mai ales la ce bug’uri de securitate a avut si inca are Android/iOS, plus neglijenta multora care nu isi securizeaza telefonul atunci cand nu il au sub supraveghere. In mare, la telefoanele moderne de varf, beleaua asta s’a rezolvat cu senzorul de amprenta introdus, dar nimic nu putem considera ca sigur 100%.
Lumea e impartita, sunt deja multe retele de socializare, unele mai vizibile, altele mai putin, dar asta nu inseamna ca nu sunt interesante. Facebook e o adunatura, ca sa ma exprim asa neelegant, deja cei care-si cunosc interesul migreaza pe un social de nisa adaptat intereselor… ello de pilda e lumea artistilor, graficienilor si… a desfraului dupa Facebook nu va mai fi nimic, de nivelul asta, poate Videobook, ca lumea va fi asa de senila, va uita sa scrie, sa citeasca