In ultima vreme am intalnit prieteni cu diverse probleme de rezolvat cu vreun magazin online. Nu voi da nume pentru ca la toti e la fel, centralizarea comenzilor si mai ales centrele de service nationale sunt si vor fi mega-aglomerate din motive lesne de inteles … esti al 1034345 client de la coada … cand iti vine randul … iti vine si aia e … oricate spume ai face … 15 zile legale pentru rezolvarea belelelor sunt 15 zile … deci stai la rand ca nu ai alte variante.
Care este solutia atunci?
Cumpara local!
Eu stiu ca e mai simplu in ultimi anii sa dai doar un click si sa iti vina produsul la usa … vezi doamne mai ieftin si comod … o minciuna de marketing de care iti vei da seama cand te vei lovi de belele! Un mic magazin local serios si care se respecta prin respectul acordat putinilor clienti ramasi are service local. Asta inseamna ca vei gasi pe cineva cat de cat priceput care va incerca sa iti rezolve problemele cat de repede poate, va face presiuni pe furnizori, el isi va bate capul cu ei, in ultima instanta iti va da un alt produs din stoc. Nu ma laud dar cam asa e pe la noi, in momentul de fata am cel putin 5 garantii cu care sa ma spal pe cap, dar oameni au plecat acasa cu produsul schimbat pe banii mei si poate mai revin. Luati in calcul si faptul ca nu sunteti ai 103443354 client, poate sunteti al 80’celea … tot e ceva. Pe langa asta mai are rost sa pun in discutie faptul ca un magazin local ofera cateva locuri de munca?! Poate nu multe … dar tot e ceva in economia locala care se va resfrange mai mult asupra comunitatii decat daca ar veni din cea centralizata.
Concluzie:
Nu neg, da, am cumparat si eu de multe ori online si voi cumpara in continuare, insa am cumparat si local multe lucruri, ca sa am macar cu cine sa ma cert ca pe roboti ii doare in bascheti.
La voi cum e?
Preferati doar online?
Cumparati si local?
De ce una, de ce alta?
Local, mai mult urgentele, sau nimicurile.
Daca ar fi mai bine sau mai rău, e la ghici, problema fiind costul și garanțiile, ca preț e posibil sa coste mai mult, dar mi s-a intamplat sa coste si mai putin.
In general experiența mea cu magazinele mici, locale, nu e prea fericita, fiind mici nu au rulaj mare, nu au produse, mai tot timpul nu au ce vreau eu sa cumpăr, trebuie sa facă comanda, si se crează o situație ca si cum as face tot eu comanda, dar prin ei, si bineinteles, mult mai scump. Iar la garanții am pățit-o cu magazinele mici de nu-mi mai trebuie, ptr o imprimanta m-au plimbat pe la Iași și Cluj de mi-au sărit capacele, asa ca prefer sa cumpăr de la cei care se ocupa și de garantie, ca aia aveau niște aere, de parca as fi cumpărat produsul din China si ei nu au nici o obligație. Daca ar fi niște persoane care le-ar pasa cât de cât de clienți, nu sa-i doară-n cot și sa-ti dea cu șutul dupa ce ai cumpărat, poate le-as mai da credit.
Asa cum am scris in articol, depinde de la caz la caz. Eu administrez un asemenea mic magazin de mai bine de 16 ani, orientarea lui fiind strict locala. Am rezistat in cei 16 ani pe piata asta haotica si mai ales ultimilor ani de criza iar ca bonus am mai fost si luati cu asalt de online doar si numai datorita faptului ca am incercat mereu sa fim cat de seriosi am putut fi si in acelasi timp practicand un comert cat s’a putut de cinstit. Nu ne’a fost si nu ne este usor deloc … dar no …. incercam sa ne mentinem clientii fideli pe cat posibil desi in mod cert nu poti multumii pe toata lumea.
Totusi eu nu as exclude atat de vehement si varinata locala. Uite de exemplu prefer sa cumpar electrocasnice de la magazinele locale pentru ca toate se rezolva mai usor in cazul unor defectiuni care pot aparea. Anul trecut cand m’a lasat frigiderul de exemplu, in 24 de ore au venit baietii de la care l’am cumparat, l’au ridicat, l’au dus la service si mi l’au adus la poarta reparat desi era cumparat de la ei acum vreo 10 ani.
Stii care e problema cu magazinele locale? Niciodata nu ai siguranta ca maine va mai exista. Eu am terminat-o cu cumparatul de pe plan local acum vreo 6 ani. Atunci m-am intors de la mare cu incarcatorul de la laptop mort. Am fugit la primul magazin local, mi-am cumparat un incarcator universal cu 6 mufe, dar nu inainte de a agrea cu vanzatorul ca daca ceva nu e ok sa-l duc inapoi. Guess what?! Avea o problema la switch-ul de tensiune, iar in urmatoarea saptamana m-am dus in fiecare zi la magazinul respectiv, Tg. Cucu – Iasi, si nu am mai gasit pe nimeni.
Sunt sigur ca la un magazin cu o vechime de aproape doau decenii nu o sa patesti asta, dar iti garantez ca asta e unul dintre motivele pentru care nu se mai cumpara de pe plan local.
De la prieteni mi se intampla si mie, dar as vrea sa pățesc asa ceva si de la necunoscuți, atitudinea face mult, de multe ori ii spun si nevestei când se scapă de ridica tonul la fiica-mea ptr vreo boacănă, calm, se poate discuta si calm. Nu suport, fac alergie nervoasa la depășiri de ton, si dacă nu suport acasă cu atât mai mult nu suport sa vina de la necunoscuti
As vrea sa fiu inteles … nu am scris acest post ca sa imi fac mie looby … am scris acest post pentru a fi luati totusi in seama cei care merita dintre magazinele locale. Un magazin care a rezistat cativa ani este deja un magazin de incredere pentru ca daca nu facea treaba cum trebuie murea inainte sa prinda un an. In ce priveste siguranta magazinelor online cu garantia e ca la asttea offline … ba chiar sincer, mie imi inspira mult mai putina incredere un magazin virtual care azi e maine nu mai e si cazuri au fost destule cu nume de rassunet din care as aminti doar UltraPRO, PROCA sau DCShop aka Depozitul de Calculatoare. Unele au pornit in offline, au intrat in online si cand s’au dus … au fost bune duse … garantiile alea insemnand ulterior nimic. Oricand se poate intampla asta si cu un mare nume online … deci riscul este cam acelasi.
Ar fi bine sa fie pe criterii de concurenta si calitate, dar nu e o regula, sunt magazine care rezista indiferent de probleme, afaceri cu politicul local, la orice se aprovizionează de la ei, iar cand vine vremea si magazinul ii susține cu ceva, bănuiesc, eu inca nu-mi dau seama de ce cumpără bugetarii atat de scump (am vazut si de 5 ori mai scump) , când la banii pe care ii dau ar putea sa-si ia macar ceva mult mai de top, daca nu mai ieftin.
Si in online e același risc, chiar si de la emag am pățit o magarie, o placa de baza trimisa înapoi, ca sa nu mi-o schimbe, mi-au trimis-o de la service-ul lor tăiată cu un patent pe margine, se vedeau pana si urmele dinților , înainte sa aibă politica de acum. Dar tot de la ei am cumpărat. Ca asta e viata
Făcând abstracție de „afaceri”, părerea mea, cine face treaba buna, i se întoarce înapoi.
Aia de care vorbesti tu ca merg pe alea politice sau cam dus sau sunt pe duca pentru ca nu prea mai tine, treptat si odata cu monopoluri ca ASESOFT, domni ca Ghita au avut grija sa isi monopolizeze acest gen de servicii! Asta iti spun ca eu din culise In rest iti pot doar spune ca noi nu avem si nici nu am avut nici macar un mic contract cu statul sau reprezentanti ai lui in afara de programul EURO200 la care bineinteles ca anul asta concurenta neloiala al marilor retaileri ne’a luat fata la modul ala urat si pervers cu plicuri care contineau cupoanele si bineinteles oferta cui a dat mai mult unde a trebuit … dar astea sunt alte discutii despre care imi este prea greata sa mai vorbesc.
In rest da … sunt de acord cu tine la partea aia karmica … bine faci, bine primesti … desi no … uneori … iti mai platesti cate o karma in avans.
Legat de EMAG … se aduna bubele din cate vad prin tot mai multe locuri.